Bitcoin Forum
April 26, 2024, 11:47:48 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 3 »  All
  Print  
Author Topic: Varför är det så dött i skandinaviska forumet?  (Read 50689 times)
psy112 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 346
Merit: 250


psygambler


View Profile WWW
September 04, 2015, 02:14:18 PM
 #1

Hej,

Jag har länge undrat varför här är så lite aktivitet i det skandinaviska forumet, är vi fortfarande så lite skandinaver som använder bitcoins eller alla håller till på den internationella delen?

1714175268
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714175268

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714175268
Reply with quote  #2

1714175268
Report to moderator
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
securo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 228
Merit: 100



View Profile
September 04, 2015, 02:45:26 PM
 #2

Det skjer vel ikke så mye nytt... jeg har gått helt over til cloudmining, så hardware er ikke så spennende lenger, spesielt nå som KNC har lukket seg helt inn i sin egen verden.
De norske skattemyndighetene tviholder på en lovtolkning som gjør det vanskelig å utvikle noe særlig business rundt bitcoin, så...

My tipping jar; 197hyQxciZ9r7qj5CBsMvtNpqsRyM5NxuC
akaman
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 247
Merit: 250


View Profile
September 04, 2015, 03:17:14 PM
 #3

Jag har länge undrat varför här är så lite aktivitet i det skandinaviska forumet, är vi fortfarande så lite skandinaver som använder bitcoins eller alla håller till på den internationella delen?

Jeg tror det er fordi svært få her bruker bitcoin i hverdagen.

Når brukte du sist bitcoin til å betale, eller ta betalt, for noe? Jeg har kjøpt VPN hos Mullvad med bitcoins... Ellers finnes det nesten null mulighet for å bruke bitcoin til innkjøp av 'normale' ting og tjenester i Skandianavia. Dersom andre deler mitt inntrykk er det kanskje ikke så rart at aktiviteten i forumet er lav.

Finnes det en liste over merchants i Skandianavia som tar betalt i bitcoins?

psy112 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 346
Merit: 250


psygambler


View Profile WWW
September 04, 2015, 03:57:39 PM
 #4

Jag har länge undrat varför här är så lite aktivitet i det skandinaviska forumet, är vi fortfarande så lite skandinaver som använder bitcoins eller alla håller till på den internationella delen?

Jeg tror det er fordi svært få her bruker bitcoin i hverdagen.

Når brukte du sist bitcoin til å betale, eller ta betalt, for noe? Jeg har kjøpt VPN hos Mullvad med bitcoins... Ellers finnes det nesten null mulighet for å bruke bitcoin til innkjøp av 'normale' ting og tjenester i Skandianavia. Dersom andre deler mitt inntrykk er det kanskje ikke så rart at aktiviteten i forumet er lav.

Finnes det en liste over merchants i Skandianavia som tar betalt i bitcoins?



Ja jag vet att i daglig världen så är där inte så mycket bitcoin acceptans, jag har inte hittat nått speciellt ställe än, sen har jag i och för sig inte letat speciellt mycket. När jag var i NYC i maj trodde jag att jag skulle kunna använda mig av bitcoinen, men använde inte en enda bitcoin under vistelsen.

Men över internet har jag använt bitcoin dagligen i 2 år nu. Finns ju hur mycket som helst.

Så menar att här borde ju kanske vara lite liv ;P


Det skjer vel ikke så mye nytt... jeg har gått helt over til cloudmining, så hardware er ikke så spennende lenger, spesielt nå som KNC har lukket seg helt inn i sin egen verden.
De norske skattemyndighetene tviholder på en lovtolkning som gjør det vanskelig å utvikle noe særlig business rundt bitcoin, så...

