Bitcoin Forum
May 12, 2024, 11:28:12 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: 1 2 [All]
  Print  
Author Topic: Moms og skatt på salg av BTC (og andre virtuelle valuta)  (Read 7502 times)
ruspal (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
November 28, 2013, 12:18:43 PM
 #1

Så følger jo spent med på dette med skatt og moms av BTC.
Slik jeg forstår er det siste som har blitt sagt fra Skatteetaten:
1) man må allerede nå føre opp det man har av (teoretisk) verdi i BTC opp i selvangivelsen? Og dette vil kunne du måtte betale formueskatt av?
Videre dersom man realiserer verdien,
2) så må man også betale 25% mva (moms) av avkastningen?
3) deretter 28% skatt av avkastningen?

Er det noen som har faktisk realisert verdien? Hva har dere gjort? Og har jeg forstått dette retningslinjene til Skatteetaten rett p.t.?  Huh
The Bitcoin software, network, and concept is called "Bitcoin" with a capitalized "B". Bitcoin currency units are called "bitcoins" with a lowercase "b" -- this is often abbreviated BTC.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715556492
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715556492

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715556492
Reply with quote  #2

1715556492
Report to moderator
1715556492
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715556492

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715556492
Reply with quote  #2

1715556492
Report to moderator
1715556492
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715556492

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715556492
Reply with quote  #2

1715556492
Report to moderator
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
November 28, 2013, 12:55:44 PM
 #2

Så følger jo spent med på dette med skatt og moms av BTC.
Slik jeg forstår er det siste som har blitt sagt fra Skatteetaten:
1) man må allerede nå føre opp det man har av (teoretisk) verdi i BTC opp i selvangivelsen? Og dette vil kunne du måtte betale formueskatt av?

Ja, dersom verdien av dine bitcoins per 1. januar (tror jeg) gjør at din totale formue kvalifiserer for formuesskatt (1,1% i år, 1% fra neste år).

Videre dersom man realiserer verdien,
2) så må man også betale 25% mva (moms) av avkastningen?
Moms skal man vel betale ved kjøp, ikke ved salg? Og det har ikke med avkastning å gjøre, men med verdien av bitcoinene på handelstidspunktet.

3) deretter 28% skatt av avkastningen?
Disse 28% (27% fra neste år) skal definitivt betales ved realisering ja.

For en haug med andre betimelige og ubesvarte spørsmål, se min post her.

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
ruspal (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
November 28, 2013, 01:25:12 PM
 #3

Spørsmål nr 2: Når det er mellom privatpersoner, kan man jo egentlig se bort fra MVA. Ellers er det vel slik at MVA skal betales av omsetningen når du er næringsdrivende. Dvs. at dersom jeg er næringsdrivende og selger deg bitcoin verdt 10000 kr - må jeg ut med 2500 kr i moms til staten, siden jeg skal kreve inn 25% fra neste ledd i teorien.

uansett håper jeg det kommer inn noe fornuftig fra Finanstilsynet på dette snart. Lurer på hvordan folk kommer til å rapportere dette i selvangivelsen neste år, og om de gidder...
Kyllingmann
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 1
Merit: 0


View Profile
November 28, 2013, 02:57:56 PM
 #4

Angående spørsmål 2: Man bør være litt forsiktig med å se helt vekk fra MVA i denne sammenhengen, dersom man har en viss aktivitet i handel med BTC. Det hjelper ikke å si at du er privatperson og at din virksomhet derfor ikke er MVA-pliktig. Privatpersoner som driver aktiviteter som er egnet for å gi overskudd kalles selvstendig næringsdrivende. Øvrige vilkår er at virksomheten tar sikte på å ha en viss varighet, har et visst omfang og drives for skatteyters egen regning og risiko. Springende punkt blir her gjerne vilkåret om varighet.

Det som kan gjøre dette farlig for enkelte er at det er opp til skatteetaten å vurdere om vilkårene er oppfylt, og dersom de trekker den konklusjonen får bestemmelsen tilbakevirkende kraft. Har man for eksempel satt opp en nettside for handel (justcoin.com, bitmynt.no, etc.) er det ikke usannsynlig at skatteetaten vil mene at vilkåret om varighet er oppfylt.

