Bitcoin Forum
April 24, 2024, 05:22:04 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kan dette lade sig gøre?  (Read 6351 times)
Jimmi Andersen (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 176
Merit: 100



View Profile
August 01, 2015, 03:22:39 PM
 #1

Jeg har fået en ide men jeg er ikke sikker på om det kan lade sig gøre. Jeg er ikke parat til at afsløre alle detaljer endnu men er der nogen som ved om følgende er muligt.

At skabe en slags proof of stake kryptoaktie hvor nye aktier ikke skabes ved mining men at det er centralt styret fra et firma hvor mange aktier der bliver skabt. Ikke en aktie hvor det på forhånd er bestemt hvor mange der bliver skabt men hvor det kan lade sig gøre løbende at skabe nye aktier eller at destruere eksisterende aktier og dermed fastholde en bestemt pris på aktierne.

At gøre det sådan at folk kan indtaste en bestemt bitcoin konto som udbytte automatisk bliver udbetalt til.

At tilføje en funktion hvor folk kan bestemme hvor stor en del af deres andel af overskuddet der skal gå til velgørenhed.

Ville ovenstående være nemt at gøre. Jeg ved intet om programmering(bortset fra en smule HTML).

MyCryptoBank  ――  Legal and Reliable Crypto Bank
Whitepaper  ――  CRYPTOBANK FOR CRYPTOCOMMUNITY  ――  Announce
―― Medium ―― YouTube ―― LinkedIn ―― Telegram ―― Facebook ―― Twitter ――
1713936124
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713936124

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713936124
Reply with quote  #2

1713936124
Report to moderator
1713936124
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713936124

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713936124
Reply with quote  #2

1713936124
Report to moderator
The forum strives to allow free discussion of any ideas. All policies are built around this principle. This doesn't mean you can post garbage, though: posts should actually contain ideas, and these ideas should be argued reasonably.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
TookDk
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1960
Merit: 1062


One coin to rule them all


View Profile WWW
August 02, 2015, 11:11:51 PM
 #2

Hvis du centralt vil styre systemmet så er det ikke decentraliseret.
Hvad er så formålet med POS?

Det helt centrale element som du skal overveje er hvordan du designer et decentraliseret "system of consensus".
Det vigtigste er at du overveje hvordan transaktionerne bliver verificeret?

POW fungere ved at give minerne en belønning for at verificere transaktionerne og levere sikkerhed til systemmet.
POS fungere ved at give stakerne en belønning for at verificere transaktionerne og levere sikkerhed til systemmet.

Hvis du vil lave "en slags POS" så skal der være en belønning til dem som staker,
ellers er det ikke motivation for at bidrage til netværket.

Det næste er at du skal overveje hvordan du destruere eksisterende aktier, i et normalt aktie økosystem kan du kun destruere aktier ved at købe dem tilbage.
Ingen vil have aktier som pludselig forsvinder uden man får en udbetaling.

For at du det centrale system kan købe aktierne tilbage så skal der være en stor bank til at stabilisere systemmet, det gør systemmet meget sårbart over for manipulation, da manipulation vil kunne dræne din bank.

Cryptography is one of the few things you can truly trust.
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
August 03, 2015, 12:19:55 PM
 #3

Du bør se på Counterparty.

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
Jimmi Andersen (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 176
Merit: 100



View Profile
August 03, 2015, 01:50:03 PM
Last edit: August 03, 2015, 03:08:40 PM by Jimmi Andersen
 #4

Hvis du centralt vil styre systemmet så er det ikke decentraliseret.
Hvad er så formålet med POS?

Det helt centrale element som du skal overveje er hvordan du designer et decentraliseret "system of consensus".
Det vigtigste er at du overveje hvordan transaktionerne bliver verificeret?

POW fungere ved at give minerne en belønning for at verificere transaktionerne og levere sikkerhed til systemmet.
POS fungere ved at give stakerne en belønning for at verificere transaktionerne og levere sikkerhed til systemmet.

Hvis du vil lave "en slags POS" så skal der være en belønning til dem som staker,
ellers er det ikke motivation for at bidrage til netværket.

Det næste er at du skal overveje hvordan du destruere eksisterende aktier, i et normalt aktie økosystem kan du kun destruere aktier ved at købe dem tilbage.
Ingen vil have aktier som pludselig forsvinder uden man får en udbetaling.

For at du det centrale system kan købe aktierne tilbage så skal der være en stor bank til at stabilisere systemmet, det gør systemmet meget sårbart over for manipulation, da manipulation vil kunne dræne din bank.

Formålet med POS er at der ikke skal være et centralt sted at angribe. Selvom udstedelsen af aktier er centraliseret må det være mere sikkert at verificeringen af transaktioner er spredt på et netvært af mange computere.

Det som jeg har tænkt på er om man kunne lave en klient, hvor det er muligt at destruere alle de aktier, som er på ens egen konto, hvor man så er nødt til at købe de solgte tilbage for at destruere dem. Mht. skabelse af nye aktier har jeg tænkt på, om man kan lave et slags afstemningssystem, hvor de forskellige medlemmer i bestyrelsen af virksomheden stemmer om, hvornår der skal skabes nye aktier, og hvor mange der skal skabes. Eventuelt med en funktion hvor de eksisterende medlemmer af bestyrelsen kan stemme om at tilføje flere medlemmer eller fyre et eksisterende medlem. Mht. at belønne folk for at vedligeholde netværket tænker jeg, at der kan være et fast gebyr per overførsel. fx et gebyr på 0,5 % eller hvad der nu er rimeligt. Måske to forskellige gebyrer, hvor det ene går til dem, som vedligeholder netværket, og det andet går til en bestemt konto, hvor pengene vil blive brugt på velgørenhed.

Din sidste kommentar forstår jeg ikke. Man kan vel bare købe aktierne tilbage på det åbne marked. Jeg tænker at man kan have et mål om at sælge hver aktie til $1 og at købe dem tilbage til samme pris, men at det bliver offentliggjort en gang i kvartalet, hvor mange penge man realistisk kunne give per aktie, hvis alle ville sælge deres aktier nu og her. Hvis man ikke udbetaler hele overskuddet som udbytte men i stedet opbygger en stor reserve, vil der komme et tidspunkt, hvor man altid kan købe aktierne tilbage til samme pris som folk betalte for dem.

Jeg er lidt i tvivl om sådan nogle aktier, vil blive brugt som betalingsmiddel, og om det overhovedet skal kaldes aktier. Meningen er, at det skal fungere som en slags valuta med en fast pris, men hvor at man også får et lille overskud hvert år, samtidigt med at man bidrager til at gøre verden lidt bedre ved at støtte forskellige velgørende organisationer.

Jeg har også en ide til hvilken type virksomhed det skulle være, men jeg er meget i tvivl om, hvilke regler man skal være opmærksom på, da jeg ingen erfaring har på området.

MyCryptoBank  ――  Legal and Reliable Crypto Bank
Whitepaper  ――  CRYPTOBANK FOR CRYPTOCOMMUNITY  ――  Announce
―― Medium ―― YouTube ―― LinkedIn ―― Telegram ―― Facebook ―― Twitter ――
TookDk
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1960
Merit: 1062


One coin to rule them all


View Profile WWW
August 03, 2015, 03:27:37 PM
 #5

Formålet med POS er at der ikke skal være et centralt sted at angribe. Selvom udstedelsen af aktier er centraliseret må det være mere sikkert at verificeringen af transaktioner er spredt på et netvært af mange computere.

Udfordringen her bliver bliver at sætte de nye aktier på marked på en sikker måde. Det skal gennemtænkes rimelig grundigt hvordan du vil integrere et centraliseret system med et decentraliseret system. Jeg har i dette tilfælde svært ved at se fordelen ved de decentraliseret netværk.

Det som jeg har tænkt på er om man kunne lave en klient, hvor det er muligt at destruere alle de aktier, som er på ens egen konto, hvor man så er nødt til at købe de solgte tilbage for at destruere dem. Mht. skabelse af nye aktier har jeg tænkt på, om man kan lave et slags afstemningssystem, hvor de forskellige medlemmer i bestyrelsen af virksomheden stemmer om, hvornår der skal skabes nye aktier, og hvor mange der skal skabes. Eventuelt med en funktion hvor de eksisterende medlemmer af bestyrelsen kan stemme om at tilføje flere medlemmer eller fyre et eksisterende medlem. Mht. at belønne folk for at vedligeholde netværket tænker jeg, at der kan være et fast gebyr per overførsel. fx et gebyr på 0,5 % eller hvad der nu er rimeligt. Måske to forskellige gebyrer, hvor det ene går til dem, som vedligeholder netværket, og det andet går til en bestemt konto, hvor pengene vil blive brugt på velgørenhed.
Hvorfor vil nogen destruere sine egne aktier?

Din sidste kommentar forstår jeg ikke. Man kan vel bare købe aktierne tilbage på det åbne marked. Jeg tænker at man kan have et mål om at sælge hver aktie til $1 og at købe dem tilbage til samme pris, men at det bliver offentliggjort en gang i kvartalet, hvor mange penge man realistisk kunne give per aktie, hvis alle ville sælge deres aktier nu og her. Hvis man ikke udbetaler hele overskuddet som udbytte men i stedet opbygger en stor reserve, vil der komme et tidspunkt, hvor man altid kan købe aktierne tilbage til samme pris som folk betalte for dem.

