Bitcoin Forum
April 16, 2024, 11:14:40 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 26.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hulp gevraagd mbt Bitcoin als gift  (Read 200 times)
Puck123 (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
March 14, 2018, 09:21:35 AM
 #1


Ik heb een vraag met betrekking tot bitcoin als gift. Mijn vriend, die uit oostenrijk komt, heeft mij in 2017 een klein aantal bitcoins geschonken die hij al een tijd in zijn bezit had. Deze heeft hij naar een wallet gestuurd die in mijn beheer is nu. Ik heb eind 2017 1 bitcoin verkocht via Bitonic en dat op mijn bankrekening laten storten. Nu heb ik een mail gekregen van mijn bank die vraagt hoe ik aan deze crypto gekomen ben omdat er op mijn rekening geen aankoop te zien is (natuurlijk met het oog op criminaliteit/witwas praktijken). Echter heb ik deze bitcoins dus niet zelf gekocht maar gekregen en kan ik dus geen bewijs sturen van een bitcoin aankoop.

Weet iemand hoe ik dit nu aanpak?
Ik ben van plan een screenshot van mijn electrum wallet te sturen waarin te zien is dat ik in 2017 de bitcoins ontvangen heb, maar hier staan natuurlijk geen namen in van de zender. Hoe toon ik aan dat ik deze bitcoins op legale manier verkregen heb? Naar mijn idee is het volkomen legaal om bitcoins als cadeau te krijgen en ik heb er dan ook geen moment bij stil gestaan dat de bank/belastingdienst vragen zou gaan stellen. Wel heb ik in mijn belastingaangifte over 2017 aangegeven dat ik in dit jaar in het bezit was van crypto's maar deze gezamenlijk niet meer waard waren dan 25.000EUR (op 1 januari 2017).

Alvast bedankt en ik hoop dat er iemand hier is die mij advies kan geven!


1713309280
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713309280

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713309280
Reply with quote  #2

1713309280
Report to moderator
If you want to be a moderator, report many posts with accuracy. You will be noticed.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1713309280
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713309280

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713309280
Reply with quote  #2

1713309280
Report to moderator
1713309280
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713309280

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713309280
Reply with quote  #2

1713309280
Report to moderator
1713309280
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713309280

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713309280
Reply with quote  #2

1713309280
Report to moderator
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
March 14, 2018, 10:22:18 AM
Merited by Jansen227 (2)
 #2


Ik heb een vraag met betrekking tot bitcoin als gift. Mijn vriend, die uit oostenrijk komt, heeft mij in 2017 een klein aantal bitcoins geschonken die hij al een tijd in zijn bezit had. Deze heeft hij naar een wallet gestuurd die in mijn beheer is nu. Ik heb eind 2017 1 bitcoin verkocht via Bitonic en dat op mijn bankrekening laten storten. Nu heb ik een mail gekregen van mijn bank die vraagt hoe ik aan deze crypto gekomen ben omdat er op mijn rekening geen aankoop te zien is (natuurlijk met het oog op criminaliteit/witwas praktijken). Echter heb ik deze bitcoins dus niet zelf gekocht maar gekregen en kan ik dus geen bewijs sturen van een bitcoin aankoop.

Weet iemand hoe ik dit nu aanpak?
Ik ben van plan een screenshot van mijn electrum wallet te sturen waarin te zien is dat ik in 2017 de bitcoins ontvangen heb, maar hier staan natuurlijk geen namen in van de zender. Hoe toon ik aan dat ik deze bitcoins op legale manier verkregen heb? Naar mijn idee is het volkomen legaal om bitcoins als cadeau te krijgen en ik heb er dan ook geen moment bij stil gestaan dat de bank/belastingdienst vragen zou gaan stellen. Wel heb ik in mijn belastingaangifte over 2017 aangegeven dat ik in dit jaar in het bezit was van crypto's maar deze gezamenlijk niet meer waard waren dan 25.000EUR (op 1 januari 2017).

Alvast bedankt en ik hoop dat er iemand hier is die mij advies kan geven!




In dit geval lijkt het mij het handigst wanneer die vriend een verklaring opstelt en ondertekent dat hij jou dit heeft geschonken.

