Bitcoin Forum
June 17, 2024, 05:33:17 AM *
News: Voting for pizza day contest
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: « 1 [2] 3 »  All
  Print  
Author Topic: Bitcoin bubblan spricker snart? Anonymiteten en bluff?  (Read 3793 times)
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 08, 2013, 12:49:11 PM
 #21

Jeg jobber med en artikkel og vil gjerne snakke med en som trader bitcoins – før dagspressen gjør det. Vil du ta det på PM? Hadde satt utrolig stor pris på din hjelp/ekspertise! Smiley

Takker for din interesse, men jeg skal være ærlig å si at jeg synes systemet i seg selv er mer interessant ifht. de monetære, politiske, teknologiske og filosofiske aspekter enn fokuset på enkeltpersoner. Derfor kan jeg anbefale deg følgende ressurser:

bitcoin.org/bitcoin.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
http://bitcoin.org/en/
https://www.youtube.com/watch?v=zzvyUgBH1Lo

Når det kommer til media, vet jeg at sturles på dette forumet tidligere har snakket med dagens Næringsliv, samt sjefen for http://bitminter.com/ har også vært fremme i medie-bildet.

Om du ønsker å bidra på en positiv måte (og da snakker jeg ikke om et polariserende tabloid måte) - så vil jeg anbefale å bruke tid på å forstå de tekniske aspektene ved bitcoin og også de implikasjoner dette kan ha for samfunnet, og gjøre research online. For noen av de mest profesjonelle personene som kan forklare bitcoins til deg, kan jeg anbefale f.eks. BitPay Business Solutions:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=160131.msg1702464#msg1702464

Quote
Send reporters my way. I can set them straight. I usually spend 90% of the conversation helping them correctly understand Bitcoin.

Guys like Maxim at FoxNews got it right after about 20 minutes on the phone.

http://www.foxnews.com/tech/2013/03/29/digital-currency-bitcoin-surpasses-20-national-currencies-in-value/

Ellers om du er interessert i å bidra i bitcoin community, så er du velkommen til å henge her på forumet. Om du er en reporter, og ikke er her i privat egenskap, ville det være fint om du skriver dette i signaturen din.


Dette er også et godt utgangspunkt: http://www.nrk.no/ytring/ein-eigen-valuta-for-skeptikarar-1.10975305
MaTachi
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10


Hack the planet!


View Profile WWW
April 08, 2013, 05:45:54 PM
 #22

Redan fem timmar efter att Cornucopia skrev inlägget tror han att han är synsk. Sedan dess har värdet stigit från $65 den 23:e mars till $142 idag. Tur att man inte lyssnade på Cornucopia  Shocked

To be fair, han skrev dock faktiskt:
Quote
Sedan blir jag nu idiotförklarad nedan för att jag inte fattar något, men den som skriker högst har inte nödvändigtvis rätt. Att jag med några dagars precision prickade förra bubblan betyder inte att jag har lika god precision den här gången, men en bubbla är det. Girighet och självbedrägeri härskar.
Han tror att det är en bubbla och att den nödvändigtvis inte spricker just nu. Kanske om veckor, eller månader, eller år. Men någon gång tror han att den spricker.

@DanielJonss. On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
MaTachi
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10


Hack the planet!


View Profile WWW
April 08, 2013, 05:57:11 PM
 #23

De flesta som dissar Bitcoin har nog inte tänkt klart och riktigt förstått hur Bitcoin fungerar. I synnerhet har man inte heller förstått hur Open Source fungerar. Kanske är det så att rätt så många inte vet vad Open Source är för något. Därav slänger man ut bluff! bubbla!

De som dissar Bitcoin utan att kunna backa upp sina påståenden med verklig fakta brukar jämföra med tulipmanin som rådde och bubblade stort mellan 1636-1737. Enligt wikin steg det ordentligt och manin nådde sin höjd mellan November och föll i Februari, alltså tre ynka månader innan det sprack.

Det är mycket skillnader mellan tulpaner och Bitcoin. Det senare har mycket mera användningsområden, och det sitter folk och arbetar för det. Förtroende finns, och det endast så länge nätverket fungerar. Med en begränsad mängd coins skapas ju "vill ha" hos många, därför går det upp i pris mot andra valutor. Tajmingen är också klockren, vi lever trots allt i en tidsålder där Internet är vardagen för de flesta. Redan idag är vi beroende av det med våra fiat-valutor.

Vissa menar att det finns inget som säger att man inte kan ändra så att det blir fler än 21m mynt (delbart i åtta decimaler) som "släpps ut"? Framtiden får visa och om det verkligen behövs flera bitcoins så är det en överenskommelse med alla.

