Bitcoin Forum
April 25, 2024, 05:11:15 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic: is een tweedehands bitcoin hardware wallet veilig?  (Read 266 times)
bitcoinmember1 (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
January 03, 2018, 09:56:52 AM
 #1

ik zit er aan te denken om een hardware bitcoin wallet te kopen.
Nou wil ik wel een nieuwe kopen maar het probleem is dat ik geen paypal,mastercard etc in bezit hebt om één van de officiele website te bestellen.
In Nederland worden ze wel nieuw verkocht zie ik maar een stuk duurder...  Undecided
Dus ik zit er eraan te denken om een gebruikte te kopen.

Nu vraag ik me alleen af, is dit veilig? of kan er bijvoorbeeld gesjoemeld worden met de software? (bijvoorbeeld virussen, keyloggers erop geinstalleerd word)
Of de private key, zou deze gekopieerd worden door de eerste eigenaar om later mijn bitcoins te kunnen stelen?

1714065075
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714065075

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714065075
Reply with quote  #2

1714065075
Report to moderator
1714065075
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714065075

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714065075
Reply with quote  #2

1714065075
Report to moderator
The forum was founded in 2009 by Satoshi and Sirius. It replaced a SourceForge forum.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714065075
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714065075

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714065075
Reply with quote  #2

1714065075
Report to moderator
peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
January 03, 2018, 10:16:16 AM
Merited by TheNewAnon135246 (1)
 #2

wat is dit een onzinverhaal!
GEEN avonturen (met 2e hands wallets) aangaan met je crypto's

gooi er 100 euro tegenaan en je zit okee, met trezor of nano
(laat het dan kopen door een ander, maar zorg dat-ie ingepakt blijft)
desnoods paper wallet - deze kost je nix



brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
January 03, 2018, 01:39:34 PM
 #3

ik zit er aan te denken om een hardware bitcoin wallet te kopen.
Nou wil ik wel een nieuwe kopen maar het probleem is dat ik geen paypal,mastercard etc in bezit hebt om één van de officiele website te bestellen.
In Nederland worden ze wel nieuw verkocht zie ik maar een stuk duurder...  Undecided
Dus ik zit er eraan te denken om een gebruikte te kopen.

Nu vraag ik me alleen af, is dit veilig? of kan er bijvoorbeeld gesjoemeld worden met de software? (bijvoorbeeld virussen, keyloggers erop geinstalleerd word)
Of de private key, zou deze gekopieerd worden door de eerste eigenaar om later mijn bitcoins te kunnen stelen?



De kans mag klein zijn dat er iets op geinstalleerd wordt, maar is NIET uitgesloten. Daarom altijd het advies een nieuwe te kopen in ongeopende verpakking.

Cryptomaan.nl accepteert bijvoorbeeld ook iDeal. (Heb overigens geen ervaring met deze winkel)
marc_a
Member
**
Offline Offline

Activity: 116
Merit: 11


View Profile
January 03, 2018, 07:48:42 PM
 #4

Ik zou mij erook niet aan wagen om een tweede hands aan te schaffen. Koop een nieuwe.

   ⚡⚡ PRiVCY ⚡⚡   ▂▃▅▆█ ✅ PRiVCY (PRIV) is a new PoW/PoS revolutionary privacy project ● ☞ ✅ Best privacy crypto-market! ● █▆▅▃▂
    Own Your Privacy! ─────────────────║ WebsiteGithub  |  Bitcointalk  |  Twitter  |  Discord  |  Explorer ║─────────────────
   ✯✯✯✯✯                 ✈✈✈[Free Airdrop - Starts 9th June]✅[Tor]✈✈✈ ║───────────║ Wallet ➢ ✓ Windows  |  ✓ macOS  |  ✓ Linux
klaaas
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 1568
Merit: 544



View Profile
January 04, 2018, 02:41:05 PM
 #5

een 2ehands Ledger nano s is geen probleem

"Is my hardware wallet nominative? Can I resell it or give it to someone else?

You can give or offer any of our products, as they are all strictly identical and "anonymous". All devices can be reset by submitting a wrong PIN three times. It is therefore easy to resell it in its initial empty state."
https://ledger.zendesk.com/hc/en-us/articles/115005198485-Hardware-wallets-FAQ

Shopping online and sats back as a discount! (satsback) + LightningNetwork
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
January 04, 2018, 03:45:26 PM
 #6

een 2ehands Ledger nano s is geen probleem

"Is my hardware wallet nominative? Can I resell it or give it to someone else?

