Bitcoin Forum
May 01, 2024, 09:49:14 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe werkt dat precies met die adressen?  (Read 3489 times)
Solvius (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
December 05, 2015, 09:20:33 PM
 #1

Hallo

Ik ben pas sinds kort bezig met bitcoins en heb een electrum wallet genomen.

Maar nu snap ik niet veel van het mechanisme achter een adres.

Ik heb in het begin een adres ingevuld bij een aantal faucet sites, maar naar wat ik begrijp heb ik er 20 standaard in mijn wallet staan.

Ik heb nu een aantal vragen eigenlijk.

Als een faucet site bitcoins overmaakt naar dat ene adres, gebruikt de wallet dan een ander adres om de verschillende hoeveelheden op te slaan?

Wat gebeurt er als ik geen adressen meer heb in mijn wallet?

Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden, Solvius
1714600154
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714600154

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714600154
Reply with quote  #2

1714600154
Report to moderator
Activity + Trust + Earned Merit == The Most Recognized Users on Bitcointalk
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714600154
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714600154

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714600154
Reply with quote  #2

1714600154
Report to moderator
1714600154
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714600154

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714600154
Reply with quote  #2

1714600154
Report to moderator
1714600154
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714600154

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714600154
Reply with quote  #2

1714600154
Report to moderator
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
December 06, 2015, 09:08:44 PM
 #2

Welkom Solvius!

Allereerst even een HUGE disclaimer in die zin dat ik geen enkele ervaring heb met (de werking van) electrum wallet.

Dat daar gelaten zou ik het voor je willen vergelijken als het hebben van 20 bankrekeningen bij een bank, je kunt ze allemaal naar hartelust gebruiken om erop te storten en vanaf over te schrijven zovaak je wilt...

Maar zoals ik al zei: ik heb geen enkele ervaring heb met (de werking van) electrum wallet ik heb het over BTC-wallet adressen in het algemeen...

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
johoe
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 217
Merit: 238


View Profile
December 06, 2015, 09:32:35 PM
 #3


Als een faucet site bitcoins overmaakt naar dat ene adres, gebruikt de wallet dan een ander adres om de verschillende hoeveelheden op te slaan?

Als je niet de bitcoins beweegt, blijven ze op de ene adres.
   
Wat gebeurt er als ik geen adressen meer heb in mijn wallet?

Electrum creërt een nieuwe adres, zodra een vorig adres gebruikt werd.

Donations to 1CF62UFWXiKqFUmgQMUby9DpEW5LXjypU3
GeorgeAurea
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 332
Merit: 250



View Profile
December 06, 2015, 10:47:01 PM
 #4

Hallo

Ik ben pas sinds kort bezig met bitcoins en heb een electrum wallet genomen.

Maar nu snap ik niet veel van het mechanisme achter een adres.

Ik heb in het begin een adres ingevuld bij een aantal faucet sites, maar naar wat ik begrijp heb ik er 20 standaard in mijn wallet staan.

Ik heb nu een aantal vragen eigenlijk.

Als een faucet site bitcoins overmaakt naar dat ene adres, gebruikt de wallet dan een ander adres om de verschillende hoeveelheden op te slaan?

Wat gebeurt er als ik geen adressen meer heb in mijn wallet?

Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden, Solvius

Er is een verschil tussen ontvangst adressen, en verstuur adressen.

Het adres welke jij hebt ingevuld bij je faucet sites, die verloopt niet, en kan je oneindig blijven gebruiken.

Wanneer je (bit)coins verstuurd via een electrum wallet, dan doet je wallet dit via andere adressen dan je ontvangst adres. Dit ivm het lastiger te maken voor anderen om je activiteiten te traceren. Deze verstuur adressen zijn wel eindig, maar daar hoef je je geen zorgen om te maken. Zo gauw een verstuur adres is "opgebruikt", maakt je wallet automatisch een nieuwe aan.

Kortweg vertaald, je hoeft je geen zorgen te maken over die 20 standaard adressen  Wink
Solvius (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
December 06, 2015, 11:17:40 PM
 #5


Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Het is mij nu een stuk duidelijker geworden Smiley

GeorgeAurea
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 332
Merit: 250



View Profile
December 07, 2015, 01:04:30 AM
 #6


Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Het is mij nu een stuk duidelijker geworden Smiley



Tip 1:
Multibit. Dat is ook een "light" wallet, en in mijn ervaring vele malen beter dan een electrum wallet.

