Bitcoin Forum
April 27, 2024, 03:59:21 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Poll
Question: Hoe ziet onze wereld eruit in pakweg 5 jaar?
Prima - 2 (33.3%)
Goed - 0 (0%)
Slecht - 3 (50%)
Heel slecht - 1 (16.7%)
Total Voters: 6

Pages: [1] 2 »  All
  Print  
Author Topic: 2019, schuld, financiele en sociale onrust wereldwijd, wat denken jullie?  (Read 302 times)
JorisK (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 199
Merit: 128



View Profile
January 08, 2019, 12:53:23 PM
Last edit: January 08, 2019, 06:01:21 PM by JorisK
Merited by peterspijzer (1)
 #1

Ha luitjes,

In de kringen om mij heen boeit het weinig mensen, ik denk dat ik hier meer mensen kan vinden die hier wel eens over nadenken, gezien het hier bomvol met Bitcoiners zit.

Ik sommeer even wat mijn ogen de afgelopen jaar hebben gezien:

- Stockmarkets een flinke beuk gekregen
- Rente overal erg laag, lager kan bijna niet.
- Verwaarlozing van FIAT (QE)
- Zeer lage dekkingsgraad banken.
- Een derivatenmarkt van 1.2 biljoen USD
- Rechtse politieke wind (Trump, Le Pen, 5 Sterren beweging, AFD)
- Brexit
- Handelsoorlog
- Een torenhoge en niet aflosbare schuld sinds loslaten goudstandaard
- De FED die de rente niet verder durft te verhogen omdat de stockmarkets dan direct onderuit gaan
- De ECB die de rente wel wil verhogen maar niet kan verhogen omdat Italie dan default
- Gele vestjes in Frankrijk (die inmiddels al oproepen tot een bankrun)
- De dollar die langzaam wegzakt als reserve currency
- De westerese samenhorigheid die afbrokkelt (brexit, VS en EU tegen over elkaar) en de opkomende economische macht van China
- Robotisering van de samenleving, meer mensen werkeloos.

Ben ik de enige die zich wel eens afvraagt hoe de babyboom generatie afscheid van ons gaat nemen? Hoe zien jullie de aankomende, pak beet 5 jaar?
Advertised sites are not endorsed by the Bitcoin Forum. They may be unsafe, untrustworthy, or illegal in your jurisdiction.
1714190361
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714190361

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714190361
Reply with quote  #2

1714190361
Report to moderator
1714190361
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714190361

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714190361
Reply with quote  #2

1714190361
Report to moderator
1714190361
Hero Member
*
Offline Offline

Posts: 1714190361

View Profile Personal Message (Offline)

Ignore
1714190361
Reply with quote  #2

1714190361
Report to moderator
QuadsPoker
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 168
Merit: 42

nothing is impossible


View Profile
January 08, 2019, 05:32:12 PM
 #2

Ik zie de komende 5 jaar zeer somber in. Ik heb de vorige 15 jaar goed kunnen profiteren van het systeem met mijn eigen zaak. Ik ben nu naar Spanje verhuisd om wat meer van men gezin te genieten en me meer op crypto toe te leggen.

Ik ben zeer blij dat ik voor mezelf en vooral voor men kids al enige zekerheid heb kunnen vastleggen voor de toekomst, want ik zie het financieel systeem wereldwijd zeer somber in voor de komende jaren. Het is nu het uitgelezen moment voor mensen om het heft in eigen handen te nemen en wat zekerheid in te bouwen voor de toekomst.

Zaken zoals pensioenen en dergelijke zie ik zeer somber in dus ik den dat iedere kans die je krijgt ook al ben je nog maar student, je moet grijpen en er het beste van te maken want van de overheid uit zal je in de toekomst niet veel moeten verwachten.

Dit zie ik en een groep mensen waarmee ik samenwerk al enkele jaren aankomen en zijn 3 jaar geleden al begonnen om voorzorgsmaatregelen te nemen.

Klein voorbeeldje. Sedert 3 jaar hebben we een soort van spaargroepje. Niet dat wij geld beheren. iedereen heeft zijn eigen BTC wallet en sedert bijna 3 jaar hebben wij een vaste dag per maand dat ieder persoon in het groepje voor 100€ of sommigen voor 250€ aan BTC kopen en gewoon op de wallet zetten. Dus iedere maand opdezelfde dag kopen wij BTC aan ongeacht de waarde op dat moment en plaatsten dit op onze wallet.

Ikzelf doe dit nu ook 3 jaar. Ik koop maandelijks 250€ aan BTC voor mezelf en dan nog 2 maal 200€ per maand voor elk van men kids. Op deze manier zonder het al te veel in men portefeuille te voelen bouw ik een mooi spaarcentje op voor mijn kids en nog wat extra voor mezelf. En dit is iets dat ik aanraad aan ieder persoon. Niet iedereen heeft maandelijks dezelfde middelen maar hetgeen je kan sparen of opzij kan zetten, zet het niet op een spaarrekening, heeft totaal geen nut. Ben je pas ouder geworden van een mooie baby, gooi alle reclame weg van banken die je geluk wensen en hun spaarrekening promoten voor je ukkie. Mijn advies creëer een BTC wallet en koop maandelijks voor je baby een kleine portie BTC aan.