Hvis du vil undgå inflation, så skal den centrale instans regulere prisen ved enten at købe eller sælge. Hvis en gruppe af personer beslutter sig for at manipulere med prisen, så skal de bare begynde at købe aktier, alle dem som de overhoved kan få fat på. Så bliver den centrale instans nød til at sælge eller skabe aktier, ellers vil prisen stige kraftigt. Dette samme modsat, hvis alle sælger sine aktier så skal den centrale instans være istand til at købe aktierne. Det vil sige den centrale instans skal have en meget stor pose penge, f.eks. 20% i reserve. Hvis den centrale instans ikke kan regulere momentant, så vil der komme udsving på kursen, som kan udnyttes.


Jeg er lidt i tvivl om sådan nogle aktier, vil blive brugt som betalingsmiddel, og om det overhovedet skal kaldes aktier. Meningen er, at det skal fungere som en slags valuta med en fast pris, men hvor at man også får et lille overskud hvert år, samtidigt med at man bidrager til at gøre verden lidt bedre ved at støtte forskellige velgørende organisationer.

Hvis du skal have et lille overskud hvert år skal skal der skabes værdi. Hvor skal værdien komme fra? Man kan ikke lave penge ud af den blå luft. Hvis værdien skal komme fra nye investore, for at udbetale gevinst til gamle investore , så kaldes det et "ponzi scheme".

Cryptography is one of the few things you can truly trust.
Jimmi Andersen (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 176
Merit: 100



View Profile
August 03, 2015, 05:30:46 PM
 #6

Quote from: TookDk
Udfordringen her bliver bliver at sætte de nye aktier på marked på en sikker måde. Det skal gennemtænkes rimelig grundigt hvordan du vil integrere et centraliseret system med et decentraliseret system. Jeg har i dette tilfælde svært ved at se fordelen ved de decentraliseret netværk.

Jeg er helt enig i, at det skal gennemtænkes meget grundigt. Der er ting, som jeg ikke har afsløret endnu, som gør at det ville være en fordel med et decentraliseret netværk. Ting som gør, at jeg tror, det kan blive kæmpestort, men hvis jeg afslører det på et offentligt forum, er der nok nogen, som vil bruge ideen før mig.

Quote from: TookDk
Hvorfor vil nogen destruere sine egne aktier?
Firmaet ville destruere aktier for at forhindre at prisen falder for meget. Funktionen ville ikke være nødvendig for brugerne.

Quote from: TookDk
Hvis du vil undgå inflation, så skal den centrale instans regulere prisen ved enten at købe eller sælge. Hvis en gruppe af personer beslutter sig for at manipulere med prisen, så skal de bare begynde at købe aktier, alle dem som de overhoved kan få fat på. Så bliver den centrale instans nød til at sælge eller skabe aktier, ellers vil prisen stige kraftigt.
Det ville være meget nemt at skabe nye aktier og sælge dem og dermed forhindre at prisen stiger.

Quote from: TookDk
Dette samme modsat, hvis alle sælger sine aktier så skal den centrale instans være istand til at købe aktierne. Det vil sige den centrale instans skal have en meget stor pose penge, f.eks. 20% i reserve. Hvis den centrale instans ikke kan regulere momentant, så vil der komme udsving på kursen, som kan udnyttes.

Korrekt. Der vil nok være lidt udsving i starten, men den måde som jeg har tænkt at gøre det må, tror jeg det vil være minimalt, eller at det kun vil være i en meget begrænset periode.

Quote from: TookDk
Hvis du skal have et lille overskud hvert år skal skal der skabes værdi. Hvor skal værdien komme fra? Man kan ikke lave penge ud af den blå luft. Hvis værdien skal komme fra nye investore, for at udbetale gevinst til gamle investore , så kaldes det et "ponzi scheme".
Den del mener jeg at have styr på, hvordan man gør. Og det skal selvfølgelig være helt transparent, så folk kan se, at man ikke laver den slags fiduser.

MyCryptoBank  ――  Legal and Reliable Crypto Bank
Whitepaper  ――  CRYPTOBANK FOR CRYPTOCOMMUNITY  ――  Announce
―― Medium ―― YouTube ―― LinkedIn ―― Telegram ―― Facebook ―― Twitter ――
Munti
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 661
Merit: 504


View Profile
September 01, 2015, 11:38:34 PM
 #7

Det du beskriver ligner litt på fastkurs systemene som noen få digital valutaer har/får.
For en sentralisert løsning bør du se nærmere på nubits
For en desentralisert løsning bør du se på bitbay
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!