Bitcoin Forum
May 10, 2024, 12:59:10 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Kjøp av bitcoin på localbitcoins kontra f.eks. Kraken  (Read 4232 times)
kenneho (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 39
Merit: 0


View Profile
January 08, 2017, 07:25:38 AM
 #1

Hei.

Jeg her helt fersk på dette med kjøp og salg av bitcoins, og tar meg friheten til å stille noen nybegynnerspørsmål. Jeg har tidligere gjort et par handler på localbitcoins via bankoverføring til selger, og det har fungert utmerket. Samtidig er det jo et stort antall andre steder man kan kjøpe, f.eks. på (slik jeg forstår det) type "børs"-steder (i mangel på bedre begrep) som Kraken. Jeg antar de som selger på localbitcoins har kjøpt bitcoins i utlandet, og selger det lokalt, og at det derfor en en visst gevinst i å gjøre det slik.

  • Hvilke fordeler og ulemper er det å kjøpe direkte fra selger kontra å kjøpe/selge på en type "børs" som f.eks. Kraken?
  • Hvordan går man typisk frem for å kjøpe btc i utlandet, f.eks. på Kraken og lignende steder - bruker man PayPal o.l. som betaling?
  • Jeg har ingen planer om å investere stort i bitcoin, så når jeg en gang skal selge meg ut er det svært beskjedne mengder (m)btc jeg kommer til å selge. Hvor lett er det å få solgt unna bitcoins når man opererer med såpass beskjedne mengder, og ikke har noen tidligere salg (og da heller ingen "kred" i miljøet) bak seg?

kenneho
1715302750
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715302750

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715302750
Reply with quote  #2

1715302750
Report to moderator
Once a transaction has 6 confirmations, it is extremely unlikely that an attacker without at least 50% of the network's computation power would be able to reverse it.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
January 09, 2017, 12:25:33 PM
 #2

Jeg her helt fersk på dette med kjøp og salg av bitcoins, og tar meg friheten til å stille noen nybegynnerspørsmål. Jeg har tidligere gjort et par handler på localbitcoins via bankoverføring til selger, og det har fungert utmerket. Samtidig er det jo et stort antall andre steder man kan kjøpe, f.eks. på (slik jeg forstår det) type "børs"-steder (i mangel på bedre begrep) som Kraken. Jeg antar de som selger på localbitcoins har kjøpt bitcoins i utlandet, og selger det lokalt, og at det derfor en en visst gevinst i å gjøre det slik.
Mange kjøper nok på Localbitcoins og sel på Localbitcoins, men det kan hende dei kjøper ein del av utanlandske seljarar på Localbitcoins.  Den viktigaste grunnen til at kursen på Localbitcoins er høg, er at Localbitcoins tek 1% gebyr pr handel av den som har annonsa, og at mange svindlarar prøver seg på Localbitcoins.

  • Hvilke fordeler og ulemper er det å kjøpe direkte fra selger kontra å kjøpe/selge på en type "børs" som f.eks. Kraken?
  • Hvordan går man typisk frem for å kjøpe btc i utlandet, f.eks. på Kraken og lignende steder - bruker man PayPal o.l. som betaling?
  • Jeg har ingen planer om å investere stort i bitcoin, så når jeg en gang skal selge meg ut er det svært beskjedne mengder (m)btc jeg kommer til å selge. Hvor lett er det å få solgt unna bitcoins når man opererer med såpass beskjedne mengder, og ikke har noen tidligere salg (og da heller ingen "kred" i miljøet) bak seg?
Fordelane med å kjøpe direkte frå ein norsk seljar er først og framst tida det tek, og at du slepp å måtte scanne pass og liknande for å verifisere identiteten din på ein utanlandsk børs.

Du overfører pengar til børsen med bankoverføring til utlandet.  Det kostar typisk eit gebyr, og valutakursen du får er gjerne litt dårlegare enn den offisielle kursen (spread).  Ei SEPA-overføring (EUR til ein børs i Europa) er framme dagen etter, dersom du sender før ca klokka 14 (fristen varierer frå bank til bank).  Av og til tek børsen seg litt ekstra tid til å handsame overføringa.  Når pengane er framme legg du inn ordre i systemet der, og hugs at børsen tek eit handelsgebyr.  Ingen børsar tek PayPal som betaling.  Det er ikkje lov i fylgje brukarvilkåra til PayPal, men det største problemet er at stolne PayPal-konti kostar ei krone dusinet på den grå marknaden.  Mottek du pengar frå ein stolen PayPal-konto, kan du rekne med å miste PayPal-kontoen og alle pengane du har der.