Conclusie: De wereld en zeker de financiële wereld zijn naar de kloten en ze gaan jou ook kloten indien je niet zelf je toekomst in eigen handen neemt.

Signature for rent. Your signature will be displayed an entire year in one of my threads that is visited 200+ times daily
friends1980
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 1582
Merit: 1059


nutildah-III / NFT2021-04-01


View Profile
January 10, 2019, 03:58:49 PM
 #3

Mijn advies creëer een BTC wallet en koop maandelijks voor je baby een kleine portie BTC aan.

Ik vind het advies van QuadsPoker zeker het steunen waard. Ik wil alleen een kleine nuance aanbrengen, en het is waarschijnlijk het meest bekende cliché onder beleggers: spreid je risico.

Ik volg de situaties die JorisK opsomt zelf ook op de voet, en het lijstje dat hij aanhaalt bevestigt ook nog maar eens dat ik niet de enige op dit forum ben die met die somberheid speelt. Ik denk vooral dat die huidige kolos die de staat is met zijn vele gezichten - etatisme, "het systeem", de sociale zekerheid - onvoldoende fundamenten heeft en vroeg of laat zal instorten. Waarschijnlijk zit 90% van de (ernstige) leden op het forum met dezelfde angstbeelden, en vaak zijn ze - zoals bij mij - zelfs de reden om de stap naar crypto te zetten.

Er is echter één zaak die je niet uit het oog mag verliezen, contradictorisch genoeg, nl. dat "het systeem" in recente eeuwen altijd zeer goed voor zichzelf heeft weten te zorgen. Vaak op onaanvaardbare wijze (ik denk spontaan aan de bail-out) - en als libertariër zou ik zeggen ALTIJD op onaanvaardbare wijze, maar dat is een andere discussie - maar wel bijna altijd met succes. Daarom zou ik je spaarboekje en wat goud en je woning en zelfs je pensioen niet zomaar afschrijven, maar er eveneens op speculeren. Ik denk dat je in die zin de crypto-investering niet als een reddingsboei moet zien, maar als een EXTRA zekerheid ingeval de rest op de fles gaat. Vergeet niet: als morgen crypto bij wet verboden wordt, is het verhaal uit, en of je dat leuk vindt of niet is daarbij een compleet irrelevante kwestie.

En anderzijds, als de boel morgen toch implodeert, geloof dan toch maar beter niet dat crypto de wereld zal redden. Dat zou zeer naïef zijn want op dit ogenblik is er verre van een consensus over de economische waarde van crypto-munten (wij crypto people zijn nog steeds een zeer kleine minderheid). Dat zal hopelijk veranderen maar het zal heel gestaag gaan.

Ik ben alles behalve negatief, gewoon realistisch en natuurlijk hoop ik ook dat de crypto-prijzen zo snel mogelijk gaan moonen. De situatie van QuadsPoker is op korte termijn (of voor de duur van zijn leven) zeker interessant, maar of het ook duurzaam zal zijn, moet nog blijken.

Ik hoef in elk geval geen Lambo en geen villa in Saint-Tropez, maar mijn ultieme doel is vrijheid en die definieer ik als volgt: wel nog mogen werken, maar niet meer MOETEN werken. QuadsPoker komt alvast dicht in de buurt!

nutildah-III - First BitcoinTalk NFT Transaction ever - 2021-04-01 [666 fBTC]
Iced
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 627
Merit: 208


Belgian based crypto-enthusiast


View Profile
January 10, 2019, 10:21:26 PM
 #4

Ik hoef in elk geval geen Lambo en geen villa in Saint-Tropez, maar mijn ultieme doel is vrijheid en die definieer ik als volgt: wel nog mogen werken, maar niet meer MOETEN werken. QuadsPoker komt alvast dicht in de buurt!

Eindelijk iemand die niet om een Lambo kraait :-) joke aside, ik volg je helemaal in deze stelling.

De robotisering waar JorisK het dan weer over heeft heb ik ook enorm angst over, je merkt nu trouwens dat die shifting al bezig is maar dan eerder over automatisering. Ik vrees dat de klassen die we zoals vandaag de dag kennen alleen nog maar harder verscheidenheid gaan krijgen. Diegenen die vandaag niet mee zijn met deze markten, zijn de sukkelaars van morgen, zeg ik wel vaker.

Robotisering drijft de mensen die al wat lager geschoold zijn in een nieuw klassensysteem waar ze van job-naar-job zullen moeten gaan, tenzij ze zichzelf herscholen. Dit is echter geen simpele klus voor iedereen.

Ik kijk eigenlijk niet echt naar de waarde die het heeft de dag van vandaag, ik kijk het echt op zeer lange termijn. Het eerste wat ik graag zou willen zien is de real world use mogelijkheden, veel mensen zijn er toch nog steeds skeptisch over.

Ik heb op geen enkel vlak een goed beeld over de toekomst, ik vermoed dat we nog een enorme recessie gaan meemaken. Alles gaat gewoon te snel, de kwaliteit van alles gaat achteruit, de grote massa volgt blindelings.

