Bitcoin Forum
May 08, 2024, 04:47:56 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Newbie: Bitcoins verhandelen  (Read 2003 times)
ctuxboy (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0


View Profile
May 21, 2017, 01:48:09 PM
 #1

Hallo,

Ik heb interesse om crypto-munten aan te kopen.
Maar heb enkele beginnersvragen:
- is het (nog) interessant om Bitcoins aan te kopen?
- een vriend van me raadt de Litecoins aan. Is dit beter om in te investeren? Wat zijn de verwachtingen van deze munt?
- welke wallet raden jullie aan? Hoe veilig is zo'n wallet? Kun je er ook backups mee maken?
- waar kun je best crypto-munten aankopen/verkopen?

Christophe
1715186876
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715186876

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715186876
Reply with quote  #2

1715186876
Report to moderator
1715186876
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715186876

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715186876
Reply with quote  #2

1715186876
Report to moderator
The trust scores you see are subjective; they will change depending on who you have in your trust list.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715186876
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715186876

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715186876
Reply with quote  #2

1715186876
Report to moderator
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
May 21, 2017, 03:50:04 PM
 #2

Hallo,

Ik heb interesse om crypto-munten aan te kopen.
Maar heb enkele beginnersvragen:
- is het (nog) interessant om Bitcoins aan te kopen?
- een vriend van me raadt de Litecoins aan. Is dit beter om in te investeren? Wat zijn de verwachtingen van deze munt?
- welke wallet raden jullie aan? Hoe veilig is zo'n wallet? Kun je er ook backups mee maken?
- waar kun je best crypto-munten aankopen/verkopen?

Christophe

De antwoorden verschillen natuurlijk aan wie je het vraagt. Niet iedereen zal dezelfde verwachtingen hebben. Maar ik zal ze proberen naar eigen inzicht te beantwoorden.

- is het (nog) interessant om Bitcoins aan te kopen?
Ja. Ik verwacht dat de bitcoinprijs op de langere duur hoger zal zijn dan nu. Of het nu het meest geschikte moment is om te kopen, of dat er op korte termijn weer een daling zal zijn, kan ik niet inschatten, maar voor de lange duur denk ik zeker (=niet hetzelfde als weet ik zeker!, het is een inschatting) dat  de koers zal stijgen.

- een vriend van me raadt de Litecoins aan. Is dit beter om in te investeren? Wat zijn de verwachtingen van deze munt?
Een goed alternatief, niet zo bekend als bitcoin (dat is de "marktleider"), maar een van de vele veelbelovende munten.

- welke wallet raden jullie aan? Hoe veilig is zo'n wallet? Kun je er ook backups mee maken?
Ik ben zelf begonnen met Exodus (exodus.io). Deze wallet is geschikt voor meerdere coins, waaronder bitcoin en altcoin. De ontwikkelaars zijn zeer actief in het helpen en ondersteunen van mensen die deze wallet gebruiken. Er is ook een ingebouwde exchange optie (via Shapeshift). Je kunt dus binnen je wallet je litecoins omwisselen voor bitcoins en omgekeerd. En dat dan voor al de verschillende coins in deze wallet.
Nadeel van bitcoin op dit moment is de hoge transferfee (elke overboeking/betaling kost geld, maar dat is bij bitcoin nu wel erg veel). Wanneer je juist wel met bitcoins wilt werken, kun je overwegen een account bij bijv. een exchange als Poloniex te nemen. In dat geval heb je veel lagere transferfee en kun je ook makkelijk coins omwisselen. Alleen een groot nadeel: het geld staat dan niet in je eigen wallet, maar bij hen. Wanneer zij failliet gaan, gehacked worden e.d. dan ben je je coins kwijt. (Datzelfde geldt natuurlijk ook wanneer je computer bij een inbraak wordt gestolen en je een makkelijk wachtwoord hebt gebruikt, maar dat zijn zaken waar je zelf wat aan kunt doen)
En daarnaast gebruik ik Coinbase - die hebben zelf ook een exchange (GDAX) waar je snel en goed bitcoins/litecoins/ethereum kunt kopen en/of omwisselen.

