Wederom bedankt voor de beantwoording van de vragen. Het is inderdaad te zien dat er een jurist over de antwoorden is gegaan. Ik zag ook wat "verbeteringen" in de antwoorden op mijn vragen als ik me niet vergis.
De vraag is nu toch echt wat jullie hier mee willen bereiken. Als ik de website goed lees is het doel om voordelen te bieden voor consumenten, bedrijven en overheid. Er staat als Bitcoin is geld, dan zijn dit de voordelen.
Even afgezien of de genoemde voordelen nu wel echt voordelen zijn in plaats van gewoon kenmerken, kun je wel erg veel vraagtekens bij de door jullie genoemde voordelen plaatsen. Laat ik maar even stapsgewijs door jullie 6 voordelen gaan.,
Voordeel 1: BelastingMeer duidelijk over de status van bitcoin in relatie tot de belasting is voor iedereen belangrijk. Met name helderheid rondom vraagstukken met betrekking tot de BTW- en inkomstenbelasting waar iedere burger of onderneming mee te maken heeft. Dit zou ook voor Nederland voordelen opleveren omdat dit bijdraagt aan een vooruitstrevend ondernemingsklimaat.
Antwoord nummer 10 van jullie jurist op de website:
1. Als de rechter in hoger beroep besluit dat bitcoins geld zijn, heeft dat op zich geen gevolgen voor de vraag of er wel of niet belasting betaald hoeft te worden over bitcoins.
2. Of bitcoins goederen zijn in de zin van het Burgerlijk Wetboek is weer een heel andere vraag, die niet beantwoord wordt in deze procedure.
Mijn kritische noot: De BTW belastingwetgeving is uiterst complex. Dit initiatief (bij winst) zal eerder bijdragen tot een grotere onzekerheid bij consumenten, bedrijven en overheid en zal daardoor negatief bijdragen aan een vooruitstrevend ondernemingsklimaat. De belastingissues rond inkomstenbelasting en in welke box je de Bitcoins moet plaatsen waren al duidelijk.
Voordeel 1 is dus een kulargument.
Voordeel 2: Bij inbeslagnameIn het geval dat bitcoins in beslag worden genomen zullen de bitcoins direct worden omgewisseld naar euro's. Wanneer bitcoins geld zijn, is dit niet nodig en kan bij onschuld iemand de bitcoins terug krijgen in plaats van de waarde in euro op het moment van inbeslagname.Allereerst is wat hier staat NIET waar. Hoe de ontnemingsprocedure wel loopt is
hier goed te lezen. Bij inbeslagname worden niet automatisch alle Bitcoins in cash omgezet. Dit gebeurt in het algemeen pas nadat de rechter een veroordeling heeft uitgesproken en een zogenaamde ontnemingsmaatregel neemt, de zogenaamde plukze wetgeving. De goederen/bezittingen worden dan door de dienst der Domeinen geveild. Wat de reden is dat men de paar Bitcoins die men tot nu toe in beslag heeft genomen via Bitonic heeft laten lopen en niet via Dienst der Domeinen is mij volledig onduidelijk. Mochten de Bitcoins ten onrechte door de overheid zouden zijn gecashed lijkt het me dat de onschuldige gewoon volledig recht heeft op zijn inbeslaggenomen Bitcoins en die evenals de andere goederen die in beslag zijn genomen. Dus het unieke schilderij, de Zwitserse horloges, de buitenlandse valuta, de auto's maar ook de Bitcoins moeten dan door de overheid worden teruggegeven aan de rechtmatige eigenaar.
We worden hier natuurlijk door het Bitcoinisgeld-initiatief op het verkeerde been gezet. Het is gewoon niet waar en kan dus ook geen vermeend voordeel opleveren voor consumenten, overheid of bedrijfsleven, indien Bitcoins als geld zouden worden gezien.
