Bitcoin Forum
April 26, 2024, 01:03:12 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Spleiselag for å finne ut av MVA problematikken ?  (Read 1614 times)
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 04:13:36 PM
Last edit: April 22, 2013, 08:26:29 PM by Herodes
 #1

https://bitcointalk.org/index.php?topic=182901.0

Hvor mange kunne være interessert i å være med på å spleise på å betale for å få et bindende svar fra skatteetaten angående MVA på bitcoin i Norge?

For de som ønsker å drive seriøs forretningsvirksomhet, er dette er viktig spørsmål å få avklart. Regnes MVA på verdien av bitcoins som selges, eller på et evt. handelsgebyr ?

Hva med mining ? Hvordan ser skattemyndighetene på dette.

Egentlig tror jeg at man kan samle sammen alle relevante spørsmål, kjøre en krone eller btc-rulling, og så får jeg sendt avgårde disse spørsmålene til skatteetaten, som etter sigende skal gi svar innen kort tid, og om det tar lengre tid, så får man beskjed innen 2 uker ang. status på saken.

Slik det er nå sitter mange på gjerdet, siden dette spørsmålet er uavklart.


Spørsmål som skal stilles til skatte-etaten og som inngår i bindende svar-pakken:


Quote
Jeg ønsker gjerne å få rede på konkrete MVA-regler ifht. kjøp og salg av bitcoins. Bitcoins kan fungere som et betalingsmiddel, og veksling til bitcoins skjer som regel ved at den som veksler tar et lite vekslingsgebyr. Kan Skatteetaten gi et svar på hvordan MVA skal betales når bitcoin kjøpes og/eller selges i regi av et norsk foretak (enkeltmannsforetak/AS) registrert i Brønnøysundregistrene? Kundene kan være privatpersoner eller andre foretak.  Gjelder tilsvarende regler for handel mellom privatpersoner (hobbyvirksomhet), eller er det spesielle regler her som avviker ifht. der en bedrift er involvert ?

Det er også en mulighet for å drive konkret bitcoingraving (såkalt mining), der man kan grave på egenhånd, eller være del av en mining-pool, og således være med på å føre nye bitcoins inn i bitcoin-systemet. Hvilke skattemessige regler gjelder for salg av bitcoins generert på denne måten, og dersom slike bitcoins ble solgt gjennom en privatperson (hobbyvirksomhet) eller gjennom et registrert foretak (enkeltmannsforetak/AS), ville det være noen andre regler ifht. beskatning/moms enn dersom bitcoins er kjøpt fra en tredjepart, f.eks. en internasjonal bitcoinbørs ?

Hva dersom bitcoins som er minet ikke selges direkte, men benyttes til å kjøpe varer og tjenester, hvordan ser Skatteetaten på dette ? La oss ta et eksempel der en miner skaper nok bitcoins til å kjøpe seg en laptop fra en nettbutikk i utlandet. Vil det tilfalle ytterligere moms/skatt på dette beløpet enn evt. moms på kjøpssum og frakt fra utlandet ?

Bitcoin-kursen er svært volatil, hvordan skal dette konkret oppgis i regnskap eller selvangivelse ? Et beløp oppgitt på selvangivelsen, dersom man skal regne om til norske kroner f.eks. kan være utdatert bare en uke senere. I år har kursen f.eks. svingt veldig mye.

Vil skatteetaten kunne akseptere skatt/moms betalt med bitcoins ?


Flere spørsmål ? Jeg bør nok uansett finskrive og numerere spørsmålene. Om jeg sitter alene med regningen for å legge inn spørsmål om et såkalt bindende svar , så vil jo nødvendigvis heller ikke svar bli delt med dere andre.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
April 22, 2013, 08:55:26 PM
 #2

Hupp

Jeg er såpass fersk innen BTC at jeg ikke har de store middlene innblandet, så er veldig nølende til å bidra selv om jeg ser at jeg kan ha nytte av det senere.

Nå har det jo vært en uttalelse fra finansministerens kontor om BTC og jeg antar at skatteetaten selv er interessert i å finne ut hvor linjene går. Kanskje det må til finansdep for vurdering osv. Siden dette er en sak av relativt stor samfunnsinteresse og det er prinsipielle spørsmål involvert.
Tror derfor ikke at du kommer til å bli bedt om noe gebyr.