Zoals je al aangeeft, China zal wederom de grootste macht worden. Zij zijn enorm snugger ingesteld, helpen landen in Afrika om hun "vooruitgang" te boeken om eigenlijk gewoon een extra afzetmarkt voor zichzelf te voorzien.

Overal zie je steeds meer rechtse bewegingen vloeien, die zich op totaal verkeerde informatie baseren.

Maar gelukkig denk ik er niet teveel over na.

No signature for now
QuadsPoker
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 168
Merit: 42

nothing is impossible


View Profile
January 13, 2019, 01:00:42 PM
Merited by peterspijzer (1)
 #5

Mijn advies creëer een BTC wallet en koop maandelijks voor je baby een kleine portie BTC aan.

Ik vind het advies van QuadsPoker zeker het steunen waard. Ik wil alleen een kleine nuance aanbrengen, en het is waarschijnlijk het meest bekende cliché onder beleggers: spreid je risico.

Ik volg de situaties die JorisK opsomt zelf ook op de voet, en het lijstje dat hij aanhaalt bevestigt ook nog maar eens dat ik niet de enige op dit forum ben die met die somberheid speelt. Ik denk vooral dat die huidige kolos die de staat is met zijn vele gezichten - etatisme, "het systeem", de sociale zekerheid - onvoldoende fundamenten heeft en vroeg of laat zal instorten. Waarschijnlijk zit 90% van de (ernstige) leden op het forum met dezelfde angstbeelden, en vaak zijn ze - zoals bij mij - zelfs de reden om de stap naar crypto te zetten.

Er is echter één zaak die je niet uit het oog mag verliezen, contradictorisch genoeg, nl. dat "het systeem" in recente eeuwen altijd zeer goed voor zichzelf heeft weten te zorgen. Vaak op onaanvaardbare wijze (ik denk spontaan aan de bail-out) - en als libertariër zou ik zeggen ALTIJD op onaanvaardbare wijze, maar dat is een andere discussie - maar wel bijna altijd met succes. Daarom zou ik je spaarboekje en wat goud en je woning en zelfs je pensioen niet zomaar afschrijven, maar er eveneens op speculeren. Ik denk dat je in die zin de crypto-investering niet als een reddingsboei moet zien, maar als een EXTRA zekerheid ingeval de rest op de fles gaat. Vergeet niet: als morgen crypto bij wet verboden wordt, is het verhaal uit, en of je dat leuk vindt of niet is daarbij een compleet irrelevante kwestie.

En anderzijds, als de boel morgen toch implodeert, geloof dan toch maar beter niet dat crypto de wereld zal redden. Dat zou zeer naïef zijn want op dit ogenblik is er verre van een consensus over de economische waarde van crypto-munten (wij crypto people zijn nog steeds een zeer kleine minderheid). Dat zal hopelijk veranderen maar het zal heel gestaag gaan.

Ik ben alles behalve negatief, gewoon realistisch en natuurlijk hoop ik ook dat de crypto-prijzen zo snel mogelijk gaan moonen. De situatie van QuadsPoker is op korte termijn (of voor de duur van zijn leven) zeker interessant, maar of het ook duurzaam zal zijn, moet nog blijken.

Ik hoef in elk geval geen Lambo en geen villa in Saint-Tropez, maar mijn ultieme doel is vrijheid en die definieer ik als volgt: wel nog mogen werken, maar niet meer MOETEN werken. QuadsPoker komt alvast dicht in de buurt!

gelijk heb je, maar heb voor lange termijn ook al zekerheden ingebouwd hoor. Ik heb wat geld in verschillende eigendommen zitten die buiten mijn eigen huis al reeds zijn overgemaakt op mijn kids hun naam. Daarnaast heb ik hier in Spanje in een paar horeca zaken geïnvesteerd die een zeer goed langstermijn potentieel hebben.
Dit zijn zaken die ik heb moeten doen. Altijd zelfstandige geweest dus op al te veel pensioen moet ik niet rekenen.

Ik weet natuurlijk niet hoe crypto er binnen 5-10-15 jaar gaat voorstaan maar he leek me het risico waard om zwaar te investeren in crypto een paar jaar geleden en nu soort van passief sparen voor de kids. Als ik het naar de bank brengt kost het me alleen maar geld.

Signature for rent. Your signature will be displayed an entire year in one of my threads that is visited 200+ times daily
JorisK (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 199
Merit: 128



View Profile
January 13, 2019, 02:14:32 PM
Merited by friends1980 (1)
 #6

gelijk heb je, maar heb voor lange termijn ook al zekerheden ingebouwd hoor. Ik heb wat geld in verschillende eigendommen zitten die buiten mijn eigen huis al reeds zijn overgemaakt op mijn kids hun naam. Daarnaast heb ik hier in Spanje in een paar horeca zaken geïnvesteerd die een zeer goed langstermijn potentieel hebben.
Dit zijn zaken die ik heb moeten doen. Altijd zelfstandige geweest dus op al te veel pensioen moet ik niet rekenen.

Ik weet natuurlijk niet hoe crypto er binnen 5-10-15 jaar gaat voorstaan maar he leek me het risico waard om zwaar te investeren in crypto een paar jaar geleden en nu soort van passief sparen voor de kids. Als ik het naar de bank brengt kost het me alleen maar geld.

