Skatt/lover i sammenheng med bitcoins.

(1/2) > >>

andre369:
Hei.

Jeg vet at bitcoins er helt skatte fritt utenom Norge. Så mitt spørmål er da om det er det samme her til lands? Må man oppføre bitcoin verdien på selvangivelsen etc?

Vurderer og kontakte en advokat for å være sikker, men det skader vel ikke å spørre litt rundt først :)

Man vet jo aldri i dette lille kommunist landet.

Takker for råd og tips.

securo:
Quote from: andre369 on March 24, 2013, 07:03:10 PM

Hei.

Jeg vet at bitcoins er helt skatte fritt utenom Norge. Så mitt spørmål er da om det er det samme her til lands? Må man oppføre bitcoin verdien på selvangivelsen etc?

Vurderer og kontakte en advokat for å være sikker, men det skader vel ikke å spørre litt rundt først :)

Man vet jo aldri i dette lille kommunist landet.

Takker for råd og tips.


Man betaler da skatt både i kapitalist- og kommunist-stater... uansett, Herodes her på forumet har hatt en brevveksling med skatteetaten tidligere. Kanskje han kan opplyse oss om det har skjedd noe nytt.

Herodes:
Quote from: securo on March 24, 2013, 08:56:25 PM

Quote from: andre369 on March 24, 2013, 07:03:10 PM

Hei.

Jeg vet at bitcoins er helt skatte fritt utenom Norge. Så mitt spørmål er da om det er det samme her til lands? Må man oppføre bitcoin verdien på selvangivelsen etc?

Vurderer og kontakte en advokat for å være sikker, men det skader vel ikke å spørre litt rundt først :)

Man vet jo aldri i dette lille kommunist landet.

Takker for råd og tips.


Man betaler da skatt både i kapitalist- og kommunist-stater... uansett, Herodes her på forumet har hatt en brevveksling med skatteetaten tidligere. Kanskje han kan opplyse oss om det har skjedd noe nytt.


Har ikke skjedd noe nytt. Men det skattetaten sa til meg (obs - ikke bindende råd) var å oppgi det som utenlandsk valutakonto. Haha - kjipt om bitcoins er verdt 150 når du betaler skatt og faller ned til 110 etterpå.. Såvidt jeg vet har ikke skattetaten noen mulighet til å etterprøve de opplyste data, så her stoles det på ærligheten til skatteyterene.

Rockefoten:
Vel, jeg tenkte å oppgi mine btc som utenlandsk valuta, om ikke annet enn for å slippe ubehagelige spørsmål den dagen jeg evt selger noe. Prisen 1.1 i år var jo betraktelig lavere enn den er nå så verdien er høyere nå enn det som legges til grunn for skatten.
Uansett inngår vel dette bare i formuen, så for oss med lån og leilighet har det vel ikke så mye praktisk å si for skatten.
Men når man selger regner jeg med at skatten er 28% av gevinsten, uten at jeg har sjekket dette noe særlig. Tilsvarende skulle man da kunne skrive av evt tap etter salg.

Rockefoten:
Quote from: andre369 on March 24, 2013, 07:03:10 PM

Hei.

Jeg vet at bitcoins er helt skatte fritt utenom Norge. Så mitt spørmål er da om det er det samme her til lands? Må man oppføre bitcoin verdien på selvangivelsen etc?

Vurderer og kontakte en advokat for å være sikker, men det skader vel ikke å spørre litt rundt først :)

Man vet jo aldri i dette lille kommunist landet.

Takker for råd og tips.


Og forresten, hvordan vet du at bitcoins er skattefritt utenom Norge? Jeg har vanskelig for å tro at Norge er det eneste landet der bitcoins er skattepliktig...

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page