Jeg ønsker i utgangspunktet å oppgi hva jeg har i BTC og evt USD på MtGox, men inntill videre regner jeg med at beløpene vil være små nok til at det ikke nødvendigvis er bidragspliktig. Skulle det ikke komme noen avklaring i løpet av året, får jeg gjøre som Per Ditlev Simensen og annet rask. Det skal ikke være noen heksekunst å lage en lommebok som ikke peker mot meg. Foreløbig er transaksjonene mine helt åpent i blockchain, men det er jo ikke alverdens vanskelig å endre på det, og skaffe et USD debetkort.

Når allt det er sagt, tror jeg at myndighetene ikke vil bry seg så mye med at det er BTC, men behandle det som en hvilken som helst annen finansiell plassering. Dvs 28% skatt på overskudd (minus skjermingsfradrag?) og evt. formueskatt.

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 22, 2013, 09:15:38 PM
 #3

Skatteetaten ba meg og om å sende inn som bindende svar sak. Jeg kan alltids henvise til samfunnsinteressen og be om å få beløpet refundert. Finansdept tar seg dessverre ikke av skattemessige forhold.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
April 23, 2013, 09:04:58 AM
 #4

Spørsmål som skal stilles til skatte-etaten og som inngår i bindende svar-pakken:

Quote
Jeg ønsker gjerne å få rede på konkrete MVA-regler ifht. kjøp og salg av bitcoins. Bitcoins kan fungere som et betalingsmiddel, og veksling til bitcoins skjer som regel ved at den som veksler tar et lite vekslingsgebyr. Kan Skatteetaten gi et svar på hvordan MVA skal betales når bitcoin kjøpes og/eller selges i regi av et norsk foretak (enkeltmannsforetak/AS) registrert i Brønnøysundregistrene? Kundene kan være privatpersoner eller andre foretak.  Gjelder tilsvarende regler for handel mellom privatpersoner (hobbyvirksomhet), eller er det spesielle regler her som avviker ifht. der en bedrift er involvert ?

Det er også en mulighet for å drive konkret bitcoingraving (såkalt mining), der man kan grave på egenhånd, eller være del av en mining-pool, og således være med på å føre nye bitcoins inn i bitcoin-systemet. Hvilke skattemessige regler gjelder for salg av bitcoins generert på denne måten, og dersom slike bitcoins ble solgt gjennom en privatperson (hobbyvirksomhet) eller gjennom et registrert foretak (enkeltmannsforetak/AS), ville det være noen andre regler ifht. beskatning/moms enn dersom bitcoins er kjøpt fra en tredjepart, f.eks. en internasjonal bitcoinbørs ?

Hva dersom bitcoins som er minet ikke selges direkte, men benyttes til å kjøpe varer og tjenester, hvordan ser Skatteetaten på dette ? La oss ta et eksempel der en miner skaper nok bitcoins til å kjøpe seg en laptop fra en nettbutikk i utlandet. Vil det tilfalle ytterligere moms/skatt på dette beløpet enn evt. moms på kjøpssum og frakt fra utlandet ?

Bitcoin-kursen er svært volatil, hvordan skal dette konkret oppgis i regnskap eller selvangivelse ? Et beløp oppgitt på selvangivelsen, dersom man skal regne om til norske kroner f.eks. kan være utdatert bare en uke senere. I år har kursen f.eks. svingt veldig mye.

Vil skatteetaten kunne akseptere skatt/moms betalt med bitcoins ?

Flere spørsmål ? Jeg bør nok uansett finskrive og numerere spørsmålene. Om jeg sitter alene med regningen for å legge inn spørsmål om et såkalt bindende svar , så vil jo nødvendigvis heller ikke svar bli delt med dere andre.
Eg ville endra litt på spørsmålet.

Sjølv tek eg ikkje vekslingsgebyr.  Eg tilbyr ein vekslingskurs.  Den har referanse til ein annan kurs, men differansen er ikkje eit gebyr.  Sjølve vekslinga går direkte mot meg med min kurs.  Enkelte betalingsmåtar kan ha eit gebyr.  Betalingsgebyret kan det vere mva på, men det er nok avklart for lenge sidan.  Kjøp og sal av valuta vert som regel omtala som veksling, ikkje kjøp og sal.  Eg trur det er lurt å halde seg til den terminologien for å gi færre assosiasjonar til varer og tenester som det er mva på.

