Bitcoin Forum
May 05, 2024, 06:53:55 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Utrecht - bitcoinloze stad?  (Read 5019 times)
neoneros (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
July 30, 2015, 10:10:58 AM
 #1

Als ik op coinmap kijk zie ik één enkele vereniging die bitcoin accepteert. Dat vind ik erg jammer. Via thuisbezorgd kan ik natuurlijk wel overal mijn eten met bitcoin bestellen, maar ik wil op een terrasje mijn biertje met bitcoins kunnen betalen..

Dit gaat me niet in mijn eentje lukken, dus bij deze een oproepje om een werkgroepje te starten in Utrecht, handjes in de lucht wie mee wil denken, graag ook info over andere groepen hoe het bijvoorbeeld in Arnhem is gegaan.

Every time a block is mined, a certain amount of BTC (called the subsidy) is created out of thin air and given to the miner. The subsidy halves every four years and will reach 0 in about 130 years.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714935235
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714935235

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714935235
Reply with quote  #2

1714935235
Report to moderator
1714935235
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714935235

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714935235
Reply with quote  #2

1714935235
Report to moderator
1714935235
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714935235

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714935235
Reply with quote  #2

1714935235
Report to moderator
bram_vnl
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1148
Merit: 1000


View Profile
July 31, 2015, 02:28:56 PM
 #2

Als ik op coinmap kijk zie ik één enkele vereniging die bitcoin accepteert. Dat vind ik erg jammer. Via thuisbezorgd kan ik natuurlijk wel overal mijn eten met bitcoin bestellen, maar ik wil op een terrasje mijn biertje met bitcoins kunnen betalen..

Dit gaat me niet in mijn eentje lukken, dus bij deze een oproepje om een werkgroepje te starten in Utrecht, handjes in de lucht wie mee wil denken, graag ook info over andere groepen hoe het bijvoorbeeld in Arnhem is gegaan.

ik betaal met guldencoin dan ben ik in
neoneros (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
July 31, 2015, 03:04:59 PM
 #3

ik betaal met guldencoin dan ben ik in

this is why we can't have nice things Tongue

Ik geloof niet dat lokale crypto's de economische revolutie zullen aanwakkeren, ik denk eerder dat het deze zal tegenwerken. Lokale dingen zijn makkelijker door overheden te reguleren..

Niet dat ik de guldencoin niet waardeer,  maar ik kan niet met twee dingen tegelijk bezig zijn Cheesy

Joriz
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
August 05, 2015, 11:47:13 AM
 #4

Zeer apart. Terwijl er in Utrecht zo veel hippe en alternatieve winkels/mensen zijn. Je zou verwachten dat juist in steden als Utrecht in winkels de Bitcoin wordt geaccepteerd.

Is de Bitcoin mogelijk weer over zijn hype heen of adverteren winkels niet meer dat ze Bitcoin accepteren?
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 06, 2015, 08:39:55 AM
 #5

Zeer apart. Terwijl er in Utrecht zo veel hippe en alternatieve winkels/mensen zijn. Je zou verwachten dat juist in steden als Utrecht in winkels de Bitcoin wordt geaccepteerd.[...]

Vind je BTC praktisch voor dit soort gebruik?

Als een winkel bijvoorbeeld toch graag eerst (een paar) bevestigingen wil zien dan sta je zo 10 min. te wachten...

Ik vind zelf BTC niet zo heel erg geschikt daarvoor (zie't al voor me: twee rijen bij een kassa; de ene stroomt door de andere voor "wachtenden op BTC bevestiging"...).

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
neoneros (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
August 06, 2015, 10:11:05 AM
 #6

Ik vind zelf BTC niet zo heel erg geschikt daarvoor (zie't al voor me: twee rijen bij een kassa; de ene stroomt door de andere voor "wachtenden op BTC bevestiging"...).

Dan denk ik dat je je vergist in hoe het allemaal werkt. Een betaling gaat instant, je hoeft niet op de bevestiging van de blockchain te wachten, de kans op double spending is in een winkel situatie nihil en verwaarloosbaar, gok kleiner dan bij de zelfscan iets 'vergeten' te scannen. Bovendien bieden Bitkassa en Bitpay hier een prima service voor die dit risico ook nog eens voor de winkelier wegnemen, plus dat ze gelijk betaald krijgen in een valuta die ze zeker nu nog beter aan staat. Bitkassa en Bitpay verdienen door de bitcoins hopelijk later tegen een beter tarief weer te verkopen, sowieso rekenen ze een eigen net iets hogere koers dan de werkelijke .

