Borsa İstanbulda işlem gören hisse senedi alım-satım kazancı ile temettü gelirlerinin GVK Geçici 67. maddeye göre vergilendirilmesi aşağıdaki tabloda örnek olarak yer almaktadır.
![](https://ip.bitcointalk.org/?u=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FMzEsR2R.jpg&t=663&c=57FTki9I9zVK0w)
Geçici 67. maddenin süresinin uzatılmaması durumunda, söz konusu menkul kıymetlerin satışından sağlanan kazançlardan stopaj yapılmayacaktır.
* İki yıldan uzun süre elde tutulan hisse senetlerinden elde edilecek satış kazancı beyan edilmeyecek, bunun dışındaki BİSTte işlem gören hisse senetlerinin alım-satım kazancı gelir vergisi beyannamesiyle beyan edilecektir.
** İki yıldan uzun süre elde tutulan hisse senetlerinden elde edilecek satış kazancı beyan edilmeyecek, bunun dışındakilerden elde edilen kazançlar münferit beyannameyle işlemi takip eden 15 gün içerisinde beyan edilmesi gerekecektir.
*** Hisse senetlerinden elde edilecek kazançlar özel beyanname ile işlem tarihini takip eden 15 gün içerisinde beyan edilmesi gerekecektir. Kazanç üzerinden %20 oranında kurumlar vergisi ve ayrıca kurumlar vergisi sonrası kazanç üzerinden %15 oranında kesinti yapılması gerekmektedir. Bu doğrultuda 10.000,00TL hisse senedi kazancı olan dar mükellef kurum 3.200,00 TL (10.000,00-(10.000,00x%20))+((10.000,00-(10.000,00x%20))x%15) vergi yüküne maruz kalacaktır.
Dar mükellef gerçek kişi ve kurumların vergilendirilmesi aşamasında oranın belirlenmesi için yürürlükte olan çifte vergilendirmeyi önleme anlaşmasına bakılması uygun olacaktır.
Bahsi geçen geçici madde hisse senetlerinden elde edilen temettü gelirlerini kapsamadığı için kanun maddesinin yürürlüğünün sona ermesi herhangi bir değişikliğe sebep olmayacaktır.
Uzun süredir para ve sermaye piyasalarında uygulanan vergi rejimi bir kanunla değişiklik yapılmaması durumunda 01.01.2016 tarihinden itibaren başka bir boyut kazanacaktır.
Borsa İstanbulda işlem gören hisse senetlerine sahip profilin %67si yabancı sermayeli, %33ü ise yerli yatırımcı olduğu göz önünde bulundurulduğunda, piyasaya hakim sermaye sahibi olan yabancı sermaye üzerinde yüksek oranda vergi yükünün olması piyasanın işleyişinin bozulmasına neden olacaktır.
Bir düzenleme yapılmaması durumunda hisse senedi yatırımcı sayısındaki azalış hız kazanacaktır.
Geçici 67. maddesinin uygulama süresinin bir kanunla uzatılmaması durumunda ortaya çıkacak değişiklilere ilişkin ayrıntılı bilgilere vergidegundem.com adlı sitede yer alan 16.09.2015 tarih ve 71 no.lu sirkülerden ulaşabilirsiniz.
KaynakBu haberi bende gördüm de. Habere baktığımızda tasarı gibi gözüküyor ama geçmiş tarihli bir haber. Yasalaşmış mı bu tasarı? Şuan yürürlükte ki yasalara baktım bulamadım bu düzenlemeyi. Gözümden mi kaçtı bilmiyorum ama hala net bilgiye ulaşmış değilim. Üstelik %67 si yabancılardan oluşan BIST de devletin bu düzenleme yapması yatırımcıyı kaçırır. Önemli miktar körfez sermayesi akışı var BIST'e ve körfez ülkelerinin çoğuyla çifte vergilendirmenin önlenmesi anlaşmamız yok diye biliyorum. Aralarından önemli büyük ülklerle anlaşmamız varda yine de soru işareti diğerleri.
Kazanç üzerinden %32 vergi mi ödeniyor.
Satım sırasında vergi otomatik mi tahsil ediliyor?
O olayı bende merak ediyorum. Tasarı da 2 yıldan uzun elde tutulan hisse ve menkullerde vergi oranı%0 ama kısa vadeli al satlarda %10 gibi görünüyor. Kar durumunda alınması gerekiyor bunu da aracı kuruluşun yapması gerek pratikte uygulamada nasıl hiç bir fikrim yok. Ayrıca alım satımlarda kazanılan karın yıllık bazda gelir vergisi mükellefiyeti doğurması da söz konusu. Bunu da gelir vergisi kanununa bakmamız lazım ama yine oradada net bir söylem yok. Bakalım araştırmaya devam ediyorum hem bulursak net cevap başka araştıran arkadaşlara da bu konu örnek teşkil eder güzel, faydalı olur..