Bitcoin Forum
July 27, 2024, 06:25:37 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hvordan starte?  (Read 1661 times)
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 12, 2013, 04:34:08 PM
 #1

Hei,

Jeg er helt fersk når det gjelder bitcoin. Har installert bitcoind og bitcoin-qt (bruker Linux vel og merke) samt git://github.com/bitcoin/bitcoin.git, git://github.com/jgarzik/cpuminer.git og https://github.com/ckolivas/cgminer, men er usikker på hvordan jeg skal komme i gang.

Det jeg ønsker å gjøre er:

1) Utføre et par enkle transaksjoner for å se at systemet fungerer. Hva er det enkleste for å tjene/veksle et par BTC i fra Norge?


2) Lære om mining. Vil i første omgang teste en eksisterende cpu basert miner bare for å se at systemet virker. Er ikke ute etter å tjene penger i første omgang, bare lære mer om systemet for å se på muligheten til å utvikle en arkitektur for mining.


Noen tips og linker?
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 12, 2013, 05:32:18 PM
 #2

Hvordan kan man poste i andre forum? Jeg får ingen "reply" button o.l. i de andre fora. Må en administrator gi meg tilgang?

Jeg ønsker å teste testnet-in-a-box. Men den siste commit i SVN versjonen sier:


Code:
commit a410c444b528dc5d74307e81606e50231ca958dd (HEAD, refs/remotes/git-svn, refs/heads/master)
Author: gavinandresen <gavinandresen@1a98c847-1fd6-4fd8-948a-caf3550aa51b>
Date:   Tue Sep 13 20:42:39 2011 +0000

    Development has moved to github
   
    git-svn-id: https://bitcoin.svn.sourceforge.net/svnroot/bitcoin@252 1a98c847-1fd6-4fd8-948a-caf3550aa51b
Men hvor på github?
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 12, 2013, 05:46:42 PM
 #3

Men hvor på github?


Code:
cat trunk/README.txt 
Bitcoin development has moved from SourceForge to github :
  https://github.com/bitcoin/bitcoin/

Men det er jo repo'et til bitcoind/bitcoin-qt. Var testnet-in-a-box et tidligere navn for bitcoind/bitcoin-qt?
kseistrup
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 566
Merit: 500


Unselfish actions pay back better


View Profile WWW
March 12, 2013, 06:13:10 PM
 #4

Med mindre du har noget at sælge — eller en service at tilbyde — kan du relativt hurtigt skrabe nogle få mBTC sammen på fx www.bitvisitor.com (men det er ikke noget man bliver rig af).

Bitcoin-repos'et på Github er vist bare sourcen til bitcoind/bitcoin-qt (og hvis jeg ikke husker galt kunne bitcoind en gang køre testnet i stedet for “rigtige” bitcoins).

Hvis du vil mine skal du slutte dig til en pool.  Det er lang tid siden jeg holdt op med at mine, så jeg ved ikke hvad der er hot or hvad der er not for tiden.

Det var ikke megen hjælp jeg kunne give dig, men go' fornøjelse.

Klaus Alexander Seistrup
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 12, 2013, 09:24:00 PM
 #5

Takk kseistrup. Da fikk jeg i alle fall noen micro-BTC i lommeboken slik at jeg kan teste json query osv. Neste er å teste mining. Kunne tenke meg å teste solo mining for å forstå litt mer om hvordan det virker. Er greit at jeg ikke tjener noe, vil bare teste oppsettet.
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 12, 2013, 11:17:46 PM
 #6

Hvorfor får jeg ingen reply eller "new topic" knapp i de andre fora? Hva skal til for å poste andre steder?
kseistrup
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 566
Merit: 500


Unselfish actions pay back better


View Profile WWW
March 13, 2013, 05:30:13 AM
 #7

Der blev på et tidligt tidpunkt indført en regel om at nyankome skal poste et vist antal gange i et begrænset antal “boards” før de bliver sluppet løs i hele forummet.  Jeg husker desværre ikke huske detaljerne, men prøv at se i “Other” eller “Meta”…

Klaus Alexander Seistrup
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 13, 2013, 08:18:37 AM
 #8

Ser ut som om det er i newbies forumet.
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 13, 2013, 09:57:31 AM
 #9

Man trenger visstnok 5 postinger og 4 timer online før man slipper til andre steder.
kseistrup
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 566
Merit: 500


