Bitcoin Forum
May 14, 2024, 03:26:22 PM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Vad tycker ni norrmän om Svenskar som kommer och snor era jobb?  (Read 2884 times)
sickhouse (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
February 28, 2014, 01:11:53 AM
 #1

Anser ni att vi är som de utlänningarna som flyttar till Sverige och får gå före i jobbkön för att de är från annat land? Vi Svenskar arbetar (mina vänner har berättat detta) hårdare och tar färre pauser än ni Norrmän gör, istället för 3-4 ciggpauser i timmen blir det bara 1 varannan timme. Vet dock inte hurvida detta stämmer, vi har verkligen det svårt här med 25%+ arbetslöshet inom åldern 18-25. Vad brukar ni kalla dem som " TOOK MY JEWB!"? Är faktiskt genuint nyfiken på detta.

Turn off the news and read. Watch Psywar, learn something important about our society and PR, why and how it got started and how it brainwashes you.
1715700382
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715700382

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715700382
Reply with quote  #2

1715700382
Report to moderator
1715700382
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715700382

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715700382
Reply with quote  #2

1715700382
Report to moderator
1715700382
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715700382

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715700382
Reply with quote  #2

1715700382
Report to moderator
The forum strives to allow free discussion of any ideas. All policies are built around this principle. This doesn't mean you can post garbage, though: posts should actually contain ideas, and these ideas should be argued reasonably.
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1715700382
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715700382

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715700382
Reply with quote  #2

1715700382
Report to moderator
1715700382
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715700382

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715700382
Reply with quote  #2

1715700382
Report to moderator
1715700382
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1715700382

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1715700382
Reply with quote  #2

1715700382
Report to moderator
madao
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 126
Merit: 100


View Profile
February 28, 2014, 10:54:28 AM
 #2

"They took his Dawg?"

Svensker på arbeidsmarkedet har mest å si for de yngre som ofte har problemer med å finne "sin første jobb", fordi det ofte kommer svensker med gode CVer som søker meget bredt.

Jeg personlig har og har hatt mange fantastiske svenske kolleger samt noen riktig gode sjefer.
Det har også vært noen som har vært uduglige, så jeg tror ikke vi kan si at nordmenn er sånn og svensker er sånn.

1PgVAFtdNoKeFDmCc6Vq2jd72au8qjj8wE
Grinder
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1284
Merit: 1001


View Profile
February 28, 2014, 12:15:55 PM
 #3

Hører i grunnen aldri noe negativt om svensker som er her for å jobbe. Arbeidsledigheten er veldig lav og de fleste svenskene er unge og har jobber som ikke krever utdannelse, så det er svært få som har noen grunn til å misunne dem. Nordmenn har en tendens til å heller prøve å få en eller annen form for trygd enn å ta slike jobber. Noen svensker som er her sier at nordmenn ser ned på dem fordi de tar slike jobber, men jeg har ikke hørt noen nordmenn i min omgangskrets si slikt. Forhåpentligvis gjelder det få nordmenn.

Dette vil nok snu hvis det blir høyere arbeidsledighet og vanskeligere å få trygd eller andre former for støtte, men inntil videre er alt bare fryd og gammen. Det gjelder spesielt hvis det blir mange svensker også som får norske dagpenger etter å ha mistet jobben, siden man får rett på det ganske fort i Norge og beholder det i 2 år. Hvis man har jobbet et år kan man få ca 60% av lønnen i dagpenger i to år hvis man blir oppsagt.
sickhouse (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
February 28, 2014, 05:56:34 PM
 #4