Zoals ik het zie:

- Ik ben een loonslaaf die tot zijn 71ste straks moet blijven werken.
- Geld sparen op mijn rekening levert niks op, sterker nog, dankzij inflatie kost het geld.
- Geld stoppen in vastgoed is onmogelijk tenzij je over bedragen van 6 getallen minimaal beschikt.
- Geld stoppen in goud betekend goud fysiek thuis opslaan. 1 inbreker en alles is weg.
- Geld stoppen in aandelen is naar mijn mening gezien de stockmarkets nu niet slim, door goedkoop geld van de FED zijn al die stocks bloated.
En dit alles staat los van eventuele politieke en monetaire chaos die kan worden veroorzaakt door Brussel/Brexit/Noem maar op.

En toen ondekte ik Bitcoin:
- Je kan voor 10,100,1000 euro BTC kopen.
- Het is 100% veilig en niet afhankelijk van overheden
- Ongeacht of de Euro valt, Bitcoin zal net als Goud blijven bestaan.
- Het staat nog in de kinderschoenen, de kans dat het naar 0$ gaat acht ik minimaal, de kans dat het nieuwe ATHs maakt acht ik veel groter.
- Bitcoin kan geperfectioneerd worden en gevormd worden zoals wij het willen, goud heeft fysieke beperkingen.
- Het is deflationair, en zijn concurrent (de euro) is per definitie inflationair.

Mensen mogen mij voor gek verklaren, maar het enige waar ik de bank nog voor gebruik is dagelijkse betalingen en mijn hypotheek. Spaargeld hou ik in Bitcoin.

Voor mij is het simpel: ik ben sowieso de klos en kan tot mijn 71ste werken, want geen rijke pappa en mamma. Gaat BTC naar 0$, dan veranderd die situatie totaal niet. Gaat het naar een ton plus, dan ben ik financieel onafhankelijk, dus waarom zou ik de 'gok' niet wagen?
peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
January 13, 2019, 02:55:15 PM
Last edit: January 13, 2019, 03:05:33 PM by peterspijzer
Merited by friends1980 (1)
 #7

goed onderwerp, past precies in dit forum

tja, zo dacht ik ook een beetje, een jaar of 10-15 geleden, en daarom had ik toen ook beetje goud gekocht
als tegenhanger van geld, ofwel als vijand van de bank

dit ging een tijdje crescendo, want van 12,5K naar 45K per kilo
daarna weer terug naar 30K en nu op circa 35K
dit hebben de bankers toch redelijk slim opgelost, door put-opties goud te schrijven

dus, eigenlijk zit er een kern van waarheid in, hetgeen friends1980 ook al aanhaalde,
namelijk dat de organisators van "het systeem" altijd zijn streken blijft uithalen
om een ieder slaaf van de bank, of in ieder geval slaaf van valuta te maken/houden


wat betreft de bitcoin was het (om winst te maken) slim om in december 2017 te cashen,
maar dan zit je toch weer in de "valuta"-hoek, omdat je dan denkt in euro's en dollars

en deze euro's en dollars zijn zo ONEINDIG als het maar kan, want het blijft maar geprint worden;
zoals willem middelkoop al zei: "de banken creëren geld uit het niets"


dus volgens mij is het zo, dat je wel moet kiezen voor EINDIGE stoffen (grondstoffen en bitcoin),
maar ook rekening moet houden met dat de banken goud strafbaar willen gaan stellen (is al eerder gebeurd)
en dat crypto verboden gaat worden (want de banken willen wel grip blijven houden)

volgens mij is het ook allemaal "de gok" wel waard, jongens...... en laten we hopen dat het gaat MOONEN
JorisK (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 199
Merit: 128



View Profile
January 13, 2019, 04:01:09 PM
 #8


wat betreft de bitcoin was het (om winst te maken) slim om in december 2017 te cashen,
maar dan zit je toch weer in de "valuta"-hoek, omdat je dan denkt in euro's en dollars


En dat is precies waarom ik het toen niet kon verkopen, voor een paar redens:

- Gegoxxt worden (exchanges die insolvent blijken)
- Belastingheffing (verkopen = winst = belasting betalen)
- Wie weet 100K in een maand en mis je de boot?

Je bezit gewoon een asset die amper correlatie heeft met traditionele financiële markten.
peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
January 13, 2019, 04:33:01 PM
Merited by QuadsPoker (1)
 #9



tja denk je dat je wat hebt, zijn de exchanges insolvent (geworden)  Sad
ik heb ook ZOIETS, want diverse keren shitcoins gekocht en die worden gedelisted vanaf een exchange (bittrex, cryptopia)

over de belastingheffing: volgens mij moet je toch ook je bezittingen opgeven in box 3?

ok, mocht koers 100K worden, wat ga je doen, ga je dan verkopen?