Dan nog even belastingtechnisch:
1) Heeft jouw vriend de Oostenrijkse nationaliteit (en altijd al gehad)? Dan is er geen schenkingsrecht verschuldigd.
2) Heeft jouw vriend de Nederlandse nationaliteit: dan kan het zijn dat je schenkingsrecht verschuldigd bent (afhankelijk van de hoogte, tot €2129 was vrijgesteld: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/relatie_familie_en_gezondheid/schenken/schenking_krijgen/belastingvrij-schenken-vrijstellingen/belastingvrij-schenken-vrijstellingen )
3) Heeft jouw vriend in het verleden de Nederlandse nationaliteit gehad, maar heeft later een andere nationaliteit aangenomen, dan ligt het er aan hoe lang geleden hij zijn Nederlandse nationaliteit is kwijtgeraakt. Is dit langer dan 10 jaar geleden dan geldt optie 1, anders optie 2.
Jansen227
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 391
Merit: 260


View Profile
March 14, 2018, 02:01:43 PM
 #3

Mag een bank dit überhaupt zomaar vragen?

Over wat voor een bedragen hebben we het hier grofweg, en om welke bank gaat het?

Ik vind dit toch wel een behoorlijke inbreuk op je privacy, en ik weet niet of ik zomaar zonder slag of stoot hier aan mee zou werken.
Zou de bank hetzelfde hebben gevraagd als het hier een contante storting betrof, of hoort dit bij een ontmoedigingsbeleid omtrent crypto?

Ik zou eerst toch wel even goed informeren wat hierin je rechten en plichten zijn.
JohnB31
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 59
Merit: 1


View Profile
March 14, 2018, 07:57:34 PM
 #4

Geef even aan of je Nederlander bent en in Nederland woont aangezien er anders andere regels zullen gelden.
Ik ben (helaas) geen deskundige op dit gebied maar ik lees in je mail het volgende:
Ik heb eind 2017 1 bitcoin verkocht via Bitonic en dat op mijn bankrekening laten storten. Nu heb ik een mail gekregen van mijn bank die vraagt hoe ik aan deze crypto gekomen ben omdat er op mijn rekening geen aankoop te zien is
Ben erg benieuwd welke bank dit soort mail stuurd.
Ik heb geen ervaring met Bitonic maar de bank kan volgens mij alleen zien dat er vanaf een Bitonic rekening geld naar jou is overgemaakt.
Het betreft (nu) 1 Bitcoin dus ik neem aan een bedrag boven de 9000 euro.
De bank kan deze transactie als verdachte transactie aan de belastingdienst melden. Inderdaad kan daarbij ook belasting over een schenking om de hoek komen. Hoe dat zit met buitenland weet ik niet. Ken alleen deze regels: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/schenken/schenken-en-schenkbelasting
Was het echt een schenking of heb die persoon ook iets verkocht of iets anders voor hem gedaan? Dan kunnen de tarieven weer anders zijn.
Een reactie van jou zou kunnen zijn dat je een kort mailtje terugstuurd dat je niet op deze mail zal reageren aangezien je niet weet of deze mail of echt is en dit soort info ook niet per mail wil sturen. Mochten ze antwoord willen dan moeten ze deze vraag per gewone post aan jou stellen. Telefonisch hoef je ook niet zomaar antwoord te geven aangezien degene aan de andere kant van de lijn eerst zal moeten bewijzen wie hij is.
Een (ander) kort antwoord wat je zou kunnen geven is dat dit geld betreft wat je ook al bij je belastingaangifte hebt opgegeven. (Ik begreep uit je bericht dat dit ook de waarheid is. Je hoeft daarbij volgens mij het woord crypto of bitcoin volgens mij helemaal niet te noemen en hoeft alleen maar over het woord geld te praten.)
stefantt
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 41
Merit: 2


View Profile
March 15, 2018, 01:02:31 AM
Merited by BioMike (1)
 #5

Mag een bank dit überhaupt zomaar vragen?

Over wat voor een bedragen hebben we het hier grofweg, en om welke bank gaat het?

Ik vind dit toch wel een behoorlijke inbreuk op je privacy, en ik weet niet of ik zomaar zonder slag of stoot hier aan mee zou werken.
Zou de bank hetzelfde hebben gevraagd als het hier een contante storting betrof, of hoort dit bij een ontmoedigingsbeleid omtrent crypto?

