Bitcoin Forum
April 28, 2024, 03:35:34 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Cryptowinsten via omweg belastingvrij op bankrekening  (Read 200 times)
Couttouw (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 34
Merit: 0


View Profile
January 04, 2021, 09:36:10 PM
 #1

Dag Iedereen, ik heb onlangs wat cryptowinsten bijeengeraapt en zou deze op mijn Belgische bankrekening willen overschrijven (ben zelf ook Belg).
Maar dat houdt in dat ik 33% af moet geven aan de fiscus.

Mijn vriendin is Servische en heeft een een Servische bankrekening.
Na wat research ontdekte ik dat cryptowinsten in Servië helemaal niet belast worden.

Is het legaal om mijn crypto naar de wallet van mijn vriendin te sturen, zij schrijft het bedrag over naar haar Servische rekening en vervolgens naar haar Belgische rekening?

Het lijkt me een waterdicht systeem, maar ben toch echt niet helemaal zeker.

Bedankt om me hiermee te helpen.

Even if you use Bitcoin through Tor, the way transactions are handled by the network makes anonymity difficult to achieve. Do not expect your transactions to be anonymous unless you really know what you're doing.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
January 05, 2021, 08:33:10 AM
 #2

Dag Iedereen, ik heb onlangs wat cryptowinsten bijeengeraapt en zou deze op mijn Belgische bankrekening willen overschrijven (ben zelf ook Belg).
Maar dat houdt in dat ik 33% af moet geven aan de fiscus.

Mijn vriendin is Servische en heeft een een Servische bankrekening.
Na wat research ontdekte ik dat cryptowinsten in Servië helemaal niet belast worden.

Is het legaal om mijn crypto naar de wallet van mijn vriendin te sturen, zij schrijft het bedrag over naar haar Servische rekening en vervolgens naar haar Belgische rekening?

Het lijkt me een waterdicht systeem, maar ben toch echt niet helemaal zeker.

Bedankt om me hiermee te helpen.

Wat jij omschrijft is belastingontduiking. Dit is - in tegenstelling to belastingontwijking - illegaal. En daarnaast laat je (of wellicht beter gezegd: jouw vriendin) nog een aanzienlijk spoor achter... misschien gaat het (een tijdje?) goed... succes!

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
January 17, 2021, 04:33:38 PM
Last edit: January 18, 2021, 06:36:21 PM by friends1980
Merited by sbogovac (1)
 #3

Die 33% is alleen verschuldigd voor korte-termijn beleggingen, nl. meerwaardebelasting op speculatie. Hoeveel tijd was er tussen je aankoop en de verkoop? Als er tussen beide meer dan 3 maand edit: 6 maand (dit is een "beredeneerd" vermoeden: lees hier waarom) verschil was, wordt het gewoonlijk beschouwd als goede huisvader-belegging en blijft het tot nader order vrij van belasting (in België).

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
M-BTC
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 243
Merit: 232


Digital scarcity is a one-time discovery.


View Profile
January 17, 2021, 08:28:10 PM
 #4

Dag Iedereen, ik heb onlangs wat cryptowinsten bijeengeraapt en zou deze op mijn Belgische bankrekening willen overschrijven (ben zelf ook Belg).
Maar dat houdt in dat ik 33% af moet geven aan de fiscus.

Mijn vriendin is Servische en heeft een een Servische bankrekening.
Na wat research ontdekte ik dat cryptowinsten in Servië helemaal niet belast worden.

Is het legaal om mijn crypto naar de wallet van mijn vriendin te sturen, zij schrijft het bedrag over naar haar Servische rekening en vervolgens naar haar Belgische rekening?

Het lijkt me een waterdicht systeem, maar ben toch echt niet helemaal zeker.

Bedankt om me hiermee te helpen.



Het lijkt me een beter idee om gewoon contact op te nemen met een belastingsadviseur om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Over het algemeen zijn dit soort constructies allang bekend bij de Belastingdienst en is er, zoals de anderen ook al zeiden, sprake van belastingontduiking.

Couttouw (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 34
Merit: 0


View Profile
January 17, 2021, 11:11:23 PM
 #5

Die 33% is alleen verschuldigd voor korte-termijn beleggingen, nl. meerwaardebelasting op speculatie. Hoeveel tijd was er tussen je aankoop en de verkoop? Als er tussen beide meer dan 3 maand verschil was, wordt het gewoonlijk beschouwd als goede huisvader-belegging en blijft het tot nader order vrij van belasting (in België).

Bedankt voor je antwoord.
Tussen aankoop en verkoop zitten er zeker minstens 3 maand.

Wat is je bron? Want ik heb hier en daar ook nog andere criteria gelezen omtrent goede huisvader-belegging.