Men där är ju mer än mining som är intressant med bitcoin. KNC har verkligen skitit i det blå skåpet, ser framemot åtalet mot dem!

codedelux
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 128
Merit: 100


c++


View Profile
September 07, 2015, 02:38:23 PM
 #5

Kommer åtalet mot knc ge svenska kunder pengarna tillbaka?
psy112 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 346
Merit: 250


psygambler


View Profile WWW
September 07, 2015, 03:18:46 PM
 #6

Kommer åtalet mot knc ge svenska kunder pengarna tillbaka?

Förlorar KNC så kommer alla som är med i åtalet förhoppningsvis få tillbaka sina pengar.

Allt beror ju på vad domen blir. Kravet är iallafall tillbaka betalning

sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
September 08, 2015, 07:42:02 AM
 #7

Om det er lite liv på forumet her, er det i alle fall stadig fleire nordmenn som kjøper bitcoin!  Eg har hatt god omsetningsvekst gjennom heile året, og august var ein ny rekordmånad.  Mange av dei nye kjøparane er Windows-brukarar og firma med ransom-ware. Sad  Men det er og investorar som kjøper mykje, grekarar som jobbar i Noreg og sender bitcoin til Hellas fordi pengar dei sender gjennom bank ikkje kan takast ut i Hellas, folk som skal betale noko med bitcoin, osv.

Dessverre er det stadig færre nordmenn som sel bitcoin til meg.  Eg må kjøpe inn stadig meir frå utlandet, trass i at eg betaler betre kurs enn nokon annan børs.  Litt usikker på kva eg skal gjere for å snu den trenden.  Eg har ikkje lyst til å auke kursen meir, sidan det naturleg nok får fylgjer for salskursen i tillegg.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
akaman
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 247
Merit: 250


View Profile
September 08, 2015, 05:08:28 PM
 #8

Men det er og investorar som kjøper mykje, grekarar som jobbar i Noreg og sender bitcoin til Hellas fordi pengar dei sender gjennom bank ikkje kan takast ut i Hellas, folk som skal betale noko med bitcoin, osv.

Interessant, da jeg nylig leste at Grekere ikke får kjøpt Bitcoin pga alle bank problemene i Hellas. Hvordan omsettes bitcoins i Hellas? Localbitcoins?

Dessverre er det stadig færre nordmenn som sel bitcoin til meg.

Men det er kanskje bra, siden det betyr det en netto flukt bort fra NOK til BTC, og derfra til mindre sporbare altcoins. Spesielt nå med en så svak krone er det enda mindre attraktivt å veksle tilbake til NOK.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
September 08, 2015, 07:31:15 PM
 #9

Men det er og investorar som kjøper mykje, grekarar som jobbar i Noreg og sender bitcoin til Hellas fordi pengar dei sender gjennom bank ikkje kan takast ut i Hellas, folk som skal betale noko med bitcoin, osv.
Interessant, da jeg nylig leste at Grekere ikke får kjøpt Bitcoin pga alle bank problemene i Hellas. Hvordan omsettes bitcoins i Hellas? Localbitcoins?
Mot kontantar.  Reknar med dei brukar Localbitcoins, ja.

Dessverre er det stadig færre nordmenn som sel bitcoin til meg.
Men det er kanskje bra, siden det betyr det en netto flukt bort fra NOK til BTC, og derfra til mindre sporbare altcoins. Spesielt nå med en så svak krone er det enda mindre attraktivt å veksle tilbake til NOK.
Berre om du trur krona vil halde fram med å svekke seg.  "Ekspertane" spår derimot at krona skal styrke seg utover hausten, og det har slått litt til i det siste.  Då løner det seg å veksle til norske kroner no, dersom du trur bitcoin-kursen vil halde seg stabil mot USD og EUR.  Det som er litt meir risikabelt er å overføre pengar til utanlandske børsar for å kjøpe inn bitcoin som du sel til meg med forteneste.  Det løner seg når krona er stabil, men er eit tapsprosjekt dersom krona styrkar seg med ein prosent frå du overførte pengane til dei er framme.  Krona har ikkje vore spesielt stabil i det siste, og det kan vere ein grunn til at færre gjer dette no.