Ik zou eerst toch wel even goed informeren wat hierin je rechten en plichten zijn.
Dit zou hoog waarschijnlijk ook gebeurt zijn met een contante stortring ja.
Dit i.v.m. melding ongebruikelijke transactie (mot). Hier is het verplicht voor de bank om transacties boven de €15k te melden.
Echter mag de bank ook melding maken als zij een transactie verdacht vinden. Dus als je bijvoorbeeld werkloos bent, en je rekening niet meer dan €100/€200 bevat, af en toe wat stort allemaal geen probleem. Tot dat jij opeens een storting doet van €10k, mag dan onder de grens zitten, toch zal de bank dit melden. Zelfde geld als jij dus €9k aan bitcoins uitbetaalt, zal dit ook ook stapje sneller gebeuren i.v.m. witwassen van bitcoins.

Puck123 (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
March 15, 2018, 05:37:22 AM
 #6

Bedankt voor alle reacties!

Nog even ter verduidelijking: mijn vriend heeft een Oostenrijkse nationaliteit en ik Nederlands, hij heeft nooit in Nederland gewoond/een Nederlandse nationaliteit gehad dus ik ga er van uit dat de schenkingsbelasting niet van toepassing is.

Het is de ASN bank die mij dit bericht heeft gestuurd en ik ga ervan uit dat als het als een verdachte transactie gezien wordt ze hier naar mogen vragen ivm witwassen e.d. Ik denk dat ik in ieder geval gewoon zo eerlijk mogelijk ga zijn om zo problemen te voorkomen. De bitcoins waren inderdaad een gift en er heeft niets tegenover gestaan (weet iemand wat dit precies uitmaakt?).

Op dit moment ben ik op reis in het buitenland voor een aantal maanden en dit afhandelen per post is voor mij op dit moment niet handig. Ik denk dat ik inderdaad een overeenkomst opstel die mijn vriend en ik ondertekenen waarin zwart op wit staat dat hij mij dit geschonken heeft. Ook dacht ik eraan om een printscreen van mijn electrum wallet te maken zodat ik kan laten zien dat ik inderdaad in 2017 een x aantal btc heb ontvangen en er 1 verkocht heb. Ik heb mijn bitcoin wallet echter gisteren gerestored op de laptop van mijn vriend en de historie van mijn transacties is verdwenen??? Ik zie alleen het huidige aantal btc in de wallet. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen zodat ik toch evt een screenshot kan maken ter bewijs?


brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
March 15, 2018, 07:58:40 AM
Merited by Jansen227 (2)
 #7

Bedankt voor alle reacties!

Nog even ter verduidelijking: mijn vriend heeft een Oostenrijkse nationaliteit en ik Nederlands, hij heeft nooit in Nederland gewoond/een Nederlandse nationaliteit gehad dus ik ga er van uit dat de schenkingsbelasting niet van toepassing is.

Het is de ASN bank die mij dit bericht heeft gestuurd en ik ga ervan uit dat als het als een verdachte transactie gezien wordt ze hier naar mogen vragen ivm witwassen e.d. Ik denk dat ik in ieder geval gewoon zo eerlijk mogelijk ga zijn om zo problemen te voorkomen. De bitcoins waren inderdaad een gift en er heeft niets tegenover gestaan (weet iemand wat dit precies uitmaakt?).

Op dit moment ben ik op reis in het buitenland voor een aantal maanden en dit afhandelen per post is voor mij op dit moment niet handig. Ik denk dat ik inderdaad een overeenkomst opstel die mijn vriend en ik ondertekenen waarin zwart op wit staat dat hij mij dit geschonken heeft. Ook dacht ik eraan om een printscreen van mijn electrum wallet te maken zodat ik kan laten zien dat ik inderdaad in 2017 een x aantal btc heb ontvangen en er 1 verkocht heb. Ik heb mijn bitcoin wallet echter gisteren gerestored op de laptop van mijn vriend en de historie van mijn transacties is verdwenen??? Ik zie alleen het huidige aantal btc in de wallet. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen zodat ik toch evt een screenshot kan maken ter bewijs?




