Bitcoin Forum
May 13, 2024, 06:58:42 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: bank overførsler og skatt i norge  (Read 2108 times)
Badonkadonk (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 560
Merit: 500



View Profile
November 04, 2012, 05:27:59 PM
 #1

ok, så jeg har fått skaffet meg plass på et data senter, og bestilt en del bfl asics.
planen min er å begynne i det små og bruke litt av sparepengene mine til oppstarten, for så å bruke 50% av inntekten til å skaffe flere.

andre halvdelen av inntekten blir da solgt for å tjene inn det jeg har lagt ut hittil etc... men så kom jeg til å tenke.
er det ingen i bankene / skatte etaten etc som reagerer når en arbeidsledig kar plutselig  begynner å få jevnlige inntekter fra utlandet?
¨
spesielt når inntektene bare vokser å vokser ettersom jeg får flere å flere rigger oppsatt?

1715626722
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715626722

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715626722
Reply with quote  #2

1715626722
Report to moderator
Bitcoin addresses contain a checksum, so it is very unlikely that mistyping an address will cause you to lose money.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715626722
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715626722

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715626722
Reply with quote  #2

1715626722
Report to moderator
picobit
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 547
Merit: 500


Decor in numeris


View Profile
November 05, 2012, 09:52:44 AM
 #2

Jo, det kunne godt gå hen og blive et problem.  Og selv hvis det ikke er et problem i dag, så kan der om nogle år komme en ny praksis, hvor en myndighed begynder at data-mine for at finde "socialt bedrageri" (som det hedder i DK).  Jeg ville ikke turde gøre det, i hvert fald ikke uden en anonym måde at sælge bitcoins på.

Bortset fra det: Er mining ikke en ret tvivlsom forretning?  De nye ASICs kan sikkert give en god profit de første måneder, men så vil sværhedsgraden blot stige indtil det igen er en marginal forretning.  Med alle de mange ASICs i pre-order er der endda en risiko for at sværhedsgraden stiger så meget, at allerede betalte ASICs bliver uprofitable.
Badonkadonk (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 560
Merit: 500



View Profile
November 05, 2012, 12:09:20 PM
 #3

pris / diff vil nok utligne seg så det blir noe som det er nå kan jeg tenke meg, uansett så betaler jeg ikke for strøm eller data senteret.
og når  jeg fylt det opp som jeg vil, så kommer jeg til å ha en del TH der  Wink

greieste er vel å finne nordiske BTC kjøpere, eller overføre under en viss sum kanskje...

securo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 228
Merit: 100



View Profile
November 05, 2012, 07:59:43 PM
Last edit: November 05, 2012, 08:12:51 PM by securo
 #4

pris / diff vil nok utligne seg så det blir noe som det er nå kan jeg tenke meg, uansett så betaler jeg ikke for strøm eller data senteret.
og når  jeg fylt det opp som jeg vil, så kommer jeg til å ha en del TH der  Wink

greieste er vel å finne nordiske BTC kjøpere, eller overføre under en viss sum kanskje...

Gratulerer! Det høres ut som om du har fått deg en lukrativ avtale. Når strømkost kan strykes fra regnestykket kan du gå break-even på et langt lavere nivå enn andre.
Men, jeg må innrømme at jeg har tenkt i samme baner som deg, altså 50% reinvestering. Jeg har endt på at det skalerer ikke raskt nok, og at risikoen er for stor for å satse høyt. Jeg tenker på risikoen for at markedet faktisk holder seg i volum og pris, og faktisk også om du får tak i så mange ASIC'er som du ønsker.
En bekymring er at GPU'er har et mye større marked for videresalg, så du kan faktisk trekke deg ut relativt raskt om ting ikke går din vei.
ASICene fra BFL, som jeg har satt meg mest inn i, har ikke noe annet marked enn Bitcoin-minere.

Så det koker vel ned til hvor høyt du ønsker å satse.

Når det gjelder skatt og annet kan du jo starte et personlig selskap, så kan du føre utgifter til ASIC'er mot inntektene og antagelig ikke skatte noe som helst før du er i pluss.