De ene rij moet een pasje uit een portomonee halen, pas laten lezen, pin intoetsen, wachten op de telefoonverbinding.
De andere rij scant een qr code en betaald, klaar. Ik heb mijn telefoon altijd sneller paraat dan mijn portomonee, het zal in de praktijk niet zoveel uitmaken, de grootste bottlenek bij kassa's is vaak niet het betalen.

sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 06, 2015, 01:45:59 PM
 #7

Ik vind zelf BTC niet zo heel erg geschikt daarvoor (zie't al voor me: twee rijen bij een kassa; de ene stroomt door de andere voor "wachtenden op BTC bevestiging"...).
Dan denk ik dat je je vergist in hoe het allemaal werkt. [...]

"Dan denk ik dat je" toch niet helemaal goed leest voordat je reageert. Ik zei namelijk: "als een winkel bijvoorbeeld toch graag eerst (een paar) bevestigingen wil zien"...

En dat is maar 1 voorbeeld. Zo zijn er talloze andere voorbeelden van drempels waardoor winkels een aversie hiervan zouden kunnen hebben...

Ik zie't niet gebeuren. Maar goed, ik zit dan ook pas sinds 1984 achter een computer. Ik hoop dat jij gelijk krijgt...

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 06, 2015, 02:03:14 PM
Last edit: August 06, 2015, 08:40:10 PM by sbogovac
 #8

Een heel andere (dan deze "technische") uitdaging zit hem in de "business case"...

Aan de invoering van BTC zijn per definitie kosten verbonden.

Hoe waarschijnlijk is het dat die kosten er op korte termijn uit gehaald worden zodat ook weer echt winst gemaakt kan gaan worden...?

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 06, 2015, 02:06:47 PM
Last edit: August 06, 2015, 08:40:53 PM by sbogovac
 #9

En dan komt ook nog eens de "menselijke aard" erbij kijken.

De adoptiesnelheid is bij BTC niet zo heel erg hoog meer (als anderhalf jaar geleden). Wanneer ik terugdenk aan de invoering van PIN en de immense campagnes et cetera die dat vergde... En daar zaten dan twee hele grote/belangrijke/(invloed)rijke krachten achter; de overheid (belastingdienst) en de banken... Zoiets zie ik de BTC-foundation nog niet 1, 2, 3 doen...

Maar goed, zoals ik al - min of meer - zei: ik hoop dat ik ongelijk heb...

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
NorrisK
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1946
Merit: 1007



View Profile
August 07, 2015, 08:46:48 AM
 #10

Ik vind zelf BTC niet zo heel erg geschikt daarvoor (zie't al voor me: twee rijen bij een kassa; de ene stroomt door de andere voor "wachtenden op BTC bevestiging"...).
Dan denk ik dat je je vergist in hoe het allemaal werkt. [...]

"Dan denk ik dat je" toch niet helemaal goed leest voordat je reageert. Ik zei namelijk: "als een winkel bijvoorbeeld toch graag eerst (een paar) bevestigingen wil zien"...

En dat is maar 1 voorbeeld. Zo zijn er talloze andere voorbeelden van drempels waardoor winkels een aversie hiervan zouden kunnen hebben...

Ik zie't niet gebeuren. Maar goed, ik zit dan ook pas sinds 1984 achter een computer. Ik hoop dat jij gelijk krijgt...


Ik heb nog nergens meegemaakt dat je moest wachten op een bevestiging.. Tijdje terug in een kroeg iets van 100 euro afgetikt met bitcoin, ging zonder moeite en we mochten meteen weglopen..

Een auto kopen is misschien wat anders, maar voor een paar euro gaat er echt niet moeilijk gedaan worden. Of heb je een afstandsbediening om een 50% attack te starten tijdens je betaling van een paar euro? Zo'n aanval kost veel meer dan dat je ooit kan verdienen op die manier.
neoneros (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
August 07, 2015, 01:24:41 PM
 #11

Ik vind zelf BTC niet zo heel erg geschikt daarvoor (zie't al voor me: twee rijen bij een kassa; de ene stroomt door de andere voor "wachtenden op BTC bevestiging"...).
Dan denk ik dat je je vergist in hoe het allemaal werkt. [...]