maar, om weer beetje on topic te gaan:
ik denk inderdaad dat SPREIDEN het kernwoord is, in deze
ik denk aan:
- contanten (cash, liefst zwart en in verschillende valuta)
- kunst (b.v. schilderijen)
- stenen (onroerend goed)
- edelmetalen (goud/zilver)
- grondstoffen (b.v. olie of tarwe of een optie erop)
- kennis (gezond boerenverstand)
- arbeid (de mogelijkheid om iets te doen)
- materiaal (bijvoorbeeld een laptop/auto)
- omgeving (goeie mensen om je heen)

kom maar op met meer ideeën, vind ik wel interessant


JorisK (OP)
Full Member
***
Offline Offline

Activity: 199
Merit: 128



View Profile
January 13, 2019, 05:28:28 PM
 #10



tja denk je dat je wat hebt, zijn de exchanges insolvent (geworden)  Sad
ik heb ook ZOIETS, want diverse keren shitcoins gekocht en die worden gedelisted vanaf een exchange (bittrex, cryptopia)

over de belastingheffing: volgens mij moet je toch ook je bezittingen opgeven in box 3?

ok, mocht koers 100K worden, wat ga je doen, ga je dan verkopen?


maar, om weer beetje on topic te gaan:
ik denk inderdaad dat SPREIDEN het kernwoord is, in deze
ik denk aan:
- contanten (cash, liefst zwart en in verschillende valuta)
- kunst (b.v. schilderijen)
- stenen (onroerend goed)
- edelmetalen (goud/zilver)
- grondstoffen (b.v. olie of tarwe of een optie erop)
- kennis (gezond boerenverstand)
- arbeid (de mogelijkheid om iets te doen)
- materiaal (bijvoorbeeld een laptop/auto)
- omgeving (goeie mensen om je heen)

kom maar op met meer ideeën, vind ik wel interessant




Wat cool om een keer te praten met iemand die nadenkt over dit soort dingen, de meeste mensen om mij heen boeit het allemaal niks  Grin

Wat betreft belasting: ik ben geen belastingconsulent, maar van wat ik ervan heb begrepen:
- HODLen = hetzelfde als spaargeld = Box 3
- Traden (laag inkopen, hoog verkopen, laag inkopen, hoger verkopen) wordt gezien als inkomsten = Box 1


Maar wat betreft de 100K, het is maar natte vinger werk. Ik denk dat het nog veel hoger kan omdat onze overheden en banken uitmuntend zijn in het slopen van de samenleving d.m.v. ongelijkheid, censuur, belastingdruk, tirannie, oorlog en financiële oppressie. Ik denk dat een paar van deze dingen spelen in onze westerse samenleving en de druk voor de modale mens inmiddels zo hoog is dat je automatisch een verrechtsing van de samenleving krijgt, met als gevolg gele hesjes, brexit, Wilders, Le Pen, AFD, de politieke situatie in Hongarije etc.

Vroeg of laat gaan mensen doorhebben dat je geen overheid meer nodig hebt voor een munt (Bitcoin) en dat een munt van iedereen, voor iedereen ervoor zorgt dat de overheid er is voor de mens, niet andersom.

Mijn eigen taktiek nu is HODLen en maandelijks bijkopen, totdat over 10 jaar de prijs stabiliseert, en dan wellicht een klein beetje spreiden in goud, vastgoed en wellicht een andere cryptomunt die het naast BTC gemaakt heeft (ik acht bijna alles kansloos maar wie weet).





QuadsPoker
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 168
Merit: 42

nothing is impossible


View Profile
January 13, 2019, 06:17:34 PM
 #11



tja denk je dat je wat hebt, zijn de exchanges insolvent (geworden)  Sad
ik heb ook ZOIETS, want diverse keren shitcoins gekocht en die worden gedelisted vanaf een exchange (bittrex, cryptopia)

over de belastingheffing: volgens mij moet je toch ook je bezittingen opgeven in box 3?

ok, mocht koers 100K worden, wat ga je doen, ga je dan verkopen?


maar, om weer beetje on topic te gaan:
ik denk inderdaad dat SPREIDEN het kernwoord is, in deze
ik denk aan:
- contanten (cash, liefst zwart en in verschillende valuta)
- kunst (b.v. schilderijen)
- stenen (onroerend goed)
- edelmetalen (goud/zilver)
- grondstoffen (b.v. olie of tarwe of een optie erop)
- kennis (gezond boerenverstand)
- arbeid (de mogelijkheid om iets te doen)
- materiaal (bijvoorbeeld een laptop/auto)
- omgeving (goeie mensen om je heen)

kom maar op met meer ideeën, vind ik wel interessant




Wat cool om een keer te praten met iemand die nadenkt over dit soort dingen, de meeste mensen om mij heen boeit het allemaal niks  Grin

Wat betreft belasting: ik ben geen belastingconsulent, maar van wat ik ervan heb begrepen:
- HODLen = hetzelfde als spaargeld = Box 3
- Traden (laag inkopen, hoog verkopen, laag inkopen, hoger verkopen) wordt gezien als inkomsten = Box 1


Maar wat betreft de 100K, het is maar natte vinger werk. Ik denk dat het nog veel hoger kan omdat onze overheden en banken uitmuntend zijn in het slopen van de samenleving d.m.v. ongelijkheid, censuur, belastingdruk, tirannie, oorlog en financiële oppressie. Ik denk dat een paar van deze dingen spelen in onze westerse samenleving en de druk voor de modale mens inmiddels zo hoog is dat je automatisch een verrechtsing van de samenleving krijgt, met als gevolg gele hesjes, brexit, Wilders, Le Pen, AFD, de politieke situatie in Hongarije etc.