Voordeel 2 is wederom een kulargument
Voordeel 3 Koop
Als bitcoin geen geld is, is een koop waarbij in bitcoins betaald wordt geen koop in de zin van de definitie beschreven in het Burgerlijk Wetboek. Vanuit het oogpunt van consumentenbescherming is dit wel wenselijk.Wel, deze kan iedere 1e jaars rechtenstudent zo beantwoorden.
Afdeling 12. RuilArtikel 49
Ruil is de overeenkomst waarbij partijen zich verbinden elkaar over en weer een zaak in de plaats van een andere te geven.
Artikel 50
De bepalingen betreffende koop vinden overeenkomstige toepassing, met dien verstande dat elke partij wordt beschouwd als verkoper voor de prestatie die zij verschuldigd is, en als koper voor die welke haar toekomt.
Ofwel, of je nu iets ruilt (Bitcoins tegen een lekker bakkie koffie) of koopt (hetzelfde bakkie koffie maar dan met contante €, een acceptgiro, geld, van een ander land) de bescherming voor consumenten is overeenkomstig als met een koopovereenkomst.
Ook hier weer een volledig kulargument.
Voordeel 4 GeldschuldAls er niet op tijd betaald wordt, dan kun je wettelijk rente vorderen over het verschuldigde bedrag. Wanneer bitcoin als geld gezien wordt, zou dit ook gelden wanneer iemand in bitcoins moet betalen. Dat is nu niet het geval. Zie wederom Artikel 49 en 50. Verkoper houd zich niet aan de overeenkomst. Dan gaat gewoon de wettelijke rente lopen. Afhankelijk of het gaat om een consumenten of handelsovereenkomst verschillen die rentepercentages, maar ook in het geval dat Bitcoin geen geld is gaat die wettelijke rente lopen. De aanname van het Bitcoinisgeld initiatief is dat de rechter stelt dat Bitcoins noch een roerend goed is, noch een dienst. Dat is voorlopig een foute aanname en nog niet beschreven in de jurisprudentie en zal er ook zeker niet komen naar aanleiding van dit initiatief.
Stel nu dat het wel geld is, dan gaat ook gewoon de teller lopen, maar wel in het € rentepercentage over het bedrag wat verschuldigd is. Het maakt dus geen enkele zak uit.
Wederom een kul-argument.
Voordeel 5 Koerswijziging
Eventuele schade als gevolg van een koerswijziging in geval van te late betaling komt, als bitcoin als geld gezien wordt, voor rekening van de schuldenaar.Ja, dit is volledig correct. Als Bitcoin door de rechter wordt gezien als geld van een ander land (daar gaat het uiteindelijk om), dan heb je als koper/schuldeiser recht op de schade die is ontstaan door een koerswijziging. De vraag is echter of dit een voordeel is, en zo ja voor wie. In het geval van deze rechtszaak zie ik het voordeel wel voor de eisende partij, maar tegelijkertijd is dat dus ook een nadeel voor de gedaagde partij.
Het hele probleem had zich natuurlijk niet voor gedaan als de eiser de boel gewoon via een escrow had geregeld. Zelfs al zou je het destijds via Localbitcoins hebben afgehandeld dan waren de kosten maar iets van €150 voor de hele transactie, maar dit even terzijde.
Wat echter wel belangrijk is, is dat de wisselkoersen zijn op dit moment nagenoeg niet af te dekken. Ik kan momenteel niet even op een betrouwbare beurs een future kopen om een dergelijk risico af te dekken. (Ja, ik weet het, er bestaan mogelijkheden, maar wel bij partijen die mij geen enkele zekerheid geven of ze morgen, laat staan over drie maanden nog bestaan).
Hoewel op het eerste gezicht dit voordeel voor de een zich neutraliseert met het nadeel voor de ander, is het totale effect voor consument, bedrijfsleven en overheid echter negatief om het simpele feit dat overheid, consument en bedrijfsleven meer risico gaan lopen welke niet met eenvoudige financiele instrumenten is af te dekken. Overheid, consument en bedrijfsleven blijven dus zitten met een niet af te dekken risico, waardoor een groot NADEEL ontstaat.