Bedankt!
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
January 18, 2021, 06:38:12 PM
 #6

Die 33% is alleen verschuldigd voor korte-termijn beleggingen, nl. meerwaardebelasting op speculatie. Hoeveel tijd was er tussen je aankoop en de verkoop? Als er tussen beide meer dan 3 maand verschil was, wordt het gewoonlijk beschouwd als goede huisvader-belegging en blijft het tot nader order vrij van belasting (in België).

Bedankt voor je antwoord.
Tussen aankoop en verkoop zitten er zeker minstens 3 maand.

Wat is je bron? Want ik heb hier en daar ook nog andere criteria gelezen omtrent goede huisvader-belegging.

Bedankt!

Om verwarring te vermijden voor het nageslacht: ik heb mijn antwoord intussen aangepast en het is dus niet drie maar eerder 6 maand.

(en nu ik geen sig meer heb kan ik lekker posten zo veel ik wil zonder ook maar een seconde van sigspamming te worden verdacht - heerlijk Kiss)

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
JohanM
Member
**
Offline Offline

Activity: 137
Merit: 35


View Profile
January 27, 2021, 01:29:51 PM
 #7

Die 33% is alleen verschuldigd voor korte-termijn beleggingen, nl. meerwaardebelasting op speculatie. Hoeveel tijd was er tussen je aankoop en de verkoop? Als er tussen beide meer dan 3 maand verschil was, wordt het gewoonlijk beschouwd als goede huisvader-belegging en blijft het tot nader order vrij van belasting (in België).

Bedankt voor je antwoord.
Tussen aankoop en verkoop zitten er zeker minstens 3 maand.

Wat is je bron? Want ik heb hier en daar ook nog andere criteria gelezen omtrent goede huisvader-belegging.

Bedankt!

Om verwarring te vermijden voor het nageslacht: ik heb mijn antwoord intussen aangepast en het is dus niet drie maar eerder 6 maand.

(en nu ik geen sig meer heb kan ik lekker posten zo veel ik wil zonder ook maar een seconde van sigspamming te worden verdacht - heerlijk Kiss)

Uit De Tijd:

Goede huisvader:
Als u – als diversificatie – een deel van uw privévermogen in bitcoins belegt en daarbij als een ‘goede huisvader’ handelt, is de winst vrijgesteld van belastingen en moet u niets aangeven. Een ‘goede huisvader’ belegt zijn geld om dat het liefst in waarde te laten stijgen, maar verkiest een veilige strategie en belegt op lange termijn.

Speculant:
Speculanten (ook wel traders genoemd) nemen meer risico’s en spelen in op de hevige prijsschommelingen. Ze willen op korte termijn een zo groot mogelijk rendement behalen en zullen daarom telkens aankopen als de waarde op een dieptepunt staat om te verkopen op een hoogtepunt. Dat wordt keer op keer herhaald, zodat ze de waarde van hun portefeuille kunnen vergroten.
De inkomsten uit cryptomunten worden in dat geval belast als een divers inkomen, tegen een vast tarief van 33 procent (exclusief gemeentebelastingen) op de gerealiseerde meerwaarde. Er zal ook sneller sprake zijn van een divers inkomen als u actief bent in de cryptocurrency-gemeenschap.

Professionele trader of ‘bitcoin miner’:
Bent u een professionele trader? Of bent u een ‘bitcoin miner’, wat betekent dat u met bepaalde software transacties goedkeurt en verwerkt in ruil voor bitcoins? Zodra er een duidelijke organisatie en frequentie is bij de handel of er professionele middelen worden aangesproken, kan uw investering beschouwd worden als een beroepsinkomen. De inkomsten worden dan belast tegen de gebruikelijke, progressieve belastingtarieven. Die schommelen tussen 25 en 50 procent (exclusief gemeentebelasting).
Als u wordt beschouwd als een professionele trader of ‘bitcoin miner’ is het ook belangrijk dat u aan de verplichtingen voor zelfstandigen voldoet. Zo zult u zich moeten aansluiten bij een socialeverzekeringsfonds en zult u socialezekerheidsbijdragen moeten betalen.
JohanM
Member
**
Offline Offline

Activity: 137
Merit: 35


View Profile
January 27, 2021, 01:32:18 PM
 #8

Dit is de vragenlijst van de Belgische fiscus, rulingdienst.
https://www.ruling.be/sites/default/files/content/download/files/vragenlijst_cryptomunten_0.pdf
John Cryp
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 190
Merit: 100


Innovation Powered by Crypto


View Profile
February 04, 2021, 10:00:26 PM
 #9

Gewoon netjes afhandelen en lange termijn (>6mnd) traden

Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!