Bitcoin Forum
June 17, 2024, 09:10:47 AM *
News: Voting for pizza day contest
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Bitcoin in Belgische café's - how to get it accepted  (Read 1623 times)
chemehuevi (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 27
Merit: 0


View Profile
August 06, 2013, 04:49:46 AM
 #1

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over hoe we betaling met bitcoins in Belgische café's aanvaard kunnen krijgen.

Daarbij moeten we rekening houden met het feit dat de Belgische horeca al een tijdje in het vizier ligt van de lokale fraudejagers. Elke oplossing voor de horeca moet dus 100% transparant zijn.

Enkele bedenkingen:

- De meeste café's in België hangen af van een brouwer d.m.v. een brouwerijcontract, zie http://www.scriptiebank.be/sites/default/files/cd42a60167148c32c304f1b17ba01a03.pdf voor meer uitleg. Nu, het goede nieuws is dat op het eerste zicht de brouwerijcontracten niets bepalen over de betalingsmiddelen die een uitbater in zijn zaak mag gebruiken. Meer zelfs, indien een brouwer kan overtuigd worden om bitcoin als betalingsmiddel bij zijn aangesloten uitbaters te promoten, zou dit een enorme boost betekenen.

- Het makkelijkste is dat de bitcoin-betalingen in de zaak gebeuren d.m.v. een apart toestel, de bitcoin-kassa. De software die op de bitcoin-kassa loopt moet open source zijn en beveiligd zijn tegen manipulatie door de uitbater. In België zijn nu een aantal processen bezig tegen kassa-makers die zouden hebben toegelaten dat de klant d.m.v. een achterpoortje omzet verborgen hield maar toch betalingen inde. Dit zou met de bitcoin-kassa onmogelijk moeten zijn, en elke belanghebbende kan zonder moeite de code bekijken die op de kassa's loopt.

- Dit neemt niet weg natuurlijk dat de bitcoin-kassa by default de privacy van de caféganger 100% respecteert.

- De bitcoin-kassa zorgt ervoor dat ontvangen bitcoins onmiddellijk worden omgezet naar fiat, zodat de uitbater geen wisselkoers-risico loopt. Momenteel lijkt bitstamp een goede beurs te zijn hiervoor, bij mt.gox duurt het te lang om gelden op bankrekening te ontvangen. Of misschien een andere beurs of een mix van beurzen om risico te beperken? Het proces zou in ieder geval sneller moeten zijn dan betaling met visa, waar de uitbater lang op z'n geld moet wachten.

- De bitcoin-kassa zorgt er ook voor dat de correcte BTW wordt aangerekend en dat nodige boekhoudkundige verrichtingen gebeuren (printouts of pdfs van de transacties die de boekhouder van de uitbater kan gebruiken voor verwerking).

Wat denken jullie hiervan?
Iemand die dit interessant vindt en met mij wil samenwerken voor implementatie?
deeplink
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 728
Merit: 500


In cryptography we trust


View Profile
August 06, 2013, 03:15:30 PM
 #2

Ik ben wel geinteresseerd om wat bitcoins in bier te komen omwisselen, zodra het systeem ergens draait.
dnaleor
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1470
Merit: 1000


Want privacy? Use Monero!


View Profile
August 06, 2013, 04:20:51 PM
 #3

Ik ben wel geinteresseerd om wat bitcoins in bier te komen omwisselen, zodra het systeem ergens draait.


ik ook, liefst in Gent Tongue
10c
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 658
Merit: 100


BuyAnyLight - Blockchain LED Marketplace


View Profile
August 06, 2013, 06:01:20 PM
 #4

Het liefst in heel Belgie  Roll Eyes

Aaiiit
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
August 06, 2013, 11:23:26 PM
 #5

Mmmm bier

Is nu toch ook al mogelijk, int zwart tenminste.  Cafébaas heeft een android phone of tablet nodig en wij kunnen betalen via onze telefoon.   Ha, geef maar toe, hebt zeker al wat btc op je g staan.  Ik allesinds.
Het moeilijkste lijkt me om cafébazen te overtuigen om bitcoin te aanvaarden.   Raar genoeg zijn heel weinig mensen geïnteresseerd in bitcoin (of eerder een ander betaalsysteem) en is het heel moeilijk om hen te overtuigen van het nut.  My god, hoe begin je daaraan?   Awel, bitcoin is een cryptografische munt ....  blank stare   


Cafébazen hebben tot nu toe niet veel moeite om hun produkt te verkopen, dus hiervoor is bitcoin ook niet echt een betere oplossing.
Misschien moeten we een slecht draaiend café overtuigen om het als 'novelty' te doen.
Of, de belgische zelfstandige kennende, de nadruk leggen op het feit dat bitcoin goed is voor zwart geld :p


Als er iemand één overtuigt, weet het mij te zeggen.
chemehuevi (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 27
Merit: 0


View Profile
August 07, 2013, 03:56:38 AM
 #6

Sorry, maar ik ga niet akkoord / respectfully disagree.

