Bitcoin Forum
April 23, 2024, 11:15:06 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Idee voor nieuw altcoin concept  (Read 759 times)
maardein (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 420
Merit: 250


View Profile
December 22, 2013, 06:04:25 AM
 #1

Hallo allemaal!

Ik wilde ten eerste even zeggen dat ik niet de mogelijkheid heb om iets dergelijks zelf te bouwen, maar ik heb wel wat ervaring met het runnen van een bedrijfje enzo, en ben ook zeker geen digibeet, maar software development is iets wat ik beter aan anderen kan overlaten. Mocht jij dat wel kunnen en dit een interessant idee vinden, laat het dan even weten!

Waarom nog een altcoin?

Ik zie een groot probleem bij de huidige generatie coins, ook bij bitcoin. Om deze coins echt net zo volwaardig als fiat te kunnen gebruiken, moet een coin enigszins vast qua waarde zijn. Als ik de ene dag een huis kan kopen van de coins die ik heb, en een dag later nauwelijks een brood, zal niemand het echt als volwaardig zien, maar puur om te speculeren. Dan blijf je dus ook altijd omrekenen naar fiat.

Wat er dus in mijn ogen nodig is, is een altcoin met een intrinsieke waarde die ergens op gebaseerd is. En dan het liefst ook nog zo dat de computer power die nodig is voor een cryptocoin enigszins nuttig wordt gebruikt.

Het idee.

Een altcoin met een waarde die ergens op gebaseerd is dus. Hoe pak je dat aan? Mijn idee gaat in de richting van distributed HPC (High Performance Computing), en dat dan combineren met een soort van folding at home.

Er is veel behoefte aan rekenkracht, o.a. in de wetenschap, maar zeker ook in het bedrijfsleven. Mijn voorstel komt er op neer dat we onze computer power gaan verhuren, en dat degenen die hun rekenkracht ter beschikking stellen uitbetaald krijgen in een virtuele currency. Het fiat geld waarmee de power gekocht werd gaat in de 'reserve', in beheer van een stichting.

Uitvoering:

- Power verkopen per 'netwerk uur' (nw/h). Naarmate het netwerk groter wordt, heb je dus minder nw/h nodig voor dezelfde berekening. Dus de prijs per nw/h zal hoger worden naarmate het netwerk groeit.

- Aanvrager maakt job aan en betaalt met de reguliere electronische betaalmiddelen voor zijn netwerk uren.

- Van de fiat betaling gaat 70% naar de reserve, en 30% naar de stichting voor development, upkeep van nodes e.d. Ratio kan veranderen, als stichting met een lager percentage ook rond kan komen (stichting is non-profit).

- Betaling mag in een flink aantal (stuk of 10?) valuta, zodat je vanzelf een divers fiat portfolio krijgt, wat goed is voor de stabiliteit van de waarde.

- Elk uur worden er 1000 coins verdeeld over de 'miners' (of eigenlijk dus 'calculators' ofso). Naar rato van de beschikbaar gestelde power. (Dus vast aantal van ~8.76 miljoen per jaar). Er is geen limiet aan het aantal coins.

- Transacties worden gecontroleerd door het netwerk tegen een transactie vergoeding. Aangezien ik snelheid ook belangrijk vind, lijkt het me goed om een ander systeem te bedenken voor het verifiëren van transacties dan de blocks van de huidige virtuele coins. Zeker ook omdat coins dus niet worden gemined, maar uitgegeven.

- Iedereen mag zijn coins ten alle tijde inwisselen tegen een evenredig deel van de reserve, in een van de 10 beschikbare valuta, waarna de ingeleverde coins vernietigd/onbruikbaar worden.

- Kopen van coins bij de stichting is niet mogelijk, deze kunnen alleen verdiend worden met het beschikbaar stellen van je computer. Natuurlijk mogen ze wel op andere exchanges verhandeld worden.

Wat zie ik als mogelijke problemen?

- Wat doe je gedurende de tijd dat er geen jobs beschikbaar zijn? Misschien een client maken die automatisch dan een cryptocoin naar keuze gaat minen? Of hebben jullie andere suggesties?

- Je moet zorgen voor voldoende betaalde jobs, anders verwater je de waarde van de coins steeds meer naarmate je er meer uitgeeft.

- Hoe zorg je dat de coinuitgifte geautomatiseerd wordt, zodat je niet afhankelijk bent hiervoor van de stichting (ook om fraude e.d. tegen te gaan) als je de coins niet mined?

- Hoe zorg je voor vertrouwen? De stichting krijgt het beheer over veel geld, en om te voorkomen dat iedereen zijn coins meteen incasseert moet men weten dat de stichting te vertrouwen is. Sowieso moet je compleet open zijn over banksaldi, opnames, uitgaven etc. Misschien is een beheersstichting wel niet de beste oplossing?