Vroeg of laat gaan mensen doorhebben dat je geen overheid meer nodig hebt voor een munt (Bitcoin) en dat een munt van iedereen, voor iedereen ervoor zorgt dat de overheid er is voor de mens, niet andersom.

Mijn eigen taktiek nu is HODLen en maandelijks bijkopen, totdat over 10 jaar de prijs stabiliseert, en dan wellicht een klein beetje spreiden in goud, vastgoed en wellicht een andere cryptomunt die het naast BTC gemaakt heeft (ik acht bijna alles kansloos maar wie weet).







Betreft het belastinggedeelte. Ik heb jaren een eigen zaak gehad en er zijn genoeg manieren om de belastingen een beetje te omzeilen. Dat is het mooie om een eigen zaak te hebben, BTW terugvorderen, onkosten in mindering brengen.

Dus mijn advies aan diegenen met een serieus aandeel in crypto raad ik aan om een kleine eenmanszaak (België) of een ZZP (Nederland) op te richten. En daarna laat je de onkosten maar binnenlopen.
paar voorbeeldjes die ik doe. Sommigen zijn heel belachelijk maar alles wat je in kan brengen als onkosten kan je aftrekken van je verdiensten en betaal je dus geen belastingen over.

- Gezinsetentjes ingeven als zakendiners met klanten.
- Gezinsuitstapjes en reizen ingeven als zakenreizen
- Auto(s) op zaak kopen
- Vastgoed op naam van zaak zetten
- Laptops, tablets en smartphones voor het hele gezin inkopen op de zaak.
- Zelfs WC papier kan je ingeven als je een bureauruimte hebt in je woning.

Ik zorg er jaarlijks voor dat ik maar het absolute minimum moet aangeven als inkomsten en betaal dus een belachelijk laag bedrag aan belastingen. Maar iedere zelfstandige doet het dus waarom zelf niet profiteren.


Dus nogmaals mijn advies als je wat centen in crypto hebt zitten, handelt (trade) richt gewoon een eenmanszaakje of ZZP op. Kost niets. Denk in België 75€ voor een eenmanszaak en dien je enkel bedrijfsbeheer en professionele bankrekening te hebben. Voor ZZP is het volgens mij zelfs maar 50€. Wat bedrijfsbeheer in Nederland betreft weet ik niet zo zeker. Maar als je het kan, gewoon doen en maak gebruik van het systeem. Iedere zelfstandige doet het.

Stel maar voor je bent jong en koopt een nieuwe wagen. Koop hem aan op je zaak. Ten eerste kan je de BTW terugvorderen en ten tweede kan je hem ingeven als onkosten. Dus neem een standaardwagen van 15.000€ dan kan je al 15.000€ aftrekken van je inkomsten en dien je er dus geen belasting op te betalen.

Manieren genoeg om het systeem te misbruiken zoals het systeem de gewone werkman al jaar en dag misbruikt

Signature for rent. Your signature will be displayed an entire year in one of my threads that is visited 200+ times daily
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
January 15, 2019, 01:06:52 PM
Last edit: January 15, 2019, 01:17:42 PM by sbogovac
 #12

[...] ik denk inderdaad dat SPREIDEN het kernwoord is [...]

Inderdaad! Denk daarbij dus ook aan het lijstje zoals jij opvoert. Het spreiden kent echter ook zijn grenzen. Op een gegeven moment ben je teveel aan het spreiden. Dat kan dus ook. Dan nemen je risico's niet genoeg af om de oplopende (beheer-)kosten (dus ook jouw tijd) te rechtvaardigen. Mijn persoonlijke voorbeeld qua (persoonlijke) spreiding is: deel cash wat nodig is om directe klappen op te kunnen vangen, voor de rest: ca. 25% vastgoed, 25% edelmetalen (en die kun je ook prima in - bijvoorbeeld - een bankkluis opslaan @JorisK), 25% lange termijn aandelen (en dit mag ook een beleggingsfonds zijn) en 25% korte termijn investeringen (zoals bedrijven, crypto, speculatie et cetera). In de laatste 28 op die manier 27,5% lange-termijn-gemiddeld-jaar-rendement gerealiseerd (en dat dus ook "anti-cyclisch", dus tijdens een "economische" crisis waarin vastgoed en aandelen in waarde dalen wel weer winst op edelmetaal en speculatie (door "investeringen" in kennis, zoals jij zo mooi benoemd).

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
January 15, 2019, 01:17:05 PM
 #13

[...] Dus mijn advies aan diegenen met een serieus aandeel in crypto raad ik aan om een kleine eenmanszaak (België) of een ZZP (Nederland) op te richten. En daarna laat je de onkosten maar binnenlopen.
paar voorbeeldjes die ik doe. Sommigen zijn heel belachelijk maar alles wat je in kan brengen als onkosten kan je aftrekken van je verdiensten en betaal je dus geen belastingen over.

- Gezinsetentjes ingeven als zakendiners met klanten.
- Gezinsuitstapjes en reizen ingeven als zakenreizen
- Auto(s) op zaak kopen
- Vastgoed op naam van zaak zetten
- Laptops, tablets en smartphones voor het hele gezin inkopen op de zaak.
- Zelfs WC papier kan je ingeven als je een bureauruimte hebt in je woning.