Weet je het bitcoin-adres nog? Dan kun je in elke blockexplorer dit adres intypen en je krijgt de transacties te zien. (Voorbeelden: chain.so / blockchain.info / blockcypher.com ). Je zoekt dan de transactie waar het om gaat, klikt deze aan en maak een printscreen. Echter - ik denk dat je kunt volstaan met die overeenkomst (of beter: verklaring; een overeenkomst heeft meestal een tegenprestatie in zich)

V.w.b. witwassen, de site van de Financial Intelligence Unit geeft meer info over hoe dat werkt ( https://www.fiu-nederland.nl/ )

V.w.b. schenking: deze is inderdaad belastingvrij. Wanneer er een tegenprestatie tegenover zou staan, dan kan het als inkomsten worden gezien - en volledig in box 1 worden belast - maar een gift is in deze situatie volledig belastingvrij. (Uiteraard telt het wel als vermogen per 1-1 mee)
Puck123 (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
March 17, 2018, 01:37:35 PM
 #8

Bedankt voor alle reacties!

Nog even ter verduidelijking: mijn vriend heeft een Oostenrijkse nationaliteit en ik Nederlands, hij heeft nooit in Nederland gewoond/een Nederlandse nationaliteit gehad dus ik ga er van uit dat de schenkingsbelasting niet van toepassing is.

Het is de ASN bank die mij dit bericht heeft gestuurd en ik ga ervan uit dat als het als een verdachte transactie gezien wordt ze hier naar mogen vragen ivm witwassen e.d. Ik denk dat ik in ieder geval gewoon zo eerlijk mogelijk ga zijn om zo problemen te voorkomen. De bitcoins waren inderdaad een gift en er heeft niets tegenover gestaan (weet iemand wat dit precies uitmaakt?).

Op dit moment ben ik op reis in het buitenland voor een aantal maanden en dit afhandelen per post is voor mij op dit moment niet handig. Ik denk dat ik inderdaad een overeenkomst opstel die mijn vriend en ik ondertekenen waarin zwart op wit staat dat hij mij dit geschonken heeft. Ook dacht ik eraan om een printscreen van mijn electrum wallet te maken zodat ik kan laten zien dat ik inderdaad in 2017 een x aantal btc heb ontvangen en er 1 verkocht heb. Ik heb mijn bitcoin wallet echter gisteren gerestored op de laptop van mijn vriend en de historie van mijn transacties is verdwenen??? Ik zie alleen het huidige aantal btc in de wallet. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen zodat ik toch evt een screenshot kan maken ter bewijs?




Weet je het bitcoin-adres nog? Dan kun je in elke blockexplorer dit adres intypen en je krijgt de transacties te zien. (Voorbeelden: chain.so / blockchain.info / blockcypher.com ). Je zoekt dan de transactie waar het om gaat, klikt deze aan en maak een printscreen. Echter - ik denk dat je kunt volstaan met die overeenkomst (of beter: verklaring; een overeenkomst heeft meestal een tegenprestatie in zich)

V.w.b. witwassen, de site van de Financial Intelligence Unit geeft meer info over hoe dat werkt ( https://www.fiu-nederland.nl/ )

V.w.b. schenking: deze is inderdaad belastingvrij. Wanneer er een tegenprestatie tegenover zou staan, dan kan het als inkomsten worden gezien - en volledig in box 1 worden belast - maar een gift is in deze situatie volledig belastingvrij. (Uiteraard telt het wel als vermogen per 1-1 mee)


Het rare is dat ik ik dat al heb geprobeerd maar dat het lijkt alsof er een soort bug in de wallet zit die 2 wallets met elkaar mixt? Het aantal bitcoins in mijn wallet klopt maar ik kan de historie niet achterhalen. Nadat ik mijn wallet gerestored op een andere computer is er slechts 1 transactie te zien. En daar staat dat ik mijn huidige aantal bitcoins ontvangen heb op een datum nadat ik 1 bitcoin verkocht heb. Alle historie daarvoor is niet te zien en ik heb geen idee hoe ik bij deze informatie terecht kan komen. (dus wanneer ik de totale hoeveelheid bitcoins ontvangen heb en het verzenden/verkopen van 1 btc hierna).
Ik hoop dat bovenstaande een beetje te volgen is, ik snap zelf ook niets van wat er met mijn electrum wallet aan de hand is.

Ik heb nu diverse bestanden naar de bank gestuurd waaronder mijn belastingaangifte en de overeenkomst die wij beide ondertekend hebben waarin staat dat de btc een gift is. Ik laat het jullie weten wat als ik een reactie van de bank ontvang. Wordt vervolgd.

brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
March 18, 2018, 01:45:05 PM
Merited by Jansen227 (2)
 #9

Bedankt voor alle reacties!