Bitcoin har ikkje nokon annan funksjon enn betalingsmiddel.  Som andre betalingsmiddel kan bitcoin brukast til å lagre verdiar, og som andre betalingsmiddel kan ein spekulere i kursendringar, men eg kan ikkje komme på noko anna bruksområde for bitcoin enn betalingsmiddel.  Dermed er bitcoin eit de facto betalingsmiddel, og det er betre å skrive at bitcoin ikkje har annan funksjon enn som betalingsmiddel/virtuell valuta (ref Sigbjørn Johnsen til Stortinget).  Elles forvirrar vi dei berre.  Spørsmålet er om bitcoin er eit de jure betalingsmiddel eller på annan måte har fritak frå mva.

Spørsmålet om kursendringar må nyanserast litt.  Når ein oppgjev bitcoin som formue, er det kursen ved årsskiftet som gjeld.  Ved inntekter frå sal er det kursen på salstidspunktet som gjeld.  Ved kjøp er det kursen på kjøpstidspunktet som gjeld.  Det er ganske opplagt.  Men ved graving ettter bitcoin kan det vere litt ullent.  Då grev ein bitcoin fram av ingenting, og er det då kursen på tidspunktet då dei vart gravd fram som gjeld for evt utrekning av inntekt, eller skal ein berre bruke kursen ved evt sal og for årsskiftet for det ein eig?  Eit nærståande spørsmål er om ein kan trekkje frå utgifter ein har til bitcoin-graving. Til dømes straum og utstyr.

Nei, Skatteetaten godtek ikkje moms, skatt eller avgifter i andre valutasortar enn norske kroner.  Sjølv for oljeindustrien som har nesten alle inntektene sine i valuta (her er det ein fin karusell som staten ganske sikkert taper på, sidan oljefondet vekslar pengane attende til utanlandsk valuta).  Det spørsmålet er overflødig.

Eg er gjerne med og spleisar på gebyret.  Reknar med at Skatteetaten vil ha det i NOK, men du aksepterer kanskje Bitcoin? :-)

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 23, 2013, 10:48:59 AM
Last edit: April 23, 2013, 11:14:50 AM by Herodes
 #5

Hei Sturle, tenkte jeg skulle spørre deg om du ble med å spleise på gebyret, er ca 1500 totalt, skal komme tilbake med nærmere informasjon rundt dette. En betalingsløsning skulle vi alltid være istand til å finne ut av! Wink

Ellers takker jeg for fine innspill. Flere hoder tenker bedre enn ett. Jeg skal etterhvert få lagt ut spørsmåla på et google doc, så kan du også være med på å redigere det om du ønsker, slik at vi får stilt spørsmåla på en best mulig måte.

Edit: Bare et ord om vekslingen som du prater om. Som vi vet er den retningsgivende kursen MtGox USD/BTC, så om du ta tilbyr en norsk vekslingskurs for norske kunder, så tar du etter all sannsynlighet en kurs som gir deg en viss profitt, du sier at du ligger på 2-2.5% her, noe som er kurant, men da er altså vekslingsgebyret innbakt i prisen om en kan si så. Jeg kjenner ikke til lovverket her, men ei vekslingsbu som f.eks. veksler norske kroner mot EUR eller USD før man skal ut på ferie må nødvendigvis tjene penger, og det gjør de på å ta en overkurs ifht. den retningsgivende kurs, og jeg antar at det er den overkursen som man skal betale MVA av, om da skatteetaten godkjenner det.

Jeg vil også anta at dersom man driver en bedrift som driver veksling, så skal mva tydelig merkes på en evt. kvittering ?

Eller tar jeg helt feil her ?
brukbitcoins
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 14
Merit: 0


View Profile WWW
April 23, 2013, 12:15:21 PM
 #6

Jeg er definitivt med på ett spleiselag vedr dette.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 23, 2013, 12:27:55 PM
 #7

Jeg er definitivt med på ett spleiselag vedr dette.