Unselfish actions pay back better


View Profile WWW
March 13, 2013, 03:25:41 PM
 #10

De 5 postninger har du vel snart nået, og de 4 timer kan klares ved at lade browseren stå åben og klikke lidt rundt en gang imellem Smiley

Klaus Alexander Seistrup
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 18, 2013, 11:00:59 AM
 #11

http://sourceforge.net/projects/bitcoin/files/Bitcoin/testnet-in-a-box/

For å oppgradere binary, så bare laster du ned nyeste binary og overskriver den gamle. Om du gjør slik det står i oppskriften der, så er du i gang, vær obs på at det tar litt tid å mine, så bare la det stå i noen timer og skriv

Code:
bitcoin -datadir=1 getinfo

innimellom for å se om det har skjedd noe. Etterhvert, så får du litt test-coins å leke deg med, og da kan du overføre disse fra den ene noden til den andre.

Om du bruker php, har du en ressurs her: http://jsonrpcphp.org/

Finnes mye forskjellige biblioteker å leke seg med.

Her har du API calls list:
https://en.bitcoin.it/wiki/Original_Bitcoin_client/API_Calls_list

Kjører du linux, så kan du kjøre de fleste fra kommandolinjen, og den nyeste windows klienten har også et CLI som du kan kose deg med.

Om du skulle ha behov for 1 bitcoin eller 2, så kunne jeg gjerne hjulpet deg med det, men selger ikke større kvanta akkurat nå. Prøv AnonX eller Sturles.
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 18, 2013, 11:42:35 AM
 #12

Takk for tips. Jeg har forsåvidt kommet i gang (bruker Linux). Har startet litt mining også.
minorman
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 945
Merit: 1003



View Profile
March 18, 2013, 10:54:55 PM
 #13

Takk for tips. Jeg har forsåvidt kommet i gang (bruker Linux). Har startet litt mining også.


Velkommen.

Check også electrum klienten og google "wallet seed" og "detministic wallet"
Check også blockchain.info


 ██▄                ██        ▄███████▄        ██                  ██      ▄█████████▄ 
 ████              ██      █                  █      ██                  ██      ██                ██
 ██  ▀█            ██    ▄█                  █▄    ██                  ██    ██                  ██
 ██    █▄          ██    ██                  ██    ██                  ██    ▀█                     
 ██      █▄        ██    ██                  ██    ██                  ██      ██                   
 ██        █▄      ██                                  ██                  ██       ▀████████▄   
 ██          █▄    ██    ██                  ██    ██                  ██                        ██ 
 ██            █▄  ██    ██                  ██    ██                  ██                          ██
 ██              █▄██    ██                  ██    ▀█                  █▀    ▄▄                  █▀
 ██                ███      █                  █        █                  █      ██                ██ 
 ██                  ▀█        ▀███████▀            ▀███████▀         ▀█████████▀   











Nousplatform Youtube     
abrkn
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 232
Merit: 150



View Profile WWW
March 20, 2013, 01:04:46 PM
Last edit: March 15, 2015, 03:43:45 AM by abrkn
 #14

 

keybase.io/abrkn/key.asc
kingcoin (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
March 20, 2013, 10:37:56 PM
 #15

Takk. Har tjent noen bit-cent på mining som jeg kan bruke til litt testing,
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 20, 2013, 11:13:51 PM
 #16

Takk. Har tjent noen bit-cent på mining som jeg kan bruke til litt testing,

For testing er det anbefalt å bruke testnet-in-a-box. Fordelen er da at du slipper å sende ut unødvendige transaksjoner på hovedkjeden og om du gjør noe feil, så får det ingen monetære konsekvenser.

I essens kjører du da bare to noder på egen maskin. Google og søk på forumet her, så finner du ut av det.
abrkn
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 232
Merit: 150



View Profile WWW
March 31, 2013, 05:56:23 AM
Last edit: March 15, 2015, 03:43:51 AM by abrkn
 #17

 

keybase.io/abrkn/key.asc
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 31, 2013, 12:51:52 PM
 #18

Testnet er veldig tregt, jeg anbefaler å bruke live-nettet, men små beløp.

Testnet in a box er det beste. Da slipper man også å forsøple hovedkjeden, og gjør man noe feil, så taper man ingen penger heller.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!