|
May 31, 2025, 07:39:22 PM |
|
Mijn portfolio is in anderhalf jaar tijd gegroeid met factor 3. En als we een blowoff top en een leuk altcoin season krijgen hoop ik op 4x dit jaar.
De belastingen in België zijn echter hoog, en de manier waarop de fiscus ernaar kijkt is subjectief. Ik verwacht echter 33% belasting op winst, en een hoop gezeik met onze banken als ik ooit beslis om echt uit te cashen. Belgische grootbanken zijn erg negatief tov crypto en zijn zelfs in staat om je reguliere bankrekening te sluiten.
Mijn vrouw is een Braziliaanse die inmiddels 6 jaar in België is en hier werkt. Ze heeft de Braziliaanse nationaliteit maar is dus hier belastingplichtig. Belastingen in Brazilië lijken wat rustiger dan in België, dus overweeg ik om alle assets naar een account te verplaatsen (=schenking tussen partners, lage belasting van 3%) die we voor haar maken. Het creëert natuurlijk ook risico's. Als we ooit uit elkaar gaan kan zij de crypto assets houden, omdat ze in haar naam staan.
Een paar vragen:
Stel zij stort geld van een Braziliaanse bankrekening naar een exchange. Verder zend ik ook mijn BTC naar die account. Maken we best een apart BTC adres voor haar, of registreren we best mijn BTC adres op haar exchange account? Als we ooit uitcashen naar een bank, lijkt KYC belangrijk en kan via mijn adres bewezen worden waar de BTC is aangekocht en voor welke prijs.
Of maken we beter een nieuw BTC adres voor haar, waar ik mijn eigen BTC naartoe verzend?
Ik heb eigenlijk dezelfde vraag voor altcoins.
Verder vraag ik me ook af of we zelf mogen kiezen waar we de belasting op crypto betalen. In België of in Brazilië. Ze is momenteel in België belastingplichtig, maar dat is een momentopname. Als de waarde van het portfolio groeit lijkt het me beter dat we weggaan. Ze is 10 jaar in Brazilië belastingplichtig geweest, en we twijfelen waar we op de langere termijn willen wonen.
Ik wil vermijden dat ze crypto koopt of opneemt met een Europese bankkaart. Het is beter dat banken hier niks weten van haar crypto assets, omdat ik vermoed dat ze in de toekomst alleen maar vervelender zullen doen tegen cryptohouders. Echter vraag ik me af of ze daar ook niet achter komen als ik mijn BTC naar haar account stuur. Ik heb ooit assets gekocht op Bitvavo. Die staan nu op mijn hardware wallet. Van daaruit wil ik ze naar haar account sturen. Maar het is wel traceerbaar op de blockchain
|