Bitcoin Forum
May 07, 2024, 03:50:37 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: nOOb questions  (Read 1792 times)
Lincos (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 6
Merit: 0


View Profile
October 12, 2017, 06:28:57 PM
 #1

Beste forummers,

Ik lees al een tijdje mee op Bitcointalk om jullie vragen en ervaringen te lezen. Erg interessant!
Inmiddels heb ik een account bij Poloniex en BL3P. Ik wil daar graag met een klein bedrag een beetje spelen om te zien of ik dat kan vermeerderen. Het probleem is dat ik daar nog de ballen verstand van heb. Het principe, lager inkopen en hoger verkopen dat begrijp ik maar dan heb ik het ook wel gehad.

De eerste vraag die bij mij op komt voor ik hier aan ga beginnen is hoe dit eigenlijk werkt. Ik koop voor Bitcoins een Altcoin waarvan ik denk dat die munt gaat stijgen. Maar de Bitcoin vliegt ook omhoog en omlaag. Moet ik de koers van de Bitcoin dan ook in de gaten houden als ik de Altcoin wil verkopen? Of loopt de Altcoin koersstijging / daling altijd synchroon met de BTC koers?

Nu ik mijn vraag terug lees snap ik het zelf al niet meer. Wat ik bedoel te zeggen is dat als een Altcoin bv 10% stijgt en ik verkoop het weer dan krijg ik er Bitcoin voor terug. Maar als de Bitcoin op dat moment skyhigh is dan kan het zomaar zijn dat ik dan minder terug krijg dan wat ik heb ingelegd.

Nou ja zeg... ik heb nog wat te leren;)
Ik hoor het wel.

Cheers!
1715097037
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715097037

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715097037
Reply with quote  #2

1715097037
Report to moderator
1715097037
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715097037

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715097037
Reply with quote  #2

1715097037
Report to moderator
"Your bitcoin is secured in a way that is physically impossible for others to access, no matter for what reason, no matter how good the excuse, no matter a majority of miners, no matter what." -- Greg Maxwell
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715097037
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715097037

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715097037
Reply with quote  #2

1715097037
Report to moderator
r3lentleSs
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 265
Merit: 100


View Profile
October 12, 2017, 07:17:21 PM
 #2

Je kijkt gewoon naar USD waarde van je alts, we gebruiken altijd verhouding met BTC in satoshi's uitgedrukt.
Het is niet omdat BTC stijgt dat je ALT daalt in USD waarde.

Je moet niet in BTC verkoopen, je kan in USD/USDT/ of zelfs andere coins wisselen met elkaar.
JessicaG
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 343
Merit: 252



View Profile
October 12, 2017, 07:55:05 PM
 #3

It depends, on what you would like to multiply:
If it's fiat money you're after, then you could stick to trading the BTC for USD's back and forth.
If it's Bitcoins you're after, then you should indeed trade in altcoins.




Regarding a combination of the above two, see for instance this comment of yours:

Quote
Wat ik bedoel te zeggen is dat als een Altcoin bv 10% stijgt en ik verkoop het weer dan krijg ik er Bitcoin voor terug. Maar als de Bitcoin op dat moment skyhigh is dan kan het zomaar zijn dat ik dan minder terug krijg dan wat ik heb ingelegd.

In this case, you would have accumulated AND more Bitcoins, AND more fiat money. I'll spell it out for you, in an example:
(not actual prices, but just easy ones for the purpose of a simple example)

- You bought $500 worth of Bitcoin, and you got 1 Bitcoin for that
- With that 1 Bitcoin, you bough a bunch of altcoins.
- Now your altcoins, as per your own example, have risen 10%.
- You exchange your altcoins back into Bitcoin, which would mean you'd have 1.1 Bitcoins.
- Again as per your own example, Bitcoin has gone skyhigh. So let's say that 1 Bitcoin is now worth $700.
- Should you exchange that 1.1 Bitcoin back into fiat, you'd have $770 worth of fiat...