Statistikken viser at de fleste svensker som er i Norge å jobber er unge og uten høyere utdanning. De tar jobber som vi Nordmenn ikke vil ha og på den måten holder svenskene Norge i gang. Mange av dem er i servicebransjen og blir direkte utnyttet av kyniske norske arbeidsgivere, men svenskene har en høy terskel for å klage. 150kr i timen er MYE for en svensk 20 åring, men for en nordmann er dette helt uaktuelt.
I Norge kaller vi dem for "Partysvensker", de er her for jobb, party og for å spare opp nok penger til neste lavbudsjetts backpackertur.
Mm, vi har hög tröskel för att klaga pga att vi har erfarenhet av hur lätt det är att bli av med jobb här i Sverige. Arbetsgivaren byter bara ut den som klagar för det finns tusen andra som vill ha det jobbet. De vänner jag känner som arbetar / har arbetat i Norge har pendlat istället för att bo i Norge -alternativt delat på en lägenhet med någon annan, på det sättet har de sparat in bostadskostnader. För hyrorna till bostäder i Norge är ju mycket värre än i Sverige.

Turn off the news and read. Watch Psywar, learn something important about our society and PR, why and how it got started and how it brainwashes you.
sickhouse (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
February 28, 2014, 06:02:41 PM
 #5

"They took his Dawg?"

Svensker på arbeidsmarkedet har mest å si for de yngre som ofte har problemer med å finne "sin første jobb", fordi det ofte kommer svensker med gode CVer som søker meget bredt.

Jeg personlig har og har hatt mange fantastiske svenske kolleger samt noen riktig gode sjefer.
Det har også vært noen som har vært uduglige, så jeg tror ikke vi kan si at nordmenn er sånn og svensker er sånn.
Det är från ett South Park avsnittt "Dey took our jewbs"..
Nä klart att båda sidor har sina odugliga arbetare. Men en vän som arbetade där ett tag sa att det är väldigt många kaffepauser Smiley Så en del unga norrmän drabbas tack vare att svenskarna tar deras jobb tack vare att de är villigare att söka bredare och har bättre skrivna CV:n? Fattade jag korrekt?


Hører i grunnen aldri noe negativt om svensker som er her for å jobbe. Arbeidsledigheten er veldig lav og de fleste svenskene er unge og har jobber som ikke krever utdannelse, så det er svært få som har noen grunn til å misunne dem. Nordmenn har en tendens til å heller prøve å få en eller annen form for trygd enn å ta slike jobber. Noen svensker som er her sier at nordmenn ser ned på dem fordi de tar slike jobber, men jeg har ikke hørt noen nordmenn i min omgangskrets si slikt. Forhåpentligvis gjelder det få nordmenn.

Dette vil nok snu hvis det blir høyere arbeidsledighet og vanskeligere å få trygd eller andre former for støtte, men inntil videre er alt bare fryd og gammen. Det gjelder spesielt hvis det blir mange svensker også som får norske dagpenger etter å ha mistet jobben, siden man får rett på det ganske fort i Norge og beholder det i 2 år. Hvis man har jobbet et år kan man få ca 60% av lønnen i dagpenger i to år hvis man blir oppsagt.
Kul att höra att det mesta verkar vara positivt med det då. Vad ligger eran arbetslöshet på bland ungdomar? Tack vare att vi har tagit emot nån miljon flyktingar de senaste åren och våran före detta statsminister har sagt att "Om Mohammed och Sven söker samma jobb med samma qualifikations så så ska jobbet gå till Mohammed) så har vi infödda svenskar riktigt svårt att få jobb. T.ex jag har sökt över 300 jobb som jag har kvalifikationerna för men tack vare att arbetslösheten är såpass hög så kan arbetsgivaren välja the best och the best. Sad

P.S Har lite svårt att förstå norskas så antar att det är samma för er norrmän som svarar i tråden. Är det nåt ni undrar över så översätter jag det till engelska.

Turn off the news and read. Watch Psywar, learn something important about our society and PR, why and how it got started and how it brainwashes you.
Hanslo
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 263
Merit: 250


View Profile WWW
March 01, 2014, 10:41:32 AM
 #6

Ikke så vanskelig for oss norskar å forstå svensk Smiley

http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.6646512

Morokulien
Midt i Skandinavia og midt på grensen mellom 2 land ligger Morokulien - symbolet for nesten 200 års fred mellom to naboland. Dette i et område med mange minner fra tider der naboer ble stilt mot hverandre.

Fredsmonumentet ble reist i 1914, etter norsk/svensk initiativ, 100 år etter 1814 og hundre år med fred mellom våre to land. Mer enn 12.000 mennesker var samlet ved innvielsen !
Rundt monumentet ligger Fredsriket Morokulien, skapt gjennom et svensk/norsk radioprogram i 1959 ved programlederne Lennart Hyland og Randi Kolstad.

http://www.morokulieninfocenter.com/index.html

Fryktelig glad i både Sverige og Norge Smiley







TheFootMan
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
March 01, 2014, 12:04:48 PM
 #7

Anser ni att vi är som de utlänningarna som flyttar till Sverige och får gå före i jobbkön för att de är från annat land? Vi Svenskar arbetar (mina vänner har berättat detta) hårdare och tar färre pauser än ni Norrmän gör, istället för 3-4 ciggpauser i timmen blir det bara 1 varannan timme. Vet dock inte hurvida detta stämmer, vi har verkligen det svårt här med 25%+ arbetslöshet inom åldern 18-25. Vad brukar ni kalla dem som " TOOK MY JEWB!"? Är faktiskt genuint nyfiken på detta.
Swedes are more than welcome in Norway!
sickhouse (OP)
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
March 01, 2014, 07:05:02 PM
 #8

Ikke så vanskelig for oss norskar å forstå svensk Smiley

http://www.nrk.no/kanal/nrk_gull/1.6646512

Morokulien
Midt i Skandinavia og midt på grensen mellom 2 land ligger Morokulien - symbolet for nesten 200 års fred mellom to naboland. Dette i et område med mange minner fra tider der naboer ble stilt mot hverandre.

Fredsmonumentet ble reist i 1914, etter norsk/svensk initiativ, 100 år etter 1814 og hundre år med fred mellom våre to land. Mer enn 12.000 mennesker var samlet ved innvielsen !
Rundt monumentet ligger Fredsriket Morokulien, skapt gjennom et svensk/norsk radioprogram i 1959 ved programlederne Lennart Hyland og Randi Kolstad.

http://www.morokulieninfocenter.com/index.html

Fryktelig glad i både Sverige og Norge Smiley
Aldrig förstått det, både norrmän och danskar har inga svårigheter med svenska, men vi har svårt att förstå både norska och danska (danska är framförallt svårt). Konstigt det där.. :3

Kul att höra att ni inte har några problem med snyltande svenskar Smiley

Turn off the news and read. Watch Psywar, learn something important about our society and PR, why and how it got started and how it brainwashes you.
Onar
Member
**
Offline Offline

Activity: 172
Merit: 10


View Profile
April 05, 2014, 10:49:00 PM
 #9

De fleste nordmenn er oppvokst med blant annet svensk tv, så de fleste leser og forstår svensk ganske bra Smiley Hvertfall slik jeg kjenner meg selv og andre rundt meg.

"They took his Dawg?"

Svensker på arbeidsmarkedet har mest å si for de yngre som ofte har problemer med å finne "sin første jobb", fordi det ofte kommer svensker med gode CVer som søker meget bredt.

Jeg personlig har og har hatt mange fantastiske svenske kolleger samt noen riktig gode sjefer.
Det har også vært noen som har vært uduglige, så jeg tror ikke vi kan si at nordmenn er sånn og svensker er sånn.
Det är från ett South Park avsnittt "Dey took our jewbs"..
Nä klart att båda sidor har sina odugliga arbetare. Men en vän som arbetade där ett tag sa att det är väldigt många kaffepauser Smiley Så en del unga norrmän drabbas tack vare att svenskarna tar deras jobb tack vare att de är villigare att söka bredare och har bättre skrivna CV:n? Fattade jag korrekt?


Hører i grunnen aldri noe negativt om svensker som er her for å jobbe. Arbeidsledigheten er veldig lav og de fleste svenskene er unge og har jobber som ikke krever utdannelse, så det er svært få som har noen grunn til å misunne dem. Nordmenn har en tendens til å heller prøve å få en eller annen form for trygd enn å ta slike jobber. Noen svensker som er her sier at nordmenn ser ned på dem fordi de tar slike jobber, men jeg har ikke hørt noen nordmenn i min omgangskrets si slikt. Forhåpentligvis gjelder det få nordmenn.

Dette vil nok snu hvis det blir høyere arbeidsledighet og vanskeligere å få trygd eller andre former for støtte, men inntil videre er alt bare fryd og gammen. Det gjelder spesielt hvis det blir mange svensker også som får norske dagpenger etter å ha mistet jobben, siden man får rett på det ganske fort i Norge og beholder det i 2 år. Hvis man har jobbet et år kan man få ca 60% av lønnen i dagpenger i to år hvis man blir oppsagt.
Kul att höra att det mesta verkar vara positivt med det då. Vad ligger eran arbetslöshet på bland ungdomar? Tack vare att vi har tagit emot nån miljon flyktingar de senaste åren och våran före detta statsminister har sagt att "Om Mohammed och Sven söker samma jobb med samma qualifikations så så ska jobbet gå till Mohammed) så har vi infödda svenskar riktigt svårt att få jobb. T.ex jag har sökt över 300 jobb som jag har kvalifikationerna för men tack vare att arbetslösheten är såpass hög så kan arbetsgivaren välja the best och the best. Sad

P.S Har lite svårt att förstå norskas så antar att det är samma för er norrmän som svarar i tråden. Är det nåt ni undrar över så översätter jag det till engelska.
MiningViking
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10


View Profile
April 08, 2014, 12:21:17 PM
 #10

Jag kan säga som så här efter att ha arbetat i Osloregionen - att svenskar i regel presterar bättre än norrmännen för vi kommer ofta från bemanningsföretag och är måna om jobbet medans norrmännen är fast anställda och i princip har gått i pension fast dom är kvar på jobbet...
Min åsikt är baserad på erfarenheter inom lager/logistik.
Som på ett lagerjobb där vi svenskar snittade runt 400-450 plock / dag och norrmännen snittade 270-280, gick förmannen runt och frågade vilka som ville jobba övertid eller helger vid ordertoppar var svenskarna alltid på, norrmännen ville gå hem efter sina 7 1/2 timmar och ville sova lördag/söndag.
Tror jag det att chefen var glad i oss, firman fick ju betalt per plock av sina kunder, en jäkla skillnad om någon gör 280 eller 450 plock per dag då.
Det är inte så att vi snor deras jobb - vi tar jobben som norrmännen inte vill ha och jobbar röven av oss!
Gå en tur i Oslo, Narvesen, ICA, restauranger - överallt jobbar svenskar, skulle alla svenskar åka hem imorgon så skulle Osloregionen totalhaverera.
Jag har jobbat 12-14 timmar/dag 6-7 dagar i veckan i som mest 3 månader, inga norrmän är intresserade av det på lagerjobb eller i hamnen så det blir vi "svenska polacker" som får rycka in och reda upp situationen åt norrmännen, cash is king, har man 165NOK i timmen och dom frågar om man vill jobba lördag/söndag eller övertid så är jag alltid på Wink
330NOK som övertidslön var nästan 400SEK på den tiden, rätt skaplig timlön för en hamnsjåare eller plockare på ett lager Grin
Man kan tjäna en halv svensk månadslön för lagerjobb efter skatt på 1 söndag i norge, man är dum i huvudet om man tackar nej till det!
Sen om man får trevliga arbetsgivare som betalar kontant för "ulovlig övertid" så är det bara att tacka och ta emot, jag var ärlig mot min bemanning och sa att jag inte var intresserad av att jobba bara 7 1/2 timme om dagen, helt plötsligt kunde jag välja mellan 5-6 jobb istället för det jag egentligen hade sökt, bemanningen tar ju betalt / timme så dom är glada om folk jobbar mycket övertid.

