Bitcoin Forum
June 17, 2024, 03:57:02 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 3 »  All
  Print  
Author Topic: [Website] Bitcoin-Norge.org  (Read 5884 times)
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 25, 2013, 05:18:31 PM
Last edit: March 29, 2013, 03:53:43 PM by Herodes
 #1

Jeg har registrert et domenenavn og betalt for hosting (med bitcoin) og burde ha siden oppe om ikke så lenge. Venter for øyeblikket på at alt sammen skal gå i orden, da selskapet ikke hadde automatiske bitcoinrutiner.

Det jeg ser for meg:

- En wiki som folk kan redigere i. Vet ikke helt hvilke begrensninger jeg skal legge inn her - får ta det litt som det kommer - om det blir misbruk - må man ha strengere begrensninger på hvem som kan redigere.

Og innholdet på wikien vil være:

- Guides for nybegynnere - hvordan laste ned klient og verifisere at den er fra korrekt kilde.
- Guides på hvordan oppbevare BTC på en trygg måte.
- Liste over norske services, merchants, ekspertbrukere, vekslere m.m.

Om det er andre ting dere kommer på, så si fra.

havardr
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 29
Merit: 0



View Profile
March 25, 2013, 07:09:22 PM
 #2

En veldig god start, og bra initiativ
securo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 228
Merit: 100



View Profile
March 26, 2013, 07:11:15 AM
 #3

Strålende tiltak. Bidrar gjerne.

My tipping jar; 197hyQxciZ9r7qj5CBsMvtNpqsRyM5NxuC
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 26, 2013, 07:14:05 AM
 #4

Strålende tiltak. Bidrar gjerne.

Jepp, nå er domenet ferdig registrert, det blir bitcoin-norge.org, kanskje ikke det peneste navnet, men jeg tenkte at navnet skjemmer ingen, det viktigste blir innholdet. Jeg fikk akkurat denne mailen med at det var ferdigregistrert i dag tidlig, så da skal jeg få satt opp en wiki så fort jeg har tid.
Rockefoten
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 134
Merit: 100


View Profile
March 26, 2013, 07:32:59 AM
 #5

Flott tiltak ja! Skal følge med på siden og se om det er noe jeg kan bidra med.
odin.dillinger
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 43
Merit: 0


View Profile
March 26, 2013, 06:52:09 PM
 #6

Bra tiltak!
Skal følges med på
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 29, 2013, 03:55:26 PM
 #7

Takk for hyggelige tilbakemeldinger.

Nå hadde jeg tenkt å legge ut wikimedia der, slik at man får en wiki som folk kan redigere, men dessverre ser det ut som at serveren for ssh/sftp midlertidig er nede, sendt en melding til support, så ordner det seg nok snart, ingen hast.
ALargeBit
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
March 31, 2013, 05:46:53 PM
 #8

Du burde nok da kanskje satse på ColFusion istedet for PHP?
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
March 31, 2013, 07:06:27 PM
 #9

Du burde nok da kanskje satse på ColFusion istedet for PHP?

Finnes alltid mye ting å satse på, men det blir wikimedia nå ja, og det som det er bygget på. Wink
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 02, 2013, 09:12:56 AM
 #10

Ja, nå er siden oppe og går med en mediawiki:

http://bitcoin-norge.org

Det skal fungere å registrere seg med et brukernavn/passord og få e-mail konfirmasjon på dette. Ønsker du å være anonym, kan du jo bruke en hushmail-konto (http://www.hushmail.com/) som e-post adresse, og evt. aksessere siten med TOR eller en proxy.

Gjør obs på at alt som legges inn må være i samsvar med norsk lovverk, og det vil alltid være admins (så langt meg - men planlegger å legge til flere etterhvert) som har siste ord angående ting som legges inn. Hensikten er å ha en 'stueren' side med informasjon på norsk om bitcoin. Det skal være en side hvor man kan gå inn og få informasjon og kunne lære mer om bitcoin.

For øyeblikket er det ingen restriksjoner på redigering av siden, men om det blir noe misbruk, så blir det det satt restriksjoner på dette. Minner på om at alt loggføres.

Jeg tenkte å begynne å legge inn informasjon etterhvert, og vi trenger også en logo på størrelse med den man kan se øverst oppe i venstre hjørne.

Er det noen som føler at de har noe å bidra med, er det bare til å sette i gang å legge inn. Jeg har allerede nevnt noe tidligere i denne posten, men det er sikkert mange som har ideer om hva som kan legges inn!


Foreløpig har jeg brukt 0.75 BTC på å sette dette opp, og det kan hende jeg vil be om donasjoner senere for å dekke dette inn. Hosten vi bruker er en bitcoin host på island:

http://www.orangewebsite.com/

De støtter både bitcoin og free spech, så det syntes jeg var et bra valg, lurer på om de ikke også bruker grøn energi, ikke helt sikker på dette.


Hovedtanken er at dette skal bli en informasjonsside om bitcoin for norsk-språklige bitcoin-interesserte. Mye informasjon finnes allerede i wiki's på engelsk, men jeg tror også det er rom for en norsk side.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 03, 2013, 03:32:43 AM
 #11

Da har jeg redigert littegranne: http://bitcoin-norge.org

Om noen har kapasitet til å lage en enkel logo for siden (png), samme størrelse som den oppe til venstre på sida, så ville det vært super-dupert.

