Bitcoin Forum
May 21, 2024, 05:09:19 AM *
News: Latest Bitcoin Core release: 27.0 [Torrent]
 
   Home   Help Search Login Register More  
Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Sverige ligger efter!  (Read 2317 times)
tavitavi (OP)
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 20
Merit: 0


View Profile
July 17, 2014, 08:29:05 AM
 #1

Den här tråden riktar sig främst till svenskar, men övriga skandinaver får gärna delta i diskussionen.
Jag har en tid varit bekymrad och frustrerad över det i princip obefintliga ekosystemet vad gäller bitcoin i Sverige. Sverige har traditionellt sett varit ett land i teknologisk framkant där det tydligaste exemplet är hur tidigt ute vi var med internet, där en stor del av utveckligen av dagens internet faktiskt skedde med avstamp i Sverige. Dessutom var vi tidigt världsledande med infrastrukturen för bredband när den tekniken möjliggjordes. Med det i åtanke är det ledsamt att Sverige är så oerhört stillastående vad gäller denna teknik, bitcoins potentiella sprängkraft behöver jag knappast övertyga er om.

* Diskussionerna är idag centrerade hit (bäst nivå, trots att vi får dela rum med våra grannländer), Flashback (där det är otroligt låg aktivitet och 95% är nybörjarfrågor) samt bitcoin.se (extremt bra förutsättningar, totalt värdelös situation). Måååånga andra länder har egna subreddits där det bara diskuteras bitcoin ur nationell synvinkel. Sverige har ingen sådan subreddit.

* Webbhallen vågar jag påstå är det enda stora företaget som accepterar bitcoins trots att riskerna är små och uppsidorna stora. Här har vi alla ett ansvar att skicka iväg kundtjänstfrågor på de ställen där vi vanligtvis handlar. Inte heller finns något BTC bankomat.

* Massmedial öken. När vi låg runt ATH kunde vi se ett fåtal, gravt felaktiga, artiklar om tekniken. Politiker har väl knappt hört talas om bitcoin så det händer precis ingenting från det hållet. SKV har förvisso dragit upp sina riktlinjer, vilket är bra.

* Den enda sidan som har saker för sig är Safello. Så ska en webbplats anno 2014 se ut, tyvärr hör man aldrig någon nämna Safello ens i bitcoinsammanhang. BTCX har hjärtat på rätt ställe och driver i princip utvecklingen i Sverige, men dras ändå med en hemsida som får en att instinktivt vilja surfa vidare direkt. RIKTIGT DÅLIGT. Fybse ger en precis samma intryck.

Sammanfattningsvis: bitcoinscenen är nästintill död i Sverige. Man behöver inte titta särskilt långt ut på kontinenten (Danmark, Finland, Polen, Holland, Frankrike...) för att se raka motsatsen med infrastrukturer som byggs upp med blomstrande affärsidéer, bankomater, informationscentrum osv.

Den här tråden är dock inte enbart till för att yttre mitt missnöje utan är tänkt att inbjuda till diskussion om HUR vi får igång surret här? Är jag helt ute och cyklar? I vilken ände ska man börja?
sickhouse
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
July 17, 2014, 09:53:48 AM
 #2

Det finns förmodligen ett enkelt svar; någon av de styrande vill inte att Sverige ska ha BTC som valuta då detta kommer leda till att vi inte komma kunna tjäna lika mycket pengar. En ren gissning från min sida..

Turn off the news and read. Watch Psywar, learn something important about our society and PR, why and how it got started and how it brainwashes you.
plethora
Member
**
Offline Offline

Activity: 113
Merit: 10



View Profile
July 17, 2014, 09:58:32 AM
 #3

Politiker har väl knappt hört talas om bitcoin så det händer precis ingenting från det hållet.
Det finns en politiker som kan Bitcoin och det är Christian Ander på Bitcoinpartiet  Cheesy
patrike
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 3332
Merit: 1094


View Profile WWW
July 17, 2014, 07:14:46 PM
 #4

Jag delar analysen, det vore bra med mer diskussioner och uppmärksamhet kring Bitcoin i Sverige. Det är lite som med Internet 1994 - alla som hade det visste att det skulle förändra världen, men det fanns inte så många andra att diskutera det med.

