Bitcoin Forum
July 05, 2024, 06:51:18 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic: Belgische bitcoinvereniging  (Read 3619 times)
chemehuevi (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 27
Merit: 0


View Profile
October 15, 2013, 02:02:48 PM
 #1

English text posted in general forum -
Version française dans le forum francophone

Hallo België,

Wij zijn een groep bitcoin-fanaten verspreid over heel België, die hierbij de oprichting van een Belgische bitcoinvereniging bekend maken. Wij nodigen hierbij iedereen uit die hierin geïnteresseerd is en een rol wil spelen in deze vereniging.

De vereniging zal opgericht worden onder de vorm van een VZW. De doelen van de VZW zullen gebaseerd zijn op deze van de Bitcoin Foundation ( https://bitcoinfoundation.org/ ) en van andere gelijkaardige organisaties die momenteel over de hele wereld worden opgericht. Deze doelen zijn met name:

* Het promoten van het gebruik van bitcoin in België, door:
- het gebruik van bitcoin in de zakenwereld te promoten;
- het gebruik van bitcoin tussen particulieren te promoten;
- het opleiden en trainen van nieuwe gebruikers en geïnteresseerde partijen;
- het dienen als aanspreekpunt voor de pers;
- het ter beschikking stellen van promotiemateriaal;
- het onderhouden van een informatieve website;
- het in kaart brengen van het netwerk / de lijst van organisaties in België die bitcoin gebruiken;
- het aanmoedigen om lid te worden van de vereniging.

* Het in contact brengen van geïnteresseerde partijen met experts in technische, financiële en wettelijke aangelegenheden met betrekking tot bitcoin.

* Bijdragen aan de verduidelijking van wettelijke en financiële regels in België, door in naam van de leden te communiceren met de Belgische overheid en andere relevante openbare instellingen gevestigd in België.

* Vertegenwoordigen van de Belgische bitcoingemeenschap op internationale niveau’s door bijvoorbeeld te participeren in een wereldwijde bitcoinstichting of gelijkaardige organisaties, en door deel te nemen aan conferenties.

* Samenwerken met organisaties die los staan van bitcoin op Europees en wereldwijd niveau.

* Fondsen inzamelen voor de financiering van activiteiten.

* Op een eerlijke en gelijkwaardige wijze tegemoet komen aan de waarden en noden van de twee grote taalgroepen in België.

Om dit te realiseren, organiseren wij een open vergadering om de vereniging op te richten en haar eerste bestuur te benoemen. De vergadering zal plaatsvinden in café “de Poechenellekelder” in Brussel, op woensdag 23 oktober om 19u30 (Eikstraat 5, 1000 Brussel, http://www.poechenellekelder.be/ ).

Als u geïnteresseerd bent in bitcoin, en als u een rol wil spelen in deze nieuwe vereniging, bevestig dan aub online uw aanwezigheid op https://bitcoinbelgium.eventbrite.com . Stuur dit bericht ook aub door naar elke persoon die mogelijk geïnteresseerd is.

Indien u niet aanwezig kan zijn of indien u enige feedback of commentaar wil geven contacteer ons dan aub per email op bitfoubel@lists.xylon.de; indien u wel aanwezig kan zijn, kijken we ernaar uit u te ontmoeten!

Met vriendelijke groeten,

Arne Brutschy
Jérémie Dubois-Lacoste
Chris D’Costa
Thomas Spaas


Gerto
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 8
Merit: 0


View Profile
October 16, 2013, 12:01:52 PM
 #2

Mooi initiatief Smiley

In welke taal zal de vergadering gebeuren?
chemehuevi (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 27
Merit: 0


