Bitcoin Forum
April 25, 2024, 12:43:00 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Letar efter advokat!  (Read 4679 times)
DeaDTerra (OP)
Donator
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1064
Merit: 1000



View Profile
May 30, 2012, 04:15:56 PM
 #1

Hej,
Vet någon en advokat som har varit i kontakt och kan konceptet Bitcoins?
Jag skulle vilja registrera ett företag i Sverige, för att driva Gamma Bitcoin Fund (https://bitcointalk.org/index.php?topic=74975.0) och behöver då hjälp med några legala frågor kring registreringen av företaget etc.
//DeaDTerra
1714048980
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714048980

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714048980
Reply with quote  #2

1714048980
Report to moderator
1714048980
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714048980

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714048980
Reply with quote  #2

1714048980
Report to moderator
"This isn't the kind of software where we can leave so many unresolved bugs that we need a tracker for them." -- Satoshi
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714048980
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714048980

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714048980
Reply with quote  #2

1714048980
Report to moderator
1714048980
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714048980

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714048980
Reply with quote  #2

1714048980
Report to moderator
matsh
Member
**
Offline Offline

Activity: 93
Merit: 11


View Profile
June 01, 2012, 07:14:54 PM
 #2

Hm... jag har bara hört talas om en person i Sverige som anlitat jurist för att få en åsikt om Bitcoin, och han fick inget vidare positivt svar. Så, frågan är, ska jag försöka ta reda på denna jurist, eller vill du helst slippa? :-/
DeaDTerra (OP)
Donator
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1064
Merit: 1000



View Profile
June 01, 2012, 07:25:35 PM
 #3

Hm... jag har bara hört talas om en person i Sverige som anlitat jurist för att få en åsikt om Bitcoin, och han fick inget vidare positivt svar. Så, frågan är, ska jag försöka ta reda på denna jurist, eller vill du helst slippa? :-/
Jag vill inte få svar om Bitcoins är legalt eller inte, jag vill mer ha svar på hur jag ska göra om jag vill starta ett företag för min fond, samt hur jag ska beskatta den inkomst jag får i Bitcoins. Jag skulle även behöva få svar på om jag kan hållas ansvarig om fonden blir hackad eller Bitcoins på något annat sätt blir stulet. etc
//DeaDTerra
cande
Member
**
Offline Offline

Activity: 107
Merit: 10


https://bt.cx


View Profile WWW
June 09, 2012, 09:00:53 PM
Last edit: June 09, 2012, 09:38:29 PM by cande
 #4

Hej!

mitt bitcoinföretag har varit hos Finansinspektionen, skattemyndigheten och ligger just nu i knät hos en bankjurist som ska sätta sig in i Finansinspektionens svar i början på nästa vecka, kan återkomma om det men FI är högsta hönset i Sverige.

1) Bitcoins är legalt
2) Bitcoins är inte tillståndpliktigt
3) Inga försäkringsbolag i Sverige vill försäkra företag som bedriver näringsverksamhet med virtuella valutor, däremot finns det utlänska försäkringsbolag.
4) angående ansvar.. om du avsäger dig ansvaret så kanske ingen vill ge dig några bitcoins så det tycker jag du ska göra tydligt i användaravtalet hur du vill göra med ansvaret, men vem ska annars ha det om inte du?

BTCX "more Private than Swiss banking"
https://bt.cx
riX
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 326
Merit: 252



View Profile
June 09, 2012, 09:46:28 PM
 #5

Hej!

min bitcoinsida har varit hos Finansinspektionen, skattemyndigheten och ligger just nu i knät hos en bankjurist som ska sätta sig in i Finansinspektionens svar i början på nästa vecka, kan återkomma om det men FI är högsta hönset i Sverige.

1) Bitcoins är legalt
2) Bitcoins är inte tillståndpliktigt
3) Inga försäkringsbolag i Sverige vill försäkra företag som bedriver näringsverksamhet med virtuella valutor, däremot finns det utlänska försäkringsbolag.
4) angående ansvar.. om du avsäger dig ansvaret så kanske ingen vill ge dig några bitcoins så det tycker jag du ska göra tydligt i användaravtalet hur du vill göra med ansvaret, men vem ska annars ha det om inte du?

Intressant, jag kontaktade skatteverket för ca ett år sedan, de var då totalt clueless. Vore kul att få mer info om du har det.