Suverent, jeg skal kontakte deg ifht. google-doc som blir lagt ut om ikke altfor lenge, så kan alle være med å redigere, slik at man kan få spurt de spørsmål man trenger å spørre på en god måte. Det er selvsagt viktig at alle bidragsytere får sagt sitt og er enige før vi sender inn, slik at alle føler de blir hørt.

Med 3 betalende, så er vi nede i ca 500kr pr. snute, og da begynner det å bli mer levelige priser. Å betale rundt 1500 for kun en person synes jeg er i drøyeste laget. Nå synes jeg i utgangspunktet det er i drøyeste laget å betale for dette i det hele tatt da, men det er det skatteetaten har instruert meg i å gjøre, så da får man bare gjøre det slik. Jeg sa det til de også at det er jo ganske merkelig at her kontakter man de for å orientere seg om skattereglene for å i essens betale inn mer penger til dem, og så skal man i tillegg betale dem for å finne ut av hvordan man skal gi dem mer penger. Hun sa jeg kunne også skrive dette med på brevet jeg skulle skrive. Akkurat det tror jeg er unødvendig, og vil ikke gi positive poeng.

Siden skatteetaten er en del av staten, så må man bare forholde seg til det regelverket som er. Er lite slingringsmonn der i gården vil jeg tro. Men det man kan gjøre, er å argumentere for at dette har så stor samfunnsinteresse og nytte, at de retningslinjer som skatteetaten kommer frem til i forbindelse med denne bindende-svar pakken sannsynligvis også vil være retningsgivende for ALLE skattespørsmål for de som skal drive business ifb. med bitcoin fremover. Og dermed bør gebyret kunne returneres.

Jeg har også vært inne på tanken om det burde vært en interesseorganisasjon for bitcoin, der forretningsdrivende evt. kunne samles for å i fellesskap kunne ha en brekkstang inn mot myndighetsorganer, da det helt sikkert i fremtiden vil komme ytterligere lover, reguleringer osv.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
April 23, 2013, 01:09:58 PM
 #8

Edit: Bare et ord om vekslingen som du prater om. Som vi vet er den retningsgivende kursen MtGox USD/BTC, så om du ta tilbyr en norsk vekslingskurs for norske kunder, så tar du etter all sannsynlighet en kurs som gir deg en viss profitt, du sier at du ligger på 2-2.5% her, noe som er kurant, men da er altså vekslingsgebyret innbakt i prisen om en kan si så.
Eg tek inn ein viss margin på begge sider.  Normalt må eg kjøpe inn bitcoins på MtGox.  Dei er dei einaste med nok likviditet til at eg kan tilby ein so låg margin.  Då er MtGox ein naturleg referansekurs.  For å kjøpe på MtGox må eg både betale gebyr for overføring (fast sum + overkurs) og for handel på MtGox.  I tillegg sit eg med ein del valutarisiko som ofte er i min disfavør etter kvart som USD svekkar seg i høve til NOK.  Som regel er fortenesta mi på berre ca 1% etter fråtrekk av alle gebyr, og om eg har hatt uflaks med kursen på overføringstidspunktet kan eg sitje att med tap.  (Etter eit par runder med slik uflaks heva eg marginen min for sal frå 2% til 2,5%.)  Målet mitt er ikkje forteneste, men eg vil heller ikkje tape pengar på å gjere Bitcoin lett omsetteleg for norske kroner.

Eg kan sjølvsagt ha flaks og få tak i bitcoin til lågare kurs enn på MtGox.  Då er fortenesta høgare.  Evt at eg tek bitcoins frå eit buffer, satsar på at kursen går ned og legg inn eit lågare bod på MtGox.  Men det er med stor risiko.  Dersom kursen går opp, må eg kjøpe inn til ein høgare kurs enn eg selde for når eg skal fylle opp att bufferet.  Alt dette meinar eg er mi forteneste, mitt tap og min risiko.  Eventuell forteneste her må etter mi meining (men kanskje ikkje Skatteetaten si) vere kapitalinntekt som ved aksje- eller valutahandel.

