Bitcoin Forum
June 09, 2024, 04:47:30 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 3 »  All
  Print  
Author Topic: Svar fra Skattetaten i Norge  (Read 6293 times)
Oblodo (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 180
Merit: 100



View Profile
November 07, 2013, 10:48:03 AM
 #1

Min venninne som arbeider som jurist i skatteetaten sier at følgende er avgjort i den juridiske avdelingen hun arbeider i: "Gevinst ved omsetting av BTC beskattes med 28% vurdert ut i fra kjøps og salgstidspunkt. BTC som eies ved årskiftet er formueskattepliktige. Omsettingen er MVA pliktig" Det er da helt vilt...
Oblodo (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 180
Merit: 100



View Profile
November 07, 2013, 11:31:39 AM
 #2

Skattenett internt sier følgende "Omsetning av bitcoin er ordinær avgiftspliktig omsetning av elektroniske tjenester. Unntaket for betalingsmidler kommer ikke til anvendelse"

elektroniske tjenester.... hva pokker mener de? Er de mildt retarderte? BTC en tjeneste? Hvordan da?


Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
November 07, 2013, 03:50:35 PM
 #3

Hmm. I så fall betyr det bare at omsetning av BTC vil flytte ut av landet og under jorden.

At gevinst er skattepliktig er greit nok, samme med formueavgift, men MVA?

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
November 07, 2013, 06:44:02 PM
 #4

Min venninne som arbeider som jurist i skatteetaten sier at følgende er avgjort i den juridiske avdelingen hun arbeider i: "Gevinst ved omsetting av BTC beskattes med 28% vurdert ut i fra kjøps og salgstidspunkt. BTC som eies ved årskiftet er formueskattepliktige. Omsettingen er MVA pliktig" Det er da helt vilt...
Det er heilt vilt, og eg trur det ikkje før eg ser eit offisielt svar frå Skattedirektoratet.  Eg spurde om dette våren 2011 og ventar framleis på svar.  Svenske Skatterättsnämnden har vurdert eit tilsvarande spørsmål og komme til motsett konklusjon.  Svenskane viser til EU-direktiv som Noreg òg har implementert.  Alle andre EU-land som har vurdert dette har komme fram til at omsetning av bitcoin er mva-fritt.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
DrHaribo
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1034


Needs more jiggawatts


View Profile WWW
November 08, 2013, 01:52:27 PM
 #5

Fra skatteetaten:

Quote
Hei,
Vi mottar mange mange publikumshenvendelser om bitcoin. Beklager sen besvarelse.

Vi håper følgende gir svar på din henvendelse:

Bitcoin

Skatteetaten mottar løpende spørsmål fra publikum og media knyttet til skatte- og avgifts rettslig behandling av bitcoin.

Vi vil nedenfor kort redegjøre for etatens tilnærming til den skatte- og avgiftsmessige behandlingen.

Skatt:

Bitcoins er betegnet som "virtuell valuta" og har mange likhetstrekk med vanlige valutaer, selv om den ikke faller inn under definisjonen i valutaloven. Gevinst ved omsetning av bitcoin beskattes med 28 prosent. Gevinsten blir vurdert ut fra verdien av bitcoins ved kjøps- og salgstidspunktene. Bitcoins som eies ved årsskiftet er formuesskattepliktig.

Merverdiavgift:

Omsetning av bitcoin er ordinær avgiftspliktig omsetning av elektroniske tjenester.

Unntaket for betalingsmidler kommer ikke til anvendelse (mval. § 3-6 d).


▶▶▶ bitminter.com 2011-2020 ▶▶▶ pool.xbtodigital.io 2023-
Holographic
Member
**
Offline Offline

Activity: 66
Merit: 10


Global Currency for Global Unity


View Profile
November 08, 2013, 04:55:19 PM
 #6

Så man skal betale formueskatt av de elektroniske tjenestene man har kjøpt ja....logisk.

Dette virker faktisk ikke som en feil eller en misforståelse, dette virker mer som et direkte og ondsinnet angrep på Bitcoin. MVA på Bitcoin vil bety slutten for handel av Bitcoin i Norge. Skuffet over skatteetatens vurderingsevne må jeg si.