Om du derimot har bitcoin og treng kroner, løner det seg garantert å selje dei til meg framfor å selje dei utanlands og overføre pengar derifrå. Smiley

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
Grix
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 536
Merit: 500



View Profile WWW
September 27, 2015, 10:06:00 AM
Last edit: September 27, 2015, 03:02:01 PM by Grix
 #10


Dessverre er det stadig færre nordmenn som sel bitcoin til meg.  Eg må kjøpe inn stadig meir frå utlandet, trass i at eg betaler betre kurs enn nokon annan børs.  Litt usikker på kva eg skal gjere for å snu den trenden.  Eg har ikkje lyst til å auke kursen meir, sidan det naturleg nok får fylgjer for salskursen i tillegg.

Forresten, jeg tror det kan ha litt med fall av miningprofitt å gjøre. Hvertfall pleide jeg å mine og selge en god del av profitten min til deg de siste to årene, men nå dette året har det blitt så uprofitabelt at nesten all inntekt går til betaling av strømregning og resten går til vanlige kjøp direkte med bitcoin, så det er ikke noe igjen å selge.. Er sikkert noen storminere i Norge rundt om kring som har samme situasjon

BTC: 1Fahk2aa4NS4Qds4VDAL4mpNArDEdV2K5K
LaserShowGen Laser Show Software
Helios Laser Show Hardware
KlatsBit
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 10
Merit: 0


View Profile
September 29, 2015, 05:48:42 PM
 #11

Verkar i alla fall finnas folk här, då den här tråden har fått över 10 000 visningar men dock endast 11 inlägg.

psy112 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 346
Merit: 250


psygambler


View Profile WWW
September 30, 2015, 11:20:55 AM
 #12

Verkar i alla fall finnas folk här, då den här tråden har fått över 10 000 visningar men dock endast 11 inlägg.



Ja jag håller med. Vad gör egentligen skandinaver med sina btc? samlar dem på hög? bara köper och säljer?

Hanslo
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 263
Merit: 250


View Profile WWW
September 30, 2015, 04:45:17 PM
 #13

Jeg kjøper og selger fortsatt her: https://bitcoinsnorway.com
psy112 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 346
Merit: 250


psygambler


View Profile WWW
September 30, 2015, 05:27:03 PM
 #14

Jeg kjøper og selger fortsatt her: https://bitcoinsnorway.com


Går det bra då? väl lite tryggare att trada nu än när det kunde svänga 100-300 dollar om dagen

Hanslo
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 263
Merit: 250


View Profile WWW
September 30, 2015, 06:12:34 PM
 #15

Jeg kjøper og selger fortsatt her: https://bitcoinsnorway.com


Går det bra då? väl lite tryggare att trada nu än när det kunde svänga 100-300 dollar om dagen

Vær tålmodig og bruk alltid limit om du ikke har hastverk.

Bitcoin Norge: Kjøp1980 Selg 2020

Sturle: kjøp: 2027.5264  sal: 2069.2471
KlatsBit
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 10
Merit: 0


View Profile
September 30, 2015, 07:15:30 PM
 #16

Verkar i alla fall finnas folk här, då den här tråden har fått över 10 000 visningar men dock endast 11 inlägg.



Ja jag håller med. Vad gör egentligen skandinaver med sina btc? samlar dem på hög? bara köper och säljer?

För tillfället så lägger jag mina på hög, cold storage. Har dock inte speciellt många btc. Men skaffade Mycelium-plånboken (igen) för att kunna använda/"leka" lite med btc. Minar också, men handlar inte om några större summor utan det är mest för skojs skull, ca 20$ i månaden. Har minat i strax över ett år. Om jag hade haft förutsättningarna för det så hade jag nog utökat med fler miners, även om det kanske inte är den bästa idén.  Roll Eyes

psy112 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 346
Merit: 250


psygambler


View Profile WWW
October 04, 2015, 10:24:17 AM
 #17

Verkar i alla fall finnas folk här, då den här tråden har fått över 10 000 visningar men dock endast 11 inlägg.