Problemet är väl att ökningen i Bitcoin-värdet omöjligen kan motsvara en lika stor tillväxt i mängden användsningsområden och sajter som tar Bitcoins. Som det är nu köper folk Bitcoins för att tjäna enkla, snabba pengar. Man sitter på dem ett tag och sedan säljer man dem när de nått ett högre pris. Cornucopia säger just att "Girighet och självbedrägeri härskar".

När alla potentiella spekulanter har köpt sina mynt, och om användsninsområdena inte ökar, så lär priset stabiliseras och folk kommer sälja sina mynt då de blivit meningslösa, vilket kan orsaka en krash.

@DanielJonss. On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
retriever83
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
April 09, 2013, 01:14:22 PM
 #24

Jeg jobber med en artikkel og vil gjerne snakke med en som trader bitcoins – før dagspressen gjør det. Vil du ta det på PM? Hadde satt utrolig stor pris på din hjelp/ekspertise! Smiley

Takker for din interesse, men jeg skal være ærlig å si at jeg synes systemet i seg selv er mer interessant ifht. de monetære, politiske, teknologiske og filosofiske aspekter enn fokuset på enkeltpersoner. Derfor kan jeg anbefale deg følgende ressurser:

bitcoin.org/bitcoin.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin
http://bitcoin.org/en/
https://www.youtube.com/watch?v=zzvyUgBH1Lo

Når det kommer til media, vet jeg at sturles på dette forumet tidligere har snakket med dagens Næringsliv, samt sjefen for http://bitminter.com/ har også vært fremme i medie-bildet.

Om du ønsker å bidra på en positiv måte (og da snakker jeg ikke om et polariserende tabloid måte) - så vil jeg anbefale å bruke tid på å forstå de tekniske aspektene ved bitcoin og også de implikasjoner dette kan ha for samfunnet, og gjøre research online. For noen av de mest profesjonelle personene som kan forklare bitcoins til deg, kan jeg anbefale f.eks. BitPay Business Solutions:

https://bitcointalk.org/index.php?topic=160131.msg1702464#msg1702464

Quote
Send reporters my way. I can set them straight. I usually spend 90% of the conversation helping them correctly understand Bitcoin.

Guys like Maxim at FoxNews got it right after about 20 minutes on the phone.

http://www.foxnews.com/tech/2013/03/29/digital-currency-bitcoin-surpasses-20-national-currencies-in-value/

Ellers om du er interessert i å bidra i bitcoin community, så er du velkommen til å henge her på forumet. Om du er en reporter, og ikke er her i privat egenskap, ville det være fint om du skriver dette i signaturen din.


Dette er også et godt utgangspunkt: http://www.nrk.no/ytring/ein-eigen-valuta-for-skeptikarar-1.10975305


Tusen takk for utfyllende svar! Jeg vil gjerne sette meg inn i – og forstå "hvordan bitcoins fungerer", men saken er den at jeg gjerne vil ned på individnivå med noen som trader bitcoins i Oslo, for et (eventuelt anonymt) intervju. Send gjerne en PM dersom du skulle ha mulighet:)
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 10, 2013, 05:43:11 PM
 #25

Jeg la merke til i går at kursen flatlinet i flere timer, siden den hadde steget voldsomt før det - så tenkte jeg at den kunne falle igjen. Da jeg la meg i går, så tenkte jeg at den sikkert ville falle da jeg våknet, men så såg jeg når jeg våknet at den var på 265. I ettertid kan det se ut som at prisen flatlinet, og så ble det i overkant optimistisk kjøp som kjørte den opp på 266, før vi nå fikk et voldsomt panikkfall i dag. Er det boblen som brister, eller er det bare en korreksjon på den voldsomme pristigningen vi har sett nylig ? Om man ser på 6mnd kartet (http://bitcoinity.org/markets), så ser det fortsatt ikke ut som en boble som sprekker, da må nok prisen ned langt under 100 etter min mening. Og det er verdt å nevne at for bare 7 dager siden var prisen på 125. Så det er godt mulig at folk bare har blitt litt vel optimistiske, og kjøpt ukritisk, og at vi nå stabiliserer oss på en mer 'reell' verdi, hva nå enn det måtte være når vi snakker om bitcoin.. Man skal heller ikke lengre tilbake enn til midten av mars før prisen var helt nede på 50.

NorwayBM
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile
April 10, 2013, 08:34:05 PM
 #26

"...hva den nå måtte være"

Akkuratt dette som er spennende, for det er vel strent tatt ikke noe tak. Det hele avhenger hvor mange som vil ombord. Ser man i et bredt perspektiv, og går teknologien etter i sømmene så er det jo klart at den har et enormt potensiale. Jeg kjøpte litt i går så har følgelig tapt, men jeg ser på dette som en langtidsinvestering på grunn av teknologiens natur.