 Wink

      ░▓██████████████░
    ░▒██            ▒██▒░         ▓█████▓                               ░█████▒               ███                   
█████▓░     ██████░   ▒▓████      ██░░░▓█▓                             ▒███▒▓███              ███                     
██        █▓▒▒▒▒▒▓▓█▓▒    ██     ▒█▓    ██                             ███   ▒██▒                                 
▓█      ░█▓▒▒▒▒▒▒▒▒▓▓▓█░  █▓     ▓█▒   ▒█▓  ░████▓    █████   ░█████▓  ██▓    ██▓  ███████▓   ▓██   ▒█████▓   ███████▓
░█░    ░█▓▒▒░░░░░▒ ░▒██  ░█░     ██    ██░  ██  ▓█▒  ██░ ▒█▓  ▓█▓  ██  ██▓    ██▓  ███▒ ▓███  ███  ▒██▓ ▒██▒  ███▒ ▓███
 ██    ██▒░░░▒▒ ░░▒▒▓█▒  ██     ▒█▓    ██  ██   ▒█▒ ▓█░   █▓  ██   ██  ██▓    ██▓  ███   ███  ███  ▓██   ██▓  ███   ███
 ▒█░ ░▒█▒▒▒░░░░░▒▒▒▒▒▒█ ░█▒     ▓█░   ▒█▓  ███████  ███████░ ░█▓   ██  ██▓    ██▓  ███   ███  ███  ▓██   ███  ███  ░███
  ██ ░██▓▒▒░░░▒▒▒▒░░░█░ ██      ██    ██░ ▒█▓░▒░░  ░█▓░▒░░░  ▓█░  ▒█▒  ██▓    ██▓  ███  ░███  ███  ▓██   ███  ███  ░███
   ██  █▓██▓▒▒▒▒░▒▒▓█▒ ██      ▒█▓   ░██  ██       ▓█░       ██   ██   ███   ▒██▒  ███  ░███  ███  ▓██   ██▓  ███  ░███
    ██    ▒▓███████▓  ██       ██▒  ▒██   ██  ░██  ▓█░  ██░ ░██  ▓█▓   ▓██▓▒▒███   ███  ░███  ███  ░██▓░▓██▒  ███  ░███
     ██░       ░    ░██        ██████▓    ▒█████   ░█████░  ▓█████▓     ▒█████▓    ███  ░███  ███   ▒█████▒   ███  ░███
      ▒██          ██▒                                      ██                                                   
        ▒██░     ▓██                                       ▒█▓                                                         
          ▓██░ ▓██░                                        ██░                                                         
            ▒██▓
Tor Integrated & Secured
Blackwrench
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 17
Merit: 0


View Profile
October 12, 2017, 10:06:34 PM
 #4

Je kunt gewoon apart bijhouden wat de waarde is van je portfolio in zowel BTC als in Euro.

Stel je investering is in BTC waarde gedaald kun je alsnog een positief rendement in Euro's hebben omdat Bitcoin ook flink in waarde is gestegen.

Stel je kocht voor 1000 euro 1 BTC. Die zet je om in altcoins. Je altcoins worden, tov BTC 10% minder waard dus je hebt nog maar 0.9 BTC over. Maar BTC stijgt ook in waarde van 1000 euro naar 1200 euro. Dan heb je alsnog een rendement van 8%, in Euro's.

Je kan dus stellen dat je beter je geld in BTC had laten zitten ipv altcoins kopen, omdat je dan een hoger rendement behaald zou hebben.

Persoonlijk kijk ik gewoon altijd naar de waarde van mijn coins in Euro's. Aangezien dat nog altijd het meest gangbare betaalmiddel is in het dagelijks leven.
peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
October 12, 2017, 11:23:11 PM
 #5

waar ik naar streef, is bitcoin kopen alstie een dipper heeft gehad, en lekker laag staat, zo koop ik bitcoin zo goedkoop mogelijk in,
en later wil ik ze als ze lekker hoog staan, verkopen om uiteindelijk veel meer cash te hebben, meer cash dus, dan ik eerder had

dit is uit het oogpunt van CASH



maarrrr.......
eigenlijk wil ik geen cash, want ik weet zeker dat de bitcoin meer en meer waard gaat worden en meer en meer geaccepteerd gaat worden

dus, koop ik met mijn bitcoins een paar altcoins, op het moment dat altcoins lekker laag staan, en mochten die altcoins dan stijgen,
verkoop ik ze weer voor bitcoins

..... en dit is uit het oogpunt van BITCOINS




je zal merken dat 99% van de mensheid in cash-verhoudingen denkt, dus alles omrekenen naar euro (of dollar)
zo kan je het aan je omgeving, op je werk, op een verjaardag dus veel beter uitleggen:
namelijk, "ik heb vandaag 100 euro winst gemaakt, met mijn crypto currencies"

maar wat veel mensen vergeten, of gewoon niet weten, is:
dat we aardig in het ootje zijn genomen door de banken, met die papiertjes, dat cash geld heet.......
ze verzinnen het geld gewoon bij!!!    het hoeft ook niet eens meer gedrukt te worden!!!    gewoon een paar toetsen op het keyboard

m.a.w.: cash geld is oneindig te creëren
bitcoin niet, goud niet, grondstoffen niet, vastgoed niet, kunst niet, gezondheid niet
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
October 13, 2017, 08:24:39 AM
 #6

