Bitcoin Forum
May 06, 2024, 08:50:24 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Wanneer doe je aan Actief vermogensbeheer (box1: Nederland) ?  (Read 1059 times)
Black Phillip (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
August 24, 2017, 03:12:50 PM
 #1

De situatie is als volgt: Oorspronkelijk heb ik via Bitonic een investering gedaan in bitcoin. Van hieruit ben ik er 'actief' mee gaan handelen. Stel ik wil alles laten uitbetalen, dan kan de belastingdienst aan het bedrag zien dat ik mijn Bitcoin niet heb laten staan. Immers heb ik meer rendement behaald dan de stijging van de bitcoin.
Ik ben dan ook benieuwd vanaf wanneer een belastingdienst het standpunt gaat innemen dat je aan actief vermogensbeheer doet en het gaat zien als belastbaar inkomen. En maakt het ook verschil als je te boek staat als een student of werknemer of ondernemer? Student is voor mij van toepassing.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en expertises omtrent dit onderwerp!  Smiley
1714985424
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714985424

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714985424
Reply with quote  #2

1714985424
Report to moderator
"The nature of Bitcoin is such that once version 0.1 was released, the core design was set in stone for the rest of its lifetime." -- Satoshi
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
August 24, 2017, 07:01:04 PM
 #2

De situatie is als volgt: Oorspronkelijk heb ik via Bitonic een investering gedaan in bitcoin. Van hieruit ben ik er 'actief' mee gaan handelen. Stel ik wil alles laten uitbetalen, dan kan de belastingdienst aan het bedrag zien dat ik mijn Bitcoin niet heb laten staan. Immers heb ik meer rendement behaald dan de stijging van de bitcoin.
Ik ben dan ook benieuwd vanaf wanneer een belastingdienst het standpunt gaat innemen dat je aan actief vermogensbeheer doet en het gaat zien als belastbaar inkomen. En maakt het ook verschil als je te boek staat als een student of werknemer of ondernemer? Student is voor mij van toepassing.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en expertises omtrent dit onderwerp!  Smiley

Tja, dat is toch echt afhankelijk van de inspecteur die naar jouw situatie kijkt.

En het is dan helemaal niet relevant of je student/werknemer/ondernemer bent, het ligt aan hoe de belastingdienst jouw "actieve vermogenbeheer" (of niet) ziet.

Wat ook meespeelt is hoe omvangrijk het is. Heb jij in oktober 100 euro aan bitcoins gekocht, en is het nu 1000 euro waard, zal waarschijnlijk niemand er over vallen, maar heb je een paar maand geleden voor 100 euro aan bitcoins gekocht en heb je nu 100.000 euro dan ligt dat wel anders.

ErikvanBreen
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 693
Merit: 500



View Profile
August 25, 2017, 06:21:44 AM
 #3

Ik zou alle informatie (Datum aanschaf & verkoop, kosten & Opbrengsten) van je investeringen in ieder geval zo duidelijk mogelijk bijhouden zodat je alles in detail kan tonen in het geval men informatie wil over je beleggingen.

Of het dan onder Box 1 komt te vallen of niet is een oordeel die vanuit de belastingdienst bepaald zal moeten worden, maar dan heb je in ieder geval je administratie op orde.
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
August 25, 2017, 06:38:41 AM
 #4

Ik zou alle informatie (Datum aanschaf & verkoop, kosten & Opbrengsten) van je investeringen in ieder geval zo duidelijk mogelijk bijhouden zodat je alles in detail kan tonen in het geval men informatie wil over je beleggingen.

Of het dan onder Box 1 komt te vallen of niet is een oordeel die vanuit de belastingdienst bepaald zal moeten worden, maar dan heb je in ieder geval je administratie op orde.

En zorg er in ieder geval voor dat je in box 3 aangeeft hoeveel (en welke) coins je bezit (bezat) op 1 januari. Dus voor de aangifte over 2017 straks moet je de waarde per 1-1-2017 opgeven.
ErikvanBreen
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 693
Merit: 500



View Profile
August 25, 2017, 07:08:52 AM
 #5

Ik zou alle informatie (Datum aanschaf & verkoop, kosten & Opbrengsten) van je investeringen in ieder geval zo duidelijk mogelijk bijhouden zodat je alles in detail kan tonen in het geval men informatie wil over je beleggingen.

Of het dan onder Box 1 komt te vallen of niet is een oordeel die vanuit de belastingdienst bepaald zal moeten worden, maar dan heb je in ieder geval je administratie op orde.

En zorg er in ieder geval voor dat je in box 3 aangeeft hoeveel (en welke) coins je bezit (bezat) op 1 januari. Dus voor de aangifte over 2017 straks moet je de waarde per 1-1-2017 opgeven.