"Dan denk ik dat je" toch niet helemaal goed leest voordat je reageert. Ik zei namelijk: "als een winkel bijvoorbeeld toch graag eerst (een paar) bevestigingen wil zien"...

En dat is maar 1 voorbeeld. Zo zijn er talloze andere voorbeelden van drempels waardoor winkels een aversie hiervan zouden kunnen hebben...

Ik zie't niet gebeuren. Maar goed, ik zit dan ook pas sinds 1984 achter een computer. Ik hoop dat jij gelijk krijgt...


Ik heb nog nergens meegemaakt dat je moest wachten op een bevestiging.. Tijdje terug in een kroeg iets van 100 euro afgetikt met bitcoin, ging zonder moeite en we mochten meteen weglopen..

Een auto kopen is misschien wat anders, maar voor een paar euro gaat er echt niet moeilijk gedaan worden. Of heb je een afstandsbediening om een 50% attack te starten tijdens je betaling van een paar euro? Zo'n aanval kost veel meer dan dat je ooit kan verdienen op die manier.

50% attack voor een paar euro of zelfs een auto is niet rendabel, maar een double spend voor een paar euro of wat is nog wel te ondernemen denk ik, maar verwaarloosbaar, net zoals je lekker op vakantie kan met je creditcard en alles achteraf laat blokkeren omdat je nergens je handtekening voor hebt gezet..

Heb inderdaad over de als heen gelezen, maar dat is natuurlijk geen vrijwaring om er niet hypothetisch op te mogen reageren alsof het werkelijk zo was Tongue

sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 07, 2015, 02:41:57 PM
 #12

[...]Heb inderdaad over de als heen gelezen, maar dat is natuurlijk geen vrijwaring om er niet hypothetisch op te mogen reageren alsof het werkelijk zo was Tongue

True, true... maar dat was dus maar 1 (om misverstanden te voorkomen Tongue) technisch voorbeeld...

Dan zijn er ook nog de "business case" en "menselijke aard" die ik aankaartte. Ben ook benieuwd naar eventueel andere inzichten daarop...

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
neoneros (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
August 13, 2015, 07:22:16 AM
 #13

Graag, maar dan wel in een ander topic  Wink

Ik zal in andere Utrecht gerelateerde communities eens een shoutout doen naar Bitcoin adepten, misschien dat daar wat meer animo is, anderen hier ook uit Utrecht en zin om eens een drankje in de stad te doen en wat brainstormen over Bitcoin in de stad? Ik stel voor dinsdagavond 1 september 20:00 in Lebowski!

gatherc
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 53
Merit: 0


View Profile
August 24, 2015, 12:16:44 PM
 #14

In Gent zijn we erin geslaagd om 25 handelaars te overtuigen, niet in het minst vanwege het eenvoudige BitKassa systeem uit Arnhem.

Als jullie dus enkele handelaars willen overtuigen bekijk dit systeem zeker eens, de mensen erachter zullen jullie met plezier helpen!
neoneros (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 462
Merit: 250


I can draw your avatar!


View Profile WWW
August 25, 2015, 11:35:51 AM
 #15

In Gent zijn we erin geslaagd om 25 handelaars te overtuigen, niet in het minst vanwege het eenvoudige BitKassa systeem uit Arnhem.

Als jullie dus enkele handelaars willen overtuigen bekijk dit systeem zeker eens, de mensen erachter zullen jullie met plezier helpen!

Die had ik al in het vizier, lijkt me inderdaad praktisch om handelaren alles op een presenteerblaadje aan te bieden.

1 september is er een meeting in Utrecht, zal het balletje daar nog eens opgooien Smiley

Dotrego
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 252
Merit: 100



View Profile WWW
September 06, 2015, 07:39:55 PM
 #16

Was wat later, maar een leuke meet Smiley
Er zijn Utrecht Bitcoin Meetup groepen, niet alle even actief.

Volgens mij zijn er wel horecagelegenheden die er wel voor open zouden staan, het verhaal moet ze alleen gebracht worden. Er zijn er ook al die geen chartaal geld meer accepteren.

Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!