Det er også merkelig at kun mval. (§ 3-6 d) er nevnt. Flere punkter i § 3-6 er vel aktuelt for Bitcoin. Uansett hvordan man vurderer det, må det vel falle inn under en av de kategoriene. Er det først en "tjeneste", må det vel kategoriseres som en finansiell tjeneste?

Quote
§ 3-6. Finansielle tjenester
Omsetning og formidling av finansielle tjenester er unntatt fra loven, herunder
a)    omsetning av forsikringstjenester
b)    omsetning av finansieringstjenester, likevel ikke finansiell leasing
c)    utføring av betalingsoppdrag
d)    omsetning av gyldige betalingsmidler
e)    omsetning av finansielle instrumenter og lignende
f)    forvaltning av verdipapirfond
g)    forvaltning av investeringsselskap

Har noen tipset media, eller gjør noe for å få denne problemstillingen fram i lyset? Det er rett og slett absurd.

Minthos
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 14
Merit: 0


View Profile
November 08, 2013, 08:51:38 PM
 #7

Det her høres ut som et prima eksempel på bukken og havresekken. Skatteetaten velger å tolke regelverket til sin fordel, og hvis vi ikke gjør som de sier får vi straffeskatt.
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
November 09, 2013, 10:39:30 AM
 #8

Jeg prøvde å sette lys på dette i forbindelse med en uttalelse skattedirektøren kom med i pressens dekning av nordmannen som kjøpte leilighet for Bitcoin-gevinst.

Quote
Bet meg merke i denne:

Quote
omsetning av bitcoin skal man betale moms av, opplyser skattedirektøren.

Har kanskje ikke fulgt så godt med her i det siste - er dette nytt? Hva er implikasjonene?

I den saken druknet MVA-aspektet i den fantastiske historien om bitcoin-avkastningen. Men uttalelsen virker å være konsistent med det som kommer frem i denne tråden.

Bitcoin er nyskapende på mange måter - nå er den også den første valutaen som er MVA-pliktig. :-/

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
November 09, 2013, 10:50:02 AM
 #9

Fra skatteetaten:
Quote
Gevinst ved omsetning av bitcoin beskattes med 28 prosent. Gevinsten blir vurdert ut fra verdien av bitcoins ved kjøps- og salgstidspunktene.

Et nokså dumt spørsmål i den sammenheng. Anta at en person kjøpte 10 bitcoins da kursen var $1. Senere kjøpte han 10 nye bitcoins da kursen var $300. Når kursen er $1000, selger han 10 bitcoins og har dermed $10 000 og 10 bitcoins. Siden bitcoins er "fungible" er det uklart  for meg om han har solgt de 10 første bitcoinene han kjøpte eller de 10 siste, og hvilken avkastning han har hatt virker dermed uklart for meg. Kan han velge selv om han skal rapportere 99900% avkastning (de 10 første bitcoins) eller 233% avkastning (de 10 siste bitcoins)?

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
Savior
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 176
Merit: 100


View Profile
November 09, 2013, 11:50:56 AM
 #10

Fra skatteetaten:
Quote
Gevinst ved omsetning av bitcoin beskattes med 28 prosent. Gevinsten blir vurdert ut fra verdien av bitcoins ved kjøps- og salgstidspunktene.

Et nokså dumt spørsmål i den sammenheng. Anta at en person kjøpte 10 bitcoins da kursen var $1. Senere kjøpte han 10 nye bitcoins da kursen var $300. Når kursen er $1000, selger han 10 bitcoins og har dermed $10 000 og 10 bitcoins. Siden bitcoins er "fungible" er det uklart  for meg om han har solgt de 10 første bitcoinene han kjøpte eller de 10 siste, og hvilken avkastning han har hatt virker dermed uklart for meg. Kan han velge selv om han skal rapportere 99900% avkastning (de 10 første bitcoins) eller 233% avkastning (de 10 siste bitcoins)?


Er ikke sånn det fungerer. I ditt scenario har han da kjøpt bitcoins for 1*10$ + 10*300$= 3010 $. Selger han da 10 bitcoins for 10 000$ totalt, må han da skatte på de 6990$ som er fortjeneste. Tar du ut mer fortjeneste etter dette, blir da alt det også skattet. Skal med andre ord kun skatte av faktisk overskudd.

