Bitcoin Forum
May 09, 2024, 07:20:58 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Belastingaangifte Niet liquide crypto Realised Verkoopwaarde vs Koerswaarde  (Read 49 times)
Aureliusy (OP)
Sr. Member
****
Offline Offline

Activity: 325
Merit: 250


View Profile
January 09, 2023, 10:57:09 AM
 #1

Belastingaangifte Niet liquide crypto Verkoopwaarde vs Koerswaarde
Voor de belastingaangifte moet ik een crypto  (> Top 300) opgeven die totaal niet liquide is (er zijn maar een aantal exchanges en het volume ligt erg laag). Met een relatief groot aantal van deze crypto, maar kleine waarde zou je bij een marktverkoop op 1 jan 00:00 >75% minder krijgen (uniswap price impact) dan de laatste koerswaarde. Als vb Als ik voor $1000 aan Bitcoin had, had ik het voor$ 1000 kunnen verkopen. Bij deze crypto zou ik bij een theorethische waarde van $1000 slechts $250 of minder krijgen bij directe verkoop.

Volgende de BL:

U gaat uit van de waarde in het economisch verkeer. Meestal is die gelijk aan de verkoopwaarde.
Maar soms is het moeilijk om de verkoopwaarde van (een deel van) uw bezittingen te bepalen, bijvoorbeeld omdat er geen 'markt' voor is.


 De koerswaarde x aantal is mischien van toepassing voor een klein aantal, maar de  negatieve price impact loopt snel op zodra er meer te koop wordt aangeboden.
Toch lijkt het dat ik de theorethische waarde van koerswaardex aantal moet aanhouden. Terwijl dit nooit mogelijk zal zijn. De waarde ligt >75% lager bij market verkoop. Het gaat hier dus niet om een klein % (*0,1-1/2/3/4%) verschil

Heeft iemand ervaring met aangifte van niet liquide crypto (hoe deze te waarderen) of weet een belastingrechtadviseur/consultant aan wie je deze casus kan voorleggen?
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!