Die associatie met "zwart geld" is volgens mij wat we net NIET moeten hebben om het ingang te doen vinden... Bitcoin heeft een clean imago nodig om te kunnen doorbreken. Anders gaan alle cafébazen die het gebruiken snel in de problemen belanden, zeker gezien het verscherpte toezicht van vandaag.

Ik geloof ook niet de café's het vandaag zo makkelijk hebben om hun product te verkopen, kijk maar naar de massale faillissementen elke maand in die sector. Dus ik denk dat de insteek moet zijn: lok meer mensen naar je café doordat je dit betaalmiddel aanbiedt, dat voor jou zonder risico is en geen of weinig transactiekosten inhoudt (in ieder geval minder dan visa en consoorten).

De boodschap moet zijn: dit is een makkelijk betaalmiddel dat voor extra omzet gaat zorgen. En wat er onder de motorkap zit is voor de meesten sowieso van secundair belang.

In eerste instantie zou ik dan ook café's selecteren waar de klanten een geschikt bitcoin profiel hebben: internationaal, bezig met ICT, enz.
skull88
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 683
Merit: 500



View Profile
August 07, 2013, 09:06:18 AM
 #7


Ik geloof ook niet de café's het vandaag zo makkelijk hebben om hun product te verkopen, kijk maar naar de massale faillissementen elke maand in die sector.
Dat komt voor een groot deel door de belastingen, in de horeca in België overleef je gewoon niet als je alles 100% wit wilt doen. Wink

Opensource software om tegen te gaan dat er geen functie inkomt om staatsdiefstal tegen te gaan is ook niet echt een oplossing, als ik een café had huurde ik wel even een programmeur in om dat er in te stoppen, opensource maakt dit net een piece of cake. Eens het compiled draait kan de belastingsdienst de source ook niet meer zien hé.

Als je wilt bewerkstelligen wat jij wilt dan moet je met closed source werken en het betaaladres er hardcoded inzetten dat de eigenaar maar 1 address heeft om betalingen te ontvangen, de rover fiscus kan dan nakijken via de blockchain hoeveel daar op binnen gekomen is. Maar zelf ben ik geen voorstander van de mogelijkheden van iemand te beperken met closed source software die je dan ook nog maar eens toelaat naar 1 adres over te maken. En dan nog is er op die kassa andere software te flashen of ze gewoon niet te gebruiken. Met een kassa belastingontduiking tegen gaan is volgens mij compleet onmogelijk, net zoals nu een cafebaas ook geld kan aannemen en ze niet aantikken in de kassa en wegsteken om de bediening te betalen die 4u ingeschreven staat en er 40u werkt.

Mocht het je wel op 1 of andere reden lukken om een systeem te bedenken dat 100% waterdicht is dan wens ik je heel veel succes met dat ook maar aan 1 horeca zaak verkocht te krijgen. Die zullen niet zo blij zijn als opeens alle bezoekers met Bitcoin gaan betalen en er is geen mogelijkheid om een gedeelte daarvan in het zwart te doen. Denk je dat die kassamakers die functie erin hadden gestopt omdat er ooit eens een keertje een stuk of 3 klanten daarom hadden gevraagt?  Cheesy



BTC: 1MifMqtqqwMMAbb6zr8u6qEzWqq3CQeGUr
LTC: LhvMYEngkKS2B8FAcbnzHb2dvW8n9eHkdp
Aaiiit
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 18
Merit: 0


View Profile
August 07, 2013, 12:34:01 PM
 #8

Hierin volg ik @skull88 Faillissementen hebben waarschijnlijk meer te maken met de opgelegde regeltjes dan met het feit dat bier een moeilijk te verkopen product is.
Technisch zie ik echter geen reden om closed source te gaan en het betaal adres erin te hardcoden.  Perfect mogelijk om het te betalen adres aan te leveren via bijvoorbeeld een usb stick met daarop het te betalen adres (of nog beter een adres generator).  Software leest gewoon usb stick in op het moment dat dat nodig is.   Adres zit op die manier niet in het programma zelf.   Adressen die door café doorgegeven worden aan de fiscus kunnen gecontroleerd worden, adressen die ze achterhouden niet.


