Bitcoin Forum
April 23, 2024, 08:01:44 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: (betaald) Advies over setup gevraagd  (Read 1778 times)
EnJoyThis (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 980
Merit: 1000


View Profile
April 13, 2013, 10:12:54 PM
 #1

Beste forumleden,

Graag zou ik van jullie gewaardeerde kennis en ervaring gebruik willen maken.

Voor de goede informatie ben ik uiteraard bereid te betalen.

Hetgeen ik naar opzoek ben is iemand die mij kan adviseren over de setup van een goed systeem om LTC en mogelijk BTC te gaan minen. Aanvullend ook advies over de beste sotware en de bijbehorende instelingen.

Mijn huidige computer is een oude barrel en daar heb ik dus niets aan, CPU minen is niet echt lucratief.

Het budget wat ik beschikbaar heb is +/- 1.000 tot 1.200 om een start te maken.
Uiteraard heb ik zelf ook al informatie tot me genomen en heb al zitten denken in de richting van een systeem met 2x Radeon 7970

Maar wat heb ik er verder nog bij 'nodig'? Danwel is er een andere betere setup.


Zoals gezegd heb ik voor het juiste advies ook wat over, immers besteed je ook tijd aan mij. Ik wil dan ook toezeggen dat 10% van de mining inkomsten de eerste maand overgemaakt zullen worden naar jou.

Verneem graag wie mij kan/wil helpen.

M.vr.gr.

1Ew9k5guAGb44Uz6rYfSVscgFBUcgDZp5C
1713902504
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713902504

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713902504
Reply with quote  #2

1713902504
Report to moderator
1713902504
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713902504

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713902504
Reply with quote  #2

1713902504
Report to moderator
1713902504
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713902504

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713902504
Reply with quote  #2

1713902504
Report to moderator
"Governments are good at cutting off the heads of a centrally controlled networks like Napster, but pure P2P networks like Gnutella and Tor seem to be holding their own." -- Satoshi
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
ElJay
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 208
Merit: 100


View Profile
April 13, 2013, 10:41:17 PM
 #2

Hey, heel toevallig heb ik vandaag een rigje besteld dat mij 1200 euro heeft gekost om mee te beginnen.
Ik heb er flink wat uren in gestoken, maar ik ben van mening dat het resultaat op dit moment wel de meest gunstige setup is in een case.

  • Processor: Intel Celeron G1610; Je hebt geen cpu kracht nodig, dus deze voldoet.
  • Moederbord: MSI Z77A-G45; Voordelig bord met ondersteuning voor veel gpu's.
  • Videokaarten: 3x Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3; Koelste en stilste oplossing.
  • Behuizing: Cooler Master K280; Goedkope kast met 7 sloten en goede kwaliteit.
  • Geheugen: Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10; Je hebt wat meer ram nodig voor Litecoins.
  • Voeding: Corsair HX850 Gold; Kan de drie kaarten aan en voldoet dus.
  • En nog een extra 120mm casefan.

Verwachte specs: 1800Kh/s bij 700 watt voor 1200 euro.

Ik heb ook overwogen om vier videokaarten te gebruiken, maar dan kom je relatief duurder uit.
Naar mijn berekening is het voordeliger om op te schalen door deze setup meerdere keren te bouwen.

Ik zie de 10% mettertijd wel verschijnen!  Grin

pieppiep
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 1596
Merit: 502


View Profile
April 14, 2013, 08:32:25 AM
 #3

Op http://dev.bitcoinx.com/profit/ kan je het een en ander invullen om makkelijk te berekenen wat iets kan opleveren.
Hij is in dollars, maar als je alles gewoon met euro bedragen invult werkt het net zo goed.
Als ik dan als wisselkoers 80 invul, hashrate 1800, electricity 0.24, power 700 en cost 1200, dan verteld hij mij dat ik 4,03 euro per dag kwijt ben aan electriciteit en 9,44 euro verdien.
Winst is dan per dag 5,41 euro.
Om de hardware dan terug te verdienen duurt het 1200 / 5,41 = 222 dagen.
Maar je kan er vanuit gaan dat de difficulty omhoog zal gaan en je dus minder per dag zal gaan verdienen en er misschien een jaar over gaat doen om de hardware terug te verdienen.
Ook weet je niet of je 80 euro voor een bitcoin zal krijgen, hij kan verder zakken naar 30 euro of weer omhoog richting die 190 van laatst.
Als hij naar de 30 zakt en daar blijft dan verdien je nog maar 3,54 per dag en kost het nog steeds 4,03 en maak je dus verlies.