Tip2:
Private key. IEDER wallet adres heeft een private key. Backup deze (uitprinten o.i.d.), met name voor de adressen waar je (Bit)coins in hebt. Met een rpivate key, kan men elke wallet herstellen (herbouwen), met daarin alle aanwezige munten, in iedere cliënt (electrum, multibit, core, etc), en daar volledige controle over hebben.
M.a.w 1) Als er ooit iets mis zou gaan met je wallet, bijvoorbeeld wanneer je PC het loodje zou leggen, dan kan je m.b.v je private key alles herstellen.
M.a.w. 2) Never never never nooit je private key aan iemand anders laten weten  Grin
Solvius (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
December 07, 2015, 01:59:43 PM
 #7

GeorgeAurea

Bedoel jij de seed die gecreeerd wordt en je moet invoeren als je een nieuwe wallet maakt nadat, bijvoorbeeld je PC is gecrashed?

Ik heb een multibit wallet op een USB stick gezet en eens in de zoveel tijd stuur ik mijn Bitcoins daarheen.
GeorgeAurea
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 332
Merit: 250



View Profile
December 07, 2015, 08:56:28 PM
 #8

GeorgeAurea

Bedoel jij de seed die gecreeerd wordt en je moet invoeren als je een nieuwe wallet maakt nadat, bijvoorbeeld je PC is gecrashed?

Ik heb een multibit wallet op een USB stick gezet en eens in de zoveel tijd stuur ik mijn Bitcoins daarheen.

Nee. Ik bedoel echt de private key.

Zoals ik je begrijp, maak jij gebruik van verschillende adressen. Het gaat hierbij om je ontvangst adressen die belangrijk zijn. Dus je faucet adres, en het adres op je USB stick waar je eens in de zoveel tijd naar stuurt.

Als je PC zou crashen en je zou ook je seed niet meer weten, dan heb je een probleem. Die private key is DE sleutel. Zeg maar een soort van loper. Met een private key, kan je ieder adres herstellen (dat bij die betreffende private key hoort), in iedere cliënt die je maar zou willen. Ongeacht crashes, (vergeten) seeds, (vergeten) wachtwoorden, etc.

Voorbeeld:
Als ik jou private key zou weten, dan kan ik jou adres herstellen/kopiëren. Dit zou ik kunnen doen in electrum, of multibit, of de core, of iedere andere wallet cliënt die ik maar zou willen. Hiervoor hoef ik jouw seed en eventuele password niet te weten, een private key herstelt/kopiëerd je portemonnee voor de volle 100%, unlocked.

Ieder adres heeft er eentje. Doorzoek de menu's van je wallets, daar zijn ze terug te vinden. Ik zou je stevig aanraden om van deze adressen (je ontvangst adressen dus) een backup te maken van de private keys, en die vervolgens goed te bewaren. En, uiteraard, never nooit aan iemand prijs geven.

Solvius (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
December 09, 2015, 01:24:30 AM
 #9


Ahaa, bedankt.

Ik heb de private key's gevonden. Krijg ik deze ook als mijn computer niet is aangesloten op het internet?

johoe
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 217
Merit: 238


View Profile
December 09, 2015, 09:04:43 AM
 #10


Ahaa, bedankt.

Ik heb de private key's gevonden. Krijg ik deze ook als mijn computer niet is aangesloten op het internet?

Ja, dit werkt ook offline.

Maar met electrum, je hebt die private keys niet nodig.  De zaad (seed), die je hopelijk hebt genodeerd, bevat alle private keys van alle adressen.  Dit is het vordeel van electrum, dat je alleen de zaat veilig te houden hebt.  Het nadeel is: de zaad werkt alleen met electrum. Dit kan misschien een probleem zijn indien electrum niet kan worden uitgevoerd in een paar jaar.

Het is niet goed de private key in verschillende clienten te gebruiken: Als een client heeft een bug, zou de private key in gevaar kommen.  Ook moet men niet onnodig adressen meervoudig gebruiken.