@chemehuevi Natuurlijk ben ik voorstander om bitcoin als een legitiem betalingsmiddel toe te voegen aan kassasystemen.   Ik ben zelf geïnteresseerd om mee te helpen, daar ik al wat ervaring heb met het ontwikkelen van kassasystemen en facturatie en dergelijke.   Het lijkt me echter extreem moeilijk om cafébazen te overtuigen van het nut, zoals ik al zei.   Het feit dat bitcoin niet op je bankrekening komt te staan en zo het mogelijk maken om nog wat zwart te houden lijkt me momenteel het sterkste verkooppunt naar cafébazen toe.   In  het buitenland is het bijvoorbeeld niet raar meer om op café met bankkaart of erger nog kredietkaart te betalen.  Cafébazen zien dat ook aankomen en staan daar niet voor te springen.  De cafébazen die ik ken toch niet.    Ok, er moet mss geen nadruk gelegd worden op het feit dat men wat zwart geld kan aanvaarden met bitcoin, maar het moet hen tenminste duidelijk zijn dat het nog steeds mogelijk is in tegenstelling tot bankkaarten of ...

De voordelen van bitcoin voor een cafébaas zoals ik het hier gelezen heb :

- Meer mensen lokken naar café
- In stand houden van wat zwart werk
- Vul aan ...

Kheb er dorst van gekregen
skull88
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 683
Merit: 500



View Profile
August 08, 2013, 01:33:04 PM
 #9

Hierin volg ik @skull88 Faillissementen hebben waarschijnlijk meer te maken met de opgelegde regeltjes dan met het feit dat bier een moeilijk te verkopen product is.
Technisch zie ik echter geen reden om closed source te gaan en het betaal adres erin te hardcoden.  Perfect mogelijk om het te betalen adres aan te leveren via bijvoorbeeld een usb stick met daarop het te betalen adres (of nog beter een adres generator).  Software leest gewoon usb stick in op het moment dat dat nodig is.   Adres zit op die manier niet in het programma zelf.   Adressen die door café doorgegeven worden aan de fiscus kunnen gecontroleerd worden, adressen die ze achterhouden niet.
Wat ik vertelde over closed source was dus om eventueel te kunnen verkrijgen wat chemehuevi voor ogen had, je laatste zinnetje is net wat chemehuevi wou tegengaan.

Maar ben het zeker met jou eens, het is iets wat we net niet moeten willen tegengaan. Kzou er nu ook niet in grote letters mee gaan adverteren, maar een cafebaas die je goed kent het tussendoor even vermelden, no problem.

BTC: 1MifMqtqqwMMAbb6zr8u6qEzWqq3CQeGUr
LTC: LhvMYEngkKS2B8FAcbnzHb2dvW8n9eHkdp
berenod
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 9
Merit: 0


View Profile
August 11, 2013, 10:44:28 AM
 #10

Ik denk dat het moelijk is/gaat worden.

Ik woon niet meerin Belgie (20 jaar Thailand nu), maar volg het wel een beetje.

Vanaf 1 Januari 2014 moet elke horeca zaak die meer dan 10% van zijn omzet binnekrijgt van maaltijden, verbruikt in de zaak (dus geen uithaal), een GKS (geregistreerd kassa-syteem) hebben.

Een GKS is een aparte registreerunit van de BTW, verbonden met het bestaand kassa systeem.

Zaken die zulk een toestel moeten gebruiken, zullen slechts 12% BTW in plaats van 21% BTW moeten betalen.

Uiteraard is de BTW verlaging bedoeld om zoveel mogelijk horeca zaken over te halen over te schakelen naar dit systeem, je kan ook vrijwillig overschakelen wanneer je minder dan de 10% maaltijden verkoopt. Zo wil men de zwart verkoop 100% uitschakelen.

Zaken die na 1 Januari het GKS niet moeten gebruiken, zijn wel verplicht om van ELKE verkoop een BTW bonnetje te maken, dus de BTW dienst zou maar 1 klant moeten kunnen pakken die iets verteerd heeft, maar geen BTW bonnetje heeft gekregen, om een zaak in problemen te krijgen.

Om Bitcoins te verwerken zou dit willen zeggen dat de kassa systemen en de overheid ze officieel moeten kunnen verwerken!
yelloyello
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 210
Merit: 100


View Profile
February 10, 2014, 10:30:25 AM
Last edit: February 10, 2014, 11:19:59 PM by yelloyello
 #11

Even een vraagje. Hoe denken julle dat te doen, praktisch gezien? De meeste leveranciers roepen van "je opent de website en je kan met btc laten betalen".
Ik denk dat je een compleet pakket moet aanbieden.

Voorbeeld: wil je pinnen in een bedrijf, naast contant geld, koop je een doos met een pinapparaat erin, vult een formulier in, een dag later kan je pin accepteren.