You can give or offer any of our products, as they are all strictly identical and "anonymous". All devices can be reset by submitting a wrong PIN three times. It is therefore easy to resell it in its initial empty state."
https://ledger.zendesk.com/hc/en-us/articles/115005198485-Hardware-wallets-FAQ

Klopt op zich. Maar wie zegt jou dat er geen alternatieve firmware op de wallet is geplaatst?
klaaas
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 1568
Merit: 544



View Profile
January 04, 2018, 05:37:22 PM
 #7

Klopt op zich. Maar wie zegt jou dat er geen alternatieve firmware op de wallet is geplaatst?

Door de verificaties die de nano uitvoert bij een reset. Er blijft niks achter.
voor meer info kan je hier rondsnuffelen. https://www.ledger.fr/2016/06/09/secure-hardware-and-open-source/

De meeste vrees zou ik voor de makers zelf hebben sinds de firmware nog niet helemaal open source is https://www.reddit.com/r/ledgerwallet/comments/6vgl1z/is_the_nano_ss_firmware_open_source/

Shopping online and sats back as a discount! (satsback) + LightningNetwork
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
January 04, 2018, 06:48:58 PM
 #8

Klopt op zich. Maar wie zegt jou dat er geen alternatieve firmware op de wallet is geplaatst?

Door de verificaties die de nano uitvoert bij een reset. Er blijft niks achter.
voor meer info kan je hier rondsnuffelen. https://www.ledger.fr/2016/06/09/secure-hardware-and-open-source/

De meeste vrees zou ik voor de makers zelf hebben sinds de firmware nog niet helemaal open source is https://www.reddit.com/r/ledgerwallet/comments/6vgl1z/is_the_nano_ss_firmware_open_source/


Helaas heeft jouw antwoord mij niet overtuigd. Welke controles worden er uitgevoerd die zouden kunnen zien dat er aan de firmware is gesleuteld?

Zoals je al aangaf is die geen eens open source, dus zelf controleren zit er ook al niet in.

Dus helaas: mijn advies blijft om geen tweedehands hardware wallet te gebruiken.
klaaas
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 1568
Merit: 544



View Profile
January 04, 2018, 07:37:43 PM
 #9


Dat zijn vragen voor de Ledger helpdesk.

Mocht het niet veilig zijn of niet te vertrouwen zou ledger het niet op hun website zetten.

Shopping online and sats back as a discount! (satsback) + LightningNetwork
bitcoinmember1 (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
January 04, 2018, 11:28:03 PM
 #10

bedankt voor de reacties.
Het liefst zou ik ook gewoon een nieuwe willen aanschaffen maar goed...
ik zag dat iemand cryptomaan.nl had vernoemd maar deze heeft de ledger en trezor uitverkocht zag ik..
Zijn er nog andere Nederlandse webshops waar deze wallets verkocht worden?
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
January 05, 2018, 07:12:51 AM
Last edit: January 05, 2018, 07:25:25 AM by brobbel
 #11

bedankt voor de reacties.
Het liefst zou ik ook gewoon een nieuwe willen aanschaffen maar goed...
ik zag dat iemand cryptomaan.nl had vernoemd maar deze heeft de ledger en trezor uitverkocht zag ik..
Zijn er nog andere Nederlandse webshops waar deze wallets verkocht worden?


https://hardware-walletshop.nl/product/ledger-nano-s/  accepteert ook iDeal  (helaas hebben zij de Trezor momenteel niet op voorraad)


https://www.ledgerwallet.com/
Rechtstreekse bestelling bij Ledger kan betaald worden met creditcard, paypal - maar ook in bitcoin.

https://trezor.io/
En ook bij Trezor kun je betalen met creditcard - en ook in bitcoin.

Inclusief verzendkosten komt de Ledger Nano S op €83,28
Inclusief verzendkosten komt de Trezor op €128,26

En - je kunt eventueel via (bijvoorbeeld) Bitonic met iDeal bitcoins kopen en direct laten versturen naar de webshop. Dus indirect kun je bij de beide officiele shops ook met iDeal betalen  Wink


peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
January 05, 2018, 09:57:38 AM
Last edit: January 08, 2018, 01:07:42 PM by peterspijzer
 #12

mijn klomp breekt...


je crypto van bijvoorbeeld 6K of 40K op een hard ware wallet zetten
en je maakt je druk om die 3 tientjes?

man, koop een nieuwe voor 100 euro
(dan heb je nog geld over voor een dikke joint, want dan kan je even lekker achteruit zitten)

voelt veel beter



en anders heb ik hier nog een 2e hands kluis, 30% goedkoper dan in de winkel,
(ik weet alleen niet meer of er 2 of 3 sleutels bij zaten)   KOPEN?

