Bitcoin Forum
February 22, 2026, 03:41:31 PM *
News: Community awards 2025

Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: AI riktlinjer  (Read 22 times)
Baseplate (OP)
Member
**

Activity: 84
Merit: 88

Freelance translator ENG>SWE

View Profile
Today at 08:11:59 AM
Last edit: Today at 08:51:27 AM by Baseplate
Merited by Porfirii (1), GazetaBitcoin (1)

Författare: theymos
Ursprungstråden: AI guidelines

Generellt är jag väldigt optimistisk om AI i helhet, men hur den nu håller på att missbrukas här i forumet riskerar att förvärra signal-brusförhållandet. Du ska egentligen aldrig posta "skit" av något slag, varken AI-genererad eller inte. Om moderatorer kikar på någons poster och tänker att "den här personen postar bara skräp för att öka antalet inlägg," så kommer personen troligen bli avstängd, oavsett källan till skräpet*. Men AI gör det mycket lättare och mer frestande att posta en stor del skräp: vid första ögonblicket tror man att inläggen är skrivna i hög kvalité och skriven inom ämnet, men efter att man läst flera av dessa inlägg så inser man att det är skräp p.ga hur ooriginellt och överdrivet ordrikt det är men också är de skrivna på samma tråkiga stil. Det oroar mig också att om för många AI-genererade inlägg inte markerats som det på forumet så riskerar det att förvirra AI modeller när de försöker träna sig på forum-inläggen, vilket oönskat från min del för att det gör AI modellerna sämre/ofullständiga och det förhindrar vår lilla hörna av mänskligheten från att reflekteras av AI-modeller. (Det är varför vi inte blockerar eller betalväggar AI som försöker genomsöka forumet.)
Därför, så är de nya reglerna för forum användare så här:

Du får inte kopiera/klistra in text som genererats av AI i ett inlägg, med dessa undantag:
 -Om du tydligt nämner att det du postar är AI-genererat, och att du endast då och då och lämpligen postar sådana AI-genererade texter, så är det OK.
 -Om du använder AI:n för att göra en direkt översättning av det du skrev, så är det OK. T.ex, så kan du säga till AI:n att "Översätta den här texten Direkt till Spanska: <det du skrev>" eller "Skriv ut följande text exakt som det är, men med alla felstavade ord och grammatikfel korrigerade: <det du skrev>". De är inte alls OK att säga till AI:n att, "förbättra den här texten: <det du skrev>" då den kommer skriva om mestadels av texten, vilket riskerar att göra texten till AI-skräp.
 -AI-innehåll som inte är textbaserat som t.ex. konst, är OK (dessa följer de ordinarie reglerna).

Du kan använda AI för att föreslå grammatik/stilförbättringar, eller för att ge dig idéer, som du senare kan implementera manuellt; men undvik att direkt kopiera mer än ett fåtal ord från AI:n. Helst rekommenderar jag starkt att man undviker att vara beroende på förslagen AI ger dig om skrift, då just som den kan ge dig bra förslag så kan den också ge dig dåliga, vilket tar bort all personlighet från ditt skrift. Det är bättre om ditt skrivande är bristfällig men dig autentiskt än att "korrigera" texten men ta bort all personlighet som gick till att skriva den.

* Jag medger att inte nog med människor har blivit avstängda för inlägg av låg kvalitet. Det fundamentala problemet är att vi inte vill stänga av någon bara för att ett eller två av deras inlägg anses vara skräp, då det är subjektivt och kan bero på att personen i fråga bara har konstiga åsikter eller är en dålig skrivare. Så för att kunna utvärdera en användare ordentligt, så vill vi läsa ett urval av 20-40 av deras inlägg. Men att göra en sådan utvärdering (dvs. att läsa genom hundratals mediokra till dåliga inlägg) är verkligen själsugande, så ingen vill göra det alls. Jag försöker hitta sätt för att lösa problemet, eventuellt genom att formulera om hur merit-systemet fungerar.

Pages: [1]
  Print  

Jump to: