Bitcoin Forum
May 25, 2024, 03:07:41 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Nobels fredspris, mye ressurser som kastes bort.  (Read 834 times)
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
December 10, 2012, 11:06:19 AM
 #1

http://www.nrk.no/1.10100787

Quote
Oslo-politiet har planlagt i flere uker allerede. Selv om 21 europeiske ledere og en håndfull EU-sjefer ikke tilsvarer 1 amerikansk president i sikkerhetsnivå, så må de passes godt på.
Dette skjer i dag

Flyforbud er allerede innført over hovedstadsområdet, Forsvaret stiller med helikoptre og Avinor skal sørge for å få flåten med privatfly som dukker opp i horisonten i dag trygt til Gardermoen.

Belgias statsminister Elio Di Rupo er først ute litt over kl. 10.30, deretter følger de andre som perler på en snor i løpet av halvannen time. Storbritannias visestatsminister Nick Clegg er den eneste som kommer med ordinært rutefly.

http://www.dinside.no/826799/ingen-hjelp-i-sikte

Quote
Men jeg får ikke hjelp av politiet. To ganger var jeg på Sentrum politistasjon i Oslo for å levere en anmeldelse, og begge gangene kunne to ulike betjenter fortelle meg, uten å se noe nærmere på papirene jeg leverte, at denne saken ville bli henlagt. Gang nummer to presset jeg på. Jeg fortalte at jeg hadde mailadressen som sendingsnumrene var sendt til. (Med de rette tillatelser er jo IP-adressen enkel å spore opp.) Jeg ga dem også en liste over sendingsnumrene på alle pakkene som var hentet ut med nøyaktig tidspunkt for alle utleveringene. - Det finnes vel overvåkningskameraer? spurte jeg. Politibetjenten smilte overbærende.

http://www.lofot-tidende.no/nyheter/article6386721.ece

Quote
Fikk melding om flere voldsepisoder, men politiet satt værfast over ni mil unna


Det er flere interessante punkter her. Hvorfor må statslederene bruke egne fly ? Jeg synes faktisk at Norge kunne satt hardt mot hardt her. Enten kan man ta rutefly, som alle andre, eller så får man delta vha. videokonferanse. I prinsippet så måtte gjerne statsledere få fly, eller bruke romskip om de så måtte ønske, men mitt ankepunkt er at det er statlige penger de bruker, og ikke sine egne. Når man da tenker på visse euroland som sliter med høg arbeidsledighet, økonomisk krise osv, så er det en komplett hån mot egen lokalbefolkning at man skal bruker penger på egne private fly. Dette koster vesentlig mer enn hva det ville kostet å kjøpe biletter til et rutefly.

Jeg tror veldig mange statsledere kunne lært veldig mye av denne mannen .

Når statsledere viser så tydelig at de er så fjernt fra folk flest, så mister man respekten for dem. Man ser at de sitter kun og mæler sin egen kake, og lar befolkningen seile sin egen sjø. La dem betale gildet av egen lomme. Det har ingen hensikt at befolkningen i de enkelte landene skal betale for storflottheten til sine statsoverhoder.

I tillegg er det interessant å se hvordan politiet, spesielt i hovedstaden nærmest henlegger en sak allrede før den har kommet inn. Om en privatperson får frastjålet sin identitet, eller kun en laptop for den saks skyld, og har soleklare beviser i saken, alt det krever er EN oppegående politimann som orker å reise seg fra pulten sin og gjøre de nødvendige tak for å få saken i boks.

Men nei, slikt er uviktig. Lokalbefolkningens behov og ønsker kommer i siste rekke, mens når det er snakk om besøk av utenlandske statsoverhoder, da skal det ikke spares på hverken det ene eller det andre, da inkaller vi alt som er av poltimenn og kvinner, slik at det kan stå en haug med bevæpnede politifolk foran Grand Hotel.

Nå har EU gjort mye for fred, demokrati og samhandling i Europa, og således kan prises være fortjent. Men hva er poenget med denne storflottheten ? Man kan forstå at et statsoverhode skal ha mer lønn og en bil med privatsjåfør, og gjerne bedre forhold enn en vanlig arbeider, men derfra til å ta til de så grader av..

Hadde man virkelig tatt den finansielle krisen i EU på alvor, så hadde man minimalisert reising og utgifter, og vist at man hadde solidaritet med folket.

Sannheten er imidlertidig at de fleste som er høgt oppe i maktapparatet sitter meget god med bena høgt i været og sigaren i munnviken, og har ellers lite til overs for den befolkning som har valgt dem.