- waar kun je best crypto-munten aankopen/verkopen?
Wanneer je net begint: Bitonic (voor bitcoins), Litebit.eu (voor litecoins)    => duurder dan via een exchange
Of: je opent een wallet bij Coinbase, dan kun je het bij hen kopen (ook relatief duur), maar je hebt dan ook meteen een account bij GDAX en daar kun je het een stuk gunstiger kopen.
Daarnaast zijn er meer exchanges, BL3P.eu (van Bitonic), Kraken.com om een paar te noemen.

Mocht je nog meer vragen, stel gerust!
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
May 21, 2017, 09:18:10 PM
 #3

De exchange die ik de laatste jaren vertrouw is Bitstamp uit Slovenië (ten minste EU, zullen we maar zeggen).

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
ctuxboy (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0


View Profile
May 22, 2017, 06:45:26 AM
 #4

Hallo beste mensen,

Dank u voor jullie tips en hulp.

- Zijn die online wallets te vertrouwen? Kan ik dan eventueel een backup maken naar mijn computer?
- Die polonex lijkt me wel interessant.
- En welke Wallet raden jullie aan voor Android, die verschillende crypto-munten kan oplsaan naast elkaar?
- Heb naast LiteCoin ook interesse in XEM.

Iemand ervaring met BTCdirect? Ik merk dat de koers bij hun iets hoger staat dan op andere websites.

Christophe
ctuxboy (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0


View Profile
May 22, 2017, 07:18:59 AM
 #5

Is dit een goede betrouwbare website om aan te kopen?
www.litebit.eu/nl/

Vind deze website wel handig daar ze heel veel cryptocurrencies aanbieden. En zou graag wat spreiden.
Trouwens welke currencies raden jullie aan?
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
May 22, 2017, 09:07:53 AM
 #6

[...] Trouwens welke currencies raden jullie aan?

BTC  Grin

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
May 22, 2017, 09:23:53 AM
 #7

Is dit een goede betrouwbare website om aan te kopen?
www.litebit.eu/nl/

Vind deze website wel handig daar ze heel veel cryptocurrencies aanbieden. En zou graag wat spreiden.
Trouwens welke currencies raden jullie aan?


Litebit is een leuke, maar ook dure site.

Gunstiger koop je bij Kraken.com / Gdax.com en zelfs Bitonic.nl
Handelen kun je vaak beter via bittrex of poloniex

En coins?
Wil je coins waarvan je zeker weet dat die makkelijk verhandelbaar zijn, begin dan eens met de coins die ook in die Exodus wallet zitten. Dat zijn diverse "hardlopers".
Maar er zijn ook veel andere coins die potentie hebben, alleen durf ik je daar niet in te adviseren.
ctuxboy (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0


View Profile
May 26, 2017, 08:50:26 AM
 #8

Is dit een goede betrouwbare website om aan te kopen?
www.litebit.eu/nl/

Vind deze website wel handig daar ze heel veel cryptocurrencies aanbieden. En zou graag wat spreiden.
Trouwens welke currencies raden jullie aan?


Litebit is een leuke, maar ook dure site.

Gunstiger koop je bij Kraken.com / Gdax.com en zelfs Bitonic.nl
Handelen kun je vaak beter via bittrex of poloniex

En coins?
Wil je coins waarvan je zeker weet dat die makkelijk verhandelbaar zijn, begin dan eens met de coins die ook in die Exodus wallet zitten. Dat zijn diverse "hardlopers".
Maar er zijn ook veel andere coins die potentie hebben, alleen durf ik je daar niet in te adviseren.

Hi brobbel,

Bedankt voor je antwoord.
Ik zou graag écht beginnen handelen.
Heb Exodus geïnstalleerd, maar velen raden af een 'offline' wallet te gebruiken. Dit mocht je pc/laptop niet meer opstarten ben je ook je wallet kwijt.
Mocht ik een online wallet kiezen voor bvb. LiteCoin, welke wallet raden jullie dan aan?