Geen kul-argument, maar een groot nadeel in plaats van een voordeel.
Voordeel 6: Regulering
Hoewel regulering op het eerste gezicht niet altijd wenselijk lijkt, zijn er een aantal punten te benoemen waardoor regulering waarschijnlijk juist een positief effect zal hebben op de adoptie van Bitcoin. Voor de adoptie van bitcoin is vertrouwen van essentieel belang. Regulering draagt hier aan bij door bijvoorbeeld eisen te stellen aan bitcoinbedrijven in het kader van beheerste en integere bedrijfsvoering.Wel de antwoorden van de jurist op jullie website laten niets aan duidelijkheid te wensen over: Als bitcoins geld zijn in de zin van het Burgerlijk Wetboek, heeft dat in juridische zin in beginsel geen gevolgen voor de kwalificatie van bitcoins onder de Wet op het financieel toezicht (“Wft”).
De hele uitspraak heeft geen ENKELE invloed op enige regulering. De jurist stelt: De kans is in ieder geval groot dat het onderwerp op de politieke agenda verschijnt, wanneer in hoger beroep wordt vastgesteld dat bitcoins geld zijn. Als we met dit initiatief af moeten gaan op de kansrekening van jullie jurist om reguliering als een voordeel voor consumenten, overheid en bedrijfsleven te gaan zien dan hebben we nog een hele lange weg te gaan.
Ook voordeel 6 is dus een volledig kul-argument
ConcluderendHet initiatief beoogd met het doorzetten en winnen van het hoger beroep dat consumenten, overheid en bedrijfsleven 6 voordelen tegemoet kunnen zien. De simpele waarheid is echter dat 5 van de hier genoemde voordelen aantoonbare kulargumenten die niets, maar dan ook niets te doen hebben met een eventuele positieve of negatieve uitspraak van de rechter. Dit wordt door de eigen juridisch adviseur in de Q&A keurig netjes beantwoord.
Het enige argument wat standhoudt in deze puinhoop is Voordeel 5, de mogelijkheid tot schadevergoeding als gevolg van wisselkoersverliezen, indien de rechter in hoger beroep besluit dat Bitcoin geld is van een ander land. Echter dit is leuk voor de gedupeerden in deze rechtszaak, maar een absoluut drama voor overheid, bedrijfsleven en consumenten die nu worden geconfrontreerd met een risico wat ze in Nederland op geen enkele wijze kunnen afdekken. Een risico wat niet is af te dekken leidt er toe dat er juist geen vertrouwen in de Bitcoin komt en consumenten, bedrijven en overheid zullen kiezen voor een geld van een ander land wat ze wel kunnen afdekken.
Waar zijn jullie mee bezig? Gewoon op basis van jullie eigen informatie blijkt dat het enige doel van jullie actie is om de mogelijkheid te hebben om in de toekomst eventuele koersverliezen op de aan jullie verkopende partijen te kunnen afwentelen. Dit heeft werkelijk niets te maken met de eventuele goede bedoelingen die uit jullie website zou blijken. Die 6 voordelen zijn gewoon een farce.
Ik denk met deze ondoordachte actie geen enkele positieve waarde aan het Bitcoin ecosysteem wordt toegevoegd. Het is eigenlijk de eerste keer in mijn leven dat ik hoop dat de waarde van Bitcoins met de helft in elkaar dondert, zodat jullie op geen enkele wijze de kosten voor het hoger beroep bij elkaar kunnen schrapen.
Een positieve boodschap naar de community zou kunnen zijn dat jullie na ampel beraad besluiten om alsnog af te zien van het hoger beroep.
Het zou jullie sieren. Ik wens jullie veel wijsheid.
Richard