 Smiley Smiley Smiley
peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
January 08, 2018, 01:06:32 PM
 #13

https://cointelegraph.com/news/life-savings-stolen-from-second-hand-ledger-hardware-wallet


JohnB31
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 59
Merit: 1


View Profile
January 08, 2018, 04:35:15 PM
 #14

ik zit er aan te denken om een hardware bitcoin wallet te kopen.
Nou wil ik wel een nieuwe kopen maar het probleem is dat ik geen paypal,mastercard etc in bezit hebt om één van de officiele website te bestellen.
In Nederland worden ze wel nieuw verkocht zie ik maar een stuk duurder...  Undecided
Dus ik zit er eraan te denken om een gebruikte te kopen.

Nu vraag ik me alleen af, is dit veilig? of kan er bijvoorbeeld gesjoemeld worden met de software? (bijvoorbeeld virussen, keyloggers erop geinstalleerd word)
Of de private key, zou deze gekopieerd worden door de eerste eigenaar om later mijn bitcoins te kunnen stelen?


Weet niet hoeveel geld je er op wil zetten maar ik zou liever geen risico nemen.
Zou in jouwn geval bijveoorbeeld een Trezor kopen en die met BTCitcoin betalen. (Zie eerdere post).
Of eerst met BTCitcoin een debitcard kopen om daarmee te bestellen.
Tigiforce
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 20
Merit: 0


View Profile
January 09, 2018, 09:29:22 AM
 #15

https://www.msn.com/nl-nl/geldzaken/nieuws/bitcoins-gestolen-via-usb-wallets/ar-BBI6YUc

Toch maar even een nieuwe kopen
Wwac
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 140
Merit: 100

Hostyourminer.com THE miner Colocation


View Profile WWW
January 12, 2018, 12:33:18 AM
 #16

Ik snap je redenering, kijken of het goedkoper kan. Maar in dit geval is het echt verkeerde "zuinigheid"
Onnodig risico voor een te kleine besparing.

Hostyourminer.com

Makes hosting a single miner profitable!
Infectedworld
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 39
Merit: 0


View Profile
January 28, 2018, 12:08:19 PM
 #17

Sowieso niet aan beginnen je weet maar nooit wat er mee gebeurd is, misschien zijn ze nu al bezig om malware te schrijven voor die dingen en ben jij 1 van de eerste die erin trapt.
Mewnbot
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 6
Merit: 2


View Profile
January 28, 2018, 06:12:18 PM
 #18

Dit is echt een te groot risico wat je neemt voor wat je bespaart. Ik zou je gewoon een hardware wallet aanraden die direct van de leverancier af wordt genomen.
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
January 28, 2018, 07:18:00 PM
 #19

Sowieso niet aan beginnen je weet maar nooit wat er mee gebeurd is, misschien zijn ze nu al bezig om malware te schrijven voor die dingen en ben jij 1 van de eerste die erin trapt.

Als je even de posts had doorgelezen, dan had je geweten dat er al minstens een geval bekend is van iemand die bestolen is dankzij het gebruik van een tweedehands hardware wallet van Ledger. (Als je niet wilt zoeken: het gaat om post#15)
Aura
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 518
Merit: 268


View Profile
January 28, 2018, 09:12:03 PM
 #20

Als je toevallig nog een desktop of laptop hebt die je niet meer gebruikt dan kan je deze ook gebruiken als wallet. Ontkoppel netwerk kaarten en zorg dat deze op geen enkele manier met het internet kan verbinden. Vervolgens download je een wallet met offline signing functionaliteit bijvoorbeeld Armory, dan controleer je de digitale handtekening en de bestanden kopieer je naar een USB of SD kaart. Dan run je de installer op je offline machine, het liefst een schone installatie. Maak een wallet aan, en noteer de mnemonic op een papiertje. Nu heb je ook een veilige wallet, misschien nog wel veiliger dan een hardware wallet aangezien hardware wallets hun broncode niet volledig openbaar stellen. Desktop wallets doen dit wel, het is zelfs mogelijk om deze vanaf de broncode te bouwen.
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!