Bitcoin Forum
April 19, 2024, 03:33:36 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 26.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Svensk Bitcoin Exchange  (Read 202 times)
_Jullovich (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 9
Merit: 0


View Profile
January 19, 2018, 02:24:11 PM
 #1

Hej!

Någon som har tänkt på fördelarna/nackdelarna med att starta upp svensk bitcoin exchange här i Sverige?

Kan ni ge mig era tankar och åsikter för just detta?

Tycker personligen att bitcoin borde vara större än vad det är i Sverige generellt, håller ni med?

Med vänlig hälsning,
Jullovich
1713540816
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713540816

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713540816
Reply with quote  #2

1713540816
Report to moderator
The forum strives to allow free discussion of any ideas. All policies are built around this principle. This doesn't mean you can post garbage, though: posts should actually contain ideas, and these ideas should be argued reasonably.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
Sukhov
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
January 19, 2018, 11:37:04 PM
 #2

Det finns minst två st exchanges som tar betalt medelst bankgiro och swish i nuläget, båda är ruskigt dyra att använda sig av (ligger 800-1000 dollar över utländska exchanges per bitcoin samt att det diffar runt 15% mellan deras köp och säljpris). Så det finns helt klart utrymme att pressa priserna.

Ett problem är väl att många hellre använder sig av certifikaten på Avanza/Nordnet då de är lättare att köpa samt att man kan använda sig av schablonskatten på sitt ISK-konto vilket blir fördelaktigt skattemässigt.
_Jullovich (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 9
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 12:27:21 AM
 #3

Det finns minst två st exchanges som tar betalt medelst bankgiro och swish i nuläget, båda är ruskigt dyra att använda sig av (ligger 800-1000 dollar över utländska exchanges per bitcoin samt att det diffar runt 15% mellan deras köp och säljpris). Så det finns helt klart utrymme att pressa priserna.

Ett problem är väl att många hellre använder sig av certifikaten på Avanza/Nordnet då de är lättare att köpa samt att man kan använda sig av schablonskatten på sitt ISK-konto vilket blir fördelaktigt skattemässigt.

Intressant. Använder mig själv av BT.CX inte så jätte nöjd därav frågeställandet. Om man köper via Avanza innebär det att man äger en Bitcoin?
Sukhov
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 01:37:30 AM
 #4

Nej, man äger ingen bitcoin via Avanza utan ett värdepapper som följer en underliggande tillgång (Bitcoin). Så man kan ju inte använda den som en kryptovaluta. Dessutom kan man endast köpa och sälja den när börsen är öppen. En avgift på 2,5% tillkommer.

Om man ska köpa Bitcoins så kan man ju köpa dem från t.ex. Coinbase även från Sverige genom en utlandsbetalning, blir bra mycket billigare än de svenska alternativ som förekommer.
_Jullovich (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 9
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 10:01:23 AM
 #5

Jahaja, Där ser man trodde inte att coinbase var tillgängligt i Sverige. Då blir det att starta ett konto genast.
_Jullovich (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 9
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 10:18:55 AM
 #6

I dagsläget så skiljer ju det sig cirka 6000kr på Coinbase och BT.CX innebär det att man skulle kunna göra en arbitrage? Alltså att köpa på Coinbase och sälja på bt.cx?
Sukhov
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 10:43:17 AM
 #7

Köppriset är mycket högre hos bt.cx, men om du säljer till dem så får du 97490 SEK (ungefär 12200 USD) så de säljer dyrt och köper billigt. Så det går inte att tjäna något på att sälja till bt.cx.
_Jullovich (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 9
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 11:20:12 AM
 #8

Det skulle gå att göra detta via en annan exchange kanske?
crypt0holk1
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 40
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 01:01:18 PM
 #9

Ja jag tycker att det är lite märkligt att krypto inte är större än vad det är här uppe.. vi brukar ju vara först med allt sånt (se e-sport).   Cool

Köppriset är mycket högre hos bt.cx, men om du säljer till dem så får du 97490 SEK (ungefär 12200 USD) så de säljer dyrt och köper billigt. Så det går inte att tjäna något på att sälja till bt.cx.

Vad menar du med att det inte går att tjäna något på att sälja till dem? Jag som köpte mina senaste bitcoins för 5800$ skulle ju tjäna fint på att sälja till dem, men du menar att tjäna på marginalen? För det kan man nog inte göra någonstans. Då måste man ju köra samma taktik som dem..

_Jullovich (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 9
Merit: 0


View Profile
January 20, 2018, 01:32:18 PM
 #10

Ja jag tycker att det är lite märkligt att krypto inte är större än vad det är här uppe.. vi brukar ju vara först med allt sånt (se e-sport).   Cool

Köppriset är mycket högre hos bt.cx, men om du säljer till dem så får du 97490 SEK (ungefär 12200 USD) så de säljer dyrt och köper billigt. Så det går inte att tjäna något på att sälja till bt.cx.

Vad menar du med att det inte går att tjäna något på att sälja till dem? Jag som köpte mina senaste bitcoins för 5800$ skulle ju tjäna fint på att sälja till dem, men du menar att tjäna på marginalen? För det kan man nog inte göra någonstans. Då måste man ju köra samma taktik som dem..



Nej alltså, Arbitrage är att man köper av en exchange säg att det kostar 1000$ på Coinbase för 1 BTC. Sedan så köper en annan Bitcoin exchange 1 BTC för 1050 Dollar. = 50$ Profit. Detta är något som är intressant att tjäna pengar på.
crypt0holk1
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 40
Merit: 0


View Profile
January 21, 2018, 04:14:36 AM
 #11


Nej alltså, Arbitrage är att man köper av en exchange säg att det kostar 1000$ på Coinbase för 1 BTC. Sedan så köper en annan Bitcoin exchange 1 BTC för 1050 Dollar. = 50$ Profit. Detta är något som är intressant att tjäna pengar på.

Jamen, vilka skulle dessa handlare vara som köper till överpris? Låter inte värt mödan, coinbase har ju dessutom en avgift på 4%. Är det inte till och med 4% till för att flytta ut pengarna därifrån sen också?
Sukhov
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
January 21, 2018, 10:48:48 AM
 #12

Det går att utföra mellan olika exchanges (de ligger ju ganska olika i pris) om man kan få låga avgifter. Verkar dock vara ganska svårt i och med att det oftast tar ett tag för pengarna att överföras och då kan priset ha ändrats där man avsett att sälja coinsen till ett högre pris. Det är alldeles för hög risk för de småsummor man kan tjäna.
crypt0holk1
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 40
Merit: 0


View Profile
January 21, 2018, 02:12:53 PM
 #13

Det går att utföra mellan olika exchanges (de ligger ju ganska olika i pris) om man kan få låga avgifter. Verkar dock vara ganska svårt i och med att det oftast tar ett tag för pengarna att överföras och då kan priset ha ändrats där man avsett att sälja coinsen till ett högre pris. Det är alldeles för hög risk för de småsummor man kan tjäna.

Ja, jag menar det. Varför inte bara sprida ut pengarna i diverse altcoin-investeringar och invänta profits? Till och med swing trading tror jag är effektivare, även om man inte är särskilt duktig på teknisk analys.

Men men, vet inte ens hur vi gled in på det här. Jag håller fortfarande med om att det finns mycket utrymme kvar för svenska bitcoin-tjänster/services.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!