Selv om dette er frivillig dugnadsarbeid, så tror jeg man kan få litt igjen for det, i form av økt interesse for bitcoin i Norge. Sitter du på noe informasjon du mener kan være nyttig for noen som ikke kan så mye om bitcoin som deg, eller du har lyst til å lage guides osv med hvordan man gjør forskjellige ting (laste ned klient, lage paper wallet osv) så vil det tas godt imot.
kingcoin
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
April 03, 2013, 03:13:37 PM
 #12

Bra tiltak. Ser at bitcoin.no ble registrert 2010-12-27, men sannsyligvis bare for videresalg.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 03, 2013, 04:22:08 PM
 #13

Bra tiltak. Ser at bitcoin.no ble registrert 2010-12-27, men sannsyligvis bare for videresalg.

Ja, har spurt han om bitcoin.no - han ville ha 100.000 NOK for det. Ble nei fra meg gitt. Sitter vel på det og håper på å selge det dyrt en gang i fremtiden....
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 04, 2013, 04:39:30 AM
 #14

er n00b guiden ok ?

http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Hva_er_bitcoins_%3F_%28For_nybegynnere%29

Noe som burde endres/tillegges/fjernes her ?
kingcoin
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 262
Merit: 250


View Profile
April 04, 2013, 04:23:13 PM
 #15

Bra tiltak. Ser at bitcoin.no ble registrert 2010-12-27, men sannsyligvis bare for videresalg.

Ja, har spurt han om bitcoin.no - han ville ha 100.000 NOK for det. Ble nei fra meg gitt. Sitter vel på det og håper på å selge det dyrt en gang i fremtiden....

Da håper jeg at bitcoin-norge.org blir de-facto standard nettstedet for Bitcoin informasjon i Norge så kan domenepiraten Thomas Bakketun sitte der med bitcoin.no.
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 04, 2013, 08:22:16 PM
 #16

Kunne det være en idé å spørre om eieren av bitcoin.no kan lenke til bitcoin-norge.org da?
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 04, 2013, 10:59:18 PM
 #17

Kunne det være en idé å spørre om eieren av bitcoin.no kan lenke til bitcoin-norge.org da?

Den som føler seg kallet må gjerne spørre. Det er tydelig at vedkommende ikke har annen en spekulativ interesse i dette domenenavnet, så jeg tror det har liten hensikt..
Gimpeline
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 555
Merit: 507



View Profile
April 05, 2013, 08:10:10 PM
 #18

er n00b guiden ok ?

http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Hva_er_bitcoins_%3F_%28For_nybegynnere%29

Noe som burde endres/tillegges/fjernes her ?

Ser bra ut. Eneste jeg kan komme på er at Bitcoin mulig gjør at du kan sende til hvem som helst, hvor som helst i verden uten noen bank/mellommann. Du trenger ikke gå via bank/pay-pal/etc..

Kunne kansje pressisere det
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 06, 2013, 10:37:14 AM
Last edit: April 06, 2013, 12:32:51 PM by Herodes
 #19

er n00b guiden ok ?

http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Hva_er_bitcoins_%3F_%28For_nybegynnere%29

Noe som burde endres/tillegges/fjernes her ?

Ser bra ut. Eneste jeg kan komme på er at Bitcoin mulig gjør at du kan sende til hvem som helst, hvor som helst i verden uten noen bank/mellommann. Du trenger ikke gå via bank/pay-pal/etc..

Kunne kansje pressisere det

Godt poeng, kan legge til det. Forøvrig er det fritt frem for hvem som helst å registrere seg og være med på å legge inn informasjon og redigere det eksisterende.

Ja, det som stod var:

Quote
For å oppsummere er alt du trenger å vite om bitcoin at det er et system uten et bestemt selskap som styrer det - det er spredt utover internett slik som bittorrent, du kan sende bitcoins øyeblikkelig til hvem som helst på internett som bruker bitcoin. Man kan sende uten gebyrer, og velger man å benytte seg av gebyrer, er disse ekstremt lave.

Men jeg endret det til:

Quote
For å oppsummere er alt du trenger å vite om bitcoin at det er et system uten et bestemt selskap som styrer det - det er spredt utover internett slik som bittorrent, du kan sende bitcoins øyeblikkelig til hvem som helst på internett som bruker bitcoin. Man kan sende uten gebyrer, og velger man å benytte seg av gebyrer, er disse ekstremt lave. Bitcoin er ikke avhengig av noen tredjepartstjeneste eller clearing-house slik som Paypal og tradisjonelle banker.

Ser forøvrig frem til at andre begynner å bidra og skrive inn informasjon også. Bare til å registrere seg, og sette igang, for å dele din bitcoin kunnskap med folket!
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 08, 2013, 01:18:44 PM
 #20

Jeg har nå oppdatert (eller rettere sagt opprettet  Grin) listen over steder i Norge hvor man kan benytte bitcoin.

http://bitcoin-norge.org/w/index.php?title=Main_Page

Fint om flere ønsker å bidra her om de vet om noen steder som aksepterer bitcoins.
Pages: [1] 2 3 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!