Ik zorg er jaarlijks voor dat ik maar het absolute minimum moet aangeven als inkomsten en betaal dus een belachelijk laag bedrag aan belastingen. Maar iedere zelfstandige doet het dus waarom zelf niet profiteren.

[...] Manieren genoeg om het systeem te misbruiken zoals het systeem de gewone werkman al jaar en dag misbruikt

Even toch (weer) een tegengestelde reactie op jouw voorbeelden:

- Gezinsetentjes ingeven als zakendiners met klanten. =FRAUDE
- Gezinsuitstapjes en reizen ingeven als zakenreizen =FRAUDE
- Auto(s) op zaak kopen Heeft in Nederland door de "bijtellingswetgeving" (je betaald immers inkomensbelasting over een percentage van de nieuwwaarde van de auto) weinig zin...
- Vastgoed op naam van zaak zetten Kan, maar fiscaal moet je dan wel de reële opbrengsten opvoeren (dus als het vastgoed, bijvoorbeeld, een woning is dan rekent "het rijk" wel op realistische verhuuropbrengsten)
- Laptops, tablets en smartphones voor het hele gezin inkopen op de zaak. =FRAUDE
- Zelfs WC papier kan je ingeven als je een bureauruimte hebt in je woning. Kan, maar alleen "naar rato" (dus als je bijvoorbeeld met twee kinderen en een partner daar gebruik van maakt dan deel je eerst door 4 (tenzij zij ook aantoonbaar in de zaak werken natuurlijk) en vervolgens door 2 (want 1/3 v/d dag slaap je, 1/3 werk je en 1/3 is "vrije tijd").

Ik ben zelf alweer jaren geleden gecontroleerd door de belastingdienst (en de "rode vlag" was crypto). En ik ben (heel!) blij dat alles klopte. Vergeet niet dat fiscale wetgeving een stuk heftiger is dan - bijvoorbeeld - strafrecht. Als je niet (goed) kunt aantonen waar jouw vermogen vandaag komt wordt het zonder pardon geconfiskeerd. (De bewijslast is - zeg maar - omgekeerd, de [Europese] overheid hoeft niet aan te tonen dat jij schuldig bent, maar jij moet aantonen dat je onschuldig bent...)

Verder herhaal ik nog eens: nee, niet "iedere zelfstandige doet het" en dan nog; omdat iemand anders immoreel handelt is nog geen reden om dat zelf ook te doen... Om over die laatste (systeem) opmerking maar te zwijgen (want "het systeem"?!? Echt???).

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
QuadsPoker
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 168
Merit: 42

nothing is impossible


View Profile
January 15, 2019, 04:43:30 PM
 #14

[...] Dus mijn advies aan diegenen met een serieus aandeel in crypto raad ik aan om een kleine eenmanszaak (België) of een ZZP (Nederland) op te richten. En daarna laat je de onkosten maar binnenlopen.
paar voorbeeldjes die ik doe. Sommigen zijn heel belachelijk maar alles wat je in kan brengen als onkosten kan je aftrekken van je verdiensten en betaal je dus geen belastingen over.

- Gezinsetentjes ingeven als zakendiners met klanten.
- Gezinsuitstapjes en reizen ingeven als zakenreizen
- Auto(s) op zaak kopen
- Vastgoed op naam van zaak zetten
- Laptops, tablets en smartphones voor het hele gezin inkopen op de zaak.
- Zelfs WC papier kan je ingeven als je een bureauruimte hebt in je woning.

Ik zorg er jaarlijks voor dat ik maar het absolute minimum moet aangeven als inkomsten en betaal dus een belachelijk laag bedrag aan belastingen. Maar iedere zelfstandige doet het dus waarom zelf niet profiteren.

[...] Manieren genoeg om het systeem te misbruiken zoals het systeem de gewone werkman al jaar en dag misbruikt

Even toch (weer) een tegengestelde reactie op jouw voorbeelden:

- Gezinsetentjes ingeven als zakendiners met klanten. =FRAUDE
- Gezinsuitstapjes en reizen ingeven als zakenreizen =FRAUDE
- Auto(s) op zaak kopen Heeft in Nederland door de "bijtellingswetgeving" (je betaald immers inkomensbelasting over een percentage van de nieuwwaarde van de auto) weinig zin...
- Vastgoed op naam van zaak zetten Kan, maar fiscaal moet je dan wel de reële opbrengsten opvoeren (dus als het vastgoed, bijvoorbeeld, een woning is dan rekent "het rijk" wel op realistische verhuuropbrengsten)
- Laptops, tablets en smartphones voor het hele gezin inkopen op de zaak. =FRAUDE
- Zelfs WC papier kan je ingeven als je een bureauruimte hebt in je woning. Kan, maar alleen "naar rato" (dus als je bijvoorbeeld met twee kinderen en een partner daar gebruik van maakt dan deel je eerst door 4 (tenzij zij ook aantoonbaar in de zaak werken natuurlijk) en vervolgens door 2 (want 1/3 v/d dag slaap je, 1/3 werk je en 1/3 is "vrije tijd").

