Bitcoin Forum
March 28, 2024, 11:34:55 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 26.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: « 1 [2] 3 »  All
  Print  
Author Topic: Skatt och deklarering i Sverige, kryptohandel  (Read 995 times)
Stenzait
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 154
Merit: 0


View Profile
January 21, 2018, 12:48:43 PM
 #21

Har redan förlurat mer än 20000 tusen kronor, har någon myndighet ansvarig för detta?  Sad Sad Sad
1711625695
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711625695

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711625695
Reply with quote  #2

1711625695
Report to moderator
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1711625695
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1711625695

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1711625695
Reply with quote  #2

1711625695
Report to moderator
Sukhov
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
January 21, 2018, 09:14:38 PM
 #22

Vem tycker du ska vara ansvarig för dina förluster? Det är dock märkligt att förluster på kryptovalutor enligt Skatteverket inte är avdragsgilla.
bul
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 40
Merit: 0


View Profile
January 22, 2018, 09:17:49 AM
 #23

tror tyvärr inte att det finns så många alternativ om man vill göra det lagligt. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och försöka följa alla sina trades osv
wilsonfisk
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 25
Merit: 0


View Profile
January 22, 2018, 10:42:35 AM
 #24

Fyfan jag trodde bara jag skulle behöva betala den dagen jag säljer av allt på exchanges och plockar ut pengar till mitt bankkonto. Det kommer ta lång tid att räkna på det här tills deklarationen
zKingRideRz
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 28
Merit: 0


View Profile
January 23, 2018, 03:40:06 AM
 #25

Det är förtfarande för mig, hoppas du löser det själv
ronnylov
Member
**
Offline Offline

Activity: 276
Merit: 13


View Profile
January 24, 2018, 04:06:19 PM
 #26

Kan man inte köra schablonmetoden då när man beräknar anskaffningsvärdet?
Man sätter 20% av försäljningsvärdet som anskaffningsvärde.
Har man gått med mer än 400% i vinst så tjänar man ändå på att göra så.

Genomsnittsmetoden
Om du vet vad du betalat för dina aktier så kan du använda genomsnittsmetoden. Det innebär att du slår ihop samtliga anskaffningsutgifter från varje inköpstillfälle som skett innan försäljningen. Dividera sedan denna summa med antalet aktier som du hade innan försäljningen. Det framräknade beloppet är det genomsnittliga anskaffningsvärdet (GAV) per aktie. Detta belopp använder du som omkostnadsbelopp i deklarationen.

Schablonmetoden
Om du inte vet vad du betalat för aktierna som sålts så rekommenderas schablonmetoden. Denna metod är vanligt förekommande om man fått aktier i arv eller gåva och varken du eller banken har kvar uppgifter om anskaffningsvärde. Schablonmetoden innebär att 20 % av försäljningsvärdet anges som anskaffningsvärde. Denna metod är också mer fördelaktig om dina aktier stigit mer än 400 % eftersom din deklarerade vinst och därmed skatt blir lägre än med genomsnittsmetoden.

Källa: https://blogg.avanza.se/avanza/tips-infor-deklarationen-2016/

För egen del känns det ännu jobbigare då jag inte bara gjort trading utan också mining. Vid mining får man ju kanske 50 utbetalningar om dagen från sin miningpool. Går ju inte att uppskatta värdet på dessa. Särskilt inte om man minat kryptovalutor som vid miningtillfället inte var listade på någon Exchange och alltså då saknade värde. Blir det 0 i anskaffningsvärde då? Samtidigt har man lagt pengar på el och hårdvara. Sedan har man hållit på kryptovalutan och den har stigit i värde så en del av det är ju kapitalvinst och en annan del tror jag räknas som inkomst från hobbyverksamhet. Tänker om jag kör schablonmetoden och sätter 20% av försäljningsvärdet som anskaffningsvärde så är dessa 20% inkomst av tjänst (mining) och resten kapitalvinst?