- En dan zijn er nog een heleboel technische obstakels, maar daar kan ik het beter met de dev over hebben. (o.a. op het gebied van veiligheid)


Dit alles dus met het doel om een coin te creëren met een redelijk stabiele en gedekte waarde, waarbij de rekenkracht ook nog eens nuttig wordt gebruikt.


Nou goed, lang verhaal, en op dit moment vooral een idee. Ik ben benieuwd wat jullie er van denken, en of jullie denken dat het haalbaar is, of dat het een compleet bagger idee is Smiley

Maarten

BTC: 1788UegKXGXXicfPcbZ1bmSUJ99ZWRCF7p
LTC: LZ2rCcoxK4X8wRRynqdxoimd4d3TDNk7Lk
PMP: PApSSdorQds5tQysymwDXPAN3viJLFTUs8
1713914106
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713914106

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713914106
Reply with quote  #2

1713914106
Report to moderator
1713914106
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1713914106

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1713914106
Reply with quote  #2

1713914106
Report to moderator
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
titan20
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 427
Merit: 250



View Profile
December 29, 2013, 08:52:35 AM
 #2

Ik vind het een interessant idee.

Een paar opmerkingen:

1. De huidige volatiliteit is het gevolg van het feit dat de meeste cryptocurrencies, inclusief bitcoin, in de kinderschoenen staan.
2. Het dekken van de altcoin lijkt mij een goed plan, maar niet met fiat. De reserve waar je het over hebt zal waarschijnlijk op een één of andere bankrekening gaan staan. Dus krijg je automatisch te maken met fractioneel bankieren, met andere woorden counterparty risk. Je zou het moeten dekken met iets wat intrinsieke waarde heeft. Ik denk zelf aan goud. Maar dat idee is al meerdere keren geprobeerd (ik ken er in ieder geval één van goldmoney.com en die zijn er inmiddels mee gestopt). Maar een crypto gedekt door goud zou volgens mij een noviteit zijn. Dus het proberen waard.



AUTO COIN

▄██▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀██▄
▄██▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀██▄
▄█▀                       ▀█▄
▄▄▄▄ ▄█                           █▄ ▄▄▄▄
█   ███▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀███   █
▀▀█▀                                 ▀█▀▀
▄▀                                     ▀▄
▄▄▀▄▄▄▄                                 ▄▄▄▄▀▄▄
█       ▀▀▄                           ▄▀▀       █
█          █                         █          █
█▀▀▄▄▄▄▄▄▄███▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀███▄▄▄▄▄▄▄▀▀█
▒▀▄       ██▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀█▀█▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀██       ▄▀▒
▒█▀▀▀▀▄▄  █              ▀              █  ▄▄▀▀▀▀█▒
▒█      █ ▀▄                           ▄▀ █      █▒
▒▀▄▀▄▄▄▄▀  █▀▀▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▀▀█  ▀▄▄▄▄▀▄▀▒
▒▒▒▀▄▄▄▄▄ █                             █ ▄▄▄▄▄▀▒▒▒
 ▒▒▒▒▒▒▀▀▀▀▀▄▄▄▄▄▄███████████████▄▄▄▄▄▄▀▀▀▀▒▒▒▒▒▒▒
      Stand-Alone Solutions Set to Revolutionize the Automotive Sector     
WEBSITEWHITEPAPERTWITTERTELEGRAMFACEBOOKYOUTUBEINSTAGRAM
maardein (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 420
Merit: 250


View Profile
December 30, 2013, 02:34:38 PM
 #3

Bedankt voor je reactie!

Ik snap dat de volatiliteit voor een deel wordt veroorzaakt doordat het nu allemaal nog vrij nieuw is. Toch denk ik dat cryptos volatieler zullen blijven dan bijvoorbeeld goud, omdat de prijs zo puur vraag/aanbod is, en in mijn ogen gevoeliger voor kleine schommelingen in vraag/aanbod.

Het dekken van de crypto met fiat was vooral ingegeven doordat men toch al voor de rekenkracht zou betalen in fiat, dus dat je geen conversie verliezen hebt. De fiat omzetten naar goud/zilver zou natuurlijk ook kunnen. De vraag is dan weer of je dit dan moet doen door te beleggen in goud/zilver of dat je het fysiek moet kopen. Bij de eerste ben je toch weer een beetje afhankelijk van het traditionele systeem, en bij de andere krijg je een probleem met de opslag.

BTC: 1788UegKXGXXicfPcbZ1bmSUJ99ZWRCF7p
LTC: LZ2rCcoxK4X8wRRynqdxoimd4d3TDNk7Lk
PMP: PApSSdorQds5tQysymwDXPAN3viJLFTUs8
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!