I tråden du lenket til ble det presisert at det i Norge er en annen modell for hvordan penger opprettes. Jeg er ingen økonom, og når jeg tar feil - har jeg heller ingen problemer med å innrømme det, eller å justere min kunnskap deretter.
Jeg har ingen agenda for å bastant opprettholde et bestem syn dersom jeg får ny kunnskap, det er ikke slik at jeg ser etter informasjon som dekker mitt syn på ting, og avfeier annet. Uansett hvilket felt man er innom, er det alltid en læreprosess involvert, og iblant kan man gå på en feil lærevei, eller ikke være klar over at den kunnskapen man sitter med ikke er riktig.
Det fundamentale i all læring er imidlertidig å være nysgjerrig og sugen på å lære noe nytt. De som sitter med mer kunnskap enn andre, burde formidle denne, istedetfor å evt. latterliggjøre de som ikke kan like mye. Først dersom en person etter å ha blitt forelagt overveldende bevis på at han tar feil, og han fremdeles nekter å innrømme det, er latterliggjøring på sin plass. Egentlig burde man aldri latterliggjøre noen, men i enkelte tilfeller kan man nesten forsvare det.
Det som kom ut av tråden lenket til øverst her var vel at det er den norske stat som trykker penger ut av intet og ikke bankene, prosessen blir mye av det samme, selv om det er innbakt i fine ord, vendinger og høgtidelige fraser nedfelt i lov.
Edit: Man kan også se i den orginale tråden at ingen svarte på emnet før etter 5 dager når jeg bumpet den. Virker som de fleste er mest opptatt av mindre seriøse emner enn dette, og at det var for tungt å gripe fatt i det - var imidlertidig bra at noen svarte og at det kom noe nytt (for min del) ut av det.