Is dit bvb. een goede betrouwbare wallet voor LiteCoin: https://www.litevault.net/

Noem gerust maar enkele coins die potentie als je wil. Ikzelf heb al gehoord dat Ripple en XEM interessant zijn om te kopen.

Maar probleem is 'opnieuw' zoeken naar een goede wallet :-/

brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
May 26, 2017, 08:25:36 PM
 #9

Hi brobbel,

Bedankt voor je antwoord.
Ik zou graag écht beginnen handelen.
Heb Exodus geïnstalleerd, maar velen raden af een 'offline' wallet te gebruiken. Dit mocht je pc/laptop niet meer opstarten ben je ook je wallet kwijt.
Mocht ik een online wallet kiezen voor bvb. LiteCoin, welke wallet raden jullie dan aan?

Is dit bvb. een goede betrouwbare wallet voor LiteCoin: https://www.litevault.net/

Noem gerust maar enkele coins die potentie als je wil. Ikzelf heb al gehoord dat Ripple en XEM interessant zijn om te kopen.

Maar probleem is 'opnieuw' zoeken naar een goede wallet :-/

Exodus heeft een optie om een backup te maken. Zorg ervoor dat je daarnaast de 12-woorden noteert en goed bewaart. Wanneer je pc/laptop niet meer opstart dan kun je gewoon Exodus op een andere computer installeren en met deze gegevens heb je alles terug.

Online wallet kan op zich, maar velen raden dat juist niet aan omdat online makkelijker te hacken is, je afhankelijk bent van anderen (wat als die site een storing heeft?) etc. Maar goed, ik maak gebruik van de wallets op diverse exchanges (Coinbase, Poloniex o.a.) en daarnaast heeft block.io ook een goede wallet. De wallets op exchanges zijn heel handig als je wilt handelen, hebben vaak weinig kosten bij verzenden (transferfees), maar jouw geld staat dan wel bij een ander - met risico van hacken/storing/etc. Algemene tip: zet nooit je "vermogen" op een exchange, alleen dat gedeelte waar je actief mee wilt handelen.

Litevault.net ken ik niet, dus daar kan ik je niet over adviseren.

Kijk eens op Poloniex en Bittrex, dit zijn de grote altcoin exchanges. Hier kun je in ieder geval zien welke coins makkelijk verhandelbaar zijn.

Tja, om een aantal te noemen:
Bitcoin
Litecoin
Ether
Dash
Dogecoin
Monero
Ripple
Zcash

Maar er zullen absoluut betere alternatieven zijn, dus hopelijk kunnen de echte experts hier reageren?
ctuxboy (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0


View Profile
May 26, 2017, 08:39:52 PM
 #10

Hi brobbel,

Bedankt voor al je wijze raad. Kan ik goed gebruiken.

Ooo, goed om te weten dat je met exodus (mits de exodus backup optie uiteraard)  na een computercrash je gegevens via een  andere pc terug alles opnieuw kan installeren.
Toevallig wilde mijn laptop niet meer starten gisteren  Roll Eyes
Dan ga ik toch voor de Exodus wallet Wink

Zou ook nog graag enkele 'kleintjes' kopen, maar het vinden van een goede betrouwbare wallet is helaas niet zo simpel.

- XRP
- XEM

Interesseren me vooral.

Kwestie van mijn 'belegging' te spreiden ;-)
simon149
Member
**
Offline Offline

Activity: 113
Merit: 10


View Profile WWW
May 31, 2017, 05:37:21 PM
 #11

Is het niet beter om te beginnen met een online wallet ?
Dat spaart je een hoop gedoe en maakt niet veel uit als het om kleine bedragen gaat.
Dan kun je makkelijk aan alles wennen.

Vervolgens kun je jezelf bekend maken met de verschillende platformen en mogelijkheden.
Denk aan kraken, bitstamp, bittrex. En vervolgens aan stop loss, margin trading, leverage etc.

Ligt eraan of je lange termijn wilt investeren of er dagelijks mee bezig wilt zijn.
Je kunt ook mijn blog volgen, daar geef ik soms tips voor bepaalde coins en investerings mogelijkheden.