Voordeel van GPU mining is dat je nog wel meer met die dingen kan doen en ze dus altijd nog een goede restwaarde zullen hebben.
FPGA's hebben dat voordeel niet, ze zijn wat lastiger te verkopen, maar hun electriciteitskosten kunnen zo een factor 10 lager liggen.
Je zou dan dus op 0,40 euro per dag aan electra komen en 9,44 verdienen als je dezelfde hashrate hebt. Wanneer nu de difficulty 10 keer zo hoog wordt verdien je nog steeds wat geld, namelijk 0,94 per dag met 0,40 kosten dus 0,54. Het zou zomaar kunnen dat je dus nog met winst kan minen met FPGA's voor 3 of 4 jaar terwijl je GPU's misschien binnen een jaar niet meer winstgevend zijn.
FPGA's zijn voor zover ik weet trouwens wel iets duurder om dezelfde hashrate te krijgen als GPU's.

Als je trouwens gratis electriciteit hebt omdat het bij de huur zit inbegrepen is het weer iets anders, dan kan je die kosten wegstrepen.
Alhoewel, als ik studentenkamers zou verhuren en de electriciteitskosten worden erg hoog, dan zou ik toch lekker de huur iets verhogen voor zover dat jaarlijks kan.

Conclusie voor zover ik die kan geven (ik ben zelf geen miner)
FPGA's zijn iets duurder in aanschaf dan GPU's maar zijn langer winstgevend door hun lagere electriciteitsverbruik.
Iedereen moet voor zichzelf een berekening maken om te kijken wat voor hun het beste is.

Opmerking over de andere reactie, over het geheugen, het is waar dat litecoin iets meer geheugen kost dan bitcoin, maar een antieke computer met 8MB (ja, MB en niet GB) heeft al genoeg geheugen hiervoor. Je hebt namelijk ongeveer 128,5kB nodig om een litecoin hash uit te rekenen. Wat belangrijker is voor litecoin is de geheugen bandbreedte en gelukkig past die 128kB in de cache van een CPU. Het geheugen van een GPU is iets anders opgedeeld, maar die dingen kunnen ook nog redelijk efficient litecoin minen. Litecoin met FPGA of ASIC is eigenlijk niet interessant hierdoor.

Nog een opmerking over die ASIC's, als ze er zijn dan zijn die weer een stuk efficienter kwa electriciteit dan FPGA's en kunnen dus weer langer vooruit met minen en hun snelheid is ook hoger voor dezelfde aanschafprijs. Nadeel is alleen dat ze nog erg slecht leverbaar zijn. De bfl versie zou ergens in oktober al geleverd moeten worden maar is er nog niet, dus daar heb ik zelf totaal geen vertrouwen in. Van de chinese versie zijn er wel een aantal geleverd maar die is erg snel alweer uitverkocht bij een nieuwe batch.
Leuke van die ASIC's is dat de difficulty van minen erg snel omhoog kan gaan en dus voor veel mensen opeens niet meer rendabel is om te minen met GPU en zelfs niet met FPGA.
Nighthawkxx
Member
**
Offline Offline

Activity: 90
Merit: 10


View Profile
June 03, 2013, 05:25:05 PM
 #4

  • Processor: Intel Celeron G1610; Je hebt geen cpu kracht nodig, dus deze voldoet.
  • Moederbord: MSI Z77A-G45; Voordelig bord met ondersteuning voor veel gpu's.
  • Videokaarten: 3x Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3; Koelste en stilste oplossing.
  • Behuizing: Cooler Master K280; Goedkope kast met 7 sloten en goede kwaliteit.
  • Geheugen: Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10; Je hebt wat meer ram nodig voor Litecoins.
  • Voeding: Corsair HX850 Gold; Kan de drie kaarten aan en voldoet dus.
  • En nog een extra 120mm casefan.

Hallo ElJay,

Heb deze configuratie ook eens bekeken omdat ik met mijn Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3 ook zo'n systeem wil bouwen, en in een later stadium dezelfde GPU 2x toe te voegen.
Als ik de specificaties en de foto's van de case bekijk op de site van Cooler Master lijkt het alsof de derde GPU en de PSU in elkaars weg zitten.
Op het moederbord zit de derde PCI 16x op positie 7 en de case heeft slechts 7 expansiesloten. De GPU zou dus ook een slot 8 moeten hebben, maar daar zit dan de PSU in de weg.
Of zie ik dit verkeerd?

Greetz,

Nighthawkxx


 
zazas
Member
**
Offline Offline

Activity: 83
Merit: 10



View Profile
June 04, 2013, 11:59:08 AM
 #5

De voorgestelde mining rig is qua hardware goed. Alleen 2 dingen.

De case:
In principe zouden alle 3 videokaarten er in moeten passen. Ze zitten dan redelijk dicht op elkaar. Je hebt dan alleen een ander moederbord nodig zonder die extra spacing tussen de 2e en 3e x16 sloten. Je hebt ook voldoende airflow nodig in de kast.

