Bitcoin Forum
April 26, 2024, 06:38:55 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic: waarom zakt die bitcoin zo?  (Read 5701 times)
peterspijzer (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
March 25, 2017, 09:50:41 AM
 #1

de laatste weken/maanden is de snelheid uit de stijging van de bitcoinkoers gegaan

sterker nog, de koers is gestaag aan het zakken, in de afgelopen weken

iemand hier die de oorzaak hiervan weet?

1714156735
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714156735

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714156735
Reply with quote  #2

1714156735
Report to moderator
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714156735
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714156735

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714156735
Reply with quote  #2

1714156735
Report to moderator
1714156735
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714156735

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714156735
Reply with quote  #2

1714156735
Report to moderator
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
March 25, 2017, 12:58:19 PM
 #2

de laatste weken/maanden is de snelheid uit de stijging van de bitcoinkoers gegaan

sterker nog, de koers is gestaag aan het zakken, in de afgelopen weken

iemand hier die de oorzaak hiervan weet?



Hoewel het natuurlijk meerdere oorzaken heeft, is er een hele belangrijke.

De ruzie rond Bitcoin Unlimited. Dit is natuurlijk een enorme versimplificatie, het verhaal hieronder is dat ook, er speelt dus veel meer dan in een simpele post beantwoord kan worden. Maar ik doe een poging.

Omdat het aantal bitcoin gebruikers toeneemt, en dus ook het aantal bitcoin transacties, duurt het steeds langer voordat een transactie in een block wordt opgenomen. Dat is ook de oorzaak van de belachelijk hoge transactie fees op dit moment. Nu zag iedereen dit aankomen en dus werden er oplossingen voor bedacht. In het verleden is dit gebeurt door de blokgrootte aan te passen, uiteindelijk tot de huidige grootte van 1 MB.

Nu heb je enerzijds de bedenkers van SegWit. Dit zijn o.a. de ontwikkelaars van Bitcoin Core, en houdt in dat een deel van de informatie niet meer in het blok, maar apart wordt opgeslagen. Deze extra informatie is dus wel beschikbaar voor controle op de juistheid van de transacties (geen dubbel-spend e.d.), maar komt niet meer in het blok te staan, waardoor veel meer transacties in een blok passen. Wanneer je de juistheid niet meer hoeft te controleren (bijv. je eigen wallet), dan hoef je alleen de gegevens uit de blokken te halen, wat dus ook sneller gaat.

Anderzijds heb je Bitcoin Unlimited. Deze ontwikkelaars hebben een alternatief ontwikkeld, waarbij de miners zelf kunnen aangeven hoe groot de blokken mogen zijn die zij minen. Deze staan nu dus op 1 MB, maar kunnen eenvoudig worden verhoogd.

Daarnaast zijn er nog wat variaties mogelijk, maar deze twee hebben de meeste aanhangers, echter allebei nog steeds een duidelijke minderheid.

Onlangs was er een moment dat er meer dan 50% van de hashrate geleverd werd d.m.v. Bitcoin Unlimited, waarop een aantal reactie kwamen:
- een grote early adapter riep op om zo spoedig mogelijk een hardfork te creeeren
- een aantal exchanges heeft in de publiciteit gebracht hoe zij op een hardfork anticiperen
- daarop zijn weer tegenreacties gekomen

En nu is er dus paniek. Want komt er een hardfork, dan is er eerst chaos. Bitcoin's zijn beschikbaar op beide netwerken, dus vertrouwen is weg, koers zal in korte tijd in elkaar klappen.

Tja, en dan helpt het niet dat BU aangeeft geen hardfork te willen doen, dat het aandeel BU-miners inmiddels weer ruim beneden de 50% staat, dus een minderheid heeft etc. etc. want de paniek is er al. En de schreeuwers gaan door, dus het zal helaas nog wel even duren voordat de rust weergekeerd is - of dat er werkelijk een hardfork heeft plaatsgevonden...

Dus eigenlijk voortborduren op het eerdere verhaal  Sad
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
March 25, 2017, 04:39:05 PM
 #3

Nog een paar threads in dit forum die gaan over een eventuele hard fork en hoe je daar het beste mee om kan gaan (mocht het wel gebeuren):

https://bitcointalk.org/index.php?topic=1841296.0
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1836611.0
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1836177.0
https://bitcointalk.org/index.php?topic=1644949.0
klaaas
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 1568
Merit: 544



View Profile
March 25, 2017, 06:18:39 PM
 #4


Hoewel het natuurlijk meerdere oorzaken heeft, is er een hele belangrijke.

