Jeg har over tid gått med tanker om å starte et nytt selskap innen krypto-kjeden, og ønsker gjerne noen konstruktive tilbakemeldinger på ideen min. Litt vanskelig å forklare dette, men skal prøve så godt jeg kan.
Ser for meg følgende:Det opprettes en ny refinansierings/låneportal hvor de som eier krypto kan delta. Der inne kan de settes i kontakt med låntakere som har høy gjeld i form av usikret kreditt, slik som for eksempel forbrukslån eller kredittkort.
Via portalen ser jeg for meg at kryptoeiere skal kunne shorte posisjonen sin ved å låne ut pengene til de som ønsker å refinansiere. Jeg tror det kan lykkes pga. følgende:
- Hvis man ønsker å shorte BTC, ETH eller andre valutaer er det for øyeblikket svært få alternativer å velge mellom. Man kan bruke Bitfinex, Bitmex etc, men funding fees er astronomiske, pluss at det medfører høy risiko mm.
- Et alternativ er å veksle inn kryptobeholdningen i en "stable coin", men heller ikke det kan betegnes for å være risikofritt...
- Hvis man eier mye krypto vil man med denne tjenesten kunne investere beholdningen i refinansiering av gjeld til norske forbrukere med dyre lån i norske kroner.
- Den som refinansierer gjelden vil da skylde et kronebeløp tilsvarende kursen på avtaletidspunktet. Denne kursen er "fixed", og kan ikke endres ved at markedet stiger eller faller.
- Fordelen med dette versus å konvertere direkte til bankinnskudd og NOK blir at pengene ikke regnes som realisert gevinst, og at skatt derfor ikke må betales i det krypto konverteres til et NOK basert lån (kan forklare mer om dette senere).
-
I tillegg får man rentebetalinger på kryptobeholdningen, som fort kan ligge på 12-15% (noe som kommer til syne hos blant annet
refinansiere.net), avhengig av rentenivået og kredittverdigheten til den som søker om refinansiering.
Oppsummering av fordeler:- Den som låner penger vil få bedre rentevilkår enn på sin eksisterende gjeld (f.eks 5-10% reduksjon).
- Kryptoinvestoren kommer seg midlertidig ut av kryptomarkedet uten å måtte betale skatt på gevinsten.
- Ikke minst vil låntaker betale en årlig rente på f.eks 10-15%, som gjør at kryptoinvestoren fortsatt tjener penger i løpet av lånets varighet.
Potensielle problemer:- Man vil måtte kunne kredittsjekke de som søker om refinansiering på en god måte. Dette krever mye ressurser, enda det i stor grad kan automatiseres.
- For at det skal lykkes vil investoren måtte belage seg på å vente på at lånet skal innfris (her finnes det en løsning, som jeg kan diskutere senere).
- Å markedsføre/lage en slik tjeneste krever store ressurser og det er usikkert om nordmenn som eier krypto vil stole på selskapet.
Setter som sagt stor pris på alle tilbakemeldinger..