Wat veel pro miners ook doen is het moederbord op de meegeleverde doos leggen, of een custom rek maken. Dan kunnen de videokaarten hun warmte beter kwijt. Er zijn veel voorbeelden te vinden van mining rigs.

De voeding:
Ik zou kiezen voor een 1kW voeding, de videokaarten alleen zullen rond de 700-750 Watt verbruiken. Dit betekend dat de 850 Watt voeding niet in zijn optimale efficiëntie zone zal zitten. Daarnaast moet de 850 Watt harder werken en zal voor meer warmte en geluid zorgen dan een 1kW exemplaar.

Je kan ook eens kijken op http://tweakers.net/pricewatch naar hardware en de prijzen. Je kan er filters instellen en dat soort.

Tips or Usefull post? Donate please, thank you Grin BTC: 1DUmbnustDLHEs23EgXrgEjoqx5FiRZGrJ
pro-bitcoin
Member
**
Offline Offline

Activity: 64
Merit: 10


View Profile
June 04, 2013, 06:30:31 PM
 #6

Mijn eerlijke advies is om geen GPU miner meer te bouwen.

De difficulty gaat over circa 2 dagen alweer flink omhoog, veel hoger in percentage dan de afgelopen weken. Er wordt verwacht dat dit alleen nog maar harder gaat. je ROI is dan allang niet meer binnen 1 jaar.

BTC address: 1FVaqniSgLgDcTAzXm9jKcBphskWhiz6T1
pieppiep
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 1596
Merit: 502


View Profile
June 04, 2013, 06:31:39 PM
 #7

Mijn eerlijke advies is om geen GPU miner meer te bouwen.

De difficulty gaat over circa 2 dagen alweer flink omhoog, veel hoger in percentage dan de afgelopen weken. Er wordt verwacht dat dit alleen nog maar harder gaat. je ROI is dan allang niet meer binnen 1 jaar.
Tenzij je LTC wilt gaan minen.
Daar zijn nog geen FPGA of ASIC oplossingen voor.
pro-bitcoin
Member
**
Offline Offline

Activity: 64
Merit: 10


View Profile
June 04, 2013, 07:00:26 PM
 #8

Mijn eerlijke advies is om geen GPU miner meer te bouwen.

De difficulty gaat over circa 2 dagen alweer flink omhoog, veel hoger in percentage dan de afgelopen weken. Er wordt verwacht dat dit alleen nog maar harder gaat. je ROI is dan allang niet meer binnen 1 jaar.
Tenzij je LTC wilt gaan minen.
Daar zijn nog geen FPGA of ASIC oplossingen voor.

Sorry, niet goed gelezen inderdaad. Ben zelf niet bekend met LTC mining. OFF TOPIC: Wat kun je in aantal LTC minen met een setup als boven (3 stuks 7950's )?

BTC address: 1FVaqniSgLgDcTAzXm9jKcBphskWhiz6T1
zazas
Member
**
Offline Offline

Activity: 83
Merit: 10



View Profile
June 04, 2013, 07:49:02 PM
 #9

Mijn eerlijke advies is om geen GPU miner meer te bouwen.

De difficulty gaat over circa 2 dagen alweer flink omhoog, veel hoger in percentage dan de afgelopen weken. Er wordt verwacht dat dit alleen nog maar harder gaat. je ROI is dan allang niet meer binnen 1 jaar.
Tenzij je LTC wilt gaan minen.
Daar zijn nog geen FPGA of ASIC oplossingen voor.

Sorry, niet goed gelezen inderdaad. Ben zelf niet bekend met LTC mining. OFF TOPIC: Wat kun je in aantal LTC minen met een setup als boven (3 stuks 7950's )?

Je zou hier kunnen kijken: Mining-hardware-comparison#wiki-ATI_AMD_GPUs

Tips or Usefull post? Donate please, thank you Grin BTC: 1DUmbnustDLHEs23EgXrgEjoqx5FiRZGrJ
pvtbrutus
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10



View Profile
June 15, 2013, 07:41:18 PM
 #10

Gebruik zelf ook de MSI Z77A-G45, echt top bordje. Toevallig ook met een G1610. Aangezien ik BTC mine alleen, gebruik ik 2Gb werkgeheugen maar. Sta in de unieke situatie (werk bij Mycom) dat ik qua videokaarten ze bijna allemaal kan proberen. Van 7770 tot 7990 heb ik allemaal een dag gebruikt voor BTC te minen.

