Bitcoin Forum
May 12, 2024, 09:06:25 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Dagbladhandelaars hebben baat bij bitcoins  (Read 2413 times)
nero987 (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 259
Merit: 250


View Profile
October 01, 2015, 08:34:00 PM
Last edit: October 02, 2015, 04:01:51 AM by nero987
 #1

Hai Nederlandstalige bitcointalkers,

Mogelijk is de situatie in Nederland anders, maar dit is hoe het er in België voor staat:

Als kleine zelfstandige dagbladhandel zit ik in een segment waar (zo goed als) geen toekomst meer voor is.
Mensen lezen hun kranten/tijdschriften steeds vaker online, kopen hun tabakswaren tijdens de gewone boodschappen, en spelen tegelijkertijd zelfs hun lotto in diezelfde supermarkt waar ze hun boodschappen doen.
De prijzen van al deze producten zijn van hogerop opgelegd, en dus niet zelf aanpasbaar. Echter zijn dit wel de producten die ~90% van onze omzet vertegenwoordigen.
Wij moeten deze producten verkopen aan een ongelofelijk kleine opgelegde bruto-winstmarge.

Tabakswaren aan 6.5-8%, loterijproducten (krasloten, lotto, euromillions, ...) aan 6%, herlaadkaarten (gsm, paysafe, ...) aan 1-1.5% en pers aan 12-25%, maar aan een gemiddelde verkoopprijs van € 1,5 per persartikel, en een gigantisch dure leveringskost (contractueel verboden cijfers te noemen) is die "indrukwekkende" 25% lang niet meer zo indrukwekkend.
Probleem stelt daarbij dat de doorsnee consument nog amper contant geld in zijn zakken heeft zitten, en maar al te graag "digitaal" wil betalen (bancontact -pin voor de nederlanders-).
Echter betalen wij als handelaar in België snel tegen de € 0,3 euro transactiekosten, plus nog eens gemiddeld € 40,- huur per maand voor de terminal. (Ik weet dat in NL deze kosten gigantisch lager liggen)
Op 1 pakje sigaretten of een kleine lotto zijn de tx-kosten voor ons dus snel een grote hap uit onze bruto-winstmarge.
Een pakje sigaretten aan € 6,- verkoopprijs maakt €0,42 bruto winst, min € 0,27 tx kost, en is dus gelijk aan € 0,15 bruto winst. (waarvan ongeveer € 0,07 netto over blijft, dit terzijde)
Wanneer we spreken over herlaadkaarten liggen de tx kosten zelfs een stuk hoger dan de bruto-winstmarge.
Vaak zijn wij dus genoodzaakt om de tx kosten aan de klant door te rekenen, jammer genoeg met het nodige gezeur vandien. - Ja, dit is aan jullie allemaal gericht Wink tx<€15 ==> Cash -

Los van mijn persoonlijke vertrouwen in de bitcoin ben ik van mening dat dit zéér goede redenen zijn dat wij als dagbladhandelaars bitcoin als betalingsmiddel zouden moeten aanvaarden.
De tx kosten (fee) die doorgaans slechts € 0.01 bedragen, en die zelfs door de koper worden gedragen, lijken mij hierin al een zeer sterk argument.

In een besloten facebookgroep met zelfstandige dagbladhandelaars heb ik al gepolst naar de interesse in (het accepteren van) bitcoins.
Zoals verwacht ben ik de enige die bitcoins accepteert, en is er niemand geïnteresseerd.

Ikzelf accepteer btc betalingen rechtstreeks naar mijn "private" wallet via de blockchain merchant app, zet deze niet om in fiat, en pas de contanten zelf bij in de kassa.
Ik heb er natuurlijk wel alle begrip voor dat mijn collega's gewoon euro's op hun bankrekening willen zien.
Op het moment dat ik bitcoin ben gaan promoten heb ik dan ook ook Bitpay aangeraden...
Een prachtig product, waarbij niemand zich zorgen hoefde te maken om wat de bitcoin precies is, ze konden zonder kosten bitcoinbetalingen accepteren.
Érg jammer dat dan net 4 dagen na mijn post Bitpay plots beslist 1% tx kosten aan te rekenen...