★★★ LETHEAN ★★★
BLOCKCHAIN BACKED DECENTRALISED P2P VPN
MediumTwitterDiscordRedditFacebookWhitepaperBitcointalk Ann
Sukhov
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
January 25, 2018, 12:05:59 AM
 #27

Nej, man kan inte använda sig av schablonmetoden, från skatteverket.se: "Om du har skaffat eller fått bitcoin vid flera olika tillfällen, ska du beräkna ett genomsnittligt omkostnadsbelopp. Schablonmetoden, där man använder 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, får inte användas när du redovisar bitcoin."

Bitcoin likställs inte med aktier (eller valuta), bitcoin räknas som "andra tillgångar". Troligen vill de inte att man använder schablonmetoden då en del kan ha gått + ett antal hundra procent och det vore alltför fördelaktigt att kunna använda sig av den metoden då.

Vid mining är det som sagt inkomst av tjänst. Du ska inte blanda in kapitalvinst i detta då det verkar vara frikopplat från handel med bitcoin. Skatteverket nämner vilka avdrag för omkostnadsbelopp man kan göra vid mining: "Omkostnadsbeloppet för minade bitcoin är marknadsvärdet omräknat till svenska kronor vid tilldelningen av bitcoin i miningprocessen, dvs. samma värde som ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) eller näring vid tilldelningen."

Så är marknadsvärdet 0 vid miningen så ska det räknas som 0 i anskaffningsvärde. Dock så ska väl kostnader för el räknas med.

Schablonmetoden kan inte användas vid inkomst av tjänst.
ronnylov
Member
**
Offline Offline

Activity: 276
Merit: 13


View Profile
January 25, 2018, 08:55:36 AM
 #28

Jag fattar fortfarande inte hur jag ska göra om jag minat och hållit på kryptovalutan så att den gått upp i kurs. Sedan så småningom säljer jag den till bitcoin som jag växlar till SEK. Då är det bara eventuell värdeökning på bitcoin som är inkomst av kapital? Resten inkomst av tjänst? Hur gör jag om jag bara sålt en del av det jag minat och behåller resten för framtiden? Jag ska väl inte skatta innan jag fått några pengar i handen?

Jag tänker att det kan vara en fördel att få upp inkomst av tjänst om jag kan kvitta det mot utgifter som el och inköp av hårdvara. Det kan vara en nackdel att få för hög inkomst av tjänst om det blir marginalskatt. Det som är gjort är ju gjort men det är bra att veta hur man ska göra i framtiden. Direkt växla mininginkomster till något annat eller hålla på dem.

Jag har inte kvar några historiska data på vad kursen var då miningen råkade betalas ut. Tänkte att inkomsten blir ju inte förrän jag säljer. Som exempel har jag minat CRDS Credits och den handlades på Coinsmarkets.com som numera ligger nere. Det var inte noterat på coinmarketcap så jag kan inte läsa ut kursen där. Men det går ju att frå fram utbetalningstillfällen via mina wallets men det blir tusentals transaktioner.

Det är helt orimligt att kunna göra rätt. Reglerna är oklara och i praktiken omöjligt att få fram allt som behövs i efterhand.
Men man kanske skulle ge dem en deklaration på hundratals sidor så de inser det orimliga i det hela...

Aktier kan väl också ha gått upp hundratals procent? Trodde samma regler gällde för all kapitalvinst. Fasen vad de ska krångla till det!

Antar det som står för bitcoin även gäller altcoins?

★★★ LETHEAN ★★★
BLOCKCHAIN BACKED DECENTRALISED P2P VPN
MediumTwitterDiscordRedditFacebookWhitepaperBitcointalk Ann
Sukhov
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
January 26, 2018, 01:42:26 AM
 #29

Jag tycker att de skriver väldigt luddigt om hur man ska deklarera mininginkomster.
Skatteverket skriver så här: "Inkomst från mining av bitcoin och andra virtuella valutor beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) för en fysisk person, men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet. Även om bitcoin intjänas i en näringsverksamhet ska efterföljande värdeförändering normalt beskattas som inkomst av kapital."

