Bitcoin Forum
May 06, 2024, 11:18:07 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hoe werkt een offline wallet precies?  (Read 1891 times)
Seno (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
April 03, 2013, 11:19:18 AM
 #1

Hoi,

Ik ben vorige maand begonnen met cryptocurrencies en heb hierdoor al een aardig extra zakcentje kunnen verdienen als student  Smiley.
Mijn coins staan nu nog op de wallet op bepaalde exchange accounts, maar ik vind ze daar eigenlijk niet zo veilig meer.
Wat kan ik nu het beste doen? Het liefst draai ik de wallet software op een bootable linux usbtje om zo helemaal zeker te zijn (icm truecrypt) maar dit is mij op dit moment iets te veel werk. Wat ik nu wil doen is gewoon een offline wallet draaien (bv multibit en litecoin app, ik draai Mac OSX Snow Leopard).

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe een offline wallet werkt, met name mbt beveiliging en updaten (als in btc/ltc versturen en ontvangen).
Mijn vraag is nu: hoe update zo'n wallet? Moet ik elke keer dat ik geld wil doorsluizen van een market, mijn wallet laten updaten door 'm te openen etc? Of gebeurt dit automatisch als je hem opent (zelf na 4 jaar bv)? En hoe zit het met backups? Is 1 backup voldoende (dat je wallet zelf bijhoudt hoeveel coins 'ie heeft) of moet je bv iedere maand een nieuwe backup maken (omdat een wallet niet uit zichzelf update).

Verheldering gewenst :p -als mijn verhaal totaal onduidelijk is: graag melden. Dan zal ik herformuleren-
1715037487
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715037487

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715037487
Reply with quote  #2

1715037487
Report to moderator
No Gods or Kings. Only Bitcoin
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715037487
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715037487

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715037487
Reply with quote  #2

1715037487
Report to moderator
1715037487
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715037487

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715037487
Reply with quote  #2

1715037487
Report to moderator
1715037487
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715037487

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715037487
Reply with quote  #2

1715037487
Report to moderator
zerogravity
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 12
Merit: 0


View Profile
April 03, 2013, 01:35:23 PM
 #2

De beste cold storage solution voor bitcoin op dit moment is : https://bitcoinarmory.com/

Ik denk dat dit de stappen zijn voor een offline wallet

  • Je hebt een pc die absoluut niet geconnecteerd is met het internet waar je Armory installeert (via usb-stick) en een nieuwe Armory wallet aanmaakt.
  • Je maakt een watch-only wallet op je offline pc en kopieer hem op je usb-stick
  • Op je online pc installeer je ook Armory (zelfde installer) en import je watch-only wallet
  • Om transacties te doen initialiseer je een offline-transactie op je online pc, Armory maakt een unsigned file
  • Kopieer via je usb-stick de unsigned file naar je offline pc, signieer met Armory de transactie
  • Kopieer via je usb-stick je signed file van je offline pc naar je online pc en broadcast de transactie

Heel beknopte stappen voor offline wallet  Wink Wink
Seno (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
April 03, 2013, 02:17:17 PM
 #3

Aha, dan werkt je offline pc eigenlijk als een soort bank die de transacties goedkeurd ? Smiley
Zou dit ook werken met bitcoin-QT? Armory komt niet heel handig voor mij uit omdat mijn offline systeem een ander OS betreft (Linux) tov van mijn online PC (Mac OSX)
zerogravity
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 12
Merit: 0


View Profile
April 04, 2013, 08:35:03 AM
 #4


https://bitcoinarmory.com/get-armory/

Armory heeft officiële Linux packages maar geen MacOSX.

De source code is beschikbaar dus kan het mogelijk zijn
mits enige MacOSX compiling kennis om een package te creeren.
Seno (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 13
Merit: 0


View Profile
April 04, 2013, 11:45:33 AM
 #5

ja... dat wist ik. Maar kunnen verschillende bitcoin wallets ook elkaars wallet.dat's signeren?
Netnox
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2044
Merit: 1008



View Profile
April 07, 2013, 02:47:00 PM
 #6

Kan Armory ook voor LTC gebruikt worden?
skull88
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 683
Merit: 500



View Profile
April 27, 2013, 08:28:02 PM
 #7

Kan Armory ook voor LTC gebruikt worden?