Quote from: Ann-Kristin Lindquist, Skatteverket, 2011-06-20
Quote from: riX, 2011-06-15
Ämne:
Privatperson

Fråga:
Hej,
jag undrar hur vinst (och förlust) på elektronisk valuta, specifikt bitcoin*, beskattas.

*Lite info om bitcoin:
En kryptografisk valuta, som i detta fall kan likställas med datafiler, som man antingen köper eller säljer till marknadspris eller skapar själv genom att generera dem med sin dator. Bitcoin är helt decentraliserat, dvs. inget företag eller organisation står bakom.
Hej -----!

 Rättsavdelningen anser att detta rör sig om pyramidspel. Det finns ett ställningstagandet från 2006-04-18 om autosurf. Det jämställs med lotteri. Vinst är skattepliktigt och förlust inte avdragsgill (detta gäller inte för svenska lotteriet eller inom EES) . Bitcoin verkar vara en amerikansk företeelse så därför hamnar vi på beskattning som utländskt lotteri. Om det skulle finnas en svensk motsvarighet (eller inom EES) har vi inget svar på hur det skulle beskattas ännu. Rättsavdelningen funderar. Men eftersom din fråga gällde Bitcoin lämnar vi ovanstående svar.

Jag svarade med en lång wall-of-text som förklarade hur dumma de var, fick inget svar.


Det som vore mest intressant är om någon har info om hur mining och värdeökning på köpta / minade bitcoins beskattas. Det mest rätta vore ju om värdeökningen beskattades som inkomst av kapital, och miningen på samma sätt som t.ex produktion av elektricitet.

Som det är nu vågar man ju inte skriva något i deklarationen.. slipper ju sjävklart helst skatt öht., men ibland är det ju bra med "vita" pengar också..


Ontopic, det finns nog ingen jurist som kan ge ett vettigt svar, man bör vända sig till Finansinspektionen eller Skatteverket, egentligen krävs det nog en dom man kan ha som prejudikat innan det kan ges något definitivt svar.
Finansinspektionens sida har dock en del info om vilka tillstånd som behövs i allmänhet för finansiell verksamhet.

Sorry, I can't help you with your lost password.

PGP key: 0x9F31802C79642F25
DeaDTerra (OP)
Donator
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1064
Merit: 1000



View Profile
June 10, 2012, 11:15:52 AM
 #6

Hej!

mitt bitcoinföretag har varit hos Finansinspektionen, skattemyndigheten och ligger just nu i knät hos en bankjurist som ska sätta sig in i Finansinspektionens svar i början på nästa vecka, kan återkomma om det men FI är högsta hönset i Sverige.

1) Bitcoins är legalt
2) Bitcoins är inte tillståndpliktigt
3) Inga försäkringsbolag i Sverige vill försäkra företag som bedriver näringsverksamhet med virtuella valutor, däremot finns det utlänska försäkringsbolag.
4) angående ansvar.. om du avsäger dig ansvaret så kanske ingen vill ge dig några bitcoins så det tycker jag du ska göra tydligt i användaravtalet hur du vill göra med ansvaret, men vem ska annars ha det om inte du?
Okej, tack så mycket för att du har svarat på några av de frågor jag har.
Jag har avsagt mig från ansvar och sagt från början att jag inte kan garantera något alls inte ens att de kan få sin investering tillbaka, jag har hävdat från början att risken för investeringen ligger hos den som investerar och inte hos mig. Dock så tror jag inte att det gör så att jag inte är ansvarig vid stöld,hacking etc då Bitcoins inte förlorades genom en risk i en investering utan genom annat. Jag skulle helst inte vilja vara ansvarig alls då det alltid finns saker som är utanför min kontroll som kan ske, då jag inte kan garantera att deras investering går plus.

När du har fått reda på vad FI säger så uppdatera gärna oss genom att posta här
//DeaDTerra
cande
Member
**
Offline Offline

Activity: 107
Merit: 10


https://bt.cx


View Profile WWW
June 10, 2012, 12:13:33 PM
 #7

Som rIX upplevde så ligger skatteverket efter och deras jobb är att beskatta oss, inte skapa vettiga lagar och beslut, det är upp till oss att se till att det blir rätt, vi lever trots allt i en demokrati.

