Bitcoin Forum
April 27, 2024, 05:23:15 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Hva gjør man når man har kjøpt bitcoins på MtGox?  (Read 4443 times)
kochikit (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 5
Merit: 0


View Profile
May 04, 2017, 09:21:39 PM
 #1

Hei alle sammen. Jeg er i en litt kinkig situasjon som jeg håper å få hjelp med.

For rundt fire år siden kjøpte jeg noen bitcoins hos MtGox. Heldigvis var jeg lur nok til å ta dem ut før katastrofen inntraff. Problemet er bare at jeg ikke har noen dokumentasjon på kjøpene. Man får ikke lenger logget inn på siden og dermed har jeg ikke tilgang til transaksjonshistorikken. Jeg har transaksjoner i nettbanken min som viser at jeg har sendt penger dit, og basert på prishistorikken til Bitcoin kan jeg da sannsynliggjøre at jeg har det beløpet jeg oppgir å eie, men Skatteetaten krever visstnok i tillegg at man kan fremlegge dokumentasjon som viser bitcoinadressene.

Jeg er litt redd for hva som vil skje om jeg rapporterer pengene til Skatteetaten og jeg ikke har full dokumentasjon. Jeg er seriøst redd for at de kan finne på å konfiskere alt jeg eventuelt realiserer.

Videre lekte jeg litt med forskjellige wallets i starten, og sendte pengene til både online wallets, paper wallets og børser for å lære hvordan systemet fungerer, og for å ikke ha alle eggene i én kurs. Jeg sendte også litt frem og tilbake til venner som var nysgjerrig på hvordan det fungerer. På en måte er jeg glad jeg gjorde det, for hvis ikke er jeg redd pengene ville vært fortapt nå. På den annen side vet jeg ikke hvordan skatteetaten vil se på alle disse transaksjonene. Jeg har mange wallets med små beløper i hver, og det vil være en enorm jobb å spore alt sammen tilbake til adressen min hos MtGox, hvis det i det hele tatt er mulig. Jeg er redd for at Skatteetaten vil kreve dette.

Hva er egentlig valgene mine her? Har jeg noen mulighet til å finne frem til de opprinnelige adressene mine hos MtGox eller kan jeg bare glemme det? Jeg vet faktisk ikke engang om man har én eller flere adresser der og hvordan det fungerer. Jeg husker bare at det var en saldo i BTC som man også kunne se USD-verdien av om man ønsket.

Hjelp mottas med stor takk.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/

1714195395
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714195395

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714195395
Reply with quote  #2

1714195395
Report to moderator
1714195395
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714195395

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714195395
Reply with quote  #2

1714195395
Report to moderator
Activity + Trust + Earned Merit == The Most Recognized Users on Bitcointalk
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
trupert
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
May 06, 2017, 09:21:14 PM
 #2

Kan du inte bara använda dig av ett schablonbelopp?

"Bitcoins er formuesobjekter som som hovedregel skal verdsettes med omsetningsverdien i norske kroner ved årsskiftet for den som innehar den type verdier ved årsskiftet. "

http://www.skatteetaten.no/no/Radgiver/Rettskilder/Uttalelser/Prinsipputtalelser/Bruk-av-bitcoins--skatte--og-avgiftsmessige-konsekvenser/
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
May 11, 2017, 05:03:02 PM
 #3

Se denne: http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/rapportering-og-bransjer/e-handel/skattemessige-konsekvenser-ved-bruk-av-bitcoins-og-andre-virtuelle-valutaer-for-privatpersoner/, spesielt avsnittet "Dokumentasjon som må tas vare på for å kunne verifisere oppgitte opplysninger i skattemeldingen".

Transaksjonslogger er bare aktuelt hvis du realiserer (selger) bitcoins. Da skal du skatte på gevinsten (eller få fradrag for tapet), og for å regne ut gevinst må man selvsagt vite hva inngangsverdien var, og kunne dokumentere det. Jeg har tidligere ført opp gevinst etter salg i selvangivelsen, og hørte ikke fra noe fra dem. Men det kan jo selvsagt skje. Jeg klippet-og-limte transaksjonshistorikken min fra Mt. Gox før de gikk under, så *noe* har jeg å vise, men jeg aner ikke hvor sterke krav det er til "bevisførsel" her.

Er det noen som leser dette som har måttet fremvise slik dokumentasjon? Det hadde vært interessant å høre andres erfaringer.

At staten beint ut skulle konfiskere alt du realiserer er ikke aktuelt. I aller verste fall kan man vel få straffeskatt, hvis man har oppgitt feile opplysninger eller ikke kan fremvise dokumentasjon.

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
kochikit (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 5
Merit: 0


View Profile
May 14, 2017, 02:12:32 PM
 #4

Transaksjonslogger er bare aktuelt hvis du realiserer (selger) bitcoins.

Ja, men alle vil jo realisere dem før eller siden. Hvis ikke er det ikke noen vits å investere. Regner med at realisering ikke bare inkluderer salg for cash, men også bruk av bitcoins til å kjøpe store og små varer og tjenester?

Jeg klippet-og-limte transaksjonshistorikken min fra Mt. Gox før de gikk under, så *noe* har jeg å vise, men jeg aner ikke hvor sterke krav det er til "bevisførsel" her.

Jeg var ikke så lur. Jeg tenkte ikke på at dette var noe Skatteetaten ville komme til å kreve dokumentasjon på. De hadde ikke engang uttalt seg om Bitcoin. Jeg synes da at det er urettferdig at de stiller et slikt krav. Spesielt siden MtGox har gått under. Det er jo ikke kundenes feil, så å bli ilagt straffeskatt vil oppleves som svært urettferdig.

Hva tror du straffeskatten vil bli i et slikt tilfelle? Vil man bare sette inngangsverdien til 0 kr og så skatte 24% av hele salgsverdien? I så fall er det ingen stor krise, for om jeg selger dem i dag så vil 80-90% av salgsprisen være ren gevinst.

Er det noen som leser dette som har måttet fremvise slik dokumentasjon? Det hadde vært interessant å hør andres erfaringer.

Ja, det hadde vært veldig interessant.
olarsson
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 208
Merit: 100


View Profile
May 14, 2017, 07:22:27 PM
 #5

Varför inte sälja dom för kontanter t.ex.? Om det är mycket så flytta utomlands som Dubai där det är skattefritt och sälj dem där.
kochikit (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 5
Merit: 0


View Profile
May 14, 2017, 07:53:04 PM
 #6

Varför inte sälja dom för kontanter t.ex.? Om det är mycket så flytta utomlands som Dubai där det är skattefritt och sälj dem där.

Det er for det første ikke lovlig. Risikerer fengselstraff hvis man unndrar mye i skatt.

For det andre er det ikke veldig skalerbart. Man får sikkert solgt for noen tusen, men ikke for hundretusener. Det er vel bare kriminelle som har så mye kontanter uansett, og å involvere seg med dem har jeg ikke lyst til. Og jeg ville heller ikke vært komfortabel med å ha masse kontanter hjemme.


Å flytte til utlandet er en mulighet hvis det skulle stige enda mer, men jeg tror norsk lov er slik at man må betale skatt til Norge i mange år også etter at man flytter. 
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!