Bitcoin Forum
May 02, 2024, 02:14:51 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic: Belgische Nationale Bank waarschuwt voor gebruik van Bitcoin  (Read 1557 times)
Tafelpoot (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 191
Merit: 100


View Profile
January 15, 2014, 10:42:34 AM
 #1

Eindelijk een eerste officiële uitspraak in België: http://www.nbb.be/doc/ts/Enterprise/Press/2014/cp140114Nl.pdf

Een duidelijke waarschuwing (zoals het hoort), maar jammer genoeg niet zo concreet. Ze verwijzen naar de zoekfunctie op fmsa.be, maar die levert niets op als je zoekt naar bitcoin of virtueel geld.
1714616091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714616091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714616091
Reply with quote  #2

1714616091
Report to moderator
The network tries to produce one block per 10 minutes. It does this by automatically adjusting how difficult it is to produce blocks.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714616091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714616091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714616091
Reply with quote  #2

1714616091
Report to moderator
1714616091
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714616091

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714616091
Reply with quote  #2

1714616091
Report to moderator
nero987
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 259
Merit: 250


View Profile
January 15, 2014, 11:04:21 AM
 #2

Bedankt voor het delen...
Gezien het kleine aantal gebruikers in België denk ik niet dat het enige invloed zal hebben op de koers.
Ook word er nergens gesproken over het mogelijk aan banden leggen van het systeem, wat op zich niet slecht is Smiley
pietje
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


View Profile
January 15, 2014, 11:53:46 AM
 #3

Het lijkt erop dat alle banken waarschuwen, maar er nog niks tegen gebeurd (gelukkig).
Ben wel benieuwd wat er gaat gebeuren als bitcoin echt doorgroeit en er wetgevingen moeten kopen, maar ik heb goede hoop.
argov
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 178
Merit: 100


View Profile
January 15, 2014, 04:42:13 PM
 #4

De Belgische pers (en vooral het Nieuwsbald voor zo ver ik weet) springen er goed op. Ze kraken bitcoin af als onveilig en gevaarlijk. Vooral dit punt wordt benadrukt:
Quote
De internetomgeving waarin virtueel geld wordt bijgehouden en verhandeld, brengt enkele risico’s
mee: zo bestaat het risico dat een handelsplatform of een digitale portemonnee gehackt wordt en de
bezitter zijn virtueel geld kwijt raakt.

Ik vraag mij dan wel af hoe bankplatformen (ook digitaal en hackbaar niet waar?) geen risico's meebrengen.

Greetings

1JBwWnqwxGTtqchacyHuhdjWZhYYonBuDf and 19KXWjUZnNPatoMZoRiFMzJFWA7mxBRPX5
skull88
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 683
Merit: 500



View Profile
January 15, 2014, 05:39:42 PM
 #5

De Belgische pers (en vooral het Nieuwsbald voor zo ver ik weet) springen er goed op. Ze kraken bitcoin af als onveilig en gevaarlijk. Vooral dit punt wordt benadrukt:
Quote
De internetomgeving waarin virtueel geld wordt bijgehouden en verhandeld, brengt enkele risico’s
mee: zo bestaat het risico dat een handelsplatform of een digitale portemonnee gehackt wordt en de
bezitter zijn virtueel geld kwijt raakt.

Ik vraag mij dan wel af hoe bankplatformen (ook digitaal en hackbaar niet waar?) geen risico's meebrengen.

Daar zwijgt men inderdaad over, terwijl een snelle zoektocht gelijk de volgende resultaten geeft:
http://www.telegraaf.nl/digitaal/article20955852.ece
http://www.bnr.nl/radio/bnr-digitaal/256984-1206/update-wereldwijd-60-banken-gehackt
https://tweakers.net/nieuws/82771/nederlandse-bankklanten-slachtoffer-van-miljoenenhack.html
http://www.zdnet.nl/news/140639/hacker-ik-heb-79-banken-gehackt-/

Wanneer komt er een waarschuwing voor banken en euro's? Waarbij de waarde sowieso van je gestolen word zonder dat er ook maar een hacker op het toneel verschijnt.