Det er skriverier om at det er ddosing ute å går, er det noen som kan si noe om det?
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 10, 2013, 08:38:24 PM
 #27

Det er skriverier om at det er ddosing ute å går, er det noen som kan si noe om det?

Det finnes jo ganske mange måter å Ddos'e på. Vet ikke om du fikk med deg spamhaus saken hvor de bruker DNS-server til å mangedoble innkomende trafikk tilbake mot offer ved bruk av spoofet avsenderadresse (jeg kan ikke alle de tekniske detaljene - men det var det jeg fikk med meg), og så har også MtGox skrevet på sin facebook side at det er folk som prøver å dra nytte av panikk ved å Ddos'e serverene deres for å få folk til å panikkselge, og dermed kan disse så senere kjøpe opp billige coins. Jeg vet ikke om det er vann i den teorien, men det er ikke en umulighet heller.

Uansett - om det er det som er strategien, så vil jo folk lære etterhvert!
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 04:12:14 PM
 #28

Det skal bli interessant å se hvor lavt vi synker nå. 30 dagers trenden viser fortsatt over 100% opp, og veksten i det siste har vært veldig bratt, så at det ble en korreksjon er ikke uventet. Det som blir interessant å se nå er når det flater ut og evt. hvor langt ned vi går. Jeg vet ikke om MtGox 'cool off' period er det lureste å gjøre. Jeg synes markedet bør få styre seg selv bestanding, jeg er ikke tilhenger av 'cool off' perioder, jeg har lest at mange tradisjonelle børser bruker dette, og jeg har ikke sett nøyere på argumentene for dette, men umiddelbart mener jeg at det er et overformynderi, og ikke en god ting. Om folk lar seg rive med av panikk, så la det skjer - markedet vil alltid stabilisere seg på det nivå som det mener noe er verdt uansett, etter min mening. Dersom det er slik at prisen steg raskt, og mye høgere enn de 'underliggende verdier', så er det ikke så rart at vi fikk en korreksjon nå. Jeg er fortsatt bullish long term.
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 11, 2013, 07:10:09 PM
 #29

Jeg tror de kalte det en "cool off"-periode, men i realiteten bruker det til å oppgradere servere og diverse.
hrkristian
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 32
Merit: 0


View Profile
April 11, 2013, 07:54:59 PM
 #30

Det vi har sett de siste 36 timene er skremmende lik en bull trap, nå gjenstår det egentlig å se hvilken retning verdien går de neste dagene, enten var det en liten korreksjon eller så vil vi se manglende interesse og et dropp til godt under 50% av de $120 de ligger på nå.

Jeg avventer ihvertfall med å investere, så får jeg heller hate meg selv for ikke å ha investert mens det fortsatt er så lav som den er akkurat nå.

Mt. Gox sier fallet skyldtes panikk fordi serverne deres ikke kunne takle presset, noe som helt sikkert stemmer, men et så stort fall ville ikke ha skjedd om bare hobby-investorene fikk panikk, her var det større aktører som bailet ut/cashet inn når boblen allikevel var ganske klar til å sprekke, ihvertfall om jeg leste statistikken riktig (BTC volumet gikk fra 10'000 til 27'000 i løpet av crashet.)
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 08:31:47 PM
 #31

Jeg tror de kalte det en "cool off"-periode, men i realiteten bruker det til å oppgradere servere og diverse.

Ja, det er vel kanskje på tide! Å bli kvitt gox-laget hadde ikke gjort det, selv om jeg nesten synes det er smått sjarmerende. Wink

Det vi har sett de siste 36 timene er skremmende lik en bull trap, nå gjenstår det egentlig å se hvilken retning verdien går de neste dagene, enten var det en liten korreksjon eller så vil vi se manglende interesse og et dropp til godt under 50% av de $120 de ligger på nå.

Jeg avventer ihvertfall med å investere, så får jeg heller hate meg selv for ikke å ha investert mens det fortsatt er så lav som den er akkurat nå.

Mt. Gox sier fallet skyldtes panikk fordi serverne deres ikke kunne takle presset, noe som helt sikkert stemmer, men et så stort fall ville ikke ha skjedd om bare hobby-investorene fikk panikk, her var det større aktører som bailet ut/cashet inn når boblen allikevel var ganske klar til å sprekke, ihvertfall om jeg leste statistikken riktig (BTC volumet gikk fra 10'000 til 27'000 i løpet av crashet.)

