Bitcoin Forum
June 23, 2024, 01:12:05 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: eKronas framtid  (Read 1428 times)
Gimberg (OP)
Member
**
Offline Offline

Activity: 115
Merit: 10


View Profile
March 12, 2014, 11:40:54 AM
 #1

Vad tror ni om framtiden för eKrona? Och förslag på hur man ska marknadsföra eKrona? Smiley

https://bitcointalk.org/index.php?topic=421376.0
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
March 12, 2014, 06:27:19 PM
 #2

Jeg tror vi er ganske lei av "eKrona"-spam her nå. Vær så snill og slutt.

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
JointDoctor
Member
**
Offline Offline

Activity: 83
Merit: 10


View Profile
March 12, 2014, 10:05:17 PM
 #3

Dödfött projekt.

Oh wait, an ASIC being late is perfectly normal, predictable, and legal... - Hashfast_CL
cande
Member
**
Offline Offline

Activity: 107
Merit: 10


https://bt.cx


View Profile WWW
March 31, 2014, 03:34:48 PM
 #4

Lokala kryptovalutor har en plats i ekosystemet och ekronan är först ut som en skandinavisk aktör, detta ska bli spännande att följa

BTCX "more Private than Swiss banking"
https://bt.cx
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
April 01, 2014, 07:36:22 AM
 #5

Har ingen tro på lokale kryptovalutaer, eller lokale valutaer generelt. Universet ønsker seg én valuta. Lokale valutaer er en overlevning fra en tid der mennesker og informasjon bevegde seg sakte og sjeldent. "Lokale" kryptovalutaer er en idé som er fanget i dette tankesettet. Velment, men misforstått.

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 01, 2014, 03:11:41 PM
 #6

Det er jeg uenig i capsqrl. Det finnes gode grunner til å ha lokale valutaer. (Selv om jeg ikke ser poenget med eKrona)

Her er ett eksempel:
En lokal valuta, med innbygget stemmesystem. Monetær inflasjon på 1 %, hvor brukerne (les: innbyggerne i lokalsamfunnet) stemmer over hvor de nye pengene skal gå. Det er null skatt i dette lokalsamfunnet, og det er frivillig å bruke den lokale valutaen. Likevel velger folk å bruke den, for å støtte lokale veldedige organisasjoner (eller andre ting, f.eks: skoler, parker, politi, rettsvesen, rakettskjold, suppekjøkken, "nav light").

Liker man tingene som denne valutaen finansierer, da donerer man ved å være med å bruke den. Hvis man misliker det, så bruker man f.eks. Bitcoin istedet.
capsqrl
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 444
Merit: 250



View Profile
April 01, 2014, 05:58:27 PM
 #7

Likevel velger folk å bruke den
Jeg var med på forklaringen helt til dette - det er en ren antakelse.

Det er etterhvert mange lokale valutaer omkring, og de fleste har en veldig fin idealisme og engasjement for lokalsamfunnet bak seg, men jeg mener det er gode økonomiske argumenter for at vi over tid vil ende opp med få, og etterhvert bare én, valuta. (Se Oleg sin bloggpost.) Det er ikke sånn at vi vil oppleve dette som ideologisk "best" eller at vi i det hele tatt gjør et bevisst valg; det bare skjer, fordi det er mer effektivt. Det er minste motstands vei, og etterhvert vil vi ikke lenger se noen hensikt med å ta omveier hele tiden.

Det er endog mulig å observere dette - vi har kanskje aldri hatt så få valutaer i historien som nå. Det kan gå hundre eller tusen år før vi er på nede på én, men jeg er nokså overbevist om at det vil skje. Kanskje vi vil kalle den valutaen for "credits", som i science fiction-bøkene :-)

Norsk Bitcoin-bruker? Kom til /r/BitcoinNO på reddit!
der_troll
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 602
Merit: 251



View Profile
April 01, 2014, 10:03:51 PM
 #8

Ja, det var en antagelse i det eksempelet.

Jeg er ikke helt uenig i de økonomiske argumentene dine, for det vil sannsynligvis bli én global hovedvaluta. Men jeg mener at at det er flere faktorer som spiller inn, som kan gjøre at "nisjevalutaer" kan ha livets rett (som supplement til en verdensvaluta). Du snakker som om økonomien er helt uavhengig av menneskers valg og ideologi, men mennesker velger ikke alltid det mest effektive, spesielt ikke hvis det er en god grunn til å ikke gjøre det (som i eksempelet hvor man kan lage et samfunn uten skatt, men likevel få til å finansiere "fellesgoder" og veldedighet).

Men vi får se... Det er flere spennende prosjekter på gang, så mye vil skje de kommende årene. Selv følger jeg ekstra godt med på Ethereum - uendelige muligheter der.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!