Bitcoin Forum
May 10, 2024, 04:23:49 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Vrijdag 11 Okt '13. Oratie Prof. W.W. Boonstra aan de VU over 'Geldschepping'  (Read 600 times)
simonvrouwe (OP)
Jr. Member
*
Offline Offline

Activity: 56
Merit: 7


View Profile
October 10, 2013, 08:58:37 AM
 #1

Professor Wim Boonstra, chief economist van de Rabobank, gaat vrijdag 11 Okt. om 15:45 oreren in de aula van de VU over 'geldschepping' http://www.vu.nl/nl/nieuws-agenda/agenda/2013/okt-dec/11-okt-prof-dr-w-w-boonstra.asp. Ik heb gebeld met Fac. economie van de VU en er is vrije toegang, zaal heeft 900 zitplaatsen maar zal zal wel druk worden.

Hier de abstract:
Quote
De manier waarop het geld in omloop wordt gebracht, het ‘geldscheppingsproces’, staat als uitvloeisel van de huidige financiële crisis volop in de schijnwerpers. Nogal wat analisten hebben ‘ontdekt’ dat het meeste geld niet door de overheid of de centrale bank in omloop wordt gebracht, maar door commerciële banken. Zij vinden dat de overheid het monopolie op geldschepping zou moeten hebben en dat de huidige situatie dus ongewenst is. Wim Boonstra concludeert in zijn oratie dat het goed is om nog eens kritisch naar de rol van banken in het geldscheppingsproces te kijken.

Toch constateert Boonstra dat het stelsel in de huidige crisis op hoofdlijnen goed gefunctioneerd heeft. Er zijn wel verbeterpunten mogelijk, maar ingrijpende veranderingen zijn naar zijn mening niet nodig. Andere onder meer vanuit het IMF aangedragen alternatieven voor het huidige geldstelsel hebben zo veel ongewenste bijwerkingen en onzekerheden dat het niet raadzaam is om ze in te voeren. Zowel vanuit stabiliteit als vanuit klantbelang geredeneerd brengen zij per saldo geen voordelen.

Boonstra legt in zijn oratie eerst het begrip geld uit, het belang van geldgebruik en het belang van prijsstabiliteit. Daarna beschrijft hij op hoofdlijnen het huidige geldscheppingsproces, waarin het girale geld wordt gecreëerd als uitvloeisel van de kredietverlening door het bankwezen. Daarbij staat hij stil bij de rol die overheden en banken in de loop van de tijd bij de geldschepping hebben gespeeld. Vervolgens bespreekt hij enkele alternatieve voorstellen om het geldstelsel ingrijpend te hervormen. De voorstanders van deze alternatieven denken dat op deze wijze een stabieler geldwezen en minder economische fluctuaties kunnen worden bereikt. Boonstra noemt daarbij onder meer het zogeheten Chicago Plan uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Dit plan, dat onlangs opnieuw is gelanceerd, behelst de overgang op ‘full reserve banking’ waarbij de banken geen rol meer spelen bij de geldcreatie. De overheid krijgt in dit plan de monopolie op geldschepping terug. Ook bespreekt Boonstra het plan van Friedrich Hayek uit de jaren zeventig om juist de overheid alle bemoeienis bij de geldcreatie te ontnemen en dit volledig aan het bankwezen over te laten. Hij besluit zijn rede met de bruikbare elementen uit de diverse voorstellen in het bestaande bestel te integreren.

Ik vermoed dat Boonstra met die analisten bewegingen als http://onsgeld.nu/ en http://www.positivemoney.org/ bedoeld. Ik hoorde eergisteren op radio 1 dat hij tegen zo'n overheids-geldscheppings-monopolie is omdat de verleiding om monetair te financieren te groot zou zijn. Lijkt mij wel interessant om bij te wonen en wellicht om Bitcoin onder de aandacht brengen, iemand anders ook van plan te gaan?
"Your bitcoin is secured in a way that is physically impossible for others to access, no matter for what reason, no matter how good the excuse, no matter a majority of miners, no matter what." -- Greg Maxwell
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715315029
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715315029

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715315029
Reply with quote  #2

1715315029
Report to moderator
1715315029
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715315029

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715315029
Reply with quote  #2

1715315029
Report to moderator
EnJoyThis
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 980
Merit: 1000


View Profile
October 10, 2013, 10:43:25 AM
 #2

erg interessant, helaas ben ik verhinderd.

Als er ruimte is tot vragen stellen dan ben ik idd ook wel benieuwd wat Boonstra zijn mening is over Bitcoin.

1Ew9k5guAGb44Uz6rYfSVscgFBUcgDZp5C
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!