Hvis markedet tar helt av, er alt lykke uansett Wink

My tipping jar; 197hyQxciZ9r7qj5CBsMvtNpqsRyM5NxuC
Badonkadonk (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 560
Merit: 500



View Profile
November 05, 2012, 09:00:35 PM
 #5

er ikke stort å tape når jeg kun har lagt inn ca 40.000.- og resten av utstyret blir jo kjøpt inn med mined btc Smiley

det å starte et selskap er en helvetets jobb og koster en del. bare det å få registrert seg i Brønnøysunds registeret er rundt 100.000.-... ville nok heller ha drevet det "svart".
er nok en stund til man begynner å dra inn lukrative summer uansett.

men så fort jeg har dratt inn di 40.000.- igjen så er det jo også mulighet å spytte allt inn i nye asics maskiner til data senteret er fullt  Grin


kunne vært en ide å starte noe som pyramining lol

securo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 228
Merit: 100



View Profile
November 05, 2012, 10:08:32 PM
Last edit: November 05, 2012, 10:22:12 PM by securo
 #6

Joda, jeg ser poenget ditt  Wink

Et personlig selskap (enkeltmannsforetak) koster lite og er lettdrevet, jeg antar du tenker på et AS.
Du kan gå 50.000 i overskudd før du må momsregistere deg, og slikt kan jo ta sin tid.

My tipping jar; 197hyQxciZ9r7qj5CBsMvtNpqsRyM5NxuC
Badonkadonk (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 560
Merit: 500



View Profile
November 05, 2012, 10:53:41 PM
 #7

hmmm, begynner å virke interessant det her...
må nok få lest litt og finne ut fordeler og ulemper med både et "firma" og off the books for å si det sånn Smiley

securo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 228
Merit: 100



View Profile
November 06, 2012, 02:53:02 PM
 #8

Forsåvidt er også aksjeselskap blitt billigere å starte. Egenkapitalkravet er nå senket til 30.000.
Men for mindre virksomheter er altså enkeltmannsforetak å anbefale, for hvis du har et AS med bare én eier, finner du ikke særlig med vern mot kreditor i praksis.

Mange kommuner har gratis etablererkurs hvor du får vite alt du trenger å vite. I Oslo tror jeg det er ett hver uke.

My tipping jar; 197hyQxciZ9r7qj5CBsMvtNpqsRyM5NxuC
Badonkadonk (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 560
Merit: 500



View Profile
November 06, 2012, 05:12:34 PM
 #9

nei... det blir nok ikke noe firma etablering, har lest en god del om det i dag og det har absolutt ingen ting for seg.

dessuten så ser ikke bitcoins ut til å være skatte pliktig, virker som di fleste land ikke har offisielt klasifisert btc som en valutta.
ligger i en "grey area" for å si det sånn.

er en del poster om det på både norske / svenske / danske forumer, hvor brukerne har mailet eller ringt skatte myndighetene og ingen kan gi et klart svar lol Smiley

Grinder
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1284
Merit: 1001


View Profile
November 07, 2012, 08:29:29 AM
 #10

dessuten så ser ikke bitcoins ut til å være skatte pliktig, virker som di fleste land ikke har offisielt klasifisert btc som en valutta.
ligger i en "grey area" for å si det sånn.
All inntekt er uansett skattepliktig når du selger dem for en valuta som er tatt inn i varmen av myndighetene. Sørg for å samle på kvitteringer på alt du har av utgifter, hvis ikke kan du ende opp med at skattemyndighetene skjønnslikner deg med en kjempeinntekt og ingenting å skrive den av mot. Bankene rapporterer alle pengeoverføringer fra utlandet til Norge til myndighetene (eller skal, i hvert fall).
Badonkadonk (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 560
Merit: 500



View Profile
November 07, 2012, 01:30:15 PM
 #11

dessuten så ser ikke bitcoins ut til å være skatte pliktig, virker som di fleste land ikke har offisielt klasifisert btc som en valutta.
ligger i en "grey area" for å si det sånn.
All inntekt er uansett skattepliktig når du selger dem for en valuta som er tatt inn i varmen av myndighetene. Sørg for å samle på kvitteringer på alt du har av utgifter, hvis ikke kan du ende opp med at skattemyndighetene skjønnslikner deg med en kjempeinntekt og ingenting å skrive den av mot. Bankene rapporterer alle pengeoverføringer fra utlandet til Norge til myndighetene (eller skal, i hvert fall).

eneste utgiften blir jo innkjøp av ny hardware, eventuelt leie av data senter etc for dem som gjør det.
noe som det første året ca av den nye maskinen(e) utligner så å si all inntekten.

noe sier meg at jeg burde finne meg en økonom eller noe til å se på dette, siste jeg vil er å ha skatte etaten bankende på døra med
en mega regning på skyldende skatt.
og nav bankende på døra dagen etter og vil ha igjen dagpenger rofl. Smiley

(kan ikke norske butikker bare omfavne btc så vi slipper og selge for nkr allerede!!)

Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!