Bitcoin Forum
April 25, 2024, 01:11:39 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Belgische fiscus en inkomsten uit crypto  (Read 358 times)
NJ89 (OP)
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 64
Merit: 2


View Profile
April 27, 2020, 06:31:38 PM
 #1

Hallo,

Ik hoop dat het NL deel van dit forum nog genoeg activiteit heeft om op mijn vraag te antwoorden.


Over de loop van de afgelopen jaren kocht ik verschillende keren verschillende coins. Nu zou ik willen overwegen om deze in euro om te wisselen en vervolgens op mijn Belgische bankrekening te laten storten.
Echter, zit ik met de vraag of dit zomaar kan. Het gaat om behoorlijk wat geld in totaal namelijk (een veelvoud van wat er gemiddeld op mijn rekening staat). Is het een idee om het in verschillende, kleinere transacties te doen? Of komt dat toch op de radar en zit je dan met het argument van voorbedachte rade?

Ik weet niet of ik er uberhaupt belasting op zou moeten betalen, aangezien het gaat om "normaal beheer" en ik gewoon wat geluk heb gehad. Maar mogelijk denkt de fiscus daar natuurlijk anders over.

Tevens meteen ook de vraag hoe ik het beste dat proces kan uitvoeren. Ik heb in het verleden eens een euro of honderd via Litebit naar mijn rekening gezet en dat ging prima, maar ik weet niet hoe dat zit met grotere bedragen? Ervaring welkom!

1714007499
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714007499

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714007499
Reply with quote  #2

1714007499
Report to moderator
1714007499
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714007499

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714007499
Reply with quote  #2

1714007499
Report to moderator
1714007499
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714007499

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714007499
Reply with quote  #2

1714007499
Report to moderator
The block chain is the main innovation of Bitcoin. It is the first distributed timestamping system.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714007499
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714007499

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714007499
Reply with quote  #2

1714007499
Report to moderator
1714007499
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714007499

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714007499
Reply with quote  #2

1714007499
Report to moderator
JorisK
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 199
Merit: 128



View Profile
April 28, 2020, 08:47:01 AM
 #2

Ik heb de belastingdienst jaren terug gebeld omtrent hetzelfde: hoe zit het met belasting betalen over crypto? De dame in kwestie zei dat ik mijn totale vermogen gewoon moest opgeven in box 3 en dan heffen ze boven het bedrag X (tegenwoordig 30K) belasting.

Als je jaren lang niks hebt opgegeven en nu ineens een zeer significant bedrag op je rekening stort, dan kan ik me voorstellen dat dat de belastingdienst gaat vragen waar dat geld ineens vandaan komt, aangezien je nooit iets hebt opgegeven.

Ik heb overigens destijds in blokken van 5K bedragen naar mijn NL rekening gestuurd, allemaal spoedtransacties en na de 4e transactie kwamen de transacties niet meer aan, tot een dag later. Ik heb toen contact opgenomen met het bedrijf waar ik alles had verkocht en die meldde me dat alles verstuurd was, i.a.w. ik gok dat de bank de boel (automatisch?) blokkeerde en het als 'verdacht' geld verkeer markeerde.

Edit: Excuus, ik had niet in de gaten dat je een belg bent, hoe de ficus in België er mee omgaat weet ik niet.
NJ89 (OP)
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 64
Merit: 2


View Profile
April 28, 2020, 10:21:53 AM
 #3

Ik heb de belastingdienst jaren terug gebeld omtrent hetzelfde: hoe zit het met belasting betalen over crypto? De dame in kwestie zei dat ik mijn totale vermogen gewoon moest opgeven in box 3 en dan heffen ze boven het bedrag X (tegenwoordig 30K) belasting.

Als je jaren lang niks hebt opgegeven en nu ineens een zeer significant bedrag op je rekening stort, dan kan ik me voorstellen dat dat de belastingdienst gaat vragen waar dat geld ineens vandaan komt, aangezien je nooit iets hebt opgegeven.