Ja jag håller med. Vad gör egentligen skandinaver med sina btc? samlar dem på hög? bara köper och säljer?

För tillfället så lägger jag mina på hög, cold storage. Har dock inte speciellt många btc. Men skaffade Mycelium-plånboken (igen) för att kunna använda/"leka" lite med btc. Minar också, men handlar inte om några större summor utan det är mest för skojs skull, ca 20$ i månaden. Har minat i strax över ett år. Om jag hade haft förutsättningarna för det så hade jag nog utökat med fler miners, även om det kanske inte är den bästa idén.  Roll Eyes


Jeg kjøper og selger fortsatt her: https://bitcoinsnorway.com


Går det bra då? väl lite tryggare att trada nu än när det kunde svänga 100-300 dollar om dagen

Vær tålmodig og bruk alltid limit om du ikke har hastverk.

Bitcoin Norge: Kjøp1980 Selg 2020

Sturle: kjøp: 2027.5264  sal: 2069.2471


Jag har provat köpa o sälja lite via localbitcoin, men har inte lyckats hitta en bra formel för att man ska ligga lite över det aktuella priset vid sälj och under vid köp.

Verkar i alla fall finnas folk här, då den här tråden har fått över 10 000 visningar men dock endast 11 inlägg.



Ja jag håller med. Vad gör egentligen skandinaver med sina btc? samlar dem på hög? bara köper och säljer?

För tillfället så lägger jag mina på hög, cold storage. Har dock inte speciellt många btc. Men skaffade Mycelium-plånboken (igen) för att kunna använda/"leka" lite med btc. Minar också, men handlar inte om några större summor utan det är mest för skojs skull, ca 20$ i månaden. Har minat i strax över ett år. Om jag hade haft förutsättningarna för det så hade jag nog utökat med fler miners, även om det kanske inte är den bästa idén.  Roll Eyes



Som jag då, jag köpte btc när de var rätt anonyma, $30 styck, vågade dock inte gambla då så köpte bara lite och var för snabb och sålde dem när de steg till $150. Nu har jag istället spenderat de senaste åren att samla på mig så många jag kan inför framtiden.
Minar också, fast scrypt för tillfället, minade btc innan när man överlevde på en 30gh/s maskin.
Kommer dock inte köpa några fler maskiner eftersom deras ROI alltid är nästan omöjligt.
Så nu investerar & spelar jag mest med mina btc

codedelux
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 128
Merit: 100


c++


View Profile
October 08, 2015, 02:00:21 PM
 #18

Någon som lyckades köpa på sig "i början" med paypal? Jag försökte köpa för 5000 kr väldigt tidigt men ingen tog paypal och jag vågade inte banköverföring. Stort misstag från min sida.

(Jag tyckte paypal var underbart på den tiden och ville använda det till allt.)
psy112 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 346
Merit: 250


psygambler


View Profile WWW
October 08, 2015, 02:05:28 PM
 #19

Någon som lyckades köpa på sig "i början" med paypal? Jag försökte köpa för 5000 kr väldigt tidigt men ingen tog paypal och jag vågade inte banköverföring. Stort misstag från min sida.

(Jag tyckte paypal var underbart på den tiden och ville använda det till allt.)

Jag köpte med bankwire via mtgox i början, dock var jag dum att inte hålla koll på det för jag köpte på $30 och veckorna efter rasade den rätt kraftigt, men dum som man var så köpte man inte för de 50 000 som var tänkt. Svurit över detta miljoner ggr

codedelux
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 128
Merit: 100


c++


View Profile
October 09, 2015, 07:23:18 AM
 #20

Jag tillhör dom som "donerade" när gox stängde. När kursen går ner gör det mindre ont men det är bäst att inte tänka på det.
Pages: [1] 2 3 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!