[...] je zal merken dat 99% van de mensheid in cash-verhoudingen denkt, dus alles omrekenen naar euro (of dollar)
zo kan je het aan je omgeving, op je werk, op een verjaardag dus veel beter uitleggen:
namelijk, "ik heb vandaag 100 euro winst gemaakt, met mijn crypto currencies"

maar wat veel mensen vergeten, of gewoon niet weten, is:
dat we aardig in het ootje zijn genomen door de banken, met die papiertjes, dat cash geld heet.......
ze verzinnen het geld gewoon bij!!!    het hoeft ook niet eens meer gedrukt te worden!!!    gewoon een paar toetsen op het keyboard

m.a.w.: cash geld is oneindig te creëren
bitcoin niet, goud niet, grondstoffen niet, vastgoed niet, kunst niet, gezondheid niet

En ik ben het dan weer 99% met je eens, maar 1 kleine nuance: "de banken" mogen niet "oneindig" geld creëren, ze mogen "maar" 90% van hun activa "oppompen" (of andersom; ze hebben een liquiditeitseis van 10%). De centrale banken daarentegen...

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
October 13, 2017, 11:33:04 AM
 #7

Ik blijf deze leuk vinden: http://www.quotenet.nl/Nieuws/Dit-gebeurt-er-als-de-bitcoin-bubble-barst-204102
MoonIsBlue
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 406
Merit: 111



View Profile
October 14, 2017, 10:06:30 AM
 #8

Beste forummers,

Ik lees al een tijdje mee op Bitcointalk om jullie vragen en ervaringen te lezen. Erg interessant!
Inmiddels heb ik een account bij Poloniex en BL3P. Ik wil daar graag met een klein bedrag een beetje spelen om te zien of ik dat kan vermeerderen. Het probleem is dat ik daar nog de ballen verstand van heb. Het principe, lager inkopen en hoger verkopen dat begrijp ik maar dan heb ik het ook wel gehad.

De eerste vraag die bij mij op komt voor ik hier aan ga beginnen is hoe dit eigenlijk werkt. Ik koop voor Bitcoins een Altcoin waarvan ik denk dat die munt gaat stijgen. Maar de Bitcoin vliegt ook omhoog en omlaag. Moet ik de koers van de Bitcoin dan ook in de gaten houden als ik de Altcoin wil verkopen? Of loopt de Altcoin koersstijging / daling altijd synchroon met de BTC koers?

Nu ik mijn vraag terug lees snap ik het zelf al niet meer. Wat ik bedoel te zeggen is dat als een Altcoin bv 10% stijgt en ik verkoop het weer dan krijg ik er Bitcoin voor terug. Maar als de Bitcoin op dat moment skyhigh is dan kan het zomaar zijn dat ik dan minder terug krijg dan wat ik heb ingelegd.

Nou ja zeg... ik heb nog wat te leren;)
Ik hoor het wel.

Cheers!


Ik reken zelf in sats, vond dollars erg onhandig omdat Bitcoin constant stijgt en daalt en mijn prioriteit (omdat ik zelf met kleine bedragen handel) naar bitcoin gaat.
Als ik een coin koop voor 100 sat en bitcoin stijgt met 100 en die coin is ineens 95 sat ofzo dan heb ik als het ware wel hetzelfde geld in fiat maar in Bitcoin ben ik er niet op vooruit gegaan. Had ik net zo goed me geld in Bitcoin kunnen laten en dan had ik die coin ook nog eens goedkoper in BTC kunnen kopen.
Maar goed ik verwacht dan ook dat 1 BTC in de toekomst nog wel eens flink wat waard kan zijn, dus ik verzamel liever Bitcoin.
Ik zie het niet graag dat ik in USD erop vooruit ben maar in Sats erop achteruit.

Het is wel handig om kaarten te leren lezen. Heeft mij wel ontzettend geholpen, had NOG niet echte fouten gemaakt maar kaarten lezen helpt wel erg veel met het bepalen van een goed instap- en uitstapmoment.