Jeg kjenner ikke til lovverket her, men ei vekslingsbu som f.eks. veksler norske kroner mot EUR eller USD før man skal ut på ferie må nødvendigvis tjene penger, og det gjør de på å ta en overkurs ifht. den retningsgivende kurs, og jeg antar at det er den overkursen som man skal betale MVA av, om da skatteetaten godkjenner det.
Det er ikkje mva av overkurs for pengeveksling.  Når eg sender pengar til utlandet og mottek pengar frå utlandet same dag i banken, brukar banken ulik vekslingskurs alt etter om pengane går inn eller ut.  I somme bankar (spesielt Skandiabanken) er denne differansen høg.  Men det står ingen stad på kvitteringa frå banken at eg har betalt mva for den differansen.  Det skal spesifiserast dersom eg har gjort det.  I Lov om meirverdiavgift er det fritak for finansielle tenester.

Det er "omsetning av gyldige betalingsmidler" som er hyssingen vi må prøve å gripe tak i.

For å finne ut kva dei meinar med betalingsmidler, må vi til forarbeida til lova.  I Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) står m.a.:
Quote
Som betalingsmidler regnes pengesedler og mynter samt innskudd og kreditt på konto i en finansinstitusjon som kan disponeres ved bruk av betalingsinstrumenter som sjekk, giroblankett, betalingskort mv., jf. finansavtaleloven 4 § 12.
Les gjerne heile 7.2.5.5 for litt kontekst og bakgrunn.  Bitcoin kjem ikkje opplagt inn under denne definisjonen, men Bitcoin var heller ikkje påtenkt i 2000.

Jeg vil også anta at dersom man driver en bedrift som driver veksling, så skal mva tydelig merkes på en evt. kvittering ?
Mva skal alltid merkast tydeleg på kvitteringa, ja.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 23, 2013, 01:39:41 PM
 #9

Post gjerne en Bitcoin-adresse så vi som ikke er villige til å betale hundrevis av kroner kan bidra med en symbolsk sum også.
brukbitcoins
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 14
Merit: 0


View Profile WWW
April 23, 2013, 01:41:57 PM
 #10

Post gjerne en Bitcoin-adresse så vi som ikke er villige til å betale hundrevis av kroner kan bidra med en symbolsk sum også.

Veldig smart! hvem stoler vi på? Wink
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
April 23, 2013, 01:45:10 PM
 #11

Post gjerne en Bitcoin-adresse så vi som ikke er villige til å betale hundrevis av kroner kan bidra med en symbolsk sum også.

Veldig smart! hvem stoler vi på? Wink
'
Vi stoler på Herodes.

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
brukbitcoins
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 14
Merit: 0


View Profile WWW
April 23, 2013, 01:55:36 PM
 #12

Flott! Opplest og vedtatt in absentia. Smiley
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 23, 2013, 02:36:54 PM
 #13

Takk for tilliten, men før vi kan begynne å donere, så må selve dokumentet på plass. Jeg har nå skrevet det ned, og lar foreløpig de som har sagt de vil være med på å spleise (brukbitcoins og sturle) være med på å redigere dette. Har bedt om deres e-post adresse, slik at de får redigeringstilgang. Så, når vi har kommet frem til det vi mener er et greit dokument som kan sendes til skatteetaten, så vil jeg legge det ut på forumet, slik at alle som ikke ønsker å spleise proporsjonalt (dvs. betale full andel, siden det koster ca 1500, - full andel med tre spleisere være 500kr pr. snute) også kan få si sitt, før det endelige dokumentet utprintes, legges høgtidelig i konvolutt, påføres frimerke og postes ennå mer høgtideligt i en rødpostkasse. Etter dette er det bare å vente.

Om flere ønsker å være fullverdige spleisere og få redigeringstilgang umiddelbart, så si fra, så skal vi ordne det. Jeg tenkte denne måten var grei å gjøre det på. Som kjent - jo flere kokker - jo mere søl.

Om man har spesielle problemstillinger man ønsker å få med, så post gjerne i denne tråden, så skal jeg føre det inn i dokumentet. Om det er noen som er misfornøyde med denne måten å gjøre det på, så har jeg bare det å si at, det er sånn det gjøres fra min side nå, og om man ønsker å ta et helt eget initiativ ifht. skatteetaten, så er man velkommen til det. Hensikten med spleising er for å redusere utgiftene til den enkelte og ha flere øyne på selve dokumentet, slik at det blir så profesjonelt og godt som mulig.