Jag tolkar det som att all mininginkomst när man inte har en näringsverksamhet ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) även det förekommer en värdeförändring. Detta då de endast skriver att en näringsverksamhet  ska beskatta värdeförändring som inkomst av kapital. Dvs att man separerar all inkomst från miningsverksamheten från "spekulerarinkomsterna", som ju istället ska deklareras som kapitalvinst från övriga tillgångar. Man bör inte behöva deklarera varje transaktion i detalj när det gäller mining då det inte framkommer något krav i Skatteverkets regler på att varje transaktion ska redovisas.

Om din mining kan anses vara en näringsverksamhet så är det annorlunde regler. För att anses vara en näringsverksamhet krävs bl.a.: "Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)."

Du bör fråga Skatteverket om råd för säkerhets skull (inte för att alla deras handläggare kommer vara insatta i detta).

Ja, Skatteverkets regler är tillämpliga på alla virtuella betalningsmedel.
ronnylov
Member
**
Offline Offline

Activity: 276
Merit: 13


View Profile
January 26, 2018, 07:15:21 AM
 #30

Jag tycker att de skriver väldigt luddigt om hur man ska deklarera mininginkomster.
Skatteverket skriver så här: "Inkomst från mining av bitcoin och andra virtuella valutor beskattas normalt som inkomst av tjänst (hobby) för en fysisk person, men kan undantagsvis beskattas som inkomst av näringsverksamhet. Även om bitcoin intjänas i en näringsverksamhet ska efterföljande värdeförändering normalt beskattas som inkomst av kapital."

Jag tolkar det som att all mininginkomst när man inte har en näringsverksamhet ska deklareras som inkomst av tjänst (hobby) även det förekommer en värdeförändring. Detta då de endast skriver att en näringsverksamhet  ska beskatta värdeförändring som inkomst av kapital. Dvs att man separerar all inkomst från miningsverksamheten från "spekulerarinkomsterna", som ju istället ska deklareras som kapitalvinst från övriga tillgångar. Man bör inte behöva deklarera varje transaktion i detalj när det gäller mining då det inte framkommer något krav i Skatteverkets regler på att varje transaktion ska redovisas.

Om din mining kan anses vara en näringsverksamhet så är det annorlunde regler. För att anses vara en näringsverksamhet krävs bl.a.: "Att utrustningens beräkningskapacitet kan antas generera mer än 25 bitcoin årligen (eller motsvarande värde i form av transaktionsavgifter eller annan virtuell valuta)."

Du bör fråga Skatteverket om råd för säkerhets skull (inte för att alla deras handläggare kommer vara insatta i detta).

Ja, Skatteverkets regler är tillämpliga på alla virtuella betalningsmedel.

"Även om bitcoin intjänas i en näringsverksamhet ska efterföljande värdeförändering normalt beskattas som inkomst av kapital."
Detta skulle man kunna tolka att det gäller både näringsverksamhet och hobby.
"Även om" låter som att det inte spelar någon roll om det är näringsverksamhet eller inte.

Gissar att många struntar i att deklarera sin mininginkomst eftersom det verkar så krångligt...