Exact, goede aanvulling Smiley vermogensbelasting is inderdaad ook hierop van toepassing.
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 25, 2017, 07:37:40 AM
 #6

En hou ca. 40% van je "winst" in reserve om eventueel de inkomstenbelasting te kunnen betalen indien de BD van mening is dat het toch in box 1 valt (wat al redelijk snel is, er is "al" jurisprudentie m.b.t. handel in "reguliere" aandelen waarbij een gemiddeld aantal transacties van drie per maand [ja: 3] werd gezien als "actief vermogensbeheer"...).

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
Pietpiraat
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 326
Merit: 250


View Profile
August 25, 2017, 08:09:11 AM
 #7

En hou ca. 40% van je "winst" in reserve om eventueel de inkomstenbelasting te kunnen betalen indien de BD van mening is dat het toch in box 1 valt (wat al redelijk snel is, er is "al" jurisprudentie m.b.t. handel in "reguliere" aandelen waarbij een gemiddeld aantal transacties van drie per maand [ja: 3] werd gezien als "actief vermogensbeheer"...).

Een belasting inspecteur komt bij je wanneer er iets ''verdachts'' is waargenomen? En tot die tijd kun je gewoon in box 3 aangeven ?
Of moet je zelf aangeven ( iets met slapende honden wakker maken )
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 25, 2017, 10:58:20 AM
Last edit: August 25, 2017, 11:09:29 AM by sbogovac
 #8

En hou ca. 40% van je "winst" in reserve om eventueel de inkomstenbelasting te kunnen betalen indien de BD van mening is dat het toch in box 1 valt (wat al redelijk snel is, er is "al" jurisprudentie m.b.t. handel in "reguliere" aandelen waarbij een gemiddeld aantal transacties van drie per maand [ja: 3] werd gezien als "actief vermogensbeheer"...).
Een belasting inspecteur komt bij je wanneer er iets ''verdachts'' is waargenomen? En tot die tijd kun je gewoon in box 3 aangeven ?
Of moet je zelf aangeven ( iets met slapende honden wakker maken )

Omdat het bij mij om een aanzienlijke investering ging heb ik van te voren (zo'n 5 jaar geleden) om een uitspraak van de belastingdienst gevraagd. Op grond daarvan heb ik een BV opgericht en ben ik (zo'n 2 jaar geleden) gecontroleerd (uit het "niets", niks geen gekke/verdachte dingen gedaan) en alles is "correct" bevonden (ja, duh; heb bij het oprichten van de bv gelijk een goede accountant [i.p.v. boekhouder] in dienst genomen en hij mocht dit dus ook fijn voor mij "oplossen" - anekdote: ik verwelkomde de belastinginspecteur op kantoor bij de accountant en zei vervolgens met een groooote glimlach "en dan ga ik nu naar de tandarts een paar deuren verderop voor mijn wortelkanaalbehandeling" [dit was echt waar] en hij moest er zelf ook wel om lachen...).

Vergis je niet; als de BD vermoedt (dus niet eens "bewijst", maar vermoedt) dat je niet ter goeder trouw hebt gehandeld en dus "expres" in box 3 hebt opgegeven om belasting te ontduiken (en dat is iets wezenlijk anders dan "ontwijken") dan kun je een "mooie" naheffing met bijbehorende boete tegemoet zien (om te beginnen een verdubbeling, als ze echt lullig willen doen mogen ze tot een verdrievoudiging gaan). Hierbij ligt de bewijslast volledig bij jou (om dus te bewijzen dat je wel te goeder trouw hebt gehandeld et cetera...).

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
August 25, 2017, 01:16:09 PM
 #9

pfoe...

dat wordt lastig hier, want als er een goede administratie is, is de belastingdienst wellicht iets soepeler (is onmogelijk om van al mijn trades een boekhouding bij te houden)

ik weet bij god niet meer wat ik allemaal heb gehandeld op 6 a 7 exchanges, tientallen trades gedaan, van de ene naar de andere exchange, deposit, withdrawal
oh oh oh, het gaat om kleine bedragen, maar de belastingdienst vindt al snel dat er sprake is van "actief handelen", omdat het oogmerk WINST MAKEN is

ik wordt er wel een beetje zenuwachtig van, moet ik zeggen....
tjeezus, dat wordt maanden uitzoekwerk, al die trades met die alt-cointjes.
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
August 25, 2017, 03:14:52 PM
 #10

[...] dat wordt maanden uitzoekwerk, al die trades met die alt-cointjes.

Huh?!? Een beetje exchange kan je je "trade-history" gewoon als csv of excel-bestandje downloaden.. toch?

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
August 25, 2017, 05:17:18 PM
 #11

ja dat is inderdaad waar!

ik zal ernaar kieken
Black Phillip (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
August 26, 2017, 02:35:37 PM
 #12

Dank mensen voor de informatie en de adviezen. Gelukkig heb ik een autistisch tikje wat betreft het bijhouden van transacties op een overzichtelijke manier, dus dat moet goed komen. Gemiddelde van drie transacties per maand stemt niet hoopvol, maar so be it.  Tongue
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!