Husk på, at selv om teknologien har eksistert siden 2009, så er vi fortsatt helt i startgropen, ikke bare globalt, men spesielt nasjonalt. Økosystemet for bitcoins har nå startet å tiltrekke seg investorer og større seriøse bedrifter, og herfra er det store sannsynligheter for at dette bare vil fortsette oppover. Jeg kan se for meg at de bedrifter som vil håndtere bitcoins (veksling og/eller opbevaring) eller på annen måte assosiere seg med bitcoins, vil få godt utbytte av det fagarbeidet som skatteetaten kommer til å legge ned i forhold til de spørsmålsstillinger som vi nå kommer til å sende inn til skatteetaten.

Jeg gjør ikke dette for å friste bitcoins ut av wallets'ene på noen, og jeg vil derfor heller ikke be om donasjoner før dokumentet som skal sendes inn er helt klart, og det er relativt enighet om hva det skal inneholde. Jeg er gjerne med på å inngå kompromisser, og skrive det på en slik måte at de fleste blir fornøyd, men dersom vi er ute av stand til å inngå kompromiss, så foreslår jeg at hovedspleiserene kjører en avstemning, men jeg tror ikke dette skal bli noe problem. Det er ikke rocket science, selv om bitcoin i seg selv er ganske kompliserte saker, som det er viktig å kunne forstå på et teknologisk nivå, spesielt for skatteetaten som sannsynligvis har en fagavdeling, men det ville være spesilt om de har noen bitcoinentusiaster i sine rekker, og jeg kommer derfor til å legge inn i brevet at de er fri til å kontakte noen av oss i miljøet som både har høg datateknisk kompetanse og god innsikt i bitcoin, dersom de trenger et supplement ifht. egen fagkompetanse og undersøkelser.

Så jeg takker og bukker for interessen, men for å opprettholde integriteten vil jeg først ta imot evt. donasjoner etter at brevet er ferdigstillet og lagt ut her til beskuelse i sin helhet, medmindre det selvsagt skulle være innvendinger mot dette fra noen av hovedspleiserene, men da er det en diskusjon vi måtte ta rundt det. *puh* Tenker alt går så fint så. Det mest spennende er jo hva Skatteetaten kommer frem til! Jeg vil legge til utgangspunkt at det de kommer frem til er en uhildet og faglig intelligent og nøytral konklusjon, uten politiske føringer i den ene eller andre retning. Bitcoin er ingen trussel mot de etablerte betalingsstrukturer i Norge i dag, men kan fint eksistere i sameksistens med det eksisterende system. Men om interessen og oppmerksomheten rundt bitcoin vokser ennå mer i Norge, så må man kunne regne med at det vil være diverse meninger både blant politikere og andre beslutningstakere i Norges land.
Oblodo
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 180
Merit: 100



View Profile
April 27, 2013, 05:18:29 PM
 #14

Hei

Har holdt på med mining i noen år, og er jo glad for at det tar av. ( vi snakker liten rigg, 3 GPU) Tror det er veldig viktig å forholde seg til bitcoins som valuta. Det at USA også gjør det, vil jo være et poeng. Vi må for all del unngå at det blir en tjeneste eller vare. Svært viktig at de nedstøvede juristene i Staten forstår det...

Det er også viktig å nevne andre kryptovaluta, og svært viktig å nevne http://no.wikipedia.org/wiki/Spesielle_trekkrettigheter . (SDR) da bitcoin muligens kan ha felles trekk med denne "fellesvalutaen", Jeg bare nevner det, så vi ikke glemmer det. Jeg har eget firma, og kommer til å kaste meg hardere inn i mining og salg.  SDR brukes som felles satser for utbetaling ved skipsforlis og andre ulykker. Bare les på transportvilkårene på de mange ferger her på bjerget..