De ruzie rond Bitcoin Unlimited.

Nog een rede is de sterke toename en interesse momenteel van altcoins waardoor er veel bitcoins wegvloeien in korte tijd.

Shopping online and sats back as a discount! (satsback) + LightningNetwork
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
March 25, 2017, 09:47:07 PM
 #5


Hoewel het natuurlijk meerdere oorzaken heeft, is er een hele belangrijke.

De ruzie rond Bitcoin Unlimited.

Nog een rede is de sterke toename en interesse momenteel van altcoins waardoor er veel bitcoins wegvloeien in korte tijd.

Klopt, maar wat is oorzaak en wat is gevolg? Het heeft allemaal met elkaar te maken en alles heeft invloed op elkaar.
peterspijzer (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
March 27, 2017, 01:19:08 PM
 #6

dus het is
BTC <-> BTU

is het nu zaak om iets te gaan doen?
inde vorm van bitcoins omzetten in euro?
of verplaatsen naar blockchain.info
of juist naar hard copy adres?
of naar multibit?

ik denk blockchain.info
mocacinno
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 3374
Merit: 4918


https://merel.mobi => buy facemasks with BTC/LTC


View Profile WWW
March 27, 2017, 01:28:56 PM
 #7

dus het is
BTC <-> BTU

is het nu zaak om iets te gaan doen?
inde vorm van bitcoins omzetten in euro?
of verplaatsen naar blockchain.info
of juist naar hard copy adres?
of naar multibit?

ik denk blockchain.info

Nee, jijzelf, noch ik, noch iemand anders die in deze thread heeft gereageerd kan iets doen. Het zijn de miners, de dev's en de personen die een aanzienlijke hoeveelheid BTC in bezit hebben die iets kunnen doen (de miners kunnen aangeven welke optie zij kiezen in de blocks die zij minen, of na een fork kunnen ze kiezen voor welke chain zij minen; de dev's kunnen proberen om een consensus te vinden... hoewel dit mijns inziens niet gaat lukken; de "rijken" kunnen kiezen of zij hun BTC dumpen, of net niet).

De laatste 3 vragen zijn eigenlijk identiek: het zou niet mogen uitmaken welke wallet je gebruikt. Alle transacties voor de (eventuele) fork zouden in beide chains moeten zitten, alle transacties na de (eventuele) fork enkel in 1 v/d chains.

Ik kan je enkel zeggen wat ik ga doen: afwachten...

█▀▀▀











█▄▄▄
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
e
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
█████████████
████████████▄███
██▐███████▄█████▀
█████████▄████▀
███▐████▄███▀
████▐██████▀
█████▀█████
███████████▄
████████████▄
██▄█████▀█████▄
▄█████████▀█████▀
███████████▀██▀
████▀█████████
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
c.h.
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
▀▀▀█











▄▄▄█
▄██████▄▄▄
█████████████▄▄
███████████████
███████████████
███████████████
███████████████
███░░█████████
███▌▐█████████
█████████████
███████████▀
██████████▀
████████▀
▀██▀▀
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
March 27, 2017, 01:51:50 PM
Last edit: March 27, 2017, 02:03:38 PM by brobbel
 #8

dus het is
BTC <-> BTU

is het nu zaak om iets te gaan doen?
inde vorm van bitcoins omzetten in euro?
of verplaatsen naar blockchain.info
of juist naar hard copy adres?
of naar multibit?

ik denk blockchain.info

Nee, jijzelf, noch ik, noch iemand anders die in deze thread heeft gereageerd kan iets doen. Het zijn de miners, de dev's en de personen die een aanzienlijke hoeveelheid BTC in bezit hebben die iets kunnen doen (de miners kunnen aangeven welke optie zij kiezen in de blocks die zij minen, of na een fork kunnen ze kiezen voor welke chain zij minen; de dev's kunnen proberen om een consensus te vinden... hoewel dit mijns inziens niet gaat lukken; de "rijken" kunnen kiezen of zij hun BTC dumpen, of net niet).