Dette forutsetter så klart at man ikke må betale kapitalavkastningen allerede ved verdiøkningen ved årskiftet som vist du eier aksjer.

Edit: Man kan også trekke fra en viss % hvert år som blir oppgitt av staten, men husker ikke detaljene.
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
November 09, 2013, 02:16:21 PM
 #11

Takk, Savior, oppklarende og logisk :-)

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
radiatorplugg
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 2
Merit: 0


View Profile
November 10, 2013, 01:55:38 AM
 #12

Lurer på hva Skatteetaten har røyka, tyder vel på at de har vel bestemt seg for å stikke alle mulige kjepper i hjulene for "virtuell valuta" som de kaller det.

Hva hvis man kjøper bitcoin i utlandet? Da slipper man vel unna MVA? Så det betyr vel i praksis at dersom bitcoin virkelig blir utbredt så vil dette altså straffe det norske markedet/næringen.
Quantumboredom
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 31
Merit: 0


View Profile
November 10, 2013, 10:28:02 AM
 #13

Gevinstbeskatning på 28 % høres jo greit nok ut, men hva betyr det egentlig at man skal betale mva? Dvs., i hvilke situasjoner skal man i såfall betale dette? Når man har gravd frem bitcoins og selger de på f.eks. bitstamp, skal man da betale både 28 % gevinstskatt + 25 % mva?
Malawi
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


One bitcoin to rule them all!


View Profile
November 10, 2013, 02:53:57 PM
 #14

Dette betyr at om noen som leser dette har endel BTC, og ønsker å realisere gevinst, bør flytte til Tyskland lenge nok til å bli skattet som en Tysker. Deretter er det å vente ett år, så man kan realisere BTC'ene skattefritt før man evt flytter tilbake til Norge.

(Dog sikkert litt mere komplisert enn jeg skisserer, og med noen skattefeller underveis.)

BitCoin is NOT a pyramid - it's a pagoda.
Oblodo (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 180
Merit: 100



View Profile
November 10, 2013, 08:07:01 PM
 #15

Gevinstbeskatning på 28 % høres jo greit nok ut, men hva betyr det egentlig at man skal betale mva? Dvs., i hvilke situasjoner skal man i såfall betale dette? Når man har gravd frem bitcoins og selger de på f.eks. bitstamp, skal man da betale både 28 % gevinstskatt + 25 % mva?

Nå skal man heldigvis ikke betale MVA av handel med utlandet... Så du trenger neppe å betale moms på salg til noen utenfor Norge. Det er Sturle og andre som selger BTC til folk i Norge som vil bli ramt.

Det er for å stoppe handelen innenlands, ser det ut til. Min veninne nevnte også at den juristen som hadde satt seg best inn i det og forsøkte å forklare hva BTC er i en rapport ( som jeg forsøker å få fatt i) totalt avviste MVA tanken. Så dette er enten bevist politik eller så er det bare en gjeng med 60 åringer som ikke fatter noe. Jeg heller til det siste, siden konspirasjonsteorier ikke helt er min stil...
Oblodo (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 180
Merit: 100



View Profile
November 10, 2013, 08:40:31 PM
 #16

Det er også interessant at notatet som er lagt på intern-nettet ikke er signert, men anonymt. Det er ikke vanlig. Min veninne skal finne ut av hvem som har skrevet det. Kan jo være gøy å Mailbombe ham/henne med en rekke kritiske spørsmål...
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
November 11, 2013, 11:38:41 AM
 #17

Gevinstbeskatning på 28 % høres jo greit nok ut, men hva betyr det egentlig at man skal betale mva? Dvs., i hvilke situasjoner skal man i såfall betale dette? Når man har gravd frem bitcoins og selger de på f.eks. bitstamp, skal man da betale både 28 % gevinstskatt + 25 % mva?
Nå skal man heldigvis ikke betale MVA av handel med utlandet... Så du trenger neppe å betale moms på salg til noen utenfor Norge. Det er Sturle og andre som selger BTC til folk i Norge som vil bli ramt.
Det er faktisk mva på kjøp av elektroniske tenester frå utlandet.  Elles kunne vi enkelt ha omgått dette ved å registrere eit firma i Sverige og gjere handelen derifrå.