Ik heb overigens destijds in blokken van 5K bedragen naar mijn NL rekening gestuurd, allemaal spoedtransacties en na de 4e transactie kwamen de transacties niet meer aan, tot een dag later. Ik heb toen contact opgenomen met het bedrijf waar ik alles had verkocht en die meldde me dat alles verstuurd was, i.a.w. ik gok dat de bank de boel (automatisch?) blokkeerde en het als 'verdacht' geld verkeer markeerde.

Edit: Excuus, ik had niet in de gaten dat je een belg bent, hoe de ficus in België er mee omgaat weet ik niet.
Bedankt alvast voor je ervaring! Het probleem is inderdaad dat ik tot nu toe geen gigantische bedragen heb aangegeven. Het opsplitsen betekent ook dat ik telkens een (kleine) transactiekost betaal, waarschijnlijk. Niet dat dat het verschil gaat maken, maar als het niet hoeft....
NorrisK
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1946
Merit: 1007



View Profile
April 30, 2020, 12:40:08 PM
 #4

Ik zou toch gewoon uitzoeken of je belasting had moeten betalen en dit eventueel met terugwerkende kracht doen.

Anders is het gewoon zwart geld en dat gaat vragen oproepen als je het op je rekening laat storten.

Bij een groot bedrag zou ik sowieso contact opnemen met je bank en aangeven dat er een grote inkomende transactie gaat komen en wat de oorsprong hiervan is. Laatste wat je wil is dat je rekening tijdelijk geblokkeerd wordt.
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
May 08, 2020, 06:34:08 PM
Merited by El duderino_ (2)
 #5

Dit artikel zou je toch een stuk vooruit moeten helpen (veel bondiger wordt het werkelijk niet) :

https://www.tijd.be/dossier/belastinggids-2018/hoe-geeft-u-uw-winst-op-bitcoins-aan/10014022.html

En deux mots: hou je ze voldoende lang bij (lees: minstens 3 maand en liefst een stuk meer), vallen ze onder gewoon "goede huisvader"-beleggingsbeleid.

Ik persoonlijk zou mezelf nooit meer dan 2000 euro per keer laten uitbetalen, en al zeker niet bij dezelfde bank.

(je zult waarschijnlijk wel weten dat 3000 euro de magische grens is voor verdachte transacties)

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
NJ89 (OP)
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 64
Merit: 2


View Profile
May 10, 2020, 02:24:30 PM
 #6

Dit artikel zou je toch een stuk vooruit moeten helpen (veel bondiger wordt het werkelijk niet) :

https://www.tijd.be/dossier/belastinggids-2018/hoe-geeft-u-uw-winst-op-bitcoins-aan/10014022.html

En deux mots: hou je ze voldoende lang bij (lees: minstens 3 maand en liefst een stuk meer), vallen ze onder gewoon "goede huisvader"-beleggingsbeleid.

Ik persoonlijk zou mezelf nooit meer dan 2000 euro per keer laten uitbetalen, en al zeker niet bij dezelfde bank.

(je zult waarschijnlijk wel weten dat 3000 euro de magische grens is voor verdachte transacties)
Hier ben ik dus niet helemaal zeker of de mensen die het in de gaten houden niet een algemeen overzicht gaan vinden. I.e. als je 2000 euro op je Fortis rekening zet en 2000 euro op je KBC rekening, dan ziet die overheidsdienst misschien wel gewoon dat je 4000 euro transacties doet. En dan valt er meer te redeneren dat je het probeert te verbergen...

Ik denk dat ik maar eens ga praten met de bank en een beetje vaag advies ga inwinnen en #askingforafriend-houding aannemen.

friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
May 10, 2020, 09:49:26 PM
 #7

Dit artikel zou je toch een stuk vooruit moeten helpen (veel bondiger wordt het werkelijk niet) :

https://www.tijd.be/dossier/belastinggids-2018/hoe-geeft-u-uw-winst-op-bitcoins-aan/10014022.html

En deux mots: hou je ze voldoende lang bij (lees: minstens 3 maand en liefst een stuk meer), vallen ze onder gewoon "goede huisvader"-beleggingsbeleid.