Neen is enkel voor bitcoin, had er ook al naar zitten kijken, uiteindelijk maar zo gelaten.

Zelf heb ik gewoon een oude laptop genomen, de HDD volledig geformatteerd en een cleane Ubuntu installatie erop gezet.
Hierop de Bitcoin en Litecoin client geïnstalleerd, wallet geëncrypteerd en laten syncen, mijn "spaarcoins" ernaartoe gestuurd en losgekoppeld, dan een backup gemaakt van de wallets op encrypted usb sticks en deze veilig opgeborgen.
De laptop blijft gewoon offline (doe er eigenlijk niets mee dus ook veilig opgeborgen), als ik om de 1 of andere reden de coins moet hebben moet ik wel connectie maken maar dat is nog niet het geval geweest. Het is niet de 100% veiligheid van Armory maar eerlijk gezegd denk ik dat de kans dat het op deze manier misloopt toch wel relatief klein is. Zolang je een cleane installatie gebruikt en het op een pc zet waar je niet mee surft, niets anders op geïnstalleerd hebt en hij 1x connectie gemaakt heeft met internet zit je wel redelijk veilig. Op die manier word het enkel wel meer een spaarrekening dan een bank, je kan bedragen in je hotwallet ontvangen en houden, word die wat te gevuld stuur je ze naar je "spaarrekening". Als je van daaruit wilt versturen moet je wel nog eens verbinding maken met internet. Maar dit houd normaal ook niet echt grote risico's in, tenslotte is het lastig een pc die niet (online) gebruikt word geïnfecteerd te laten raken.

BTC: 1MifMqtqqwMMAbb6zr8u6qEzWqq3CQeGUr
LTC: LhvMYEngkKS2B8FAcbnzHb2dvW8n9eHkdp
Tachikoma
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 938
Merit: 1000



View Profile WWW
April 29, 2013, 11:14:25 AM
 #8

Een uitgebreide how-to om een veilige offline wallet op te zetten met Electrum is hier te vinden, in het Nederlands.

Electrum: the convenience of a web wallet, without the risks | Bytesized Seedboxes BTC/LTC supported
demzie
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 266
Merit: 250



View Profile
April 29, 2013, 04:16:16 PM
 #9

Aha, dan werkt je offline pc eigenlijk als een soort bank die de transacties goedkeurd ? Smiley
Zou dit ook werken met bitcoin-QT? Armory komt niet heel handig voor mij uit omdat mijn offline systeem een ander OS betreft (Linux) tov van mijn online PC (Mac OSX)

Ik gebruik een externe HDD (makkelijk op te bergen ook ipv hele laptop of pc) om van te booten en zo mijn ubuntu/offline armory te draaien.
Gewoon ff pc uit, utp (internet) eruit, usb erin en booten, ff signen en dan visa versa, op live systeem (windows 7) met armory watch only wallet transactie laden en weg ermee..

Vergeet je paper backups niet Smiley
antony
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0


View Profile
May 03, 2013, 06:11:45 PM
 #10

Aha, dan werkt je offline pc eigenlijk als een soort bank die de transacties goedkeurd ? Smiley
Zou dit ook werken met bitcoin-QT? Armory komt niet heel handig voor mij uit omdat mijn offline systeem een ander OS betreft (Linux) tov van mijn online PC (Mac OSX)

Ik gebruik een externe HDD (makkelijk op te bergen ook ipv hele laptop of pc) om van te booten en zo mijn ubuntu/offline armory te draaien.
Gewoon ff pc uit, utp (internet) eruit, usb erin en booten, ff signen en dan visa versa, op live systeem (windows 7) met armory watch only wallet transactie laden en weg ermee..

Vergeet je paper backups niet Smiley

misschien draai Armory op een  TL WR703(OpenWRT), Raspberry PI of Beagle Bone Black.
TheOrri
Member
**
Offline Offline

Activity: 89
Merit: 10


View Profile
May 13, 2013, 02:48:51 PM
 #11

Op dit moment heeft het helaas geen zin om armory te installeren op PCs met minder dan 4GB aan RAM, of je moet over heel veel geduld beschikken  Wink Dit heeft te maken met de grootte van de transactiedatabase. De ontwikkelaar komt wel binnenkort met een update.