Iraq!? Afghanistan!? Bring your boys back home and drop a few big ones!!
MiningViking
Member
**
Offline Offline

Activity: 98
Merit: 10


View Profile
April 08, 2014, 12:24:47 PM
 #11

De fleste nordmenn er oppvokst med blant annet svensk tv, så de fleste leser og forstår svensk ganske bra Smiley Hvertfall slik jeg kjenner meg selv og andre rundt meg.

"They took his Dawg?"

Svensker på arbeidsmarkedet har mest å si for de yngre som ofte har problemer med å finne "sin første jobb", fordi det ofte kommer svensker med gode CVer som søker meget bredt.

Jeg personlig har og har hatt mange fantastiske svenske kolleger samt noen riktig gode sjefer.
Det har også vært noen som har vært uduglige, så jeg tror ikke vi kan si at nordmenn er sånn og svensker er sånn.
Det är från ett South Park avsnittt "Dey took our jewbs"..
Nä klart att båda sidor har sina odugliga arbetare. Men en vän som arbetade där ett tag sa att det är väldigt många kaffepauser Smiley Så en del unga norrmän drabbas tack vare att svenskarna tar deras jobb tack vare att de är villigare att söka bredare och har bättre skrivna CV:n? Fattade jag korrekt?


Hører i grunnen aldri noe negativt om svensker som er her for å jobbe. Arbeidsledigheten er veldig lav og de fleste svenskene er unge og har jobber som ikke krever utdannelse, så det er svært få som har noen grunn til å misunne dem. Nordmenn har en tendens til å heller prøve å få en eller annen form for trygd enn å ta slike jobber. Noen svensker som er her sier at nordmenn ser ned på dem fordi de tar slike jobber, men jeg har ikke hørt noen nordmenn i min omgangskrets si slikt. Forhåpentligvis gjelder det få nordmenn.

Dette vil nok snu hvis det blir høyere arbeidsledighet og vanskeligere å få trygd eller andre former for støtte, men inntil videre er alt bare fryd og gammen. Det gjelder spesielt hvis det blir mange svensker også som får norske dagpenger etter å ha mistet jobben, siden man får rett på det ganske fort i Norge og beholder det i 2 år. Hvis man har jobbet et år kan man få ca 60% av lønnen i dagpenger i to år hvis man blir oppsagt.
Kul att höra att det mesta verkar vara positivt med det då. Vad ligger eran arbetslöshet på bland ungdomar? Tack vare att vi har tagit emot nån miljon flyktingar de senaste åren och våran före detta statsminister har sagt att "Om Mohammed och Sven söker samma jobb med samma qualifikations så så ska jobbet gå till Mohammed) så har vi infödda svenskar riktigt svårt att få jobb. T.ex jag har sökt över 300 jobb som jag har kvalifikationerna för men tack vare att arbetslösheten är såpass hög så kan arbetsgivaren välja the best och the best. Sad

P.S Har lite svårt att förstå norskas så antar att det är samma för er norrmän som svarar i tråden. Är det nåt ni undrar över så översätter jag det till engelska.

Jo lite äldre norrmän är uppvuxna med svensk tv, såg man norsk TV på 80-talet/början av 90-talet så måste man ha lidit svårt..
Kan inte förstå hur någon svensk kan ha problem att förstå norsk, 90% är ju detsamma och kan man inte lista ut resten med ren logik så är man rätt ointelligent.

Iraq!? Afghanistan!? Bring your boys back home and drop a few big ones!!
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!