View Profile
October 16, 2013, 01:02:55 PM
 #3

Wel alles is nog te bespreken maar op dit moment gebeurt de interne communicatie die naar iedereen gaat, in het Engels aangezien dit een neutrale werktaal is en toch ook de taal van bitcoin. Externe communicatie gebeurt in het NL + FR.
De vergadering zal dus wellicht ook in het Engels plaatsvinden maar er zullen Duitstalige, Franstalige, Nederlandstalige en Engelstalige,... personen aanwezig zijn waarmee je in die talen kan converseren. Als we mekaar maar begrijpen, in het belang van de bitcoin!  Smiley
jdebunt
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1596
Merit: 1010


View Profile WWW
October 17, 2013, 06:44:26 PM
 #4

eindelijk wat initiatief voor België Smiley

23 oktober kan ik helaas niet, maar wil er wel bij zijn op een van de volgende evenementen Smiley
dnaleor
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1470
Merit: 1000


Want privacy? Use Monero!


View Profile
October 17, 2013, 06:53:58 PM
 #5

tot eind januari heb ik het te druk om elke keer naar brussel te komen voor een vergadering, maar vanaf februari 2014 kom ik zeker langs!

In Gent hebben we een kleine "kern" met enkele enthousiastelingen. In februari of maart 2014 komt er een evenement omtrent Bitcoin (waar ik onder andere mijn masterproef zal voorstellen).
chemehuevi (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 27
Merit: 0


View Profile
October 19, 2013, 09:38:16 AM
 #6

Hallo dnaleor,

Het is zeker niet de bedoeling om enkel in Brussel samen te komen in de toekomst. Maar voor de eerste vergadering leek ons dat het meest aangewezen. We willen zeker ook aanwezig zijn op het event in Gent.

Waar gaat je masterproef precies over? Tipje van de sluier?  Smiley
dnaleor
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1470
Merit: 1000


Want privacy? Use Monero!


View Profile
October 20, 2013, 10:09:23 PM
 #7

Hallo dnaleor,

Het is zeker niet de bedoeling om enkel in Brussel samen te komen in de toekomst. Maar voor de eerste vergadering leek ons dat het meest aangewezen. We willen zeker ook aanwezig zijn op het event in Gent.

Waar gaat je masterproef precies over? Tipje van de sluier?  Smiley

het gaat in essentie een lekenuitleg zijn over hoe bitcoin werkt (zodat ze aan de faculteit economie een soort "handleiding" hebben) in combinatie met economische beschouwingen over deflatoire munteenheden, hoe kredietverlening hier nog in zou kunnen passen, waarom mensen minen tegen verlies, wat er allemaal al gekocht kan worden in het bitcoin-ecosysteem, wat de (economische) voordelen zijn van bitcoin etc... redelijk "basic" voor de mensen die er al wat van kennen Wink
Maar... als ik het kan fixen bij mn promotor, ga ik er ook een paar hoofdstukken in proberen steken die de filososie achter bitcoin meer uitspitten. Zou dat er graag bij doen, maar wil de mensen niet té veel voor het hoofd stoten ("central banking = evil" horen ze niet zo graag denk ik Wink )
Tafelpoot
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 191
Merit: 100


View Profile
October 22, 2013, 09:26:30 AM
 #8

Mooi initiatief!
Het zou echt handig zijn indien deze vereniging de huidige legale status van bitcoin in belgie kan uitklaren.
Ik kan er wel niet bij zijn op woensdagen.

Laat me maar iets weten als jullie in gent afspreken!
stryker000
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
October 28, 2013, 10:52:07 AM
 #9

Ziet er zeer leuk uit! Enkele collega's en ik zijn van plan om ons ook te storten in het bitcoin verhaal! Verplaatsing is zeer moeilijk voor ons op dat uur door ons werk.. Toch wil ik wel op de hoogte gehouden worden!
Spaceman_Spiff
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1638
Merit: 1001


₪``Campaign Manager´´₪


View Profile
December 03, 2013, 08:35:48 AM
 #10

Mooi initiatief!
Het zou echt handig zijn indien deze vereniging de huidige legale status van bitcoin in belgie kan uitklaren.
+1, al wat reactie gekregen van de regering?  En hoe vlot het vormen van de belgische tak van de bitcoin foundation?
Tafelpoot
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 191
Merit: 100


View Profile
December 10, 2013, 01:07:46 PM
 #11

Ik heb onlangs bij Belfius bank gevraagd hoe je met bitcoin moet omgaan. Ze konden niets toevoegen aan "de informatie die momenteel beschikbaar is".
Armada
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 26
Merit: 0


View Profile
December 10, 2013, 01:37:35 PM
 #12

Ik heb onlangs bij Belfius bank gevraagd hoe je met bitcoin moet omgaan.

