Bitcoin Forum
May 06, 2024, 01:49:08 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: multiple adresses naar multiple adresses transacties - en initial reward bedrag  (Read 2281 times)
userkoen (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
September 22, 2016, 07:12:09 AM
 #1

Hallo, ben een nieuwkomer in de bitcoin wereld en heb 2 vragen over transacties die ik zie als ik in blockchain.info kijk :

1) als er een nieuw blok bijkomt dan zou ik als eerste transactie in dat blok exact 12.5 btc verwachten (de reward) maar ik zie ene hoger bedrag overgermaakt worden .. is dat een fee ? en waar komt die dan vandaan want het is toch een automatisch gegenereerde hoeveelheid btcs ? 

2) soms zie ik transacties waarbij vanaf  multiple adressen bitcoins overgemaakt worden naar multiple andere adressen... bij de ontvanger staat precies hoeveel dat betreft maar bij de verzender niet.. als ik vervolgens bij iedere verzender kijk dan zie ik steeds weer dezelfde lijst ontvangers met exact gelijke bedragen .. maar ik zou verwachten dat je zou kunnen zien hoeveel er van ieder verzendend adres is afgegaan ?   .. hopelijk is deze duidelijk ...

vast bedankt voor reacties

mvg koen
1715003348
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715003348

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715003348
Reply with quote  #2

1715003348
Report to moderator
1715003348
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715003348

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715003348
Reply with quote  #2

1715003348
Report to moderator
BitcoinCleanup.com: Learn why Bitcoin isn't bad for the environment
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715003348
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715003348

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715003348
Reply with quote  #2

1715003348
Report to moderator
1715003348
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715003348

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715003348
Reply with quote  #2

1715003348
Report to moderator
mocacinno
Legendary
*
Online Online

Activity: 3388
Merit: 4919


https://merel.mobi => buy facemasks with BTC/LTC


View Profile WWW
September 22, 2016, 07:21:21 AM
 #2

Hallo, ben een nieuwkomer in de bitcoin wereld en heb 2 vragen over transacties die ik zie als ik in blockchain.info kijk :

1) als er een nieuw blok bijkomt dan zou ik als eerste transactie in dat blok exact 12.5 btc verwachten (de reward) maar ik zie ene hoger bedrag overgermaakt worden .. is dat een fee ? en waar komt die dan vandaan want het is toch een automatisch gegenereerde hoeveelheid btcs ?  

2) soms zie ik transacties waarbij vanaf  multiple adressen bitcoins overgemaakt worden naar multiple andere adressen... bij de ontvanger staat precies hoeveel dat betreft maar bij de verzender niet.. als ik vervolgens bij iedere verzender kijk dan zie ik steeds weer dezelfde lijst ontvangers met exact gelijke bedragen .. maar ik zou verwachten dat je zou kunnen zien hoeveel er van ieder verzendend adres is afgegaan ?   .. hopelijk is deze duidelijk ...

vast bedankt voor reacties

mvg koen

Hallo Koen,

Welkom op het forum.
Betreft je vragen:

1) dit is inderdaad de block reward van 12.5 BTC + de som van de fees van de transacties die in deze block zitten.
zonder hier te technisch op in te gaan is het vrij makkelijk voor iedereen om dit te controleren/uit te rekenen.

Bijvoorbeeld, ik zie een blok waar maar 1 transactie inzit. Deze transactie heeft 1 input van 10 BTC en 2 outputs: 9 BTC (naar de ontvanger) en 0.5 BTC (naar een change-address).
Er is dus 0.5BTC "verdwenen". Deze 0.5BTC is de fee, en mag bij de 12.5BTC reward opgeteld worden.

2) ik begrijp je vraag niet 100%, maar ik vermoed dat dit afhangt van de block explorer.
Zonder in detail te gaan: bitcoin zelf is gewoon een decentrale databank waar inputs/outputs bijgehouden worden. Het is dus vrij makkelijk om na te gaan vanwaar de inputs komen die gebruikt werden om een output te generen. Wanneer je echter gebruik maakt van blockr.io of blockchain.info gebruik je een "gui" van een extern bedrijf. Zij kunnen hier dus weergeven wat ze maar willen Wink

█▀▀▀











█▄▄▄
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
e
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
█████████████
████████████▄███
██▐███████▄█████▀
█████████▄████▀
███▐████▄███▀
████▐██████▀
█████▀█████
███████████▄
████████████▄
██▄█████▀█████▄
▄█████████▀█████▀
███████████▀██▀
████▀█████████
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
c.h.
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
▀▀▀█











▄▄▄█
▄██████▄▄▄
█████████████▄▄
███████████████
███████████████
███████████████
███████████████
███░░█████████
███▌▐█████████
█████████████
███████████▀
██████████▀
████████▀
▀██▀▀
userkoen (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
September 22, 2016, 07:31:23 AM
 #3

hi thanks voor snelle response!
1) clear
2) dat zal het idd zijn want ik neem toch aan dat de elk adres in de input voor een door de verzender bepaald deel tesamen de totale hoeveelheid output geeft. maar dat dit kennekijk door de blockchain.info gui niet wordt weergeven.

Interessante materie ..

mvg koen
userkoen (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
September 22, 2016, 07:41:18 AM
 #4

hi, klopt idd. via blockr.io zie ik die details wel.. is dus idd een gui kwestie.. thanks again

mvg koen
weryo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 126
Merit: 100


View Profile
October 01, 2016, 12:27:43 PM
 #5

hi, klopt idd. via blockr.io zie ik die details wel.. is dus idd een gui kwestie.. thanks again

mvg koen

Bij blockchain.info is het ook wel te zien, alleen minder duidelijk (waarschijnlijk omdat alle verzendadressen meestal bij 1 eigenaar horen) Als je op een verzendadres klikt, staat onderaan de transactie aan de *rechterkant* (wat het onduidelijk maakt) een rood blokje met het bedrag wat verstuurd is vanaf dat specifieke adres.

Gws24
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 537
Merit: 524


View Profile
October 04, 2016, 06:53:40 PM
 #6

Makkelijker is om op 'Toon scripts en coinbase' te klikken als je een transactie bekijkt bij blockchain.info. Dan verschijnen ook bij de verzendadressen de bedragen.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!