Bitcoin Forum
May 12, 2024, 10:46:17 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Transactie niet in blockchain maar wel uit wallet Bitcoin Core.  (Read 321 times)
Aaltje (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
December 06, 2017, 09:14:12 AM
 #1

Beste allemaal,

Hier iemand die weinig van de Bitcoin snapt met een probleem.

Het probleem in twee zinnen:
Ik heb een transactie gedaan van mijn ene wallet naar mijn andere wallet en het is nooit aangekomen. Transactie staat niet in de blockchain, is niet aangekomen in de ontvangende wallet maar is wel weg uit de versturende wallet.

Iemand een idee hoe dit op te lossen is?


Nu uitgebreid hoe het probleem ontstaan is:
Eind 2013 heb ik een Bitcoin gekocht en deze in een wallet van Bitcoin Core-Qt op mijn Mac gezet omdat mij dat veiliger leek. In die tijd speelde er van alles met het faillissement van MtGox en grote diefstallen van Bitcoins.
Toen jaren niet meer naar gekeken en/of aan gedacht tot ik afgelopen zomer mijn Mac wilde verkopen en het er even af wilde halen. Ik een nieuwe wallet aangemaakt en de Bitcoin daarheen gestuurd. Duurde toen alleen erg lang en daar had ik de tijd niet voor dus het programma gestopt en de verkoop van de Mac even afgeblazen.
Later toen ik tijd had opnieuw naar gekeken en toen bleek dat ik nog een beta versie van Bitcoin Core op mijn Mac had staan. Ik de nieuwe versie Bitcoin Core 2 gedownload en tevens de hele blokchain (heeft weken geduurd) met de verwachting dat de transactie er dan wel door zou gaan maar helaas.
Nu ben ik mij er een beetje in gaan verdiepen en nu blijkt ook dat ik toen erg weinig fee heb meegestuurd maar dat is denk ik het probleem niet want de transactie is niet eens in de blockchain te vinden.
Ik heb vorige week een transactie gedaan van mijn oude naar mijn nieuwe wallet om het te testen en dat werkt gewoon.

Is er hier iemand die mij verder kan helpen?

Alvast bedankt! En natuurlijk een beloning voor degene met de oplossing.



1715510777
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715510777

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715510777
Reply with quote  #2

1715510777
Report to moderator
1715510777
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715510777

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715510777
Reply with quote  #2

1715510777
Report to moderator
Remember that Bitcoin is still beta software. Don't put all of your money into BTC!
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
December 06, 2017, 09:50:41 AM
 #2

....

Het probleem in twee zinnen:
Ik heb een transactie gedaan van mijn ene wallet naar mijn andere wallet en het is nooit aangekomen. Transactie staat niet in de blockchain, is niet aangekomen in de ontvangende wallet maar is wel weg uit de versturende wallet.

....

Ik heb vorige week een transactie gedaan van mijn oude naar mijn nieuwe wallet om het te testen en dat werkt gewoon.

....

Het lijkt er op dat de eerste transactie nog ergens in een mempool staat (dus als onbevestigde transactie), maar niet overal meer. Normaliter verdwijnt een opdracht na een dag of 3 wanneer deze niet is uitgevoerd, maar soms wordt deze opnieuw uitgezonden - en kan het heel lang duren. Dus allereerst zullen we moeten kijken of deze transactie nog ergens zwerft.

Waarschijnlijk heb je de txid (de transactiehash) niet meer, maar mogelijk dat we die nog kunnen opsporen via het oude walletadres. Kun je dat oude adres doorgeven (eventueel via PM = personal message).
Let op! Geef NOOIT je private key door - zeker niet via internet. Het gaat hier dus om het publieke adres.
Aaltje (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
December 06, 2017, 10:06:58 AM
 #3

Sorry ik ben erbij vergeten te zetten dat er bij de status van de transactie staat: 0/onbevestigd, niet in geheugenpoel

Met de transactiehash bedoel je Transactie-ID?
brobbel
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 966
Merit: 342


View Profile
December 06, 2017, 10:16:37 AM
 #4

Sorry ik ben erbij vergeten te zetten dat er bij de status van de transactie staat: 0/onbevestigd, niet in geheugenpoel

Met de transactiehash bedoel je Transactie-ID?

Klopt.
mocacinno
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 3388
Merit: 4922


https://merel.mobi => buy facemasks with BTC/LTC


View Profile WWW
December 06, 2017, 10:32:35 AM
 #5

Ik zie dat je bitcoin core aan't gebruiken bent... Deze blijft transacties rebroadcasten.
Als er een probleem is met de transactie (bijvoorbeeld een véél te lage fee, of een dust output), blijft je wallet deze "slechte" transactie dus keer op keer rondsturen, waardoor hij keer op keer terug in de mempool van de nodes zal worden geduwd.

De "oplossing" is vrij simpel:
ga naar het debug scherm, open de console, probeer het commando "abandontransaction " met hierna de transactieid die je in je historiek kan vinden door rechts te klikken op de transactie die 0/unconfirmed is.
Als dit niet zou lukken, kan je altijd proberen om je wallet op te starten met de extra parameter -zapwallettxes . deze parameter zorgt ervoor dat er een volledige rescan gebeurd, en dat al jouw niet-geconfirmeerde transacties gewoon vergeten worden door je wallet.

Na één van bovenstaande methodes moet je een paar dagen wachten vooraleer de transactie uit de mempool van de meeste nodes verdwenen is, hierna kan je opnieuw proberen om de unspent output te gebruiken. Ik zou je aanraden om een recente versie van bitcoin core te installeren, je kan altijd (voor de zekerheid) een backup maken van je wallet.dat

█▀▀▀











█▄▄▄
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
e
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
█████████████
████████████▄███
██▐███████▄█████▀
█████████▄████▀
███▐████▄███▀
████▐██████▀
█████▀█████
███████████▄
████████████▄
██▄█████▀█████▄
▄█████████▀█████▀
███████████▀██▀
████▀█████████
▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀▀
c.h.
▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄▄
▀▀▀█











▄▄▄█
▄██████▄▄▄
█████████████▄▄
███████████████
███████████████
███████████████
███████████████
███░░█████████
███▌▐█████████
█████████████
███████████▀
██████████▀
████████▀
▀██▀▀
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!