Det bør også nevnes at avgiftspliktig omsetning må overstige kr 50 000 for at den næringsdrivende skal registrere seg i MVA-registeret.

Samtidig er det også slik at avgiftsplikt fører til at man får MVA-fradrag for kostnader knyttet til inntekten.
ruspal (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
November 29, 2013, 08:29:16 AM
 #5

Ja, det er vel også sant, at dersom dette er snakk om betydelige beløp så blir man regnet som selvstendig næringsdrivende. Og det kanskje fort gjort slik BTC-prisen stiger.
Problemet er vel også at det er forskjellige grader av inntjening på dette, og det er usikkert hvor Skatteetaten legger lista i hver enkeltsak - jeg ser for meg mange forskjellige konklusjoner fra forskjellige saksbehandlere...

Men godt at man kan føre MVA-fradrag også (dersom dette skulle bli endelig fra Skatteetatens side), da kan man ihvertfall prøve å senke det beløpet...

@Kyllingmann: ..og du jobber i Skatteetaten, regnskapsfører eller noe i den duren? Smiley
ymgve
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 24
Merit: 0


View Profile
November 29, 2013, 10:47:28 PM
 #6

Det store spørsmålet er hvorvidt MVA skal betales for hver eneste BTC-veksling man gjør. Om det skal 25% hver gang skal det ikke mye daytrading til før man skylder staten 10-100x det man eier av verdier i BTC, som er totalt absurd.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
November 30, 2013, 01:28:30 PM
 #7

Det store spørsmålet er hvorvidt MVA skal betales for hver eneste BTC-veksling man gjør. Om det skal 25% hver gang skal det ikke mye daytrading til før man skylder staten 10-100x det man eier av verdier i BTC, som er totalt absurd.
EU-direktiv 2006/112 om eit felles mva-system, artikkel 1, svensk tekst, mi utheving:

Quote
Artikel 1

1. Genom detta direktiv fastställs det gemensamma systemet för mervärdesskatt.

2. Principen om det gemensamma systemet för mervärdesskatt innebär tillämpning på varor och tjänster av en allmän skatt på konsumtion som är exakt proportionell mot priset på varorna och tjänsterna, oavsett antalet transaktioner som äger rum under produktions- och distributionsprocessen före det led där skatt tas ut.

Bitcoin er ikkje meint for konsupsjon.  Bitcoin kan ikkje konsumerast, og vil aldri kunne vere siste ledd i ein slik kjede.  Bitcoin har berre eitt einaste bruksområde, og det er som betalingsmiddel.  Ergo er det ikkje mva på bitcoin.  Skatteetaten har kokt kål i tre år, og likevel ikkje klart å sjå dette.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
November 30, 2013, 01:41:05 PM
 #8

Angående spørsmål 2: Man bør være litt forsiktig med å se helt vekk fra MVA i denne sammenhengen, dersom man har en viss aktivitet i handel med BTC. Det hjelper ikke å si at du er privatperson og at din virksomhet derfor ikke er MVA-pliktig. Privatpersoner som driver aktiviteter som er egnet for å gi overskudd kalles selvstendig næringsdrivende. Øvrige vilkår er at virksomheten tar sikte på å ha en viss varighet, har et visst omfang og drives for skatteyters egen regning og risiko. Springende punkt blir her gjerne vilkåret om varighet.

Det som kan gjøre dette farlig for enkelte er at det er opp til skatteetaten å vurdere om vilkårene er oppfylt, og dersom de trekker den konklusjonen får bestemmelsen tilbakevirkende kraft. Har man for eksempel satt opp en nettside for handel (justcoin.com, bitmynt.no, etc.) er det ikke usannsynlig at skatteetaten vil mene at vilkåret om varighet er oppfylt.
Interessant.  Eg har mast på Skatteetaten i flerie år for å hale ut av dei kva reglar som gjeld kring sal av bitcoin.  Brevvekslinga vår har hatt preg av ein monolog frå mi side med svært lite substansielt frå Skatteetaten, men eitt råd fekk eg på telefonen: Eg kan halde fram so lenge eg sel privat og det ikkje har næringsmessig karakter.  Dvs at so lenge eg jobbar fullt og driv med dette på hobbybasis utan at eg har vesentleg inntekt frå det, kan eg kjøpe og selje privat.