BTC: 1MifMqtqqwMMAbb6zr8u6qEzWqq3CQeGUr
LTC: LhvMYEngkKS2B8FAcbnzHb2dvW8n9eHkdp
pietje
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


View Profile
January 15, 2014, 06:28:49 PM
 #6

De Belgische pers (en vooral het Nieuwsbald voor zo ver ik weet) springen er goed op. Ze kraken bitcoin af als onveilig en gevaarlijk. Vooral dit punt wordt benadrukt:
Quote
De internetomgeving waarin virtueel geld wordt bijgehouden en verhandeld, brengt enkele risico’s
mee: zo bestaat het risico dat een handelsplatform of een digitale portemonnee gehackt wordt en de
bezitter zijn virtueel geld kwijt raakt.

Ik vraag mij dan wel af hoe bankplatformen (ook digitaal en hackbaar niet waar?) geen risico's meebrengen.

Daar zwijgt men inderdaad over, terwijl een snelle zoektocht gelijk de volgende resultaten geeft:
http://www.telegraaf.nl/digitaal/article20955852.ece
http://www.bnr.nl/radio/bnr-digitaal/256984-1206/update-wereldwijd-60-banken-gehackt
https://tweakers.net/nieuws/82771/nederlandse-bankklanten-slachtoffer-van-miljoenenhack.html
http://www.zdnet.nl/news/140639/hacker-ik-heb-79-banken-gehackt-/

Wanneer komt er een waarschuwing voor banken en euro's? Waarbij de waarde sowieso van je gestolen word zonder dat er ook maar een hacker op het toneel verschijnt.

Waarom zou de nationale bank gaan waarschuwen voor banken?
Dat is onze taak  Grin
argov
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 178
Merit: 100


View Profile
January 15, 2014, 06:31:43 PM
 #7

Nu je het zegt, kunnen we niet eens een groepscolumn schrijven voor DeMorgen?  Smiley

edit: en uiteraard ook voor een Nederlandse krant

Greetings

1JBwWnqwxGTtqchacyHuhdjWZhYYonBuDf and 19KXWjUZnNPatoMZoRiFMzJFWA7mxBRPX5
skull88
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 683
Merit: 500



View Profile
January 15, 2014, 10:48:00 PM
 #8

De Belgische pers (en vooral het Nieuwsbald voor zo ver ik weet) springen er goed op. Ze kraken bitcoin af als onveilig en gevaarlijk. Vooral dit punt wordt benadrukt:
Quote
De internetomgeving waarin virtueel geld wordt bijgehouden en verhandeld, brengt enkele risico’s
mee: zo bestaat het risico dat een handelsplatform of een digitale portemonnee gehackt wordt en de
bezitter zijn virtueel geld kwijt raakt.

Ik vraag mij dan wel af hoe bankplatformen (ook digitaal en hackbaar niet waar?) geen risico's meebrengen.

Daar zwijgt men inderdaad over, terwijl een snelle zoektocht gelijk de volgende resultaten geeft:
http://www.telegraaf.nl/digitaal/article20955852.ece
http://www.bnr.nl/radio/bnr-digitaal/256984-1206/update-wereldwijd-60-banken-gehackt
https://tweakers.net/nieuws/82771/nederlandse-bankklanten-slachtoffer-van-miljoenenhack.html
http://www.zdnet.nl/news/140639/hacker-ik-heb-79-banken-gehackt-/

Wanneer komt er een waarschuwing voor banken en euro's? Waarbij de waarde sowieso van je gestolen word zonder dat er ook maar een hacker op het toneel verschijnt.

Waarom zou de nationale bank gaan waarschuwen voor banken?
Dat is onze taak  Grin
Tijd dan maar om een perscommuniqué te gaan schrijven.  Tongue

BTC: 1MifMqtqqwMMAbb6zr8u6qEzWqq3CQeGUr
LTC: LhvMYEngkKS2B8FAcbnzHb2dvW8n9eHkdp
VincentX
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 37
Merit: 0


View Profile
January 16, 2014, 01:17:44 AM
 #9

"In tegenstelling tot wat het geval is voor elektronisch geld, bestaat er voor virtueel geld geen wettelijke garantie dat het direct inwisselbaar is voor de oorspronkelijke waarde."