★★★ LETHEAN ★★★
BLOCKCHAIN BACKED DECENTRALISED P2P VPN
MediumTwitterDiscordRedditFacebookWhitepaperBitcointalk Ann
r.azon
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 3
Merit: 0


View Profile WWW
January 26, 2018, 08:12:09 AM
 #31

Hur tänker de nu, de lär behöva använda sig av helt andra sätt nu när alla anonyma altcoin kommer.  https://www.svt.se/nyheter/inrikes/skatteverket-soker-metoder-att-spara-affarer-i-bitcoin
wilsonfisk
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 25
Merit: 0


View Profile
January 31, 2018, 07:14:35 PM
 #32

måste jag gå tillbaka och kolla vda dagens värde var på alla valutor då jag gjort olika trades? stackars daytraders!
Ulfatron
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 77
Merit: 0


View Profile WWW
January 31, 2018, 08:27:02 PM
 #33

Om jag skulle spara mina investeringar, flytta till ett annat land och sedan sälja mina investeringar. Borde inte det funka? Även om jag skulle öppna ett bankkonto i ett annat land så skulle jag behöva betala skatt i Sverige så länge jag bor här skrev en annan användare. Min framtids vision är inte att bo i Sverige så det skulle kunna vara ett alternativ. 30% skatt till ett land som bara ger mig skit lockar inte. Jag tänker ändå inte göra något olagligt utan är ute efter olika förslag som kan få mig att komma undan med lägre skatt lagligt

Det kan du göra, men du måste låta en viss tid gå i det nya landet innan du kan sälja utan att bli skattskyldig. Kan vara mellan 2-5 år beroende på typ av egendom.
wilsonfisk
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 25
Merit: 0


View Profile
February 01, 2018, 08:38:10 PM
 #34

Som marknaden ser ut nu så kanske det inte blir någon vinst kvar alls. Det har varit rött så länge nu att vinsten nästan är borta och snart även investeringspengarna om det fortssätter så här..
L44g0
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 4
Merit: 0


View Profile
February 11, 2018, 01:47:28 PM
 #35

https://www.skatteverket.se/privat/skatter/vardepapper/andratillgangar/virtuellavalutor.4.15532c7b1442f256bae11b60.html?q=bitcoin


nu har skatteverket gjort det krångligt på riktigt
madey123
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
April 04, 2018, 08:38:44 AM
 #36

Kika denna artikel, verkar som att det dykt upp ett företag som löser detta problem för en billig slant.
http://kryptokoll.nu/deklira-sveriges-forsta-deklarationstjanst-med-fokus-pa-kryptovaluta/
bits.of.winter
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
April 04, 2018, 10:31:58 AM
 #37

Sitter själv i samma båt och valde att gå vägen via cointracking.info i kombination med ett eget script eftersom cointracking.info inte ännu stödjer att beräkna med "average cost basis" som krävs av Skatteverket. Scriptet genererar även K4-blanketter i både SRU och PDF-format. cointracking är väldigt kraftfullt för att sammanställa all trading, speciellt om man använt ett flertal olika exchanges. Har laddat upp scriptet på github om någon vill dra nytta av det.

https://github.com/bitsofwinter/cryptotaxsweden
Deslocado
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 1
Merit: 0


View Profile
April 12, 2018, 07:49:26 AM
 #38

Ditt script var precis vad jag letat efter bits då jag hade allt sammanställt på cointracker. Men jag fick detta felmeddelande när jag körde det:

"Traceback (most recent call last):
  File "report.py", line 36, in <module>
  File "tax.py", line 65, in compute_tax
  File "tax.py", line 51, in get_sell_coin
Exception: Selling currency EUR which has not been bought yet
[5116] Failed to execute script report

Har försökt att titta på trades:en för att hitta problemet men inte lyckats, kan man få ut mer av scriptet kring felet?
hejioei
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 19
Merit: 0


View Profile
April 17, 2018, 05:11:16 AM
 #39

Är det någon som är stressad nu när det börjar bli dags att lämna in deklarationen?  Cry
alexbertlin
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 1
Merit: 0


View Profile
April 18, 2018, 09:25:22 AM
 #40

Jag kontaktade Deklira (som länkades ovan) och ordnade en rabattkod till de som vill testa. Sista dagen för att köpa detta är den 20/4. Verkar smidigt. Rabattkod: DISCORD10

https://www.deklira.se/kryptotjanst/
Pages: « 1 [2] 3 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!