Eg gjer all handel som privatperson fram til eg har fått eit vitugt svar frå Skatteetaten på spørsmåla eg sendte dei våren 2011 med oppfølgingsspørsmål i 2012.  Det er ikkje mva på handel mellom privatpersonar.  Men det tilseier at eg ikkje kan drive næringsmessig, so det kjem ingen nettbutikk frå mi side på ei stund til.  Eg driv på hobbybasis ved sidan av full jobb, utan reklame eller nokon vanleg butikk, berre sal til kontaktar via IRC og e-post, ikkje faste opningstider, osv.  Ikkje noko som kan gi aktiviteten næringsmessig preg.  Slik ikkje-næringsmessig handel kan eg drive med som privatperson.  Det var rådet eg fekk frå Skatteetaten i 2011 etter at omsetninga mi hadde passert 50000 kroner som vanlegvis er grensa for mva-plikt.

Quote
Det er for å stoppe handelen innenlands, ser det ut til. Min veninne nevnte også at den juristen som hadde satt seg best inn i det og forsøkte å forklare hva BTC er i en rapport ( som jeg forsøker å få fatt i) totalt avviste MVA tanken. Så dette er enten bevist politik eller så er det bare en gjeng med 60 åringer som ikke fatter noe. Jeg heller til det siste, siden konspirasjonsteorier ikke helt er min stil...
Når eg les skattelova kan eg ikkje forstå at det skal vere formueskatt på tenester.  Formueskatt er det på eigedom og pengar som andre er skuldige deg (til dømes bankinnskot).  Ei teneste er noko som vert utført der og då, ikkje eigedom.  Du betaler til dømes ikkje formueskatt for kinobillettane du har kjøpt i løpet av året,  for Spotify-abonnementet eller for ferien du tok for å samle krefter til arbeid du kan gjere neste år.  Her har dei plukka frå ulike hyller for å skattleggje mest mogeleg, og juridisk held det neppe mål.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
November 11, 2013, 11:39:39 AM
 #18

Det er også interessant at notatet som er lagt på intern-nettet ikke er signert, men anonymt. Det er ikke vanlig. Min veninne skal finne ut av hvem som har skrevet det. Kan jo være gøy å Mailbombe ham/henne med en rekke kritiske spørsmål...
Kan det vere anonymt fordi vedkommande som skreiv det har slutta?  I so fall veit eg kven det er..

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
Quantumboredom
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 31
Merit: 0


View Profile
November 11, 2013, 05:37:33 PM
 #19

Det var i allfall kjekt å høre at man antageligvis sitter trygt så lenge det er salg til utenlandsk børs det handler om. Men det er jo veldig tullete hvis det sementeres at man skal betale mva. på kjøp, så man får vel bare håpe at de kommer på bedre tanker.
sturle
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1437
Merit: 1002

https://bitmynt.no


View Profile WWW
November 11, 2013, 08:29:18 PM
 #20

Eg purra på saka mi for ei stund sidan, og fekk svar.  I svaret stod det ikkje eit ord om mva, men at dei jobbar med saka og eit par generelle opplysningar om skatt på forteneste og formue.  Eg ba dei om eit møte for å få ei avklåring på kva dei vanskelege spørsmåla er, kva dei kan svare på allereie no og kva konsekvensar ulike utfall av dei uavklarte spørsmåla eventuelt vil få.  Dei har brukt mange år på saka, so noko må dei ha klart å finne ut.  Vi sjå kva som skjer.  Dei vert nok ikkje ferdige i år.

Sjå https://bitmynt.no for veksling av bitcoin mot norske kroner.  Trygt, billig, raskt og enkelt sidan 2010.
I buy with EUR and other currencies at a fair market price when you want to sell.  See http://bitmynt.no/eurprice.pl
Warning: "Bitcoin" XT, Classic, Unlimited and the likes are scams. Don't use them, and don't listen to their shills.
Pages: [1] 2 3 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!