Hahahahahahahahahahahaha!  Cheesy
Tafelpoot (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 191
Merit: 100


View Profile
January 16, 2014, 11:02:27 AM
 #10

"In tegenstelling tot wat het geval is voor elektronisch geld, bestaat er voor virtueel geld geen wettelijke garantie dat het direct inwisselbaar is voor de oorspronkelijke waarde."

Hahahahahahahahahahahaha!  Cheesy
Banken zijn verplicht je terug te betalen indien je gehackt wordt bij het internet-bankieren, tenzij ze grote nalatigheid bij de klant kunnen aantonen. Momenteel zijn er helemaal geen regels voor bitcoin applicaties zoals wallets waaraan je als ontwikkelaar moet voldoen. Als gebruiker heb je dus bijna geen poot om op te staan indien je gehackt wordt.

Indien iemand hulp zoekt bij het maken & beheren van een veilige wallet, stuur gerust een PM. Dan zal ik uw poot zijn Cool
nero987
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 259
Merit: 250


View Profile
January 16, 2014, 02:20:43 PM
 #11

"In tegenstelling tot wat het geval is voor elektronisch geld, bestaat er voor virtueel geld geen wettelijke garantie dat het direct inwisselbaar is voor de oorspronkelijke waarde."

Hahahahahahahahahahahaha!  Cheesy
Banken zijn verplicht je terug te betalen indien je gehackt wordt bij het internet-bankieren, tenzij ze grote nalatigheid bij de klant kunnen aantonen. Momenteel zijn er helemaal geen regels voor bitcoin applicaties zoals wallets waaraan je als ontwikkelaar moet voldoen. Als gebruiker heb je dus bijna geen poot om op te staan indien je gehackt wordt.

Indien iemand hulp zoekt bij het maken & beheren van een veilige wallet, stuur gerust een PM. Dan zal ik uw poot zijn Cool

Klopt, maar dat heeft niets te maken met het citaat erboven Wink

NBB ziet dan toch 1 ding over het hoofd, volgens hen is het geld op de bank direct inwisselbaar voor de oorspronkelijke waarde?
Probeer maar eens 5000euro van je rekening te cashen zonder vooraf een afspraak te maken. Laat staan dat je je spaarrekening van 150000 wil laten uitbetalen...
Zullen we met z'n allen eens op korte tijd onze rekeningen leeg halen? Eens kijken waar de wettelijke garantie van het inwisselen naar oorspronkelijke waarde dan staat...
Tafelpoot (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 191
Merit: 100


View Profile
January 16, 2014, 03:54:10 PM
 #12

oh ja nu je het zegt. ik had er iets te snel overgelezen Smiley
pietje
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


View Profile
January 16, 2014, 04:24:49 PM
 #13

"In tegenstelling tot wat het geval is voor elektronisch geld, bestaat er voor virtueel geld geen wettelijke garantie dat het direct inwisselbaar is voor de oorspronkelijke waarde."

Hahahahahahahahahahahaha!  Cheesy
Banken zijn verplicht je terug te betalen indien je gehackt wordt bij het internet-bankieren, tenzij ze grote nalatigheid bij de klant kunnen aantonen. Momenteel zijn er helemaal geen regels voor bitcoin applicaties zoals wallets waaraan je als ontwikkelaar moet voldoen. Als gebruiker heb je dus bijna geen poot om op te staan indien je gehackt wordt.

Indien iemand hulp zoekt bij het maken & beheren van een veilige wallet, stuur gerust een PM. Dan zal ik uw poot zijn Cool

Klopt, maar dat heeft niets te maken met het citaat erboven Wink

NBB ziet dan toch 1 ding over het hoofd, volgens hen is het geld op de bank direct inwisselbaar voor de oorspronkelijke waarde?
Probeer maar eens 5000euro van je rekening te cashen zonder vooraf een afspraak te maken. Laat staan dat je je spaarrekening van 150000 wil laten uitbetalen...
Zullen we met z'n allen eens op korte tijd onze rekeningen leeg halen? Eens kijken waar de wettelijke garantie van het inwisselen naar oorspronkelijke waarde dan staat...

het bankenstelsel is ook verre van ideaal, maarja maak dat de nationale bank maar is wijs.
Het stomme is dat 90% van de mensen als een kip zonder kop erachteraan lopen.
dnaleor
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1470
Merit: 1000


Want privacy? Use Monero!