Hvis det var en korreksjon, så var det ihvertfall en rimelig stor en! Største på en god stund! For 30 dager siden lå vi og vaket rundt 50, så vi får se om vi faller under dette, eller om det holder seg over det! Markedet er ungt og nytt, og om det blir pessimisme nå, så varer det vel knapt et par uker tenker jeg. Wink

Og så er det nå en gang slik at når man investerer når ting virker åpenbart, da vil alle gå inn, mens det er de som tar den store riskoen som også får de store gevinstene, de er de som tar riskikoer som folk flest ikke tar. Men da er selvsagt risikoen også tilsvarende.. hehe.

Jeg satt og fulgte litt med på tradinga, og jeg så på et punkt at 2000 bitcoins, tilsvarende litt over 2 millioner kroner ble kjøpt på 200 f.eks, så om storinvestorerer trakk seg ut, så så det ikke ut som at alle gjorde det ihvertfall!

Jeg lurer på om vi ikke fikk en 'balle-på-seg-effekt'. Mange nye som har investert i det siste, og da fallet startet, så ble nok veldig mange nervøse og begynte å selge, noe som igjen før andre til å bli nervøse og selge, og i tillegg var det helt sikkert en god del som ville sikre profitt i fiat. Og så har selvsagt de som panikkselger ut med tap i forhold til investeringen sin.
hrkristian
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 32
Merit: 0


View Profile
April 11, 2013, 08:57:00 PM
 #32

Ja "liten" korreksjon var kanskje ikke helt riktig :p

Jeg ser verdien går oppover sakte men sikkert (120->124), burde samsvare med at en del spekulanter på andre exchanges satser på en stor-økning i morgen når Mt. Gox åpner igjen, de kommer nok til å tjene en slant eller to.
Herodes
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 11, 2013, 09:03:24 PM
 #33

Ja "liten" korreksjon var kanskje ikke helt riktig :p

Jeg ser verdien går oppover sakte men sikkert (120->124), burde samsvare med at en del spekulanter på andre exchanges satser på en stor-økning i morgen når Mt. Gox åpner igjen, de kommer nok til å tjene en slant eller to.


Såvidt jeg kan se fra bitcoinwatch.com, så har prisene på andre exchanges synket ?
MaTachi
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10


Hack the planet!


View Profile WWW
April 12, 2013, 04:07:29 AM
 #34

Verkar som att Cornucopia hade rätt. :-P Det var bara en bubbla.

@DanielJonss. On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Ottoman1 (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 12, 2013, 06:56:25 AM
 #35

Bubbla pa kort sikt, men det ar nog det basta som har skett for Bitcoin pa lang sikt enl mig. De som tror pa iden och matematiken bakom valutan kommer behalla var sa saker - lycksokare med ett hopp om en snabb avkastning har forhoppningsvis tappat intresset lite:) Jag skulle vilja argumentera for att Bitcoins och andra virtuella decentraliserade betalningssystem ar har for att stanna. 

MaTachi
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10


Hack the planet!


View Profile WWW
April 12, 2013, 07:52:16 AM
 #36

Om den fortsätter svänga så här mycket och krashar gång på gång, så tvivlar jag på att den någonsin kommer tas seriöst.

@DanielJonss. On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
Ottoman1 (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
April 12, 2013, 09:46:00 AM
 #37

I agree to disagree Wink
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 12, 2013, 02:22:12 PM
 #38

Om den fortsätter svänga så här mycket och krashar gång på gång, så tvivlar jag på att den någonsin kommer tas seriöst.

Vennligst se på versjonsnummeret til den offisielle Bitcoin-klienten. Bitcoin er ikke i versjon 1 enda en gang, selvfølgelig må man regne med litt turbulens Smiley
MaTachi
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10


Hack the planet!


View Profile WWW
April 12, 2013, 09:40:10 PM
 #39

Om den fortsätter svänga så här mycket och krashar gång på gång, så tvivlar jag på att den någonsin kommer tas seriöst.

Vennligst se på versjonsnummeret til den offisielle Bitcoin-klienten. Bitcoin er ikke i versjon 1 enda en gang, selvfølgelig må man regne med litt turbulens Smiley
Lol? Referensklienten och Bitcoin-protokollet är två olika saker. Givetvis var det inte klienten som orsakade en krash.

@DanielJonss. On a long enough timeline, the survival rate for everyone drops to zero.
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 12, 2013, 10:52:01 PM
 #40


Lol? Referensklienten och Bitcoin-protokollet är två olika saker. Givetvis var det inte klienten som orsakade en krash.

Poenget mitt er at det er en ung teknologi (altså kan man ikke forvente 100% stabilitet, heller ikke i infrastrukturen rundt (børser etc.). Jeg sa ikke at klienten forårsaket krasjen. Jeg håper for din del at du misforsto med vilje...
Pages: « 1 [2] 3 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!