Mijn favoriet is de 7870 en dan vooral omdat hij energiezuinig is (kon er 3 gebruiken bij 475watt aan de muur) en dat ze evenveel hashrate hebben als een 5870, 400mhash. Ja je kunt de 7950 flink overklokken zodat je tegen de 600mhash zit of nog hoger, maar het energieverbruik ging ook flink omhoog (tweemaal een 7950 was 590watt aan de muur).

Mocht iemand nog unpowered pcie risers nodig hebben, ik heb der 5 over.
kuusj98
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 812
Merit: 1000


I <3 VW Beetles


View Profile
July 30, 2013, 09:31:46 PM
 #11

Hey, heel toevallig heb ik vandaag een rigje besteld dat mij 1200 euro heeft gekost om mee te beginnen.
Ik heb er flink wat uren in gestoken, maar ik ben van mening dat het resultaat op dit moment wel de meest gunstige setup is in een case.

  • Processor: Intel Celeron G1610; Je hebt geen cpu kracht nodig, dus deze voldoet.
  • Moederbord: MSI Z77A-G45; Voordelig bord met ondersteuning voor veel gpu's.
  • Videokaarten: 3x Gigabyte Radeon HD7950 WindForce 3; Koelste en stilste oplossing.
  • Behuizing: Cooler Master K280; Goedkope kast met 7 sloten en goede kwaliteit.
  • Geheugen: Corsair Vengeance LP 8GB 1600MHz CL10; Je hebt wat meer ram nodig voor Litecoins.
  • Voeding: Corsair HX850 Gold; Kan de drie kaarten aan en voldoet dus.
  • En nog een extra 120mm casefan.

Verwachte specs: 1800Kh/s bij 700 watt voor 1200 euro.

Ik heb ook overwogen om vier videokaarten te gebruiken, maar dan kom je relatief duurder uit.
Naar mijn berekening is het voordeliger om op te schalen door deze setup meerdere keren te bouwen.

Ik zie de 10% mettertijd wel verschijnen!  Grin
De Asus DCII koelers zijn stiller en koeler, maar dan kom je mischien (iig met de genoemde kast) in problemen met plaatsgebrek aangezien de DCII's op de 79xx series 3 slots zijn.
kuusj98
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 812
Merit: 1000


I <3 VW Beetles


View Profile
July 30, 2013, 09:38:04 PM
 #12

Gebruik zelf ook de MSI Z77A-G45, echt top bordje. Toevallig ook met een G1610. Aangezien ik BTC mine alleen, gebruik ik 2Gb werkgeheugen maar. Sta in de unieke situatie (werk bij Mycom) dat ik qua videokaarten ze bijna allemaal kan proberen. Van 7770 tot 7990 heb ik allemaal een dag gebruikt voor BTC te minen.

Mijn favoriet is de 7870 en dan vooral omdat hij energiezuinig is (kon er 3 gebruiken bij 475watt aan de muur) en dat ze evenveel hashrate hebben als een 5870, 400mhash. Ja je kunt de 7950 flink overklokken zodat je tegen de 600mhash zit of nog hoger, maar het energieverbruik ging ook flink omhoog (tweemaal een 7950 was 590watt aan de muur).

Mocht iemand nog unpowered pcie risers nodig hebben, ik heb der 5 over.
Ik heb 2 Asus HD7850's en ze trekken met gemak 400+ Kh/s/Mh/s per kaart á 180 euro per kaart en trekken onder minen niet meer dan 360w uit het stopcontact... (icm. AMD Phenom ii x4 965BE @4.3Ghz + Corsair H80i + Antec 900 + 2x Seagate Barracuda 1tb en zuipt dus aardig wat stroom wat de kaarten niet verbruiken, systeem loopt idle 160W)
Koeler op 40% en allebij de kaarten worden niet warmer dan 55 graden en je hoort ze niet.
pvtbrutus
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10



View Profile
July 31, 2013, 10:13:02 AM
 #13

Ik heb 2 Asus HD7850's en ze trekken met gemak 400+ Kh/s/Mh/s per kaart á 180 euro per kaart en trekken onder minen niet meer dan 360w uit het stopcontact... (icm. AMD Phenom ii x4 965BE @4.3Ghz + Corsair H80i + Antec 900 + 2x Seagate Barracuda 1tb en zuipt dus aardig wat stroom wat de kaarten niet verbruiken, systeem loopt idle 160W)
Koeler op 40% en allebij de kaarten worden niet warmer dan 55 graden en je hoort ze niet.
Tja, gelukkig heb ik dat spul opgeruimd inmiddels. Zit nu op 9500Mh/s met een Jalapeno en wat USB eruptors. Stroomverbruik = 90 watt totaal (dus met een PC) Smiley. Dat kan nog uiteraard lager als ik overstap op een rPi of een tablet.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!