Dei sa ingenting om at det var ei grense for kor lenge eg kunne halde på.  Eg har ikkje sett opp nokon vanleg nettbutikk, for eg reknar med at dei ville sjå på det som å vere av næringsmessig karakter.  Nettsida er der primært for å spare meg sjølv for dei same spørsmåla omatt og omatt.  Eg jobbar fullt i normal jobb og handlar mest på kveldstid.  Den einaste grunnen til at det kastar av seg er at kursen går opp.  Målt i bitcoin har eg ikkje forteneste.  Det gjekk i pluss ei stund, so vart halve lageret kjøpt opp på to dagar rett før kursen dobla seg, so dei kan ikkje hevde at eg driv med dette for å tene pengar.  Handelsroboten min tener pengar (og bitcoin), men alle kan då handle med valuta på børs utan å registrere seg som sjølvstendig nærigsdrivande?

Då lurer eg på om det finst nokon i Skatteetaten som kan noko om kva reglar som gjeld for skatt?  Har dei gått ovr til å berre administrere kvarandre slik som resten av staten?

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
November 30, 2013, 01:51:10 PM
Last edit: November 30, 2013, 02:03:39 PM by capsqrl
 #9

En ting jeg lurer på er hvordan denne rare momsregelen påvirker varehandel. Når jeg kjøper en vare med bitcoins, må selgeren kreve inn moms på toppen av prisen, slik at en vare til 100NOK skal betales med 125NOK. Men når jeg betaler med bitcoins, utfører jeg i praksis en byttehandel, og vi kan si at selgeren kjøper bitcoins tilsvarende 125NOK av meg. Siden det er moms på salg av bitcoins, må jeg kreve dette inn fra selgeren? Da vil det i praksis si at det koster selgeren 25NOK å handle med meg, noe han ikke er interessert i, og all varehandel med bitcoins i Norge dør hen.

Er dette en riktig tolkning av Skatteetatens retningslinjer? I så fall, når tar vi til gatene?

(Jeg er klar over at moms i hovedsak gjelder næringsdrivende, så privatpersoner som handler seg imellom skal ikke kreve inn moms)

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
November 30, 2013, 01:56:41 PM
 #10

En ting jeg lurer på er hvordan denne rare momsregelen påvirker varehandel. Når jeg kjøper en vare med bitcoins, må selgeren kreve inn mome på toppen av prisen, slik at en vare til 100NOK skal betales med 125NOK. Men når jeg betaler med bitcoins, utfører jeg i praksis en byttehandel, og vi kan si at selgeren kjøper bitcoins tilsvarende 125NOK av meg. Siden det er moms på salg av bitcoins, må jeg kreve dette inn fra selgeren? Da vil det i praksis si at det koster selgeren 25NOK å handle med meg, noe han ikke er interessert i, og all varehandel med bitcoins i Norge dør hen.

Er dette en riktig tolkning av Skatteetatens retningslinjer? I så fall, når tar vi til gatene?
Eg har spurt Skatteetaten om det same for ein månad sidan, og gjort dei merksame på kompleksiteten rundt både handel frå utlandet og bruk av bitcoin i EU der det er mva-fritt.  Det er trass alt eit langt og innfløkt regelverk om samkøyring av MVA i EU og EØS.  Dei har ikkje svart.  Eg kan vedde ganske mykje på at svaret ikkje kjem i år, og sannsynlegvis heller ikkje neste år.  Neppe i 2015 heller.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
TheFootMan
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
November 30, 2013, 07:34:09 PM
 #11

Angående spørsmål 2: Man bør være litt forsiktig med å se helt vekk fra MVA i denne sammenhengen, dersom man har en viss aktivitet i handel med BTC. Det hjelper ikke å si at du er privatperson og at din virksomhet derfor ikke er MVA-pliktig. Privatpersoner som driver aktiviteter som er egnet for å gi overskudd kalles selvstendig næringsdrivende. Øvrige vilkår er at virksomheten tar sikte på å ha en viss varighet, har et visst omfang og drives for skatteyters egen regning og risiko. Springende punkt blir her gjerne vilkåret om varighet.

