Bitcoin Forum
May 04, 2024, 01:32:22 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Is Coinbase veilig?  (Read 953 times)
Squirrel-Monkey (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 4
Merit: 0


View Profile WWW
November 23, 2017, 04:33:46 AM
 #1

Ik heb een Coinbase-account aangemaakt en een paar duizend dollar verdeeld over bitcoin, litecoin en ethereum.
Nu wil ik tot 4000 dollar investeren, maar ik voel mij niet prettig bij het idee dat ik een telefoonapp gebruik. En wat als Coinbase plat ligt of failliet gaat? Dan raak ik mijn cryptocentjes kwijt.
Kan iemand mij advies geven hoe ik veiliger mijn crypto-geld kan bewaren? Ik heb begrepen dat ik een enorm groot programma (2 gb) moet downloaden, maar misschien zijn er andere veilige en minder omslachtige mogelijkheden. Alvast heel erg bedankt!
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
November 23, 2017, 05:44:15 AM
 #2

Ik heb een Coinbase-account aangemaakt en een paar duizend dollar verdeeld over bitcoin, litecoin en ethereum.
Nu wil ik tot 4000 dollar investeren, maar ik voel mij niet prettig bij het idee dat ik een telefoonapp gebruik. En wat als Coinbase plat ligt of failliet gaat? Dan raak ik mijn cryptocentjes kwijt.
Kan iemand mij advies geven hoe ik veiliger mijn crypto-geld kan bewaren? Ik heb begrepen dat ik een enorm groot programma (2 gb) moet downloaden, maar misschien zijn er andere veilige en minder omslachtige mogelijkheden. Alvast heel erg bedankt!

Coinbase is redelijk veilig; wanneer Coinbase wordt gehacked zijn ze daar zelfs voor verzekerd (dus niet als JIJ of jouw telefoon worden gehacked, dat is wel eigen risico).

Aan de andere kant: je hebt gelijk dat wanneer Coinbase failliet gaat, jij je geld (in ieder geval deels) kwijt bent; immers het geld staat bij hen, zij hebben ook de beschikking over de private key. Jij kunt zonder hen nooit over het geld beschikken.

In volgorde van veiligheid (onveilig bovenaan):
- exchanges (waarbij Coinbase wel een van de veiligere is)
- online wallets
- desktop wallets
- hardware wallets / papieren wallets

Om maar meteen naar de laatste twee te gaan, omdat het bij jou om meerdere coins gaat, kan het handig zijn om die in een wallet te hebben die ook meerdere coins ondersteunen.

Voor desktopwallets: Exodus.io (goede ondersteuning) en Jaxx.io (heeft ook een app voor de telefoon - maar heeft wel beperkingen, o.a. niet geschikt voor grotere hoeveelheden transacties, zoals mijn-inkomsten)

Voor hardwarewallets: Trezor en Ledger (en eventueel Keepkey, alleen daar heb ik dan weer geen ervaring mee). Zelf gebruik ik Trezor tot tevredenheid, maar ik ken ook meerdere die tevreden zijn met hun Ledger. Neem wel een met ingebouwd scherm, want dat is het veiligste.


Tigiforce
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 20
Merit: 0


View Profile
November 23, 2017, 07:58:54 AM
 #3

Ik heb een Coinbase-account aangemaakt en een paar duizend dollar verdeeld over bitcoin, litecoin en ethereum.
Nu wil ik tot 4000 dollar investeren, maar ik voel mij niet prettig bij het idee dat ik een telefoonapp gebruik. En wat als Coinbase plat ligt of failliet gaat? Dan raak ik mijn cryptocentjes kwijt.
Kan iemand mij advies geven hoe ik veiliger mijn crypto-geld kan bewaren? Ik heb begrepen dat ik een enorm groot programma (2 gb) moet downloaden, maar misschien zijn er andere veilige en minder omslachtige mogelijkheden. Alvast heel erg bedankt!

Ik spreek uit eigen ervaring als ik zeg dat Coinbase een goed platform is voor het kopen van Bitcoins, Litecoin en Ethereum. Wel zou ik je aanraden om dat via je computer te doen in plaats van je telefoon. Alleen al om het feit dat het overzichtelijker is op je computer.