Ik ben zelf alweer jaren geleden gecontroleerd door de belastingdienst (en de "rode vlag" was crypto). En ik ben (heel!) blij dat alles klopte. Vergeet niet dat fiscale wetgeving een stuk heftiger is dan - bijvoorbeeld - strafrecht. Als je niet (goed) kunt aantonen waar jouw vermogen vandaag komt wordt het zonder pardon geconfiskeerd. (De bewijslast is - zeg maar - omgekeerd, de [Europese] overheid hoeft niet aan te tonen dat jij schuldig bent, maar jij moet aantonen dat je onschuldig bent...)

Verder herhaal ik nog eens: nee, niet "iedere zelfstandige doet het" en dan nog; omdat iemand anders immoreel handelt is nog geen reden om dat zelf ook te doen... Om over die laatste (systeem) opmerking maar te zwijgen (want "het systeem"?!? Echt???).

Kan misschien wel fraude zijn maar 'bijna' iedere zelfstandige doet dit wel, toch zeker in België. Daarnaast kan ik perfect aantonen vanwaar men vermogen komt. Heb voldoende buffer opgebouwd in men 15-20 jaar zelfstandige om al men (buitensporige) uitgaven perfect te staven.

Heb in al de jaren dat ik zelfstandige was altijd alles ingebracht als kosten, wat ik hierboven heb vernoemd. Na verloop van tijd zei mijn fiscaal adviseur en boekhouder zelf dat ik meer onkosten moest maken en heeft mij zelf de knepen geleerd van hoe het te doen.


Signature for rent. Your signature will be displayed an entire year in one of my threads that is visited 200+ times daily
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
January 15, 2019, 07:01:17 PM
 #15

Crypto winsten door traden vallen in nederland gewoon in box 3.

sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
January 16, 2019, 10:37:40 AM
 #16

[...] Kan misschien wel fraude zijn maar 'bijna' iedere zelfstandige doet dit wel, toch zeker in België. [...] Heb in al de jaren dat ik zelfstandige was altijd alles ingebracht als kosten, wat ik hierboven heb vernoemd. Na verloop van tijd zei mijn fiscaal adviseur en boekhouder zelf dat ik meer onkosten moest maken en heeft mij zelf de knepen geleerd van hoe het te doen.

Dat is dan een groot verschil tussen BE en NL.

Maar losstaand daarvan blijf ik het (naast illegaal, dus) zelf immoreel vinden.

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
sbogovac
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 2730
Merit: 1192


I don't believe in denial.


View Profile
January 16, 2019, 10:39:24 AM
Merited by peterspijzer (1)
 #17

Crypto winsten door traden vallen in nederland gewoon in box 3.

Dat is echt (veel) te kort door de bocht. Dit hangt namelijk helemaal van de situatie af. (Maar in een heleboel gevallen zullen ze idd in box 3 vallen.)

0x7442A5c37E513D335F53843cD20c00F77eAC7867
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
January 16, 2019, 11:09:48 PM
 #18

Crypto winsten door traden vallen in nederland gewoon in box 3.
Ik denk echt dat je het erg bont moet maken voordat je voor traden in box 1 belast wordt.
Dat is echt (veel) te kort door de bocht. Dit hangt namelijk helemaal van de situatie af. (Maar in een heleboel gevallen zullen ze idd in box 3 vallen.)

peterspijzer
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 499
Merit: 304


View Profile
January 17, 2019, 11:05:56 AM
 #19

tradingswinsten in box 3?

ik dacht altijd dat tradingwinst een resulaat was van aktief handelen en dus het vergaren van inkomen, en daarom box 1-verhaal

maar fill me in aub, mocht ik dit verkeerd zien...


ohja, zwart geld is eigenlijk alleen maar een "snoepje" (extraatje), want vaak is het niet verstandig om hiermee grote uitgaven te doen

ik denk dat je pleziertjes kan betalen (stappen, eten, zuipen, vakantie-zakgeld, kadootjes), maar geen officiële zaken als auto, huis, enz

daarom ben ik eens gaan informeren by
De Nederlandse Kluis

ze staan ook op www

doe er je voordeel mee
Obiwankenodium
Copper Member
Member
**
Offline Offline

Activity: 322
Merit: 15


View Profile WWW
January 17, 2019, 10:16:58 PM
 #20

tradingswinsten in box 3?

ik dacht altijd dat tradingwinst een resulaat was van aktief handelen en dus het vergaren van inkomen, en daarom box 1-verhaal

maar fill me in aub, mocht ik dit verkeerd zien...


ohja, zwart geld is eigenlijk alleen maar een "snoepje" (extraatje), want vaak is het niet verstandig om hiermee grote uitgaven te doen

ik denk dat je pleziertjes kan betalen (stappen, eten, zuipen, vakantie-zakgeld, kadootjes), maar geen officiële zaken als auto, huis, enz

daarom ben ik eens gaan informeren by
De Nederlandse Kluis

ze staan ook op www

doe er je voordeel mee

tradingswinsten in crypto worden gezien als speculatief en vallen in box 3. Ik ben wel benieuwd naar de redenen die sbogovac ziet om dit in box 1 te belasten.

Pages: [1] 2 »  All
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!