Nog even ter verduidelijking: mijn vriend heeft een Oostenrijkse nationaliteit en ik Nederlands, hij heeft nooit in Nederland gewoond/een Nederlandse nationaliteit gehad dus ik ga er van uit dat de schenkingsbelasting niet van toepassing is.

Het is de ASN bank die mij dit bericht heeft gestuurd en ik ga ervan uit dat als het als een verdachte transactie gezien wordt ze hier naar mogen vragen ivm witwassen e.d. Ik denk dat ik in ieder geval gewoon zo eerlijk mogelijk ga zijn om zo problemen te voorkomen. De bitcoins waren inderdaad een gift en er heeft niets tegenover gestaan (weet iemand wat dit precies uitmaakt?).

Op dit moment ben ik op reis in het buitenland voor een aantal maanden en dit afhandelen per post is voor mij op dit moment niet handig. Ik denk dat ik inderdaad een overeenkomst opstel die mijn vriend en ik ondertekenen waarin zwart op wit staat dat hij mij dit geschonken heeft. Ook dacht ik eraan om een printscreen van mijn electrum wallet te maken zodat ik kan laten zien dat ik inderdaad in 2017 een x aantal btc heb ontvangen en er 1 verkocht heb. Ik heb mijn bitcoin wallet echter gisteren gerestored op de laptop van mijn vriend en de historie van mijn transacties is verdwenen??? Ik zie alleen het huidige aantal btc in de wallet. Weet iemand hoe ik dit probleem kan oplossen zodat ik toch evt een screenshot kan maken ter bewijs?





Weet je het bitcoin-adres nog? Dan kun je in elke blockexplorer dit adres intypen en je krijgt de transacties te zien. (Voorbeelden: chain.so / blockchain.info / blockcypher.com ). Je zoekt dan de transactie waar het om gaat, klikt deze aan en maak een printscreen. Echter - ik denk dat je kunt volstaan met die overeenkomst (of beter: verklaring; een overeenkomst heeft meestal een tegenprestatie in zich)

V.w.b. witwassen, de site van de Financial Intelligence Unit geeft meer info over hoe dat werkt ( https://www.fiu-nederland.nl/ )

V.w.b. schenking: deze is inderdaad belastingvrij. Wanneer er een tegenprestatie tegenover zou staan, dan kan het als inkomsten worden gezien - en volledig in box 1 worden belast - maar een gift is in deze situatie volledig belastingvrij. (Uiteraard telt het wel als vermogen per 1-1 mee)


Het rare is dat ik ik dat al heb geprobeerd maar dat het lijkt alsof er een soort bug in de wallet zit die 2 wallets met elkaar mixt? Het aantal bitcoins in mijn wallet klopt maar ik kan de historie niet achterhalen. Nadat ik mijn wallet gerestored op een andere computer is er slechts 1 transactie te zien. En daar staat dat ik mijn huidige aantal bitcoins ontvangen heb op een datum nadat ik 1 bitcoin verkocht heb. Alle historie daarvoor is niet te zien en ik heb geen idee hoe ik bij deze informatie terecht kan komen. (dus wanneer ik de totale hoeveelheid bitcoins ontvangen heb en het verzenden/verkopen van 1 btc hierna).
Ik hoop dat bovenstaande een beetje te volgen is, ik snap zelf ook niets van wat er met mijn electrum wallet aan de hand is.

Ik heb nu diverse bestanden naar de bank gestuurd waaronder mijn belastingaangifte en de overeenkomst die wij beide ondertekend hebben waarin staat dat de btc een gift is. Ik laat het jullie weten wat als ik een reactie van de bank ontvang. Wordt vervolgd.



Probeer eens via deze blockchainexplorer. Je kunt bijvoorbeeld gaan voor:
https://btc.com/bc1qwqdg6squsna38e46795at95yu9atm8azzmyvckulcc7kytlcckxswvvzej
waarbij je bc1qwqdg6squsna38e46795at95yu9atm8azzmyvckulcc7kytlcckxswvvzej vervangt met jouw bitcoinadres. Je kunt dan zowel aan de input- als output- kant doorklikken naar de vorige/volgende transacties.
De reden voor deze blockchainexplorer: dit is -voor zover mij bekend- de enige die ook segwit volledig ondersteunt. De andere laten wel de transacties zien, maar je kunt dan alleen doorklikken wanneer het geen segwittransactie is.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!