Zodra jij je Bitcoins gekocht hebt, zou ik ze direct verhuizen naar een veilige wallet. Brobbel heeft hierboven al een aantal goede opties gegeven. Zelf gebruik ik Exodus om mijn coins op te slaan, maar in jouw geval (hoog bedrag, waarschijnlijk voor langere termijn?) zou ik een hardware of paper wallet gebruiken.
Squirrel-Monkey (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 4
Merit: 0


View Profile WWW
November 23, 2017, 09:16:03 PM
Last edit: November 23, 2017, 09:34:56 PM by Squirrel-Monkey
 #4

Bedankt voor jullie antwoorden!
Begrijp ik het goed dat een hardwarewallet een externe schijf is die samenwerkt met wallet-software op je eigen computer? En kun je vanuit een hardwarewallet ook backups maken naar een andere schijf? Of is het nog mooier en heb je helemaal geen computer nodig?
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
November 24, 2017, 05:59:17 AM
 #5

Bedankt voor jullie antwoorden!
Begrijp ik het goed dat een hardwarewallet een externe schijf is die samenwerkt met wallet-software op je eigen computer? En kun je vanuit een hardwarewallet ook backups maken naar een andere schijf? Of is het nog mooier en heb je helemaal geen computer nodig?

Het is een apparaatje wat je via USB (of bluetooth) op je eigen computer aansluit. Wanneer je de hardware wallet installeert, krijg je een aantal seeds te zien. Dat zijn een hele serie woorden; deze moet je zelf opschrijven en goed bewaren. Echt goed bewaren.

Wanneer de hardware wallet kapot gaat, zoek raakt of op andere wijze niet meer door jou gebruikt kan worden, kun je een nieuwe hardware wallet installeren en met deze woorden alles weer terugzetten. Ook zijn er software wallets die diezelfde seeds ondersteunen, zodat je zelfs wanneer de hardware wallet niet meer verkrijgbaar is je nog steeds in staat bent om je gegevens te achterhalen en er ook nog mee te kunnen werken.
bitcoinlinks
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 35
Merit: 0


View Profile WWW
November 24, 2017, 08:06:50 AM
 #6

Tja veilig, je hebt je private keys niet, als die site wordt gehackt ben je alles kwijt.
Dus ik zou grote aantallen BTC daar niet opzetten.
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
November 24, 2017, 08:21:55 AM
 #7

Tja veilig, je hebt je private keys niet, als die site wordt gehackt ben je alles kwijt.
Dus ik zou grote aantallen BTC daar niet opzetten.

Als je goed gelezen had, wist je dat dat niet waar is wat je schrijft.
Wanneer de site gehackt wordt, is de site daartegen verzekerd - voor zover ik weet is dit de enige exchange waar dat voor geldt.

Maar dat neemt niet weg dat het nooit verstandig is om teveel geld op een exchange te hebben.
Squirrel-Monkey (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 4
Merit: 0


View Profile WWW
November 26, 2017, 09:41:48 PM
 #8

Bedankt, Brobbel! Heb een Trezor met ingebouwd scherm gekocht en ben er erg blij mee. Voelt een stuk veiliger zo.
Kahoona
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 17
Merit: 0


View Profile
December 04, 2017, 10:46:08 PM
 #9

Op Coinbase lijk je (op dit moment) alleen Bitcoin, Ethereum en Litecoin te kunnen stallen. Hoe zit dat op een hardware wallet ? ... kun je daar alle denkbare coins op kwijt ?
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
December 05, 2017, 05:29:56 AM
 #10

Op Coinbase lijk je (op dit moment) alleen Bitcoin, Ethereum en Litecoin te kunnen stallen. Hoe zit dat op een hardware wallet ? ... kun je daar alle denkbare coins op kwijt ?