PS

Kjøper BTC og LTC kontant om noen har noe å selge... PM meg...
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
April 27, 2013, 06:04:48 PM
 #15

Hei

Har holdt på med mining i noen år, og er jo glad for at det tar av. ( vi snakker liten rigg, 3 GPU) Tror det er veldig viktig å forholde seg til bitcoins som valuta. Det at USA også gjør det, vil jo være et poeng. Vi må for all del unngå at det blir en tjeneste eller vare. Svært viktig at de nedstøvede juristene i Staten forstår det...

Det er også viktig å nevne andre kryptovaluta, og svært viktig å nevne http://no.wikipedia.org/wiki/Spesielle_trekkrettigheter . (SDR) da bitcoin muligens kan ha felles trekk med denne "fellesvalutaen", Jeg bare nevner det, så vi ikke glemmer det. Jeg har eget firma, og kommer til å kaste meg hardere inn i mining og salg.  SDR brukes som felles satser for utbetaling ved skipsforlis og andre ulykker. Bare les på transportvilkårene på de mange ferger her på bjerget..

PS

Kjøper BTC og LTC kontant om noen har noe å selge... PM meg...

Ønsker du å være med på å få utredet denne problematikken ? Gjerne ved å legge inn det du her snakket om, som jeg har lite greie på forøvrig. Send meg en pm om du vil være med på spleiselaget, så skal du få redigeringstilgang til dokumentet, og kan se hva vi har skrevet allerede.
Herodes (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 868
Merit: 1000


View Profile
May 16, 2013, 01:55:23 PM
 #16

Først: Beklager sengang i denne saken.

For å gjøre en lang historie kort: Jeg har ikke energi og ork til å videreføre dette, jeg har mer enn nok å tenke på om dagen.

Den som føler seg kallet må gjerne overta stafettpinnen. Her er det foreløpige utkastet:

Quote
[Avsendernavn]

[Organisasjonsnummer]

[Avsenderadresse]

[avsenderepost]                                                                                             [Dato]


Skattedirektoratet

Postboks 9200

0134 OSLO

Avgiftsmessige spørsmål vedrørende bitcoin

Bitcoin er en per-to-peer-basert kryptovaluta.  Bitcoin har bare prktisk verdi som betalingsmiddel, men kan som de fleste andre btalingsmidler også benyttes for å lagre verdi. Det finnes også andre kryptovalutaer som fungerer på tilsvarende måte, og vi regner med at regler som gjelder bitcoin også gjelder tilsvarende betalingsmidler.

For å kunne utrede skattespørsmål kring bitcoin er det viktig å forstå teknologien. Bitcoin er et distribuert system, og er ikke styrt av et bestemt land eller selskap. Konseptet er nytt og ukjent for mange, og har mange innovative elementer som kan være vanskelige å forstå. Dersom dere er interessert i å få ytterligere hjelp til å forstå teknologien finnes det flere høgt utdannede og datateknisk kompetente mennesker som har fulgt bitcoin i flere år i det norske bitcoinmiljøet som kan kontaktes dersom dere ønsker bistand eller supplement til undersøkelser og eksisterende fag-kunnskap i Skatteetatens eksisterende fagstab.

Noen gode ressurser for å få et overblikk over det tekniske er:

Whitepaper: http://bitcoin.org/bitcoin.pdf

Wikipedia-artikkel: http://en.wikipedia.org/wiki/Bitcoin

Bitocin-Wiki: https://en.bitcoin.it/wiki/Main_Page

ECB: http://www.ecb.int/pub/pdf/other/virtualcurrencyschemes201210en.pdf


Kontaktpersoner:

Navn1 Tlf1 Epost1

Navn2 Tlf2 Epost2

Navn3 Tlf3 Epost3


Jeg ønsker i all hovedsak å få utredet om det er mva på veksling fra norske kroner (NOK) og også potensielt  annen valuta (f.eks. EUR, USD) til bitcoin eller motsatt. Veksling kan f.eks. gjøres av en norsk bedrift som tilbyr denne tjenesten til andre bedrifter og privatpersoner. Jeg presiserer at vekslingen er kun fra bitcoins til en annen valuta (NOK,USD,EUR), men typisk norske kroner (NOK). Vekslingen kan selvsagt også gå andre veien, fra en etablert valuta til Bitcoin (eks. NOK til bitcoin (BTC). Dette vil være aktuelt for en bedrift som f.eks. kun veksler utgående mellom NOK og BTC.