Als je MTGOX gebruikt, zet dan direct 2-staps authenticatie aan.
Frequency
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 540
Merit: 500


COINDER


View Profile WWW
May 14, 2013, 10:41:14 AM
 #12

Op dit moment heeft het helaas geen zin om armory te installeren op PCs met minder dan 4GB aan RAM, of je moet over heel veel geduld beschikken  Wink Dit heeft te maken met de grootte van de transactiedatabase. De ontwikkelaar komt wel binnenkort met een update.

Als je MTGOX gebruikt, zet dan direct 2-staps authenticatie aan.

Hey dat klopt inderdaad

tip: ik laat wel eerst de btc-qt blockchain syncroniseren alvorens ik de vieuw only client van Armory opstart dan valt het nog redelijk te doen..5 tot 10 min is deze ook online.

Nu maar wachten op de update van Armory...

COINDER
COINDER
zazas
Member
**
Offline Offline

Activity: 83
Merit: 10



View Profile
May 28, 2013, 11:35:39 AM
 #13

Hoi Seno,

Ik draai zelf ook Mac OSX op een MacBook Pro (8,1). Ik heb een offline wallet als volgt gemaakt:
Het makkelijkst is via Windows 7 of 8 een vanaf USB opstartbare stick te maken met daarop Ubuntu. Zie hier

Met het Pen Drive Linux's USB programma, kan je zelf kiezen welke linux je wilt downloaden uit een lijstje. Ik had 13.04 Ubuntu gekozen.
Vervolgens staat rechts van het lijstje de download link van de gekozen linux distributie. Download deze Tongue en gebruik het programma om een USB stick van minimaal 4GB te formatteren en een live linux er op te laden.

Herstart je Mac en houdt na het opstart geluidje de alt toets in. Kies de oranje disk (USB efi). En start een Live Ubuntu omgeving.

Sluit een netwerkkabel aan zodat je internetverbinding hebt. En ga vervolgens naar bitaddress.org middels Firefox.
En na het laden van de pagina doe je ctrl+s of ga je naar File->Save as. En sla bitaddress.org.html op op het bureaublad (handig). En sluit Firefox.

Trek je netwerkkabel er fysiek uit. Dus niet enkel uitschakelen in Ubuntu, maar er echt uit. Dit voorkomt automatisch her verbinding.

Sluit je printer aan.

Op je bureaublad die als het goed is nu zichtbaar is die je een bestand genaamd bitaddress.org.html. Dubbelklik er op om het te openen in Firefox.

Druk een paar keer op Generate. En gebruik ctrl+P of File->Print... om 2x de pagina af te drukken.

Knip het public adres er af en bewaar een kopie van het private adres ergens waar het veilig is, de andere private adres op een andere locatie (ouders of zo).



Mijn vraag is nu: hoe update zo'n wallet? - Een wallet bestaat altijd en overal en iedereen kan het inzien (met de private adres, ook aanpassingen verrichten).
Moet ik elke keer dat ik geld wil doorsluizen van een market, mijn wallet laten updaten door 'm te openen etc? - Nee
 Of gebeurt dit automatisch als je hem opent (zelf na 4 jaar bv)? - Wanneer er iets naar het public adres gestuurd wordt, of je zelf middels het private adres veranderingen aanbrengt. Het adres is namelijk altijd en overal online.
En hoe zit het met backups? - Heel belangrijk
Is 1 backup voldoende (dat je wallet zelf bijhoudt hoeveel coins 'ie heeft) - Wat jij zelf wilt, ik zeg 1 backup is geen backup
of moet je bv iedere maand een nieuwe backup maken (omdat een wallet niet uit zichzelf update). - Niet nodig als je je private adres goed minimaal dubbel gebackupped hebt, waarvan backups verspreid op meerdere veilige locaties, in een kluis of wat je maar kan bedenken. Mocht je vertrekken naar het hiernamaals hebben je nakomelingen/famillie nog iets aan je e-money  Cool

Je kan het zo paranoia maken als je zelf wilt.  Grin
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is.

Tips or Usefull post? Donate please, thank you Grin BTC: 1DUmbnustDLHEs23EgXrgEjoqx5FiRZGrJ
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!