Hardware wallets:
Trezor: Bitcoin, Ethereum (+ alle ERC-20 tokens), Ethereum Classic, ZCash, Litecoin, Namecoin, Dogecoin, Dash en Bitcoin Testnet.
(zie: https://doc.satoshilabs.com/trezor-faq/overview.html)

Ledger Nano/Unplugged/HW.1 ondersteunen alleen Bitcoin en Bitcoin Cash
Ledger Nano S/Blue: Ark, Bitcoin ,Bitcoin Cash, Dash, Dogecoin, Ethereum, Ethereum Classic, Expanse, Komodo, Litecoin, Neo, PivX, PoSW, Stellar, Stratis, Ubiq, Vertcoin, Viacoin, XRP a.k.a Ripple, Zcash en beperkte ondersteuning overige ERC-20 tokens.
(zie: https://ledger.zendesk.com/hc/en-us/articles/115005304449-Which-altcoins-and-tokens-are-supported-by-the-Ledger-products-)

Keepkey: Bitcoin, Litecoin, Dogecoin, Namecoin, Testnet, Ethereum en Dash.
(zie: https://www.keepkey.com/keepkey/faq/compatibility/)

Let op: er worden regelmatig coins toegevoegd, en het gaat er natuurlijk niet om hoeveel maar vooral om welke coins worden ondersteund.

Software wallets voor meerdere coins:
Coinomi.com (alleen op Android - via een omweg ook op je PC)
Jaxx.io (op PC/Smartphone)
Exodus.io (op PC)

Ik heb ze geschreven in volgorde van welke wallet de meeste coins ondersteunen, want daarin is Coinomi verreweg de beste. Maar mijn voorkeur voor gebruik i.v.m. ondersteuning/veiligheid etc. is net andersom.
Aura
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 518
Merit: 268


View Profile
December 05, 2017, 12:54:04 PM
 #11

Coinbase zou ik niet vertrouwen met mijn Bitcoins, je hebt niet eens toegang tot je private-keys. Dus in theorie ben je niet de eigenaar van de Bitcoins die op jouw Coinbase account staan, want Bitcoin is zo gemaakt dat de private-key de toegang is tot jouw Bitcoins. Ik raad het sterk af als je dit soort hoge bedragen bewaard, er zijn veel betere alternatieven. In het specifiek ander type wallets, zoals papieren wallets of hardware wallets. Als je veilig zonder een grote investering geld wil bewaren dan is de papieren wallet een hele goede keus. Het enige nadeel is dat je niet actief toegang hebt tot je coins, in de zin dat je eerst je private-key (op het papier) moet importeren in een Bitcoin wallet. Als je dit wel wil maar ook de veiligheid van een papieren wallet dan raad ik een hardware wallet of een desktop wallet met offline mogelijkheden aan, deze desktop wallet installeer je dan op een computer die niet verbonden is met het internet. Armory wallet is zo'n desktop wallet, het geeft je zelf de mogelijkheid om transacties offline te ondertekenen en vervolgens met de online versie de transactie naar het Bitcoin netwerk te kunnen sturen. Persoonlijk vind ik dit nog veiliger dan een hardware wallet.
tiresz
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 35
Merit: 0


View Profile
December 14, 2017, 07:00:34 PM
 #12

Maar wanneer krijg je dan die private key? Door btc te exporteren over verkopen naar ander wallet?

Coinbase zou ik niet vertrouwen met mijn Bitcoins, je hebt niet eens toegang tot je private-keys. Dus in theorie ben je niet de eigenaar van de Bitcoins die op jouw Coinbase account staan, want Bitcoin is zo gemaakt dat de private-key de toegang is tot jouw Bitcoins. Ik raad het sterk af als je dit soort hoge bedragen bewaard, er zijn veel betere alternatieven. In het specifiek ander type wallets, zoals papieren wallets of hardware wallets. Als je veilig zonder een grote investering geld wil bewaren dan is de papieren wallet een hele goede keus. Het enige nadeel is dat je niet actief toegang hebt tot je coins, in de zin dat je eerst je private-key (op het papier) moet importeren in een Bitcoin wallet. Als je dit wel wil maar ook de veiligheid van een papieren wallet dan raad ik een hardware wallet of een desktop wallet met offline mogelijkheden aan, deze desktop wallet installeer je dan op een computer die niet verbonden is met het internet. Armory wallet is zo'n desktop wallet, het geeft je zelf de mogelijkheid om transacties offline te ondertekenen en vervolgens met de online versie de transactie naar het Bitcoin netwerk te kunnen sturen. Persoonlijk vind ik dit nog veiliger dan een hardware wallet.
Aura
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 518
Merit: 268