Kan Skatteetaten gi et svar på om det er mva eller andre avgifter ved veksling av bitcoins i Norge? Dersom det påløper avgifter, hvilke type avgifter vil påløpe, og hvordan skal disse beregnes?

Det er her også verdt å bemerke at en bedrift som driver veksling av bitcoin har betydelig risiko i forhold til å veksle til seg bitcoins som de igjen veksler mot norske kroner fra en kunde. F.eks. er det ofte endringer i dollarkursen, og i tillegg kan det forekomme gebyrer for overføringer i det eksisterende bank-systemet, og også handelsgebyr dersom man veksler til seg bitcoins på en bitcoinbørs. I visse tilfeller kan en veksler gå med et netto tap på en handel. Vil en veksler i dette tilfellet kunne få fradrag for tapet han er blitt påført?

Gjelder tilsvarende regler for veksling mellom privatpersoner (hobbyvirksomhet), eller er det spesielle regler her?




Det er også en mulighet for å drive konkret bitcoingraving (eng.: mining), der man kan grave på egenhånd, eller være del av en mining-pool, og således være med på å føre nye bitcoins inn i bitcoin-systemet.

Rent konkret foregår dette ved at en rekke maskiner får tilsendt enkle matematiske oppgaver, og den som først finner en god nok løsning gjennom en kryptografisk prosess kalt hashing, gir beskjed om dette til nettverket. Transaksjoner som ligger på vent blir således lagt inn i den nyfunnede blokken, og den som fant en blokk blir også premiert med 25 bitcoins som er nåværende blokkpremie (eng.: blockreward).


Hvilke avgiftsmessige regler gjelder for veksling og/eller bruk av bitcoins generert på denne måten, og dersom slike bitcoins ble vekslet gjennom en privatperson (hobbyvirksomhet) eller gjennom et registrert foretak (enkeltmannsforetak/AS), ville det være noen andre regler ifht. offentlige avgifter enn dersom bitcoins er vekslet ved hjelp av en tredjepart, f.eks. en internasjonal bitcoinbørs ?

Hva dersom bitcoins som er minet ikke veksles direkte, men benyttes til å kjøpe varer og tjenester, hvordan ser Skatteetaten på dette ? La oss ta et eksempel der en miner skaper nok bitcoins til å kjøpe seg en laptop fra en nettbutikk i utlandet. Vil det tilfalle ytterligere moms/skatt på dette beløpet enn evt. moms på kjøpssum og frakt fra utlandet ?

Kan utgifter til graving, f. eks. strøm og utstyr, trekkes fra på skatten?


Med vennlig hilsen


_________________
Avsendernavn
obermensch
Member
**
Offline Offline

Activity: 106
Merit: 10


View Profile
May 17, 2013, 01:37:25 PM
 #17

Finnansministeren har allerede gitt et klart svar på dette.

Den norske stat annarkjenner ikke bitcoin som en valid valutta eller dens verdi.
det er ikke noe skatt på den, å bytte bitcoins mot varer og tjenester blir ansett som og bytte et objekt mot et annet objekt. konklusjon, foreløvig er det ingen skatter og avgifter på dette.

så fremst at det er i bitcoins, og ikke veksles inn i "virkelig" valutta.
da skatter du på dette som vanlig inntekt, du oppfører bare i selvangivelsen, hvor pengene kommer fra. og estimerer skatt på dette, og overfører til skattekontoen.
dette kan du få hos ligningskontoret.

men tro meg, når bitcoin har fått seg en plass i hjerte til det norske folk, da kommer det nokk sanskjoner og lover som sikrer staten inntekt på dette.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
May 17, 2013, 08:12:21 PM
 #18

Finnansministeren har allerede gitt et klart svar på dette.

Den norske stat annarkjenner ikke bitcoin som en valid valutta eller dens verdi.
det er ikke noe skatt på den, å bytte bitcoins mot varer og tjenester blir ansett som og bytte et objekt mot et annet objekt. konklusjon, foreløvig er det ingen skatter og avgifter på dette.
Det var ikkje det finansministeren sa.  Og du tek feil.  Det er MVA på bytehandel, sjølv om ingen pengar er involvert.  MVA-lova § 4-3.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!