Wees er maar zeker van dat Dehaene en kornuiten ten gepasten tijde zéér goed zullen weten hoe ze met bitcoins moeten omgaan en wel op die manier dat zij er het grote voordeel uithalen.

Politiek is een vuil spel en de ideologie achter de bitcoin zal daar ook aan ten prooi vallen vrees ik.
DigitalDroid
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 11
Merit: 0



View Profile
December 12, 2013, 02:45:20 PM
 #13

Het zou natuurlijk het eenvoudigst zijn als de Belgische overheid diensten zoals "het minen van bitcoin" als IT diensten beschouwt (wat het in essentie ook zijn) en niet herclassificeert als "financiële diensten" (wat een heel pak extra risico's en papierwerk zou meebrengen voor wie deze diensten aanbiedt).

Hou daar rekening mee bij jullie lobbywerk.
ArpFlush
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 623
Merit: 500


View Profile
December 14, 2013, 11:53:32 AM
 #14

Interessant initiatief! Hebben jullie een website?

"Panic Selling is not an Investment Strategy"
argov
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 178
Merit: 100


View Profile
December 14, 2013, 02:15:12 PM
 #15

Er is een website hij is enkel niet echt up to date http://www.bitcoinfoundation.be/

Greetings

1JBwWnqwxGTtqchacyHuhdjWZhYYonBuDf and 19KXWjUZnNPatoMZoRiFMzJFWA7mxBRPX5
pinarello
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 266
Merit: 100


NXT is the future


View Profile
December 14, 2013, 08:04:35 PM
 #16

Hallo,

Leuk initiatief!

blij te weten dat jullie er werk van maken.

mvg
Pin

alanjane
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 16
Merit: 0


View Profile
December 22, 2013, 10:46:01 AM
 #17

Ik lees dit nu pas... kan ik hiervan een verslag krijgen? (PM, mail?). Goed initiatief.
justroll
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 16
Merit: 0


View Profile
January 16, 2014, 08:27:36 AM
 #18

is er een site met evt contactinfo ?

we moeten NU Belgie bitcoin-aware maken
TenaciousC
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 608
Merit: 500



View Profile
January 16, 2014, 01:01:43 PM
 #19

super initiatief! de nationale bank heeft alvast al een beetje geholpen in het verhogen van btc awareness... Smiley
Het feit dat de NBB bang is van BTC is volgens mij een goed teken, ze beseffen dat we op weg zijn het corrupte bankwezen buiten spel te zetten. Als we terugkijken naar hoe peer-to-peer gestart is voor bv muziek kunnen we 2 dingen concluderen:

- Eender wat men doet, dit is niet meeer te stoppen
- Als de bestaande organistaties willen overleven gaan ze nu eindelijk onder voldoende druk gezet worden om mee te groeien met onze tijd en zich aan te passen naar de behoeften van de gebruikers ipv de gebruikers zich te hoeven aanpassen aan hen.
ArpFlush
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 623
Merit: 500


View Profile
January 16, 2014, 01:28:43 PM
 #20

is er een site met evt contactinfo ?

we moeten NU Belgie bitcoin-aware maken

Inderdaad. Misschien moeten we eens nadenken over een glasheldere en poepsimpele uitleg over wat Bitcoin is. Daar een mooie webpagina aan besteden, Facebook shares, e.d.

"Panic Selling is not an Investment Strategy"
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!