Volg mijn blog over Bitcoins voor uitleg, tips en nieuwtjes over Bitcoin.
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
May 31, 2017, 06:10:41 PM
 #12

Is het niet beter om te beginnen met een online wallet ?
Dat spaart je een hoop gedoe en maakt niet veel uit als het om kleine bedragen gaat.
Dan kun je makkelijk aan alles wennen.

Vervolgens kun je jezelf bekend maken met de verschillende platformen en mogelijkheden.
Denk aan kraken, bitstamp, bittrex. En vervolgens aan stop loss, margin trading, leverage etc.

Ligt eraan of je lange termijn wilt investeren of er dagelijks mee bezig wilt zijn.
Je kunt ook mijn blog volgen, daar geef ik soms tips voor bepaalde coins en investerings mogelijkheden.

Een online wallet is alleen verstandig voor kleine bedragen, "werk"geld. Dus geld waar je mee wilt handelen bijvoorbeeld. (zie ook hieronder)
Een offline wallet is handig voor het bewaren van bedragen. Voor echt grote bedragen is een hardware wallet of papieren wallet het meest geschikt.

Exodus is een wallet met ingebouwde exchange (shapeshift.io), dus ook heel handig voor een eerste kennismaking met het werken met verschillende coins.

Wanneer het juist gaat om traden, dan kun je gewoon de wallet van de exchange gebruiken, heb je geen eens een aparte online wallet nodig. Maar: alleen voor het geld waarmee je daadwerkelijk iets wilt doen (ivm risico)

En zaken als stop loss, margin trading en leverage e.d. : houd je daar verre van als je nog geen of weinig ervaring met trading (handelen) hebt. Je kunt er veel mee verdienen maar je kunt ook veel (alles) snel verliezen, dus doe dat alleen wanneer je ruime ervaring hebt opgebouwd.


simon149
Member
**
Offline Offline

Activity: 113
Merit: 10


View Profile WWW
May 31, 2017, 06:23:52 PM
 #13

Yup, goed punt. MArgin trading en dergelijke is inderdaad wat vroeg om direct mee in te springen haha.
Goede manier om je geld er doorheen te draaien.

Volg mijn blog over Bitcoins voor uitleg, tips en nieuwtjes over Bitcoin.
xFiber
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 336
Merit: 252



View Profile
May 31, 2017, 07:21:00 PM
 #14

Allereerst welkom op het forum Christophe.
Ik zal je vragen naar mijn mening chronologisch proberen te beantwoorden.

Persoonlijk vind ik dat we, ondanks de groeiend populariteit, nog in een relatief vroeg stadium zitten. Daarom is het naar mijn mening nog interessant om bitcoins aan te kopen (zeker op lange termijn).

Litecoin is interessant want het wordt globaal gezien als 'de zilveren bitcoin', onlangs kende de litecoin een grote groei in prijs (mede door een implementatie van SegWitt) wat de populariteit van de munt weer wat deed opflakkeren. Ik zelf bezit enkele litecoin voor het geval dat het op lange termijn heel wat potentieel heeft (door een mogelijke implentatie van het 'lightning network'). Daarom is het vrij interessant om enkele litecoin in je portfolio te hebben.

De veiligste wallets zijn uiteraard de 'coldstorage', of hardware/fysieke wallets, deze zijn zeker aan te raden als je grote hoeveelheden geld wilt opslaan. Als je niet heel erg veel kapitaal wilt investeren werkt een desktop wallet even goed. Aangezien een hardware wallet je al snel een kleine 100 euro kan kosten.

Er zijn zeer veel verschillende exchanges en persoonlijk gebruik ik het liefst Poloniex om altcoins te verhandelen. Ondanks de kritiek die deze exchange gekregen heeft (problemen met de servers) verkies ik deze exchange wegens het hoge volume dat er verhandeld wordt. Sites zoals bittrex en kraken zijn ook goede opties maar het meeste volume zit bij Poloniex.

Ik hoop dat ik hiermee enkele vragen van jouw heb kunnen oplossen!

ctuxboy (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0


View Profile
May 31, 2017, 10:26:25 PM
 #15

Beste mensen,

Dank alvast om om jullie raad en ervaring te delen.
Steek ik heel wat van op.