In principe als je altcoin in USD waarde gelijk blijft en bitcoin stijgt krijg je minder sats terug maar die sats zijn wel gestegen in waarde. Over het algemeen is bitcoin handel toch wel het meest rendabel, altcoins zijn te afhankelijk van bitcoin prijzen. Maar ik benadruk dat instap- en uitstapmoment het belangrijkst is en dan maakt het opzich niet zoveel uit of je bitcoin of altcoins koopt.


Lincos (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 6
Merit: 0


View Profile
October 14, 2017, 06:08:40 PM
 #9

Ok mensen, vriendelijk dank voor jullie antwoorden. Het wordt al wat duidelijker.
Ik ga voorzichtig beginnen, zin an!

Cheers!
Kirtap84
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 28
Merit: 0


View Profile
October 16, 2017, 01:54:23 PM
 #10

Ik ben heel benieuwd naar wat je gaat doen / kopen en waarom.

Zou je die info willen delen?
Jasper Crypto
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 35
Merit: 0


View Profile
October 16, 2017, 02:43:52 PM
 #11

Met alle respect. Ga ervan uit dat je eerder verlies gaat maken dan winst. Het klinkt eenvoudige hoog verkopen, laag kopen. Maar jij weet niet wat hoog en laag is. De markt bepaald dat.

Wanneer je dit wilt doen, zou ik eerst een aantal boeken over techinsche analyze lezen. Je moet ook rekening houden met transactie kosten die je gaat maken, verschil tussen koop en verkoopwaarde. Dat zijn kosten die je er elke trade eerst uit moet halen voordat je winst kan maken op een trade. Daarbij moet je bedenken dat iedereen dit zou willen doen. Er zijn mensen zijn die veeel meer kennis hebben, veel meer ervaring en ook nog een stuk slimmer zijn, maar ook verlies maken.

Je moet bedenken dat dit voor 90% verliesgevend is. De mensen die wel winst maken, zijn zeer leergierig, behoorlijk slim, kunnen goed omgaan met emoties en hebben onwijs veel tijd. Daarbij heeft het ze vaak ook eerst flink geld gekost alvorens zij winstgevend werden.

Het klinkt leuk, maar vaak kom je bedrogen uit.
Aura
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 518
Merit: 268


View Profile
October 17, 2017, 03:33:55 PM
 #12

Het ligt er aan ten opzichte van wat jij de waarde wil uitdrukken.
Persoonlijk vergelijk ik de prijs gewoon met de Euro, dus als ik op mijn exchange account kijk wat mijn Litecoins waard zijn dan kijk ik naar de wisselkoers in Euro. Dus als je bijhoudt voor welke waarde in Euro jij Bitcoins heb gekocht en daarna kijkt wat de waarde van jouw altcoins in Euros is, dit aftrekt van de aankoopwaarde dan weet je hoeveel je er op vooruit gegaan bent. Amerikaanse dollar kan natuurlijk ook, net wat je fijner vindt.
Lincos (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 6
Merit: 0


View Profile
October 25, 2017, 10:34:30 PM
 #13

Ik las dat er nog meer mensen gereageerd hadden. Ook met de vraag wat ik ga doen en waarom.
De reden is puur uit nieuwsgierigheid. Gewoon kijken wat het is en waar het heen gaat.

Mijn eerste kennismaking met Bitcoin is ergens in de zomer van 2013. Helaas wist ik nog niets. Ik had wat gekocht omdat ik nieuwsgierig was hoe dat werkte met die wallet enzo.
Daarna niet veel aandacht meer aan besteed tot de berichten dat de Bitcoin boven de $500 kwam. Toen ben ik mij er meer in gaan verdiepen. Met name over de veiligheid. Langzamerhand steeds iets bij gekocht omdat ik ook geloof (hoop) dat dit de komende jaren nog wel in waarde gaat stijgen.
Inmiddels heb ik mijn investering in Bitcoin opgeslagen in een Cold Wallet op een extra, air gapped, pc. De Nano Ledger is vorige week binnen gekomen en wil dat straks gaan gebruiken.

Voor mijn doen heb ik er veel geld in zitten maar alleen geld wat ik in principe ook zou kunnen missen mocht het hele plan niet door gaan.
Met dat idee wil ik ook graag proberen te handelen. Maar dan alleen met kleine bedragen. De bedragen die op de Exchange staan is voor vermaak en ik ga er van uit dat de kans groot is dat ik het kwijt raak.

Al met al... de Bitcoins lekker laten staan en zien waar dat heen gaat.

Gr
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!