Det som kan gjøre dette farlig for enkelte er at det er opp til skatteetaten å vurdere om vilkårene er oppfylt, og dersom de trekker den konklusjonen får bestemmelsen tilbakevirkende kraft. Har man for eksempel satt opp en nettside for handel (justcoin.com, bitmynt.no, etc.) er det ikke usannsynlig at skatteetaten vil mene at vilkåret om varighet er oppfylt.

Det bør også nevnes at avgiftspliktig omsetning må overstige kr 50 000 for at den næringsdrivende skal registrere seg i MVA-registeret.

Samtidig er det også slik at avgiftsplikt fører til at man får MVA-fradrag for kostnader knyttet til inntekten.

I for one salute the work of entrepreneurs. It is so easy to tear down, talk negatively and be an obstacle. How about the Norwegian government turned around and realized that they exist for the people, and not that the people exist for them?

A government lacking behind the times, making decisions that makes no sense. Making decisions that makes it harder for the average joe, while all the benefit is geared towards the state. How about they actually respect people and give proper answers, and if they do not have the sufficient technological knowhow, then realize their own shortcomings, and ask for expert help.

But in a country where information is delivered on 1.44mb discs there's perhaps nothing else to expect?

I think anyone that wants to help bitcoin should contribute in a positive way, if you do not like bitcoin, or want to put obstacles in the way for bitcoin, then stay away from it, why spend your time and effort making life harder and more miserable for other people?

I hope that you Norwegians will go together and educate your government to make the right decision in regards to VAT on bitcoin purchases. People will use bitcoin regardless.

j0achim
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 41
Merit: 0


View Profile WWW
December 05, 2013, 08:35:05 AM
 #12

Det finnes vel strengt tatt bare ett scenario hvor du oppgir at du realiserer ett Bitcoin salg og dette må jo være med store uttak hvor hvitvask er vanskelig eller umulig, dvs større uttak som skal brukes til å kjøpe gjenstander som blir oppgitt til skattemyndigheter.

Etisk sett er dette litt på kanten, men alvorlig talt Bitcoins er anonyme det finnes ingen direkte metode for stat å få innsyn i din Bitcoin beholdning om du ikke oppgir denne selv.
Savior
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 176
Merit: 100


View Profile
December 05, 2013, 01:57:00 PM
 #13

Det finnes vel strengt tatt bare ett scenario hvor du oppgir at du realiserer ett Bitcoin salg og dette må jo være med store uttak hvor hvitvask er vanskelig eller umulig, dvs større uttak som skal brukes til å kjøpe gjenstander som blir oppgitt til skattemyndigheter.

Etisk sett er dette litt på kanten, men alvorlig talt Bitcoins er anonyme det finnes ingen direkte metode for stat å få innsyn i din Bitcoin beholdning om du ikke oppgir denne selv.

Vist du selger bitcoin og får pengene på kontoen din er det absolutt mulig for skatteetaten å finne ut. Det er veldig kjedelig å få en audit av skatteetaten om 15 år, hvor de ser at du har unngått å oppgi penger som kommer inn på kontoen. Valutatransaksjoner over 5000 kr blir også rapportert direkte fra banken til valutaregisteret. Er det snakk om noen få tusenlapper tror jeg det går bra, og skatteetaten bryr seg neppe heller.
Badonkadonk
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 560
Merit: 500



View Profile
December 06, 2013, 01:48:18 PM
 #14

allt vi trenger er arbeidsgivere som er villige til å betale ut lønn i btc, og flere butikker som godtar btc som betaling. Wink

Propagandalf
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 312
Merit: 250



View Profile
October 06, 2016, 02:16:55 PM
 #15

Beklagar å vekke denne gamle tråden til live igjen, men temaet er etter mine auge framleis like relevant, om ikkje meir. @sturle har tatt initiativ til å få Finansdepartementet på saka, noko de kan lese om her: https://bitcointalk.org/index.php?topic=1282493.0.