Zo zou het ook met de bitcoin moeten werken. De ondernemer moet een doos kunnen kopen met een display voor de klant, wat hij vast kan schroeven op de balie, en dat de winkelier op een tablet het bedrag invoert.
Zo hoeft de winkelier (als eerste start) niet gelijk kassa's te laten upgraden of andere handelingen of uitgaven te doen, hij kan gewoon op zijn kassa de knop PIN (of PIN2 voor btc) indrukken, en vervolgens de klant laten betalen met pin of btc.

Al deze initiatieven vergeten gewoon de hardware. Je moet een houder hebben dat je klant (bv in de horeca) er niet met je tablet vandoor kan gaan, of geintjes kan uithalen door de site te sluiten. Er moet gewoon een app beschikbaar zijn die alleen door de winkelier uit te zetten is.

Pas als je "bitcoin-in-a-box" kan aanbieden, dan ga je slagen. Dan kunnen bitcoin fans het ook presenteren aan de snackbar in de buurt, of de souvenierwinkel, of de pizzeria etc. (vanwege de koersfluctuaties is bv een supermarkt niet geschikt omdat deze met hele lage winstpercentages - 2-3% werken). Pas als de BTC op deze manier overal opduikt in de samenleving, dan zal ook de vraag naar btc exponeel toenemen, wat de koers doet stijgen tot een stabiel niveau.

Vervolgverhaal is dat de ondernemer zijn leveranciers gaat vragen of ze btc accepteren. Als deze dat doen, en vervolgens een deel van die btc weer uitgeven in het restaurant of het winkeltje, dan is de cirkel rond. De btc wordt dan geen euro meer, maar blijft circuleren. Pas dan onstaat er bitcoin economie.

Dit staat of valt met het bereikbaar maken voor de winkelier of ondernemer op een makkelijke manier, net zoals je een pinapparaat met simkaart koopt bij de Hanos.
jisfree
Member
**
Offline Offline

Activity: 76
Merit: 10


View Profile
February 12, 2014, 06:06:28 PM
 #12

Volledig eens met yelloyello

Je moet het kunnen aanbieden zonder veel gedoe naast hun huidig betaalsysteem zoals de bankcontact bakjes.
Zo verplicht je voorlopig nog niemand om het te gebruiken maar hebben de klanten wel de mogelijkheid.
Mensen leren het zo kennen en langzaam gebruiken.

Hierbij moeten er inderdaad duidelijke meerwaarden kunnen aangegeven worden voor beide partijen.
bijvoorbeeld:
- snelle transactie
- (hopelijk tegen dan) heel simpel in gebruik
- veel minder transactiekosten
- veiliger dan fiat geld
- enzovoort...

Het best is inderdaad dat de cirkel sluit en iedereen gewoon bitcoins gebruikt.
Dat is het simpelst en best voor de bitcoin economie.

Anderzijds geloof ik ook wel niet dat bitcoin de overhand zal/zou nemen.
Ik denk eerder dat bitcoin iets wordt waar de gewone betalingen worden mee gedaan zoals nu met cash geld.
Hierbij denk ik aan een brood kopen en een pintje betalen zodat er niet met klein geld gerommeld moet worden.
Grote betalingen (overschijvingen bijvoorbeeld rekeningen betalen) zal met gewoon fiat geld gebeuren.

Ik denk dat bitcoin vooral gebruikt zal worden om cash geld te vervangen maar niet de euro, dollar, yen enzovoort.
De handelaren zullen het geld in hun munt op hun rekening laten storten en zo verandert er eigenlijk niets behalve dat cash geld min of meer verdwijnt.

Als dit min of meer op gang komt kunnen de overheden en banken er wat beginnen op inspelen en kunnen we misschien wel wat verder gaan met bitcoin zoals belastingen betalen enzovoort. Maar dat lijkt me niet echt voor morgen.

GuardMoony
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
February 14, 2014, 03:23:24 PM
 #13

Als je hier verder in wilt gaan:

http://bitcoinbriefcase.com/

Een opensource project voor een geld wisselaar. Hierin zit al code dat omrekening van geld naar bitcoins doet aan de huidige koers.

Voor de rest kan je bv de bestelling of bestellingnr als memo ofzo in de transactie steken. Zodat je het perfect kan voorleggen bij controles
yelloyello
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 210
Merit: 100


View Profile
February 21, 2014, 12:58:26 PM
 #14

Kijk eens naar:
https://bitcointalk.org/index.php?topic=466138.0

Alles kant en klaar.
Accepteren van BTC is idd een noviteit dat zeker bezoekers naar je bedrijf trekt die je voorheen nog niet hebt mogen ontvangen.
Zeker als je de pers/lokale krant erbij betrekt. Nieuwsgierigheid is de mens eigen....
heee
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 19
Merit: 0


View Profile
February 24, 2014, 08:34:00 AM
 #15

Erg goed idee, ik liep al een tijdje met het zelfde rond. maar zal dit topic nu maar gaan volgen.
 
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!