Iedereen in onze sector heeft er ontzettend veel baat bij kosten te besparen. (meer dan de meeste andere sectoren)
Helaas beschik ikzelf niet over de nodige schrijf- / taalvaardigheid en argumenten om deze doelgroep te overhalen.
Doch denk ik dat dit een sector is waar we een 3500 tal potentiële verkooppunten in België op de bitcoinkaart zouden kunnen brengen.

Heeft er iemand goede referenties, ideeën of eender wat die me zouden kunnen helpen om 1 sterke post op te kunnen zetten om deze doelgroep (op termijn) zo ver te krijgen betalingen in bitcoins te accepteren?

btw: ikzelf zal dit jaar nog uit de sector stappen, aangezien ik Bokmerk in België zal gaan vertegenwoordigen. -Waarschijnlijk wel bekend voor de Nederlanders (en binnenkort ook voor onze Belgen Wink) Wat dus wil zeggen dat iedereen in België een keukenachterwand zal kunnen betalen met bitcoins. (PM bij interesse)
Ik ben wel van plan contact te blijven behouden binnen mijn huidige sector (de dagbladhandelaars), en wil dus ook die mensen blijven ondersteunen in hun vragen over bitcoin.

De sector staat letterlijk met het water aan de lippen, velen zelfs erboven. Echter schrijft de pers er niet over aangezien zij de de grootste boosdoeners zijn in het verhaal.
Wanneer een krant of tijdschrift iets weggeeft waarbij je je persoonlijke gegevens moet opgeven, is dit om je naderhand te benaderen een abonnement bij hun aan te gaan.
Deze abonnementen verkopen ze aan onze klanten voor 30% van onze inkoopprijs, gratis aan huis geleverd, en daarbij geven ze nog eens een gratis tablet, laptop of elektrische fiets cadeau.
Alternatieven en besparingen zijn dus meer dan welkom...
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715504785
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715504785

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715504785
Reply with quote  #2

1715504785
Report to moderator
NLNico
Legendary
*
hacker
Offline Offline

Activity: 1876
Merit: 1289


DiceSites.com owner


View Profile WWW
October 07, 2015, 10:47:20 AM
 #2

Het is inderdaad zo dat bitcoin bij relatief lage bedragen kosten kunnen besparen voor de verkoper, en (in)direct de consument, vergeleken met creditcards/pinnen. Maar in jouw hele verhaal ben ik toch bang dat momenteel jouw doelgroep niet heel veel van bitcoin weet. De gemiddelde bitcoin gebruiker is toch de digitale gebruiker, vaak jongeren, en ik weet niet of zij nou heel veel "fysieke kranten" kopen. Ondanks dat ik een groot bitcoin enthousiast ben, betwijfel ik dus of de "moeite" waard is om bitcoin te accepteren  voor de gemiddelde "dagbladhandelaar" met de (naar mijn inschatting) relatief weinig transacties.

Ik weet ook niet hoe makkelijk het is voor de gemiddelde winkel/dagbladhandelaar om bitcoins te accepteren. Ik weet zelfs niet of Bitpay een simpele tablet app heeft oid die de winkel kan gebruiken om gemakkelijk een bedrag in te voeren met daarna QR code oid voor de consument? Of hoe werkt dat precies? (Ik weet zelf meer over het online gebruik van bitcoins)

Ik heb zelf dus al 2 twijfels: is er genoeg behoefte vanuit de consument en is het makkelijk genoeg voor de niet-technische dagbladhandelaar? Als ik, als groot bitcoin enthousiast, deze twijfels al heb, dan weet ik zeker dat mensen die bitcoin niet kennen deze twijfels nog erger hebben Wink  Qua "promoten" zou je inderdaad een verhaal moeten maken waarbij centraal staat dat het makkelijk is om bitcoins te accepteren (is dat zo? en hoe precies?) en de moeite waard (niet alleen qua kosten maar ook qua doelgroep?)





Ik vind het verder top dat jij wel op zo'n manier bitcoins accepteert. Ben dan ook benieuwd naar jouw ervaringen, misschien een persoonlijke vraag..... maar zijn er veel klanten die met bitcoin betalen?

Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!