Bitcoin Forum
May 05, 2024, 05:05:44 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: BNR | Column van Peter Verhaar over Bitcoin  (Read 981 times)
Grouver (BtcBalance) (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 530
Merit: 500



View Profile WWW
April 22, 2013, 05:53:17 PM
 #1

Gesproken: http://www.bnr.nl/?service=player&type=fragment&articleId=1862731&audioId=1862730

Quote
Deze week was de digitale munt Bitcoin volop in de publiciteit. Niet vreemd, want sommige spaarders zijn zich doodgeschrokken van het idee dat overheden zomaar even uw spaargeld kunnen afromen als de banken in de problemen komen.

Dan zoek je naar bescherming en Bitcoin lijkt die bescherming te kunnen geven. Gevolg: de koers schoot omhoog van 50 euro naar 200 euro, maar helaas voor de bezitters ook weer terug naar 50 euro. Voorstanders roepen al dat dit het einde van het bankwezen is. Tijd voor een analyse en wat veldwerk.

Je kan op twee manieren naar Bitcoins kijken. Eerst als belegging. Lastig; Bitcoins geven geen rente en hebben geen industriële toepassing zoals goud. De waarde is 100 procent arbitrair. Een beetje 'wat de gek ervoor geeft' en dus als belegging zeer onzeker. Bovendien, als er meer van dit soort virtuele munten komen, zoals bijvoorbeeld Ripple, dan kan de waarde snel dalen.

Interessanter is de Bitcoin als betaalmiddel. Eerst open je een soort rekening, wallet genaamd. Niet bij een traditionele bank, maar op je computer of ergens op internet. Toegang tot je rekening heb je via een unieke sleutel, een getal van 34 cijfers. Vervolgens kun je goederen kopen en geld overmaken.

Ik heb het zelf geprobeerd. Het openen van de rekening is lastig, zeker als je weinig affiniteit hebt met computers. Het jargon is voor gewone mensen onbegrijpelijk. Maar, en daarin geef ik de Bitcoins-believers gelijk, je hoeft op geen enkele manier je echte identiteit prijs te geven. Dat zal het zeker interessant maken voor sommige gebruikers en straks ook voor de belastingdienst.

Míjn grootste bezwaar is de veiligheid. Als iemand jouw privé-sleutel kent, dan kan je rekening worden leeggeroofd. Dat lijkt mij een uitnodiging voor hackers. Het lijkt in die zin op de Chipknip. En anoniem zijn is een voordeel, maar óók een nadeel. Mocht je je privé-sleutel verliezen of vergeten, dan ben je de sigaar.

Is het een gevaar voor de bestaande banken? Laat ik voorop stellen dat innovaties als Skype, Whatsapp en Napster óók werden gebagatelliseerd. Maar financiële relaties tussen consumenten, met uitschakeling van traditionele tussenpersonen, gaan niet meer weg en dus moeten de banken op hun hoede zijn. Het overboeken gaat echt razendsnel en de kosten zijn heel laag.

Bron: http://www.bnr.nl/opinie/peter-verhaar/881837-1304/column-peter-verhaar-beschermingsfactor-van-de-bitcoin

1714928744
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714928744

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714928744
Reply with quote  #2

1714928744
Report to moderator
1714928744
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714928744

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714928744
Reply with quote  #2

1714928744
Report to moderator
The trust scores you see are subjective; they will change depending on who you have in your trust list.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
Mevius
Member
**
Offline Offline

Activity: 99
Merit: 10



View Profile
April 22, 2013, 08:00:25 PM
 #2

Ik hoorde 'm vanochtend op de radio. An sich geen slecht beeld van Bitcoin.

Een goeie tukker is geen motherfucker!
pieppiep
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 1596
Merit: 502


View Profile
April 22, 2013, 08:41:59 PM
 #3

Quote
Als iemand jouw privé-sleutel kent, dan kan je rekening worden leeggeroofd.
Opzich... als iemand weet welke nummertjes er op mijn bankpasje staan en de pincode weet kan hij dat ook.
Wel heeft een bank iets als bankgarantie geloof ik.
Sebjectivist
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 50
Merit: 0



View Profile
April 23, 2013, 04:35:33 AM
 #4

Quote
Als iemand jouw privé-sleutel kent, dan kan je rekening worden leeggeroofd.
Opzich... als iemand weet welke nummertjes er op mijn bankpasje staan en de pincode weet kan hij dat ook.
Wel heeft een bank iets als bankgarantie geloof ik.
Ja, tot 40.000 euro is je geld verzekerd geloof ik - door de overheid zelfs. Ik vind dat jammer. doe mij maar een wereld waar iedereen die voor de verkeerde banken hadden gekozen de volgende keer wel wat beter zouden opletten aan wie ze hun geld toevertrouwen..
irritant
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 473
Merit: 250


Sodium hypochlorite, acetone, ethanol


View Profile
April 23, 2013, 11:07:06 PM
 #5

ik dacht dat het een ton was, niet dat het wat uitmaakt want zoveel heb ik allebij niet  Roll Eyes
BitcoinFlush
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 448
Merit: 250


No longer satoshipoker.org - Can't change avatar


View Profile WWW
April 26, 2013, 09:50:34 AM
 #6

Ik dacht slim te zijn en off-shore in Cyprus te gaan. Nooit moeten doen  Angry
Wel grappig om te zien dat de EU het min of meer laat afweten en overheden van de burgers laat pikken. Resultaat: mn partner die in Limasol een salade zat te eten kon ook afrekenen in bitcoin  Grin

Let's color the MOON: Y1Dxt2kmHoRRWPBEeKv9rzCfcA7EvrWv82
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!