@xFiber, ik ben sowieso van plan om LiteCoins aan te kopen en ook enkele 'kleintjes'. Welke? Daarvoor kijk ik even de kat uit de boom.
Zou dit doen om mijn portefeuille te spreiden.
Ook hoor hier veel poloniex vallen, zal me eens verder verdiepen in deze dienst.
Ik ben nu ingschreven en goedgekeurd bij:
- BTCDirect
- Coinbase
- Kraken

Ik heb al gehoord dat BTCDirect niet goedgoop is, maar als beginneling vin dik deze het makkelijkste om mijn eerste coins aan te kopen.

PS: enkele dagen geleden stond de LiteCoin net onder de 20€ en wilde ik er een 10-tal kopen. Amai was ik teleursgesteld dat er op dit moment geen beschikbaar waren. Intussen staan ze ongeveer 23€  Angry
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
June 01, 2017, 03:52:00 AM
 #16

Beste mensen,

Dank alvast om om jullie raad en ervaring te delen.
Steek ik heel wat van op.

@xFiber, ik ben sowieso van plan om LiteCoins aan te kopen en ook enkele 'kleintjes'. Welke? Daarvoor kijk ik even de kat uit de boom.
Zou dit doen om mijn portefeuille te spreiden.
Ook hoor hier veel poloniex vallen, zal me eens verder verdiepen in deze dienst.
Ik ben nu ingschreven en goedgekeurd bij:
- BTCDirect
- Coinbase
- Kraken

Ik heb al gehoord dat BTCDirect niet goedgoop is, maar als beginneling vin dik deze het makkelijkste om mijn eerste coins aan te kopen.

PS: enkele dagen geleden stond de LiteCoin net onder de 20€ en wilde ik er een 10-tal kopen. Amai was ik teleursgesteld dat er op dit moment geen beschikbaar waren. Intussen staan ze ongeveer 23€  Angry

Je hebt gelijk dat BTCDirect niet goedkoop is. Zowel Kraken als Coinbase hebben die mogelijkheid ook, alleen moet je eerst geld overmaken en pas na bijschrijving (1-3 dagen later) kun je coins kopen. Bij Coinbase kun je het beste niet rechtstreeks kopen, maar bij GDAX.com (dat is de beurs die gekoppeld is aan Coinbase); hier kun je -wanneer je een koopopdracht invoert net (of ruim) onder de vraagprijs- zonder extra kosten kopen. De koersen verschillen overigens regelmatig sterk tussen de beurzen. Geld (Euro's, bitcoin, litecoin, ethereum) kun je tussen Coinbase en GDAX zonder kosten en direct overboeken, en dit werkt echt eenvoudig (deposit of withdrawal kiezen en dan voor "Coinbase account")
DeKoning93
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 17
Merit: 0


View Profile
June 21, 2017, 07:41:27 PM
 #17

Hoi,

Misschien ben je er inmiddels al uitgekomen, maar anders is mijn advies om primair Bitcoins te kopen bij Bitonic om het makkelijk te houden. Je hoeft dan ook geen uitgebreide ID-verificatie te doen, zoals bij (bijna) iedere ander verkooppunt wel zo is.

Vervolgens kun je je BTC inwisselen voor andere cryptocurrencies. Daarmee ben je veel goedkoper uit dan wanneer je het bijv. bij Litebit zou kopen: zij rekenen een niet zo gunstige koers, terwijl je bij het omwisselen van BTC voor een andere cryptovaluta vaak een halve procent ofzo betaalt.

Ik maak meestal gebruik van Cryptostart om munten om te wisselen: https://cryptostart.nl/cryptocurrency-ruilen/

Als je wat groter in wilt stappen, raad ik aan om bij BL3P.eu te kopen. Dit is de Nederlandse exchange van Bitonic maar heeft betere prijzen. Nadeel is dat je daar wel je identiteit en adres moet verifieren.

Als je echt nog wilt opschalen kun je naar Poloniex gaan: dat is een online beurs waar je continu cryptocurrency kunt handelen.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!