Jeg lurer på hvor det har blitt av respekten for medmensker, for ydmykhet og spartanskhet.

Da Moder Teresa fikk fredsprisen i 1979, så nektet hun for å ha en stor middag på slottet, men sa hun helle gjerne ville få pengene som var tenkt brukt til dette og bruke de i hjemlandet sitt, hvor hun arrangerte en middag for langt flere mennesker.

Quote
Avlyste Nobel-middagen
Mor Teresa ba Nobelkomiteen om å avlyse den store festmiddagen det er vanlig å holde etter tildelingen. Dette ønsket ble etterkommet og hun fikk i stedet en ekstra sjekk på 30 000 kroner. I et brev til et av medlemmene av Nobelkomiteen skrev Mor Teresa senere at de 30 000 ble brukt til julemiddag for 2000 fattige i Calcutta.
Kilde: http://www.bt.no/meninger/kronikk/Calcuttas-engel-1940511.html

Hvis man er politiker på høgt nivå, burde man være uendelig ydmyk og tjene folket, fordi det er folket som har valgt en, men slik er det ikke i dag. Alt handler om å mæle egen kake, posisjonere seg, slikke de riktige personene oppetter ryggen, og posisjonere seg taktisk, slik at man etter å ha hatt toppjobber nasjonalt i etterkant kan få en toppjobb i EU.

Man kan også se at politikere er veldig tilbakeholdne i Norge med å innskrenke sine egne fordeler, blant annet har de en meget god pensjonsordning. I tillegg ser man jo at enkelte blir 'skatteflyktninger'.

Eks:
http://www.dn.no/forsiden/politikkSamfunn/article1282886.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_readmore
Quote
En skatteavtale mellom Norge og Frankrike fra 1980 gjør nemlig at norske mottakere av statspensjon i Frankrike ikke trenger å betale skatt til noen av landene, skriver VG. Formålet med avtalen er å hindre dobbeltskattlegging mellom de to landene, men når det gjelder statspensjonister hindrer avtalen at de blir skattlagt i det hele tatt.

http://www.abcnyheter.no/nyheter/091213/jagland-betaler-ikke-skatt
Quote
Tidligere stortingspresident Thorbjørn Jagland (Ap) er blitt nullskattyter etter at han overtok som generalsekretær i Europarådet.

Jagland har en lønn på 2,2 millioner kroner i sin nye jobb og bor i tillegg gratis i et herskapshus i Strasbourg. Europarådet betaler også for fire tjenere og en sjåfør, skriver VG.

Skattefrihet er et annet privilegium, og Jagland slipper å betale skatt både til Norge og Frankrike.


Jeg håper det er ingen som nærer noen illusjoner om at politikere flest ikke mæler annet enn sin egen kake. Folket skal flås med skatter og avgifter, mens de selv sitter på toppen og ler hele veien til banken.


Hva har så dette å gjøre med bitcoin ? Vi kan vel tenke oss et scenario, hvor bitcoin får en større utbredelse, og underminerer statsmakten, men et slikt scenario ligger langt frem i tid, så jeg får bare avslutte med uttrykket:

"Makt korrumperer, og absolut makt korrumperer absolutt!"


Og en annen ting som en vis mann skrev: "Ikke se på hva folk sier, men se på hva de gjør, for å se hva som er viktig for dem." Hvis vi da ser på staten, så er det kun penger som er viktig for dem.  Næringslivet skriker etter utbygging av infrastruktur i dette landet, og vi har trafikkproblemer i byene, fordi kapasiteten er for dårlig, og det er press på boligmarkedet fordi det er for lite boliger, men dette vil ikke politikerene gjøre noe med..

Jeg så litt på budsjetthøringene i stortinget, men dette er jo nesten utelukkende tull. Det er som dyr som slåss om hver som er sterkest. Hvem kan bruse mest med fjærene, og hvem kan holde den andre ned i bakken ? Beskyldninger, løgner, falske løfter, skittkasting og gudene vet hva. Det burde nesten vært slik at en myndighetsperson kunne slå ned på dette uvesenet og fått fjernet de mest ubrukelige politikerene. Om man ikke klarer å fremlegge ting saklig og konstruktivt, og jobbe til det beste for befolkningen, hva har man da som politiker å gjøre.

Det er noen gode politikere innimellom, med gode hoder og gode forslag, men disse kommer alltid til kort for rovdyrene, som bruker absolutt alle ikke-voldelige midler for å beholde kontroll og makt.

Det er en fullstendig tragisk tilstand, og jeg gremmes meget hardt.




Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!