De laatste 3 vragen zijn eigenlijk identiek: het zou niet mogen uitmaken welke wallet je gebruikt. Alle transacties voor de (eventuele) fork zouden in beide chains moeten zitten, alle transacties na de (eventuele) fork enkel in 1 v/d chains.

Ik kan je enkel zeggen wat ik ga doen: afwachten...

Wat wel belangrijk is: zorg ervoor dat je geld in een wallet zit, waar je zelf ook echt de beschikking over hebt (dus waarvan je niet alleen de public key, maar ook de private key van hebt).

Geld wat jij bij een exchange hebt staan (Coinbase is ook een exchange, ook al gebruik je alleen maar de wallet) is NIET per definitie beschikbaar voor gebruik in beide chains.
En voor meer technische informatie kun je de links lezen die ik al eerder gaf.

Blockchain.info heeft voor de nieuwere wallets een BIP39 phrase. Hier ligt de zaak dus wat ingewikkelder dan bij een wallet met een enkele private key. Zie ook https://blockchain.info/wallet/backups en een uitgebreidere beschrijving https://github.com/OmniLayer/omniwallet/wiki/Exporting-Private-Key-from-Blockchain.info-and-Importing-to-Omniwallet.org

.

Los daarvan: wanneer je in de archieven van bitcointalk zoekt, zul je zien dat de discussie over een aanstaande hardfork niet nieuw is. Ongeveer een jaar geleden was het ook hot en nu dus weer. Het enige grote verschil is dat er nu bijna 50% van de hashpower BTU-geschikt is. Maar een hardfork met de helft van de rekenkracht heeft eigenlijk geen enkele kans van slagen, er moet echt een veel groter aandeel zijn; immers wanneer er 50% geschikt is voor BTU wil dat niet zeggen dat iedereen daarvan ook overgaat op BTU wanneer er sprake is van een hardfork. Een hardfork zal alleen gebeuren wanneer er een grote kans van slagen is (lees: er een grote kans is dat degene die de hardfork in gang zet de overgrote meerderheid achter zich zal krijgen).

Hendrik1985
Member
**
Offline Offline

Activity: 67
Merit: 10

@DCORP


View Profile WWW
May 24, 2017, 03:27:10 PM
 #9

de laatste weken/maanden is de snelheid uit de stijging van de bitcoinkoers gegaan

sterker nog, de koers is gestaag aan het zakken, in de afgelopen weken

iemand hier die de oorzaak hiervan weet?



Hebe je recent nog even gekeken Smiley niets kan zomaar in 1 keer omhoog schieten, de vaart zit er nu weer aardig in dacht ik zo.

brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
May 24, 2017, 03:41:02 PM
 #10

de laatste weken/maanden is de snelheid uit de stijging van de bitcoinkoers gegaan

sterker nog, de koers is gestaag aan het zakken, in de afgelopen weken

iemand hier die de oorzaak hiervan weet?



Hebe je recent nog even gekeken Smiley niets kan zomaar in 1 keer omhoog schieten, de vaart zit er nu weer aardig in dacht ik zo.

De ruzie BTC/BTU is voorbij...
peterspijzer (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
May 27, 2017, 08:38:45 PM
 #11

ach...


wéér ruzie?   Smiley Smiley




of zijnhet gewoon een paar walvissen die verzilveren?
FIEX
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 630
Merit: 276


View Profile
May 27, 2017, 10:29:44 PM
 #12

ach...


wéér ruzie?   Smiley Smiley




of zijnhet gewoon een paar walvissen die verzilveren?

Elke vrijdag was er een daling maar deze was wel heel extreem! Mede door paniek van nieuwelingen in deze wereld.
In de eerste week van juni gaat er veel gebeuren! Koop nu het laag staat.
peterspijzer (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
May 28, 2017, 08:31:56 AM
 #13

dat denk ik ook, dat-ie verder richting omhoog gaat, want er is verder geen reden tot zakken,
maar hoezo paniek bij de nieuwelingen, kan je dat uitleggen

ik ben het met je eens, geldt trouwens ook voor altcoin

brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
May 28, 2017, 10:34:11 AM
 #14

dat denk ik ook, dat-ie verder richting omhoog gaat, want er is verder geen reden tot zakken,
maar hoezo paniek bij de nieuwelingen, kan je dat uitleggen