Ik persoonlijk zou mezelf nooit meer dan 2000 euro per keer laten uitbetalen, en al zeker niet bij dezelfde bank.

(je zult waarschijnlijk wel weten dat 3000 euro de magische grens is voor verdachte transacties)
Hier ben ik dus niet helemaal zeker of de mensen die het in de gaten houden niet een algemeen overzicht gaan vinden. I.e. als je 2000 euro op je Fortis rekening zet en 2000 euro op je KBC rekening, dan ziet die overheidsdienst misschien wel gewoon dat je 4000 euro transacties doet. En dan valt er meer te redeneren dat je het probeert te verbergen...

Ik denk dat ik maar eens ga praten met de bank en een beetje vaag advies ga inwinnen en #askingforafriend-houding aannemen.

Keep us posted.

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
Tyger
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 141
Merit: 102



View Profile
May 11, 2020, 07:54:46 PM
Merited by El duderino_ (2)
 #8

Ik heb gehoord dat in de praktijk ze dit gewoon 33% belasten tenzij je kan aantonen dat het geen winsten zijn.
Ik heb ook al gehoord dat er onderhandeld kan worden maar op dit moment verwacht ik dit niet meer en zullen de regels meer vorm hebben.

Edit: banken gelijk Fortis hebben in het verleden al rekeningen gesloten vanwege associaties met crypto activiteiten.
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
May 11, 2020, 08:54:17 PM
 #9

Ik heb gehoord dat in de praktijk ze dit gewoon 33% belasten tenzij je kan aantonen dat het geen winsten zijn.
Ik heb ook al gehoord dat er onderhandeld kan worden maar op dit moment verwacht ik dit niet meer en zullen de regels meer vorm hebben.

Edit: banken gelijk Fortis hebben in het verleden al rekeningen gesloten vanwege associaties met crypto activiteiten.

Dat heb ik ook al gehoord; maar er zijn ook al BTC's in beslag genomen in het kader van gerechtelijke procedures, dus als er warm en koud wordt geblazen, moet je gewoon het spel meespelen en procederen.

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
Dizzy_
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 1
Merit: 0


View Profile
May 17, 2020, 10:02:36 AM
 #10

Ik zou gewoon je winst correct aangeven op het belastings formulier.
Ze heffen er belastingen op en je kan effectief wel in de problemen komen als het dan om een groot bedrag gaat.

Ookal vind ik het zelf niet correct dat de gemiddelde mens (zeker in België) zo'n hoge belastingen moeten betalen,
ik ga niet de hypocriet uithangen wanneer ik zelf tegen al die belastingsparadijzen ben en lage belastinge voor multinationals.

Ik ga nog wel een een jaartje of twee wachten vooraleer ik mijn crypto terug even omzet Wink
El duderino_
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2492
Merit: 11988


BTC + Crossfit, living life.


View Profile
May 19, 2020, 08:52:23 AM
 #11

Dit artikel zou je toch een stuk vooruit moeten helpen (veel bondiger wordt het werkelijk niet) :

https://www.tijd.be/dossier/belastinggids-2018/hoe-geeft-u-uw-winst-op-bitcoins-aan/10014022.html

En deux mots: hou je ze voldoende lang bij (lees: minstens 3 maand en liefst een stuk meer), vallen ze onder gewoon "goede huisvader"-beleggingsbeleid.

Ik persoonlijk zou mezelf nooit meer dan 2000 euro per keer laten uitbetalen, en al zeker niet bij dezelfde bank.

(je zult waarschijnlijk wel weten dat 3000 euro de magische grens is voor verdachte transacties)

Indien je bv via kraken werkt en met Belgische banken Argenta en ING bv zien ze het niet snel als verdacht of raar omdat de transactie van een erkend bedrijf komt....
Ook is het eender hoe nog een wat grijze zone zwz maar volgens mij zijn er niet meteen problemen

XhomerX10 designed my nice avatar HATs!!!!!  Thanks Bro
El duderino_
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2492
Merit: 11988


BTC + Crossfit, living life.


View Profile
May 19, 2020, 08:54:49 AM
 #12

Ik heb gehoord dat in de praktijk ze dit gewoon 33% belasten tenzij je kan aantonen dat het geen winsten zijn.
Ik heb ook al gehoord dat er onderhandeld kan worden maar op dit moment verwacht ik dit niet meer en zullen de regels meer vorm hebben.

Edit: banken gelijk Fortis hebben in het verleden al rekeningen gesloten vanwege associaties met crypto activiteiten.

Dit klopt, Belfius ook en idd Fortis ook maar je hebt wel 3 maanden te tijd om uw geld naar een andere bank te storten, zij wensen gewoon niet samen te werken met klanten die in crypto werken

XhomerX10 designed my nice avatar HATs!!!!!  Thanks Bro
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
May 22, 2020, 09:04:04 PM
 #13

Ik heb gehoord dat in de praktijk ze dit gewoon 33% belasten tenzij je kan aantonen dat het geen winsten zijn.
Ik heb ook al gehoord dat er onderhandeld kan worden maar op dit moment verwacht ik dit niet meer en zullen de regels meer vorm hebben.

Edit: banken gelijk Fortis hebben in het verleden al rekeningen gesloten vanwege associaties met crypto activiteiten.

Dit klopt, Belfius ook en idd Fortis ook maar je hebt wel 3 maanden te tijd om uw geld naar een andere bank te storten, zij wensen gewoon niet samen te werken met klanten die in crypto werken

Nog steeds? Er bestaan nu eenmaal instellingen die achterlijk willen blijven.

Op dat vlak is de Belgische staat zelf het ultieme toonbeeld, dus je kunt het de ondergeschikten moeilijk kwalijk nemen.

Verder zal ik netjes on-topic blijven.

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
May 27, 2020, 04:15:45 PM
Last edit: June 06, 2020, 06:21:27 PM by friends1980
Merited by El duderino_ (3)
 #14

Update: hierbij een recenter bericht uit De Tijd van een tweetal weken geleden:

https://www.tijd.be/netto/belastingen/aangifte2020/glipt-de-winst-op-bitcoins-door-de-mazen-van-het-belastingnet/10226857.html

Moet ik wel effe opmerken dat er niks intrinsieks lijkt te zijn veranderd in vergelijking met de link die ik maanden geleden hierboven had gepost, behalve dan de vaststelling dat het moeilijk te controleren is wie waar hoeveel crypto heeft opgeslagen. Maar dat konden we zelf ook wel bedenken. Wink

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
JohanM
Member
**
Offline Offline

Activity: 137
Merit: 35


View Profile
August 20, 2020, 04:14:50 PM
Merited by friends1980 (1)
 #15

Iedereen die zich daarop wil voorbereiden bekijkt best al de vragenlijst van de fiscus ivm rulings met bitcoin.
Zie https://www.ruling.be/sites/default/files/content/download/files/vragenlijst_cryptomunten_0.pdf
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
August 22, 2020, 10:07:09 AM
 #16

Ik begrijp dat er momenteel lustig onderhandeld wordt over een eventuele meerwaardebelasting en ben eens benieuwd hoe dat de fiscale gevolgen voor onze crypto-portefeuille kan beïnvloeden... Aangezien het zo goed als onmogelijk is geworden om crypto met cash te kopen (heb eerder al vermeld dat localbitcoins bij ons geen enkele cash-aanbieder (meer) heeft), zou ik niet te veel hoop koesteren over de anonimiteit van je coins.

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
sloiz
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 31
Merit: 3


View Profile
November 08, 2020, 07:00:20 AM
 #17

Iedereen die zich daarop wil voorbereiden bekijkt best al de vragenlijst van de fiscus ivm rulings met bitcoin.
Zie https://www.ruling.be/sites/default/files/content/download/files/vragenlijst_cryptomunten_0.pdf


Bedankt hiervoor!
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!