Bitcoin Forum
February 19, 2026, 12:39:12 AM *
News: Community awards 2025

Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Phil Zimmermans tankar om PGP - Alla vi borde läsa dem  (Read 23 times)
Baseplate (OP)
Member
**

Activity: 70
Merit: 83

Freelance translator ENG>SWE

View Profile
February 18, 2026, 12:52:10 PM
Merited by GazetaBitcoin (5)

Författare: Gazeta_Bitcoin
Ursprungs-tråden: Phil Zimmermann's thoughts about PGP - We all should read them

Utöver Det kryptoanarkiska manifestet och Cypherpunkarnas manifest, som jag respektive bitmover, presenterade förr, så har jag också en annan berättelse bakom PGP som jag tycker man också borde läsa, som Phil Zimmermann själ berättade: Varför jag skrev PGP.

Uppsatsen skrevs Juni 1991 och uppdaterades 8 år senare, år 1999.

I den uttrycker Phil sin oro över integritet, vilket inkluderar all typ av integritet - från privata diskussioner till privata e-post till vykort m.m.

"Rätten till ett privatliv och integritet är utspritt genom hela rättighetsförklaringen. Men när USA:s konstitution utformades, så såg grundfäderna inte att man behövde uttryckligen ange rätten till en privat konversation", konstaterade Phil från första början.

Han visar med vishet att alla har rätt till integritet. Tyvärr, så tar inte alla hand om denna viktiga aspekten av deras liv. Men denna uppsatsen kanske inspirerar de som läser den. Den förklarar varför människor borde stänga dörren på de som tränger sig in i deras privatliv. Den visar varför människor, även om de inte har något att gömma, fortfarande bör har rätten att säga "nej!". Den försöker öppna dina ögon för att bevara din integritet, vilket är lika värdefullt som din egna kropp.

"Om du verkligen är en laglydig medborgare utan något att gömma, varför skickar du då inte din papperspost med vykort? Varför inte genomgå drogtest på begäran? Varför kräva en order för polisrannsakan på ditt hus? Gömmer du nåt? Om du gömmer din post inuti kuvert, betyder det att du måste vara en subversiv eller knarklangare, eller bara en paranoid person? Har laglydiga medborgare nått behov av att kryptera deras e-post?"

Alla dessa frågor som ställts ovanpå är retoriska. Trots det så behöver de fortfarande skrivas ner, för att människor ska kunna förstå deras situation - vilket är att regeringen och brottsbekämpande myndigheter (som agerar som eliternas långa armar) är hungriga för personuppgifter, för medborgarnas finansiella information, hungriga för data, stor data, och för att kunna dämpa denna hunger så har de satt upp övervakning vilket utvecklar sig mer och mer, då teknologin själv avanceras vidare. Fråm tjuvlyssnare till att avlyssna telefonlinjer och e-post. Det finns inga skillnader: bara metodologin förändrades, men slutmålet var densamma - regeringarna vill veta allt om deras medborgare, varken bra eller dåliga.

"PGP ger makten till folket att ta integriteten i deras händer. Det finns en växande social efterfrågan för det. Det är därför jag skrev det", förklarar Phil tillslut. Alla vi borde lyssna på hans ord!

"Om integritet blir olaglig, så kommer de laglösa vara de enda med integritet" -- Phil Zimmermann.

P.S.: För mer material gällande PGP, så har nullius skrivit två utmärkta trådar (här och här).

Tack så mycket, nullius, för ditt verk! Du inspirerade mig till att skriva det här!
GazetaBitcoin
Legendary
*

Activity: 2338
Merit: 9187

Fully-fledged Merit Cycler|Spambuster'23|Pie Baker

View Profile WWW
February 18, 2026, 03:10:22 PM

Jag tackar dig ännu en gång Baseplate för att du ansträngt dig för att kunna översätta mina trådar! Du har gjort ett riktigt bra jobb och jag är väldigt glad över att mina trådar kan nå de svensk-talade medlemmarna här Smiley

Denna tråd är en av mina historiska bidrag, som representerar ett viktigt kapitel i historian: Phil Zimmermann och hans uppfinning som kallades PGP. Hans uppfinning är så viktig inom kryptografin att nu idag är all kryptografi baserat på PGP-konceptet. Phil var ett geni, och utan honom hade vi inte kunnat veta vart kryptografin skulle vara idag eller hur våra privatkommunikationer fungerat.

Han var tidens titan, och vi alla drar nytta från hans uppfinning än idag. Det är därför jag tror att denna uppsats bör läsas av alla Bitcoin-entusiaster. Vi ska aldrig glömma de som skapade öppen kryptografi, kryptografin som alla idag har tillgång till.

██████████████████████
█████████████▄▄████▄▄████
█████████████▌▀▀▀▀███
██████████████████████
██████████▀██████████
████████████████▄▄▄███
███████████████████████
█████▄▀▀██████████████
████████████▄▀███████
██████▀▀█▀████████████
█████████████████████
███▄▀████████████████████