ik ben het met je eens, geldt trouwens ook voor altcoin



Algemene tendens:
1) koers stijgt (in dit geval extreem dankzij mr. McAfee)
2) mensen nemen hun winst
3) koers daalt doordat mensen hun winst nemen
4) mensen raken in paniek en proberen hun "verlies" te beperken
5) koers daalt nog meer
etc. totdat
6) mensen kopen in omdat de koers laag is
7) koers stijgt
(
En omdat de koersstijging enorm snel en hoog is geweest, was de daaropvolgende daling dat ook. Maar de redenen voor de stijging (meer belangstelling voor cryptovaluta; oplossing Segwit/BU; etc.) zijn onveranderd, dus ik verwacht dat er flink herstel zal zijn.

WARNING: ik heb het vaker misgehad Wink
FIEX
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 630
Merit: 276


View Profile
May 28, 2017, 11:56:33 AM
 #15

dat denk ik ook, dat-ie verder richting omhoog gaat, want er is verder geen reden tot zakken,
maar hoezo paniek bij de nieuwelingen, kan je dat uitleggen

ik ben het met je eens, geldt trouwens ook voor altcoin



Bitcoin komt de laatste tijd meer en meer in de media.
Titels als: had je in 2014 voor 50 euro gekocht dan was je nu miljonair!

Veel zijn toen beginnen kopen en zagen elke dag dat ze meer en meer winst hadden. Plots een serieuze daling en dan zijn er veel van die nieuwe instappers die mee beginnen verkopen om zo weinig mogelijk verlies te lijden. Er zijn er veel die tijdens deze 'hype' zijn beginnen kopen zonder echt te weten wat ze kopen.
peterspijzer (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
June 15, 2017, 01:53:17 PM
 #16

verdomme!!

1980 euro per bitcoin....
je zou zeggen dat het een mooi aankoopmomentje is.


sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
June 16, 2017, 08:26:21 AM
 #17

[...] 1980 euro per bitcoin....
je zou zeggen dat het een mooi aankoopmomentje is.

Dat was het zeker...  Grin

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
DeKoning93
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 17
Merit: 0


View Profile
July 11, 2017, 08:36:07 PM
 #18

Het kan ook sterk te maken hebben met de grote hoeveelheid succesvolle ICO's de laatste tijd. Er gaan geruchten dat het hele EOS verhaal een scam is en dat de bedenkers voor een paar honderd miljoen aan Ethereum snel hebben verkocht. Dat soort dump acties brengen ook niet veel goeds voor de koers.
Spoop
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 101
Merit: 0


View Profile
July 17, 2017, 03:57:24 PM
 #19

Kan iemand mij uitleggen wat voor een effect die splitsing in hashrate heeft op een beginnende belegger als ik? Heeft er al eens eerder zo'n splitsing plaatsgevonden?
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
July 17, 2017, 04:37:47 PM
 #20

Kan iemand mij uitleggen wat voor een effect die splitsing in hashrate heeft op een beginnende belegger als ik? Heeft er al eens eerder zo'n splitsing plaatsgevonden?

Zo'n splitsing heeft al eens eerder plaatsgevonden; de reden/oorzaak van een splitsing is het wijzigen van de afspraken, bijv. het vergroten van de blokgrootte. Vooral dat laatste heeft al een paar keer plaatsgevonden. In deze gevallen is (vrijwel) iedereen gewoon overgegaan naar de nieuwe versie, oftewel de nieuwe blokgrootte.

Echter, wat er nu gebeurt is zo'n politiek spel geworden, dat het de vraag is hoe groot de splitsing is. 95%/5% wint de ene kant; er is dan weinig aan de hand. 5%/95% dan wint de andere kant, nog steeds weinig aan de hand. Maar als het meer richting 50%/50% gaat, dan wordt het spannend. Zo'n soort splitsing is een keer eerder geweest bij Ether; de koers van Ether is toen inelkaar geklapt. Echter, na enige tijd heeft ETH (de grootste kant) weer heel veel in waarde teruggewonnen, na een jaar ongeveer op het oude niveau. ETC (de kleinere kant) heeft wat langer geduurd, maar ook die is redelijk populair.

Of en hoe dat ook met de bitcoin splitsing gebeurt is koffiedik kijken. Niemand die het weet; wel kan er zelfs nog een derde variant worden gevormd, wat het helemaal gecompliceerd maakt.
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!