Donations to 1CF62UFWXiKqFUmgQMUby9DpEW5LXjypU3
Solvius (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
December 10, 2015, 10:42:12 AM
 #11


Ik had daar nog niet over nagedacht dat een wallet over een paar jaar wel eens niet meer werkt.
Op die manier is het dus wel handig om die privatekey(s) ergens op papier te bewaren. Want ik begrijp dat je met die key ook in andere wallets je bitcoins veilig kan stellen.
Ik gebruik op het moment al een paar weken steeds hetzelfde adres Smiley Dat leek me wel zo handig.

Bedankt voor de extra informatie.
altcoinhosting
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 896
Merit: 1005


View Profile
December 10, 2015, 10:53:26 AM
 #12

@GeorgeAurea Ben je er zeker van dat de verzend en ontvangadressen verschillend zijn (maw, je ontvangt de coins op address X, en verzend ze vanaf address Y)?

Ik was er namelijk vrij zeker van dat dit niet zo was.
Zoals ik het begrepen heb, krijg (of geef je) een seed bij het aanmaken van electrum.
Electrum gaat, op basis van deze seed, een aantal private keys (en bijhorende adressen) aanmaken. Met de gap kan je bepalen hoeveel keys er op voorhand aangemaakt zullen worden. Na gebruik maakt electrum gewoon een nieuwe key voor je aan, zodat je nooit zonder zal vallen.
Bij ingave van eenzelfde seed, zal het algorithme van electrum steeds dezelfde keys gaan aanmaken (zodat je je wallet kan restoren).

Electrum maakt dus (standaard) 20 adressen voor je aan. Je kan deze adressen gebruiken om bitcoins te ontvangen (je krijgt dan inputs op dit adres). Wanneer je achteraf wilt bitcoins verzenden, zal electrum de inputs van één of meerdere adressen samenvoegen (zo nodig), en vanaf deze adressen een transactie maken (output). Deze zal dan gesigned worden met de bijhorende adressen en gebroadcast naar het netwerk. Het is echter wel zo dat je perfect kan nakijken vanwaar de coins op een adres kwamen en waar ze naartoe gingen. Het is dus perfect mogelijk het hele traject (vanaf de mining tot het laatste adress waar de satoshi's nu staan) te volgen. Als je privacy wilt, ben je bijna verplicht een "mixer" te gebruiken (maar dat is offtopic voor deze conversatie)

Electrum houd voor jou alle keys bij, en zorgt ervoor dat wanneer de inputs + fee meer is dan hoeveel je wou verzenden, de "overschot" mooi terug terecht komt op een adres dat electrum voor je aangemaakt heeft (een change address).

Ik stel deze vraag omdat je zo zeker van je stuk lijkt, dus dat ik begin te twijfelen aan mijn versie van de feiten Wink

EDIT: praktisch voorbeeld... Ik heb een loan service, iedereen die mij terugbetaald doet dit op volgend address: 1d92FUSg7wUafUi77R6yjUpZVhTMKpzuQ
Op dit address zijn dus zeer veel inputs (https://blockchain.info/nl/address/1d92FUSg7wUafUi77R6yjUpZVhTMKpzuQ). Maar ook de outputs gebeuren vanaf dit address (https://blockchain.info/tx/2a42ffea1ac01adf5c31cdb003f8ce9ae41e98b957f03ad5bf33905d2b6d6ded).

Deze output https://blockchain.info/tx/2a42ffea1ac01adf5c31cdb003f8ce9ae41e98b957f03ad5bf33905d2b6d6ded toont duidelijk dat ik 0.07 BTC heb uitgeleend aan 16fYvWaM7USgE1pHKqdK5t9CZXCiRoiic6, en dat ik 0.01422574 change heb teruggestort aan mezelf

Als je bij deze transacties gaat kijken bij de scripts, kan je zien welke inputs gebruikt werden, en welke output gebroadcast werden om de transactie samen te stellen.

GeorgeAurea
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 332
Merit: 250



View Profile
December 10, 2015, 12:54:47 PM
 #13

@GeorgeAurea Ben je er zeker van dat de verzend en ontvangadressen verschillend zijn (maw, je ontvangt de coins op address X, en verzend ze vanaf address Y)?

Ik was er namelijk vrij zeker van dat dit niet zo was.

Bassie.

Je hebt helemaal gelijk. Ik heb de Electrum client door de war gehaald met een QT-client die ik gebruik en haar settings, vermengd met een vleugje optie "Use Change Addresses". Dom dom dom  Roll Eyes
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!