Dersom eg startar opp ein privat altcoin mining farm, med intensjon om å stadig oppgradere versksemda til det punkt at det blir mitt levebrød, må eg då registrere meg som sjølvstendig næringsdrivande? Dette vil vere ledda i verksemda mi:

1) Kjøpe miningutstyr
2) Bygge og drifte farmen
3) Utvinne coins via mining
4) Veksle om altcoins eg har utvunne til BTC og deretter til NOK
5) Reinvestere delar av profitten i meir miningutstyr

Den einaste kontakta eg kjem til å ha med næringslivsaktørar er når eg kjøper miningutstyret, og når eg vekslar om til NOK. Eg er litt usikker på skillelinja mellom privat og næring i dette tilfellet, og håper nokon kan hjelpe med å oppklare dette. Ettersom coinsa eg kjem til å eige er mina fram, og ikkje kjøpt eller bytta, vil det påverke eventuell type skatt eg må betale, og blir det eit særtilfelle?
dreamer81
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 616
Merit: 252



View Profile
October 06, 2016, 02:54:49 PM
 #16

Der er ingen i EU som skal betale moms og skat af bitcoins fortjenester. Det er ikke betragtet som en valuta (endnu) og er derfor ikke underlagt samme regler som aktier og valuta.
PantminerS7
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 165
Merit: 100


View Profile
October 09, 2016, 11:56:37 AM
 #17

Beklagar å vekke denne gamle tråden til live igjen, men temaet er etter mine auge framleis like relevant, om ikkje meir. @sturle har tatt initiativ til å få Finansdepartementet på saka, noko de kan lese om her: https://bitcointalk.org/index.php?topic=1282493.0.

Dersom eg startar opp ein privat altcoin mining farm, med intensjon om å stadig oppgradere versksemda til det punkt at det blir mitt levebrød, må eg då registrere meg som sjølvstendig næringsdrivande? Dette vil vere ledda i verksemda mi:

1) Kjøpe miningutstyr
2) Bygge og drifte farmen
3) Utvinne coins via mining
4) Veksle om altcoins eg har utvunne til BTC og deretter til NOK
5) Reinvestere delar av profitten i meir miningutstyr

Den einaste kontakta eg kjem til å ha med næringslivsaktørar er når eg kjøper miningutstyret, og når eg vekslar om til NOK. Eg er litt usikker på skillelinja mellom privat og næring i dette tilfellet, og håper nokon kan hjelpe med å oppklare dette. Ettersom coinsa eg kjem til å eige er mina fram, og ikkje kjøpt eller bytta, vil det påverke eventuell type skatt eg må betale, og blir det eit særtilfelle?

Er ikke mye fart i departementene, så alt dette henger litt i lufta til man får noe fornuftig svar derifra.

Frem til da, er det ikke noe poeng å overkomplisere; du lager en vare via mining, som du selger via exchanges. Loven kommer til anvendelse deretter (e.g. "vanlig" kj¢p/salg via exchanges).
Nomad88
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1568
Merit: 1268



View Profile WWW
October 11, 2016, 03:16:24 PM
 #18

Er det samme hvis man tjener mindre en 50.000nok i år?

InfinityLord
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 16
Merit: 0


View Profile
November 22, 2016, 11:02:01 PM
 #19

Masse bra info på skatteetatens nettsider, slik jeg har forstått det så er omsetning knyttet til kjøp og salg av bitcoins
stort sett det samme som for kjøp og salg av aksjer.
Hanslo
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 263
Merit: 250


View Profile WWW
February 09, 2017, 12:58:55 PM
 #20

https://www.regjeringen.no/no/sok/id86008/?term=bitcoins

- Enkelte har opplevd usikkerhet knyttet til den avgiftsmessige behandlingen av bitcoin. Jeg er svært fornøyd med at det nå har kommet en avklaring på dette spørsmålet. Dette ivaretar hensynet til likebehandling og forutberegnelighet, sier finansminister
Oblodo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 180
Merit: 100



View Profile
February 09, 2017, 01:15:40 PM
 #21

http://e24.no/boers-og-finans/bitcoin/myndighetene-snur-naa-faar-bitcoin-momsfritak/23920267
Pages: 1 2 [All]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!