Jag började intressera mig för Bitcoin för knappt ett år sedan. Just nu håller jag på att utveckla ett Windowsprogram för mining (se signatur)

Jag brukar hänga på IRC-kanalen #bitcoin-sweden, men det har varit mycket låg aktivitet där senaste månaderna. Sedan har jag sett att det finns en Bitcoin Meetup här i Stockholm (http://www.meetup.com/bitcoin/) men jag har aldrig varit med på någon träff.

När en diskussion om Bitcoin uppstod på jobbet (IT-företag, har inget med Bitcoin att göra) så var det två personer som trodde att Bitcoin inte fanns längre eftersom de hade läst att valutan kraschade för några månader sedan och sedan inte hört något mer. Efter MtGox konkursen så har väl inte Bitcoin nämnts med några större rubriker i media?

Awesome Miner - Complete solution to manage and monitor mining operations of ASIC, GPU and CPU miners
Optimized Antminer firmware - Increased hashrate, improved power efficiency and more features. For S9, S9i, S9j, T9+, L3+, S17, S17 Pro, S17+, T17, T17+, S19, S19 Pro, S19j, S19j Pro, T19
Up to 200,000 miners | Notifications | Native overclocking | Profit switching | Customizable rules | API | Windows application | Mobile web
Rusk1
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 12
Merit: 1


View Profile
July 20, 2014, 06:30:48 AM
 #5

Lite förvånad när jag beställde pizza häromveckan och såg att de tog emot BTC (Pizza24.se).

Men det handlar såklart om att göra affärerna uppmärksamma på att man vill ha BTC som betalningssätt, helt enkelt. Via företagens Facebook-sidor kan man te.x skriva en rad och be dom lägga till BTC som betalningsalternativ. Man kan ju sedan sprida till sina vänner, eller här att de ska "gilla" kommenteran eller ge positiva kommenterar så det syns att människor faktiskt är intresserade och använder sig av bitcoins.
cakeboss
Newbie
*
Offline Offline

Activity: 27
Merit: 0


View Profile
July 23, 2014, 03:45:48 PM
 #6

Alla kan skapa en subreddit, men visst det är kanske lite surt att ingen svensk bitcoin-entusiast gjort det än. Å andra sidan så är chansen att fler ser poster om btc i till exempel r/sweden.
Sen har ni glömt att Sverige ganska uppenbart är ledande i Norden när det kommer till tillverkning/försäljning av bitcoin ASICs (KnCMiner).
patrike
Legendary
*
Offline Offline

Activity: 3332
Merit: 1094


View Profile WWW
July 24, 2014, 05:49:43 AM
 #7

KnC är dock ett företag som vänder sig till en liten målgrupp, och sysslar inte direkt något som intresserar den stora massan. Företag som btcx och Safello har större möjligheter att nå en bredare publik och få genomslag i massmedia.

Awesome Miner - Complete solution to manage and monitor mining operations of ASIC, GPU and CPU miners
Optimized Antminer firmware - Increased hashrate, improved power efficiency and more features. For S9, S9i, S9j, T9+, L3+, S17, S17 Pro, S17+, T17, T17+, S19, S19 Pro, S19j, S19j Pro, T19
Up to 200,000 miners | Notifications | Native overclocking | Profit switching | Customizable rules | API | Windows application | Mobile web
sickhouse
Hero Member
*****
Offline Offline

Activity: 490
Merit: 500


View Profile
August 04, 2014, 09:58:10 PM
 #8

Ja vi ligger långt efter. Finns ju länder där du kan handla för dom om jag inte missminner mig? Gå på krogen betala i Bitcoins.

Turn off the news and read. Watch Psywar, learn something important about our society and PR, why and how it got started and how it brainwashes you.
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.19 | SMF © 2006-2009, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!