Når du vil selje, er det enklast å selje til meg.  Eg har eit enkelt og gebyrfritt system for automatisk kjøp til god kurs når som helst på døgeret.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
MrrWolf
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 5
Merit: 0


View Profile
January 30, 2017, 08:40:11 PM
 #3

Nu er jeg godtnok Dansk, men osse helt ny I altcoin verdenen. Jeg startede med at købe lidt bitcoin og Etherium på Coinbase (USA).
Jeg har osse en konto hos Bitstamp (UK). Coinbase var meget nem at signe op på og det to 5 min da den scanner pass automatisk via webcam Smiley De gir osse 10$ bonus hvis man overføre 100$..

Denne uge er jeg så hoppet på Poloniex for at trade lidt mere med mange forskellige altcoins. Det er lidt mere gamble over det og mange "heste" at spille på. Jeg oprettede mig og sendte Nogen bitcoins til min nye Poloniex konto fra min Coinbase konto.

kenneho (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 39
Merit: 0


View Profile
February 11, 2017, 02:29:57 PM
 #4

Jeg her helt fersk på dette med kjøp og salg av bitcoins, og tar meg friheten til å stille noen nybegynnerspørsmål. Jeg har tidligere gjort et par handler på localbitcoins via bankoverføring til selger, og det har fungert utmerket. Samtidig er det jo et stort antall andre steder man kan kjøpe, f.eks. på (slik jeg forstår det) type "børs"-steder (i mangel på bedre begrep) som Kraken. Jeg antar de som selger på localbitcoins har kjøpt bitcoins i utlandet, og selger det lokalt, og at det derfor en en visst gevinst i å gjøre det slik.
Mange kjøper nok på Localbitcoins og sel på Localbitcoins, men det kan hende dei kjøper ein del av utanlandske seljarar på Localbitcoins.  Den viktigaste grunnen til at kursen på Localbitcoins er høg, er at Localbitcoins tek 1% gebyr pr handel av den som har annonsa, og at mange svindlarar prøver seg på Localbitcoins.

  • Hvilke fordeler og ulemper er det å kjøpe direkte fra selger kontra å kjøpe/selge på en type "børs" som f.eks. Kraken?
  • Hvordan går man typisk frem for å kjøpe btc i utlandet, f.eks. på Kraken og lignende steder - bruker man PayPal o.l. som betaling?
  • Jeg har ingen planer om å investere stort i bitcoin, så når jeg en gang skal selge meg ut er det svært beskjedne mengder (m)btc jeg kommer til å selge. Hvor lett er det å få solgt unna bitcoins når man opererer med såpass beskjedne mengder, og ikke har noen tidligere salg (og da heller ingen "kred" i miljøet) bak seg?
Fordelane med å kjøpe direkte frå ein norsk seljar er først og framst tida det tek, og at du slepp å måtte scanne pass og liknande for å verifisere identiteten din på ein utanlandsk børs.

Du overfører pengar til børsen med bankoverføring til utlandet.  Det kostar typisk eit gebyr, og valutakursen du får er gjerne litt dårlegare enn den offisielle kursen (spread).  Ei SEPA-overføring (EUR til ein børs i Europa) er framme dagen etter, dersom du sender før ca klokka 14 (fristen varierer frå bank til bank).  Av og til tek børsen seg litt ekstra tid til å handsame overføringa.  Når pengane er framme legg du inn ordre i systemet der, og hugs at børsen tek eit handelsgebyr.  Ingen børsar tek PayPal som betaling.  Det er ikkje lov i fylgje brukarvilkåra til PayPal, men det største problemet er at stolne PayPal-konti kostar ei krone dusinet på den grå marknaden.  Mottek du pengar frå ein stolen PayPal-konto, kan du rekne med å miste PayPal-kontoen og alle pengane du har der.

Når du vil selje, er det enklast å selje til meg.  Eg har eit enkelt og gebyrfritt system for automatisk kjøp til god kurs når som helst på døgeret.

Takk for utfyllende og bra svar. Da har jeg fått litt bedre forståelse for alternativene der ute.

Kommer sikkert tilbake med flere nybegynnerspørsmål siden en gang. Smiley
Radientgurkin
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 182
Merit: 108



View Profile
April 05, 2017, 09:32:44 AM
 #5

Ingen grunn å vær redd for å spørre, alle lærer litt hver dag Smiley

Er veldig bra forklart av Sturle det her, kunne ikke sagt det bedre selv. Som han sa vil kjøp resultere i handelsgebyr.  Som en generell regel kan mann forvente at hver exchange vil kreve en avgift for hver aktivitiet som utføres ( kjøp, salg, withdraw etc..)
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!