View Profile
January 16, 2014, 04:29:16 PM
 #14

Ik heb contacten met de Tijd, en ben van plan zaterdag een opiniestuk te schrijven naar aanleiding van dit bericht.

Ik heb wel al iets in mn hoofd, maar heb morgen een belangrijk examen, dus nu geen tijd.
Input is altijd welkom natuurlijk Wink (als je bvb zaken hebt die er absoluut in moeten)
pietje
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 224
Merit: 100


View Profile
January 16, 2014, 04:58:30 PM
 #15

Ik heb contacten met de Tijd, en ben van plan zaterdag een opiniestuk te schrijven naar aanleiding van dit bericht.

Ik heb wel al iets in mn hoofd, maar heb morgen een belangrijk examen, dus nu geen tijd.
Input is altijd welkom natuurlijk Wink (als je bvb zaken hebt die er absoluut in moeten)

Goed idee en zou zeer mooi zijn als het ook echt lukt.
Denk dat je er met een standaard verhaaltje al snel komt. En even melden waarom banken voor bitcoins waarschuwen, dat ze vooral bang zijn en dat je niet moet luisteren Grin Misschien dat deze waarschuwen de meeste mensen nog afschrikt.
argov
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 178
Merit: 100


View Profile
January 16, 2014, 05:29:30 PM
 #16

Ik heb contacten met de Tijd, en ben van plan zaterdag een opiniestuk te schrijven naar aanleiding van dit bericht.

Ik heb wel al iets in mn hoofd, maar heb morgen een belangrijk examen, dus nu geen tijd.
Input is altijd welkom natuurlijk Wink (als je bvb zaken hebt die er absoluut in moeten)
Je kan al zeker vermelden dat hun systemen niet veiliger of onveiliger zijn dan bitcoin wallets.

Als je iemand nodig hebt om na te lezen, laat maar weten.

Greetings

1JBwWnqwxGTtqchacyHuhdjWZhYYonBuDf and 19KXWjUZnNPatoMZoRiFMzJFWA7mxBRPX5
dnaleor
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1470
Merit: 1000


Want privacy? Use Monero!


View Profile
January 16, 2014, 06:54:46 PM
 #17

ik zal het hier zaterdag posten, dan kunnen er nog aanpassingen gebeuren. Als ik het zondagmiddag doorstuur is het nog op tijd voor maandag veronderstel ik.
Spaceman_Spiff
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1638
Merit: 1001


₪``Campaign Manager´´₪


View Profile
January 16, 2014, 10:07:54 PM
 #18

De zoveelste waarschuwing van een centrale bank waar ik absoluut geen problemen mee heb. 
Er zijn inderdaad risicos verbonden aan bitcoin, wat mij betreft mogen ze daar gerust op wijzen.
Zolang ze de bitcoin economie met rust laten is er geen vuiltje aan de lucht.
x0rcist
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 238
Merit: 100



View Profile
January 16, 2014, 11:33:07 PM
 #19

Ik las het net ook op coindesk, achja... Ik zou als bank zijnde ook niet blij zijn met concurrentie Grin

http://www.coindesk.com/belgian-regulators-issue-joint-bitcoin-warning/
jisfree
Member
**
Offline Offline

Activity: 76
Merit: 10


View Profile
January 17, 2014, 01:00:55 PM
 #20

De zoveelste waarschuwing van een centrale bank waar ik absoluut geen problemen mee heb. 
Er zijn inderdaad risicos verbonden aan bitcoin, wat mij betreft mogen ze daar gerust op wijzen.
Zolang ze de bitcoin economie met rust laten is er geen vuiltje aan de lucht.

Ja daar ben ik ook volledig mee akkoord. Maar ik vind ook wel dat ze er eens mogen bij vertellen dat hun systeem zeker niet veel beter is.
Bij een bank heb je tegenwoordig ook weinig garantie's en het kost alleen maar geld. Als bitcoin nu eerst nog wat verder en vooral rustig zou kunnen evolueren, dan denk ik wel dat de BTC veel werk uit de handen van banken zal nemen.
Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!