Förmodligen kommer jag ta skatteverket till domstol så ni får gärna bidra med lite bitcoins till min advokat då :-) men jag tror inte det blir några problem, det är ju rätt uppenbart vad bitcoin är och vad som är rimligt.

Men skatteverket är inte ute och cyklar så långt längre:
Quote
Hej Christian

Eftersom Finansinspektionen inte anser att Bitcoin är ett betalningsmedel kan det inte bli aktuellt med en fínansiell tjänst (momsfri), utan istället handlar det om en elektronisk tjänst  (25 % moms). Jämför Skatteverkets ställningstagande

https://www.skatteverket.se/rattsinformation/stallningstaganden/2009/stallningstaganden2009/13186809709111.5.2ef18e6a125660db8b08000485.html

När det gäller säljordrarna ser jag det som en förmedlingstjänst och även denna tjänst är momspliktig (25 %).

Finansinspektionen skriver såhär:
Quote
Hej igen Christian,
 
Att tillhandahålla en vara mot betalning, alternativt köpa varor är inte tillståndsplikigt hos Finansinspektionen.
Det som kan vara anmälningspliktigt/tillståndsplikigt är tillvägagångssättet och förfarandet.
 
Finansinspektionen kan tyvärr inte lämna några besked om en verksamhet bedriver tillståndspliktig verksamhet eller inte, för rådgivning/konsultation om en verksamhets uppbyggnad och tillståndsplikt rekommenderar Finansinspektionen en advokat/jurist eller annan rådgivare med finansiell kompetens.

"varan" i fråga är Bitcoin.

BTCX "more Private than Swiss banking"
https://bt.cx
wirmola
Member
**
Offline Offline

Activity: 111
Merit: 10


View Profile
June 14, 2012, 09:48:27 AM
 #8

ush for svenska lagar..

SeBTC
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 23
Merit: 0


View Profile
June 17, 2012, 06:45:11 PM
 #9

Intressant.

Jag hade lite allmänna frågor om rättslig status avseende dödsbo d.v.s. hur kan man överföra BTC tillgångar av den avlidne till sambo, barn, etc enligt gällande skattelagstiftningen.
cande
Member
**
Offline Offline

Activity: 107
Merit: 10


https://bt.cx


View Profile WWW
July 22, 2012, 06:06:23 PM
 #10

Hehe ja det kan ju finnas ett kryphål där :-)

Jag tror skattesystemet i stort är inför en förändring som vi inte sett på hundratals år sedan Adeln införde skatt på arbete, vilket vi fortfarande dras med.

BTCX "more Private than Swiss banking"
https://bt.cx
riX
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 326
Merit: 252



View Profile
July 22, 2012, 07:23:04 PM
 #11

Hehe ja det kan ju finnas ett kryphål där :-)

Jag tror skattesystemet i stort är inför en förändring som vi inte sett på hundratals år sedan Adeln införde skatt på arbete, vilket vi fortfarande dras med.

Varför tror du det? Pga. bitcoin?

Sorry, I can't help you with your lost password.

PGP key: 0x9F31802C79642F25
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
July 27, 2012, 05:16:31 PM
 #12

Er jo ganske interessant at skattemyndigheter og finanstilsyn i de ulike land er interessert i å få inn skatter og avgifter, men når man spør dem spørsmål, henviser de gjerne til en advokat o.l.

Men hva annet kan advokaten gjøre enn å kontakte nettopp skattemyndigheter og finanstilsyn og lese gjeldende regelverk for å kunne svare på spørsmålet som blir stilt ?

Pyramidespill-svaret her var det morsomste jeg har lest på lenge, men ikke rart han som sendte inn e-mail og forklarte dem hvor dumme de er ikke fikk noe svar. Det ser ut som at de fleste offentlige etater er allergiske mot sinte meldinger som påpeker deres feil, er nok bedre da å spørre igjen, og igjen, og igjen og igjen, og være like høflig hver eneste gang. Smiley
matsh
Member
**
Offline Offline

Activity: 93
Merit: 11


View Profile
August 13, 2012, 10:54:07 AM
 #13

Det vore rasande intressant om dessa frågor kunde diskuteras 1:a september på den Open Space minikonferens jag håller i, i Stockholm. Droppa mig ett email till mats@henricson.se om ni är intresserade (och inte redan är anmälda).
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!