View Profile
December 14, 2017, 07:12:06 PM
 #13

Maar wanneer krijg je dan die private key? Door btc te exporteren over verkopen naar ander wallet?

Coinbase zou ik niet vertrouwen met mijn Bitcoins, je hebt niet eens toegang tot je private-keys. Dus in theorie ben je niet de eigenaar van de Bitcoins die op jouw Coinbase account staan, want Bitcoin is zo gemaakt dat de private-key de toegang is tot jouw Bitcoins. Ik raad het sterk af als je dit soort hoge bedragen bewaard, er zijn veel betere alternatieven. In het specifiek ander type wallets, zoals papieren wallets of hardware wallets. Als je veilig zonder een grote investering geld wil bewaren dan is de papieren wallet een hele goede keus. Het enige nadeel is dat je niet actief toegang hebt tot je coins, in de zin dat je eerst je private-key (op het papier) moet importeren in een Bitcoin wallet. Als je dit wel wil maar ook de veiligheid van een papieren wallet dan raad ik een hardware wallet of een desktop wallet met offline mogelijkheden aan, deze desktop wallet installeer je dan op een computer die niet verbonden is met het internet. Armory wallet is zo'n desktop wallet, het geeft je zelf de mogelijkheid om transacties offline te ondertekenen en vervolgens met de online versie de transactie naar het Bitcoin netwerk te kunnen sturen. Persoonlijk vind ik dit nog veiliger dan een hardware wallet.
Ik snap je vraag niet helemaal. Naar welke wallet refereer je precies? Als je bedoelt dat je Bitcoins wil kopen op Coinbase en deze vervolgens veilig
wil stellen, in eigen beheer. Dan is het slechts een kwestie van kopen, een adres genereren met bijvoorbeeld een desktop wallet en vervolgens de Bitcoins storten op je nieuw gegenereerde adres.
Spoop
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 101
Merit: 0


View Profile
December 14, 2017, 08:39:22 PM
 #14

Armory wallet is zo'n desktop wallet, het geeft je zelf de mogelijkheid om transacties offline te ondertekenen en vervolgens met de online versie de transactie naar het Bitcoin netwerk te kunnen sturen. Persoonlijk vind ik dit nog veiliger dan een hardware wallet.
Maar houdt zo'n offline ondertekening dan in voor de bitcoin netwerk? Aan de transactie zelf verandert er uiteindelijk niets.
Aura
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 518
Merit: 268


View Profile
December 14, 2017, 10:59:58 PM
 #15

Armory wallet is zo'n desktop wallet, het geeft je zelf de mogelijkheid om transacties offline te ondertekenen en vervolgens met de online versie de transactie naar het Bitcoin netwerk te kunnen sturen. Persoonlijk vind ik dit nog veiliger dan een hardware wallet.
Maar houdt zo'n offline ondertekening dan in voor de bitcoin netwerk? Aan de transactie zelf verandert er uiteindelijk niets.
De transactie verandert wel degelijk, want wanneer je een transactie genereert met je online watching-only wallet is deze nog niet ondertekend met jouw private key. Dat is nou juist het fijne aan dit soort type wallets, je kan hiermee toch jouw betalingen inzien en aanmaken en tegelijkertijd staat jouw geheime sleutel achter slot en grendel, in een offline computer. Na het creëren van de offline transactie sla je deze op een USB stick en doet hem in de USB poort van je offline computer. Vervolgens onderteken je de betaling en overschrijf je de transactie die al op de USB stick staat. Nu hoef je alleen nog maar de ondertekende transactie uit te zenden naar het netwerk met jouw online wallet.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!